Uncategorized

سكريبت وقالت لي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة وجيه

 سكريبت وقالت لي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت وقالت لي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت وقالت لي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة وجيه

-انت لي مبتتكلمش علي حد علمي انت مش اخرس!؟
بصلها ومردش
-بصتلو بعيونها الزرقاء:هتفضل ساكت لي حد امته!؟
رجع بص تاني قدامو
اتنهدت وخرجت من الاوضه
“اعرفكم بنفسي انا نبض 27سنه دكتوره نفسيه زاي معرفتم انا عيوني زرقاء شعري اسود طويل ملامحي حلوه بحب شغلي جدا ومبحبش الفشل في اي حاله حته لو كان المتخلف الي كنت عنده
سيف:اخبرك اي يادكتوره
نبض بضيق:بخير
سيف:بردو متكلمش مش عارفه انتي مسكه حاله مقرفه زي دي ازاي
نبض بغضب:انت ازاي اصلن تتكلم كده عنه انت دكتور ازاي
سيف بعصبيه:انا مش عارف سر تمسكك بالحاله دي اي ده واحد شاذ ومعقد
نبض بصتلو بغضب وسبته ومشيت مالكم اصابكم الذهول كده لي من الكلمه هو فعلن كده
نبض راحت مكتبه وهي بتزفر بضيق:وبعدين في ام الحاله دي مهو بزؤق هيكلم بالعافيه هيكلم عملت شهيق وزفير كذه مره وطلعت خبطت علي اوضة نادر وزي كل مره موصلهش رد فتحت ودخلت بهدو لقيتو قاعد علي السرير
نبض تقعد قدام وبستفزاز:مش ناوي تقلع الحلق الي انت لبسه ده
بصلها برموش الطويله وهو ساكت
نبض بضيق:انت مش بنت عشان تحط مسكره علي فكره
واخير خرج صوته الي مايل ل الصوت الاؤنوثي:بس انا مش حاطط مسكره
نبض تبص حوليها:اوعي تقول الصوت ده طالع منك انت بنت ولا ولد
ظهر ملامح الامتعاض علي وش نادر وسكت
نبض في سره:اي الي هببتو ده اكيد هيرجع يسكت تاني قاعدت تتامل ملامح نادر
نعرفكم بي نادر عندو 20سنه زي معرفتم مريض نفسي وطبعا عرفتم انو شاذ وبيلبس حله شكلو يميل انو بنت شعرو اسود وعيونه سوده وملامحه حلوه اوي
نادر بصلها بضيق انها بدقق فيه وبصوت انوثي:بتبصي كده لي انتي كمان مشمئزاه من شكلي
نبض حولت تمسك نفسه علي قدر متقدر:عندك عشرين سنه مش كده
نادر هز راسو
نبض:انت شكلك شب جميل وكنت في كليه محترمه لي تعمل 
 في نفسك كده
نادر:عملت اي
نبض وهي بتتصنع الا مبالاه:انك تبقا شاذ ومعكوس الفطريه
نادر بغضب وصوت انوثي:انا مش شاذ اسمها مثلي
نبض ببرود:بس ده اسمو مرض
نادر بعند ونفس الصوت الي يمكن انعم من صوت نبض:ده ميول مش مرض انا انسان مثلي ميثلك يعني
نبض سكتت وهي بصلو:راضي عن نفسك كده
نادر بضيق:ايو
نبض:طب والناس نظرت المجتمع الحياه العادات التقاليد ال
نادر يقاطعه:العادات ما هي الا قناعات راسخه احنا الي حطنها واحنا الي بنشالها
نبض بهدؤ:لا العادات مبداء اتئساسنا عليها وتربينا ومن وجبك تحترمه
نادر بغضب:حريتي ميول قرارتي مش احق انها تحترم مش شويه حاجات سخيف
نبض:انت بتزعق لي احنا بنتناقش براحه!!
نادر بضيق:كلامك مستفز انا
نبض تقاطعه:انت حيران مشتت مش اكتر
نادر قام من السرير بغضب:متمرسيش معايه الالعاب دي انا مش مجنون
نبض قام من مكانها وقربت منه ببتسامه:مين قال انك مجنون
نادر بغضب:امال انا هنا لي
نبض وهي بتشاور علي دماغو:عشان عندك شويه تشويش في افكارك مش اكتر
نادر رجع قاعد علي السرير وهو بيهز راجلو بعصبيه
نبض قاعدت جانبه وساد الصمت بنهم ل دقايق 
نبض:مقولتليش اي رايك في مجتمعنا
نارد بضيق:مجتمع متخلف وافكرهم مريضه
نبض:لي بتقول كده
نادر:عشان بحس اني كائن فضاء مشي علي الكوكب هو لي محدش متقبل الموضوع!!
نبض بستفزاز:موضوع انك شاذ
نادر بغضب:قولتلك اسمو مثلي
نبض:وات افر كمل
نادر:انتي كمان ممكن تكوني مثليه جربي الامر هتحسي بختلف
نبض في سره:هو مين الي بيعلاج مين لعب في الاعدادات!!
نبض بذكاء:جوبني بس الاول اي رايك في اراجل عمتن
ظهرت ملامحه الانزعاج علي وش نادر
نبض في سره:زي متوقعت عقده قديمه ولكن ردت:مجوبتش
نادر بضيق:راي في من اني نحيه يا دكتورة
نبض:ان الرجله قومون عن النساء ممم ان الراجل لزام يبقا بيتصف بصفات نبيه صلي الله عليه وسلم
نادر:مش لما اؤمن ان في ربنا اصلن
نبض عقدت حاجبه:يعني اي
نادر: يعني انا ملحد
نبض فتحت عيونها علي الاخر ومش عارفه ترد تقول اي
في مكان تاني
شغف بضيق:بابا انا زهقت ماما مش بشوفها خالص
ادهم ابتسم:شغفي مانا معاكي اهو
شغف بدموع:بس انا محتاجه ماما محتاجه تكون جنبي انا كمان ليا حق عليها انتو لي مش فهمين ده
ادهم:انتي عارفه ان مامي دكتور و
شغف بعيط:وليها مرضي ووجبات وحقوق عليها عارفه عارفه بس انا فين من كل ده وجريت علي جوه تعيط
ادهم اتنهد وهو فكر في قرار يريح الكل 
“طبعا كل ست متجوزه عارفه اي القرار ده هيقعد الوليه من الشغل اخد بالك انتي ????????”
نبض:لا كده كتير
نادر ببرود:اهم شي انا متسالم مع نفسي
نبض بهدؤ:متسالم مع نفسك اي انت مش عارف اصلن جيت ازاي
نادر:غلطه
نبض بتعجب:غلطه!!
نادر:ايو جيت من حيوان منوي مريض
نبض:مين زرع في دماغك الافكار الغلط دي الناس الشواذ الي تعرفهم اوه سوري المثليين
نادر:ما يمكن الافكار الي مزروعه فيكي الي غلط
نبض:خلينا متفقين ان الافكار الصحيحه هي الي بنقطنع بيها صح
نادر:اكذكلي
نبض بذكاء:هنعمل دايل انا هعرض عليك افكاري الي انت مش مقتنع بيه وانت تعرض عليا افكارك الي مش مقتنع بيه ونبداء نقنع بعض لو اقتنعت بافكاري لازم تعمل بيه وتمد ايديها ديل
نادر يمسك ايديها:ديل مين يبدا
نبض بذكاء:ابداء انت انا بؤمن برأي والراي الاخر
نادر:طيب عايزه تعرفي اي
نبض:يعني اي مثليه
نادر:يعني ان تميلي لشخص من نفس جنسك وده ميعتبرش معكوس الفطريه مش في مقول بتقول ليس لنا سلطاه علي قلوبنا
نبض:طب وده يمنع في اي انك تبقا راجل وتميل ل البنت وبدل متبقا راجل مايل ل راجل وانتو اصلن مش هتتجوز مش شايف انو مرض!!
نادر:بالعكس الصحة العالمية اثبتت النثليه الجنسيه ليست مرض ولا جريمه والغو قانون المثليين وتجريم ضدهم بالعكس وسمحو لينا بالجواز واسقطو المثليه من قائمة الامراض النفسيه وبضيق معاده في الدولة المتخلفه دي
نبض:مممم بجد امال لي في الشريعة الاسلاميه المثلييين ما هم الي شذين جنسي مستوعب يعني اي يعني يعتبر خروج عن الفطرة السليمه يعني معكوس فطره المثلي يعني مرتكب فاحشه ومرتكب الفاحشه يستحق العقاب
نادر:يعني اي فاحشه!!
نبض:تسمع عن قصة سيدنا لوط
نادر:لا بتقول اي!!
نبض:كان تصرفتهم نفس الي انت بتقول عليه ده كانو شاذيين
نادر:قصدك مثليين ها كملي
نبض:كانو الرجاله بتميل ل بعض زاي مانت بتقول كده ميول مش مرض
نادر ابتسم:طيب كويس وبعدين
نبض:يعتبر الي بيعملو ده من الكبائر
نادر:اي يعني اي كبائر اصلن
نبض:الكبائر هي كل ما كبر من المعاصي وعظم من ذنب
نادر:واي الذنب في ان الواحد يتبع ميوله
نبض:لان الميول ده لو ودتك ل طريق الكبائر تبقا مش ميوله تبقا هلك
نادر بضيق:مقولتيش اي الي حصل ل الناس دي
نبض:دول كان ناس بيحبو الفواحش زاي مبيقول كانو مقطعين النساء وبيتجوزه من الرجال كان لما يجي زاير او مسافر وشتهوه وتمنع عنهم كانو بيغتصبو
نادر بتركيز:وبعدين
نبض:بعث ليهم سيدنا لوط نبيا
نادر:انتو سمتوه كده عشان الي ابعتلهم شواذ صح
نبض ابتسمت:مقولتش مثليين يعني
نادر ركز ل نفسه وبضيق:مجوبتيش علي سؤالي
نبض:لا طبعا هو اسمو سيدنا لوط لانو حبه كان لاط في قلب سيدنا ابراهيم ويبقا ابن اخوه يعني حبه لصق في قلبه وكان بيحبه حب شديد
نادر:اه وبعدين
نبض:فضل يدعيهم انهم يهتدو لكن مفيش فايده وفضلو مصرين علي موقفهم
نادر:هايل لازم ميكونش مونفقين ومقتنعين باراهم
نبض:فعلن فعلن لدرجة ان ربنا خسف بيهم المكان
 نادر بصدمه:لي كل ده عشان شواذ
نبض هزت راسها:لا كانو عملين اكبر الكبائر انهم مش مؤمنين بالله ومش مقتنعين اصلن بيه
نادر ساكت ومش بيرد
نبض حست ان كلامه بداء ياثر:لاو ومش بس كده قالو ان يخروجه سيدنا لوط من الارض لانو بيدعي الطهاره في قول الله تعالي{ أخرجوا ال لوط من قريتكم إنهم أناس يتطهرون} ومش بس كده كانو مش مصدقين ان في ربنا وكان بيقول عذبنا لو كلمك صح{ائتنا بعذاب الله ان كنت من الصادقيين}
نادر:وجلهم
نبض:ايو لانهم مش بس بيعملو فوحش ومش مامنين بربنا كمان
نادر ساكت
نبض ابتسمت:اقتنعت صح
نادر بصوته الاونؤثي:ولا اقنعت ولا هباب 
نبض:عارفه انها مش هتيجي مره واحده المهم انا لازم امشي
نادر مسك ايديها بسرعه:هشوفك تاني مش كده
نبض بصت ل ايدو وبعدتها بهدؤ:ممكن وكنت خارج بس مسك ايديها تاني
نادر سابها بسرعه:اسف بس هشوفك صح
نبض ابتسم:اكيد عن ازنك
طلعت نبض ونادر وقف قدام المرايا بيبص ل نفسو وحاسس انو مشتت بس نفض الافكار دي بسرعه من راسو
نبض دخلت البيت وهي حسه بتعب
ادهم بغضب:اخيرا شرفتي شايفه الساعه كام
نبض:مالك يا ادهم الساعه 12فيها اي
ادهم بغضب:في انك ماهمله بنتك يا سيدت الدكتورة بنتك في سن خطر وممكن يحصلها حاجه
نبض بضيق:انا مش ماهملها انا بس متغوضه الفطرة دي
ادهم بصلها بضيق ودخل اوضته ورزع الباب
نبض اتنهدت ودخلت اوضت شغف:بنوتي الحلوه عامله اي
شغف قفلت ال لاب توب بسرعه
نبض:كنتي بتعملي اي
شغف بصتلها بحزن:يهمك تعرفي
نبض:طبعا مش بنتي حببتي
شغف بصتلها وسكتت
نبض قاعدت جنبها:شغف يا روحي عارف ان مقصر بس
شغف:بس ده شغلك وعليكي مسؤاليات ولازم تبقي قدها انتي عارفه يعني اي تبقي بنت نبض المحمدي عارفه كل ده
نبض بضحك:بقا انا بكلم كده يا بكاشه
شغف بوزت:ايو
نبض بضحك:اوعدك احاول
 اكون ام كويسه
شغف:وعد يعني
نبض:وعد هقوم اشوف بابي لحسن شكلو زعلان
شغف:ومتعصب
نبض:احييي
شغف:لو طردك من الاوضه باب اوضي ديما مفتوح ليكي انتي زاي امي بردو
نبض بضحك:الله يبشرك بالخير
نبض اتنهدت وفتحت الباب:دومه يا حبيبي
ادهم بصلها بضيق وسكت
نبض دخلت وقفلت الباب:لسه زعلان
ادهم:نبض بعد اذنك سبيني لواحدي
نبض قاعدت جانبه:اسفه اوعدك احاول اخد بالي من شغف اكتر من كده 
ادهم:نبض انتي بتحبينا انا وشغف
نبض ابتسمت:طبعا بحبكم
ادهم بجمود:يبقا لازم تختاري يا احنا يا الشغل
نبض بصتلو بصدمه
عند شغف 
فاتحت ال لاب توب وفاتحت الشات الي كانت بتتكلم في
شغف:اسفه امي دخلت
احمد:اي بتخافي منها
شغف:لا بس بحترمه
احمد:ماشي بردو مش هتفكري في الي قولتهولك
شغف:لا انا مش هعمل كده
احمد بضيق:يبنتي ده في الشات وبس
شغف:لا يا أحمد انا مش هعمل كده
احمد:احمد اي!؟ اسمي نادر
نبض بغضب:انت عايز اقعد في البيت وتبقا انت سي السيد مش كده
ادهم:قولي انك مش بتحبي شغف عشان مش بنتك
نبض بغضب:لا انت عارف اني بحبها وكمان بحب شغلي
ادهم بغضب اكبر:شغلك ولا بيتك يا هانم مش كفايه انك مبتخلفيش ….و
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية النصيب للكاتبة ياسمين الشريف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى