Uncategorized

رواية ابنة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

 رواية ابنة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

رواية ابنة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

رواية ابنة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

ملبوسة ! يا نهار أسود ..تجوز واحدة ملبوسة و من الصعيد كمان يعني جاهلة ؟! و دوننا عن البنات كلها دي !
= وطي صوتك يا ماما ..مينفعش كدة، الناس هتتلم علينا .
_ تتلم يا ابن محمد ! خليها تتلك و تشوف ابني و أخرة صبري، عايز يتجوز واحدة ملبوسة و يا ترى بقى يا حضرة الظابط عارف أنها ملبوسة .
= يا ماما هى مش ملبوسة ولا حاجة ..كل دي إشاعات .
_ اة منكم كلكم ..عايزين تعملوا فيا أية أكتر ؟! الكبير و مش عايز يتجوز و الوسط عايز يتجوز الخدامة و الصغير إلِ بقول علية أعقل أخواته عايز يتجوز واخدة ملبوسة .
= يا ماما ميتفعش كدة، دي حياتي و أنا مسؤول عن قراراتي .
_ و الله و فتحت بوقك و بقا ليك قرارات من غيري يا يوسف .
= يا ماما يا حبيبتي أنا شوفتها و أعجبت بيها و احنا فى الصعيد و حبيبتها و عايز أتجوزها، مش نزلنا الصعيد عشان ننقي عروسة ولا أية ؟! أنا عايزها بقا .
_ و أنا مش موافقة .
= يا ماما يا حبيبتي ربنا يهديكِ .
_ لا يعني لا .
= تمام أنا مش هتجوز غيرها، و النقاش خلص على كدة .
” اسمي يوسف المنشاوي عندي ٢٦ سنة، ظابط مخابرات ..ذنبي أية أني حبيبت واحدة بيقولوا عليها ملبوسة ؟! 
عندي أخين ..علاء المنشاوي و دة الكبير إلِ مدوخ البيت و مش راضي يتجوز …و هعرفكم لية بعدين ؟ و الأستاذ الحبيب حسام إلِ عاوز يتجوز الخدامة ” 
حسام نزل من على السلم و هو بيأكل تفاح ..
حسام : مالك يا حبة النقانق قلباها غم لية ؟
صابرين بصيتله كدة بغيظ منه و من أخواته ..
صابرين : مفيش الأستاذ الأول جايب الضغط و التاني الشلل و الثالث الحسرة و …
قاطعها و هو بيحط إيده قدامها و بيكمل …
=احم ..احم ..سيبيني أكمل الأستاذ الأول مش عايز يتجوز و جايله عقدة ..بلعب معاه كأنه واحدة عانس و الأستاذ التاني فاشل و مش نافع فى حاجة و بيروح يتسرمح مع الناس و مفيش فايدة منه و فى قال اية عاوز يتجوز خدامة ..و الثالث أخر صبري و إلِ ربنا جابهولي بعد عناء و مشقات عايز يتجوز واحدة ملبوسة…أنتحر أنا ولا أموت نفسي .
جت تتكلم بس هو قاطعها مرة تانية .
= و قبل ما تشتميني أو تقولي حاجة…أنتحر أو أموت نفسي كدة هتموتي و كدة هتموتي يا حبة النقانق .
و مشي و سابها و هو بيأكل التفاحة ..
صابرين : اة ..ما كلكم متربتوش، ما هو لو اتربيتوا مكانش حصل دة كلة، مخلفة شوية مجانين فى البيت، يا ولاد محمد، أشنق نفسي ولا أعمل أية؟! ألطم ولا أجيب لطامة !
كل واحد منهم طلع رأسه من ورا جدار و هما الثلاثة فى نفس الوقت .
= اسكتي يا حبة النقانق .
” أة ….صح نسيت أعرفكم على نفسي أنا حسام المنشاوي ..الأبن الأوسط ل محمد المنشاوي…. ٢٨ سنة، أكيد طبعًا قمر ..و كله بيحبني بس أنا مبحبش كدة غير نورهان الخدامة بتاعتنا ..و الله هى متعلمة و صغيرة و قمر بس الظروف، و زي أي أم مصرية أصيلة فاكراها طمعانة فيا مع أنها قمر، و على العموم أنا خريج هندسة مش فاشل زي ما حبة النقانق بتتكلم هعرفكم مسمينها كدة لية بعدين، بااي “
علاء راح ليها ببرود و هو بيقعد جمبها و بيشغل التليفزيون و بيقلب فى القنوات، و صابرين حاطة إيدها على خدها و بتبصله، بصلها بطرف عينه و عمل مش منتبه .
صابرين : و دة اسمه إية إن شاء الله .
حسام ببرود : الواحد ميتلكش بيكِ عشان متكمليش كلام .
صابرين : هو أنتوا بتعاملوني كدة لية هو أنا مرات أبوكم ….
” استوب ..أكيد لازم نوقف كل الحوارات دلوقتي، أعرفكم بنفسي الأول أنا علاء البائس، مش مشكلة بس هما بيقولوا كدة ! عندي حوالي ٣٢ سنة، متخرج من كلية إداراة أعمال و مش عايز أتجوز، هقولكم بعدين عشان مش نفسي أحكي دلوقتي، يلا سلام بقا خلينا نرجع تاني “
صابرين : اة ..ما أنتو مش طايقني ..ما أنتو ..
دخل عليها يوسف ببرود و هو بيبص ليها .
= بصي احنا فى الصعيد دلوقتي و الأجازة إلِ فاتت شوفتها و مش هقدر على كدة، قومي نروح نخطبها دلوقتي، يلا يا والدتي العزيزة .
صابرين : ولا أنتَ أتهبلت .
يوسف : تؤتؤ ..أنا عايز اتجوزها يلا .
صابرين : تصدق هقوم و هجوزهالك عشان نخلص من حكاية بنت الصعيد دي !
يوسف : عليكِ نور …يلا دلوقتي .
صابرين : نأخد موعد حتى .
يوسف : خدت خلاص ..يلا نجهز بقا .
صابرين : يلا يا أخرة صبري .
حسام راح المطبخ و هو بيتسحب عند نورهان .
= ازيك يا نورهان .
نورهان بصيتله من فوق لتحت و كملت غسيل الأطباق .
حسام : على فكرة بقولك ازيك ؟! 
نورهان مسحت إيدها و لفت و هى بتبصله ببرود .
نورهان : مليش حق أني أجاوب، أنا خدامة هنا و الكلام الجانبي ممنوع .
حسام : بس أنا قولتلك أني عاوز أتجوزك .
نورهان : و أنا قولت لا و خلاص خلصنا، كلام كتير مش حابة .
حسام : أية الوش الخشب دة ؟!
نورهان : أنا فى شغل يا بشمهندس حسام مش بهزر مع حضرتك .
حسام : متفكيها شوية ؟
نورهان : لو حضرتك مش هتأخد حاجة أتفضل برة و بلاش عطلة .
حسام : ياربي بحب صنم، صنم مبيتحركش إنش  واحد .
خرج حسام من المطبخ و صابرين كانت نازلة و هى بتتخانق مع يوسف .
= أخره صبري …اة …اة …هجوزهالك يا ولد، عارف لية ؟ عشان تلبسك و تبقى ملبوس .
يوسف : و أنا موافق يلا بسرعة .
خرجوا الاتنين و راحوا عند بيت البنت ..خبطوا على الباب و فتح ليهم أبوها….و بترحاب شديد أو ما قعدوا النور قطع و سمعوا صوت مخيف و حاجات بتتكلم .
صابرين بخوف : واد يا يوسف ..خليك جمبي كدة و متتحركش .
يوسف و هو هيعيط من الخوف : أنا خايف أكتر منك .
فجأة و حسوا بحاجة وراهم ..قاموا هما الأتنين جريوا …..و …
تفتكروا أية إلِ حصلهم ؟! 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!