Uncategorized

رواية أحببت قاسياً الحلقة التاسعة 9 بقلم دعاء فرج

 رواية أحببت قاسياً الحلقة التاسعة 9 بقلم دعاء فرج 

رواية أحببت قاسياً الحلقة التاسعة 9 بقلم دعاء فرج 

رواية أحببت قاسياً الحلقة التاسعة 9 بقلم دعاء فرج 

استيقظت ليل علي صوت غناء فتحت عينها وجدت سمر وميرنا يرقصون ويغنون: مبروك عليا… كدا مية مية عريسي خلاص جنبي ف عش الزوجية 

قامت من مكانها وشاركتهم: عيلته بقت عيلتي مامته بقت مامتي.. سمعوني زغروطة 

وهنا اطلقت سمر وميرنا الزغاريط تباعاً 

_بس، يا بت انتي وهي آدم زمانه نايم 

قالت ميرنا: لا خطشيبي نزل من زمان 

_خطشيبي؟! 

ضحكت سمر وقالت: قصدها آدم يعني 

_لسه مبقاش، خطيبك يا حلوة ههههه يلا يلا اطلعوا برا عشان البس، خلينا نلحق الكوافير 

_ماشي يا عروسة 

ابدلت ليل ملابسها واخذت فستانها وكانت في طريقها الي الخارج ولكن وقعت عينيها علي صورة والديها.. امسكتها وجلست علي، السرير 

_بابا.. ماما.. انتوا وحشتوني اوي 

أخذت تبكي بشدة كأنها لم تبكي من قبل 

قالت بصوت متقطع من البكاء: فاكر يا بابا لما كنت بتقولي انك نفسك تشوفني عروسة انا بقيت عروسة اهو بس انت مش موجود مشيت وسبتني بس، متخافش انا مش لوحدي انا معايا آدم وسمر وميرنا وعمو وطنط حنان.. وكمان معايا حسام.. انا بحبه اوي يا بابا.. وهو كمان بيحبني 

ماما كان نفسي تكوني موجودة في اليوم ده علشان تلبسيني الطرحة وتغنيلي اغنية امورتي الحلوة.. انا بحبكوا اوي 

سمعت صوت آدم فعرفت أنه آتي حتي يأخذهم الي الكوافير.. كفكفت دموعها وخرجت له 

آدم: يا عرووووووسة.. ايه داا انتي بتعيطي؟! 

وقعت عينه علي صوره والديه في يدها، تنهد وقال بهدوء: الله يرحمهم.. بس انا معاكي يا ليل.. ولا انا مش قد المقام 

ليل وهي تحتضنه: لا طبعاً قد المقام ونص كمان.. ربنا يخليك ليا يارب واشوفك احلي عريس في الدنيا كلها 

_كدا هتسبيني لوحدي 

ليل وقد هربت العبارات من عينيها لتبلل قميص ادم: مش عاوزه اسيبك يا آدم والله اروح الغي الفرح واجي اقعد معاك 

_ااه ما انا عارفك هبلة وتعمليها 

قالت ميرنا: تري والله اتجثرت والله ???? 

ضحكوا جميعاً علي مرحها اوصلهم ادم الي الكوافير وذهب برفقة عمر الي الحلاق 

دخل حسام الي الكوافير ليأخذ ليل… دخل وجدها كانت تقف وتنظر له بحب وشوق.. كانت تشبه الملاك بفستانها الابيض،.. نظر لها حسام ولأول مرة لم يفهم ما يدور بداخله أهو الانتقام.. الشر.. أم هو الحب.. والعشق، لماذا تتسارع دقات قلبه كما لو كانت في سباق مع قدميه لماذا ينظر اليها هكذا هل أحبها.. هل دخلت قلبه.. هل يتراجع عن خطته ويعيش، معها في سلام.. هل يترك حقه وحق والده 

لا… لن يتركه.. سوف يدهس، قلبه تحت قدميه إذا دق لها مرة أخري، ويفجر عقله اذا فكر بها فهي خائنة مثلهم جميعاً ولكنها تتواري خلف هذا الحجاب.. تخفي، الشر خلف هذه الابتسامة الجميلة.. فهي بنت حواء 

_ايه الجمال ده.. القمر نزل الارض ولا ايه 

نظرت ليل الي الارض خجلاً وقد احمرت وجنتيها 

ركبوا السيارة المزينة خصيصا لهم وذهبوا الي، القاعة.. وبعد كتب الكتاب والمباركات رقصوا Slow 

كانت ليل تتمايل معه علي كلمات الاغنية 

                              أنا عندي لعنيكي كلام محدش غيري ف الدنيا يقوله في يوم من الايام ليكي او لناس تانية ولو كل الكلام اتقال عنيكي ف غربتي مواال………. 

كانت ليل تنظر في عينيه وتهمس، بكلمات الاغنية كانت تنظر له بحب فقد اصبح زوجها.. وحلالها 

انتهي الفرح بسلام سلمت عليهم ليل وحسام كذالك ورحلوا ف السيارة 

_أنا محضرلك مفاجأة 

ليل بلهفة: بجد يا حسام مفأجاة ايه 

حسام بمكر: هنقضي شهر العسل ف شرم الشيخ 

_الله… انا مبسوطه اوي.. بس ايه دا والهدوم؟! 

_الهدوم معانا مرات عمك وصحابك ظبطوا كل حاجه  

_خونه.. مقالوش، 

  ها هم أمام بيتهم في شرم الشيخ.. نزل حسام من السياره وفتح لها الباب نزلت ونظرت الي الشاليه بإنبهار.. اخرج حسام الشنط 

_الشاليه حلو اوي يا حسام 

حسام بمكر: نورتيه 

فتح حسام الباب ودخلت ليل وهي تتلفت حولها بإنبهار ووقف خلفها حسام بعد ان اغلق الباب 

_حلو اوي 

سحبته من يده قائلة: تعالي نتفرج عليه 

ولكنه لم يتحرك.. استدارت حتي تراه.. كان يقف والشر يتطاير من عينيه 

_في ايه يا حسام… مالك 

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية العودة إلى الوراء للكاتبة روان ريحان.


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!