Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة الأولى 1 بقلم آية عامر

 رواية اتجار بالبشر الحلقة الأولى 1 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الأولى 1 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الأولى 1 بقلم آية عامر

خالد: هاا موافقه.. 

بصتله رنااا بدون ان تردف ب اي كلام.. احقاا يعرض عليهااا الزوااج.. 

ثواني وانفجرت في الضحك.. 

خلود:  انت عبيط ي ابني… انا اتجوزك انت.. ده انت بتحلم بجد.. 

خالد: يعني اي.. انتي مش بتحبيني.. 

خلود: لا طبعااا.. انا هحب واحد زيك.. روح شوف نفسك اعمل ريجيم ولا روح جيم.. بجد مش متخيله انك فكرت كده.. 

خالد بحزن: اوماااال كل ده كان اي.. الحب طول السنين دي.. 

خلود: انا بس كنت عايزه انجح.. انت كنت ورقه الإجابااات بتاعتي.. بس خلاص اتخرجناا.. مش عايزه اشوفك تاااني بقي لو تكرمت.. 

خالد اقترب منها بغضب وامسكها من شعرهااا… 

خالد بغضب: انتي انساااانه زباااله…اي الدنائه دي..والله لاندمك..

خرج خالد من بيتهااا..في غضب شديد وتوعد..

فااااق خالد من ذكرياااته..

ظل هذاا المشهد محفورااا وبقوه في ذاااكرته..خمس سنوااات مرت..لم ينسي الإسااءه ولكن القلب لم ينسي الحب..اجل م زااال يعشقهااا وبقوه…

دلف اللي الشركه التي يعمل بهااا..ليقف له الجميع بإحترااام لم يكن هو المالك للشركه وانما له بعض الأسهم وليس له احتراام لهذا الأمر بل لأنه من اكفئ المهندسين بهاااا وله صيت وااسع في كل مصر بل في العالم العربي ف مع ارتفاااع اسم الشركه ارتفع اسمه عااليااا…كان بنفس هيئته لم يخسر الوزن الذي كاااد ان يصل الي 120 كيلو…وانمااا ثياابه الغاليه واناقتهاااا كانت هي العامل المؤثر علي كل المظهر…

وجد سكرتيرته ماجده وهي امراءه في عمر الاربعين..كانت تبكي بشده…

خالد: مالك ي ماجده..

ماجده بخوف: خالد بيه…انا اسفه معرفش ان حضرتك  هنااا..اناا..

خالد: اهدي ي ماجده واقعدي..وقوليلي مالك..

ماجده: بنتي…بنتي مختفيه من يومين ومعرفش هي فين..

خالد: طب سألتو حد من قرايبكم او اصحابهااا..

ماجده: لفينا عليهااا في كل حته..مستشفيااات واقسااام..روحت اقدم امبااارح بلاغ بس قالولي اربعه وعشرين سااعه وهروح النهااارده تااني..انا مكنش ينفع اسيب بنتي وانزل الشغل بس مجيتش امباارح وانا مش حمل خصم من المرتب..علشااان اخواتها مصاريفهم كتير..

خالد: طب قومي معااايا ي ماجده..هنروح القسم..

خرج خالد وخلفه تلك السيده المسكينه التي ركبت معه سيارته ودموعهااا لم تجف خوفااا علي ابنتهااا..

حتي وصلو الي مركز الشرطه…

دلف الي مركز الشرطه..ليعرف الجميع من هو فيتعاملو معه بكل خوف وحذر..ليطلب شرطياا بالإسم..

يونس: خااالد..خير ي صااحبي..تعالي مكتبي اتفضل..

خالد: بص ي يونس.. دي مدام ماجده السكرتيره بتااعتي.. بنتها مختفيه من اول امباارح بليل.. عايزين نعمل محضر.. 

يونس:  تماام.. ي ريت تقوليلنا كل المعلوماات عنهااا.. 

ماجده:  اسمهااا مريم احمد الزيااات.. عندها 18 سنه وهي في ثانويه عاامه.. وكانت في درس ومن ساعتها مرجعتش.. 

يونس: طيب فين الدرس ده..وقوليلي ليكو عداواات مع حد..

ماجده: الدرس عنوانه ***** ولا ي باشا احنا ناااس في حالنااا..

يونس: تماام..امضيلي هناا..ومتقلقيش ان شاء الله هنوصلهااا….ي فتحي..

فتحي: ايوا ي باشاا..

يونس: وقف تاكسي لمدام مااجده..يوصلها لحد البيت..

خالد: م انا هوصلهاا..

يونس: لا اقعد ي خالد عايزك..

خالد:  تمام..تقدري تروحي ي ماجده لحد م تطمني مع بنتك..

ماجده: ربنا يكرم اصلك ي بااشا..بعد اذنكم…

خرجت مااجده واغلقت الباب خلفهااا…

خالد: في اي ي يونس..

يونس: بصرااحه القضيه دي صعبه اوووي..

خالد: لي كده..

يونس: من شهرين فاتو لحد دلوقتي اختفي تلاتين بنت..من عمر 15 ل 20 سنه..تلاتين بنت انت متخيل من اماكن متقاااربه اووي..للأسف شكلهااا من ضمن البنااات اللي اتخطفت دي..

خالد: يعني اي كده البناات دي ضااعت..

يونس: اكيد مش هنسيبهم بالسهوله دي..انا قررت احط بنت في المنطقه دي تكون من الجواسيس تبعنااا..ونوصل للي بيدير كل الشغل ده…

خالد: مين البنت دي!!

يونس: في بنت كانت متجوزه شيخ كبير..الظااهر كده اهلهاا غصبوها عليه..بس الشيخ ده ماات وسابلها كتير..بس في نفس الوقت عايشه حيااه بسيطه اووي… بداءت تشتغل لصالحنا..وحقيقي هي ذكيه..بفكر احطهااا في المكاان ده…

خالد: بس تضمن منين انهم هياخدوهااا…

يونس: معظم البنااات اللي اتخطفت كانت من البناات اللي بتسرح في الشارع..هنلبسها زيهم..

خالد: انا معااك في اي حاجه هتعملهاا

دخلت في تلك اللحظه فتااه ترتدي عباءه سمراااء وطرحه ونظااره كبيره وكمامه علي وجههااا.. قالت بمرح.. 

البنت: نجحت ي يونس بيه.. اتفضل ده تسجيل صوت وصوره بكل اللي حصل.. 

يونس: ي بنت ال اي.. كده القضيه لبساهم لبساااهم.. استعدي بقي علشاان عندنا طالعه جامده.. 

البنت:  انا في الخدمه دااايمااا… 

خلعت حجابها من علي شعرها فهي بالاساس ليست محجبه.. ومن ثم خلعت كمامتها والنظااارت الكبيره..من حمااسها لم تلاحظ وجود شخص اخر او بالاحري لم تنظر له… بينمااا هو وقف في صدمه…. 

خالد:  خلود!!!

يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى