Uncategorized

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى تامر

 رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى تامر

ليل نزلت البحر وفضلت تعوم بسعاده لأنه كان واحشها وفضلت تبعد من غير متاخد بالها وهي بتعوم بحماس لحد موصلت لمكان غريق وحبت انها تطلع بس معرفتش 
**!!**!!**
حياة خلصت اللي بتعملو وجهزوه 
ونديت عليهم كلهم علشان ياكلو وطلهم اتجمعو معادا زينه وتايجر وليل
حياة:فين الباقي
ماسه:انا شفت زينه وتايجر راحو فإتجاه البسين بس معرفش ليل فين
بلال:راحت البحر
خالد:طب استنو هناديها
وراح علشان يناديها بس ملقهاش 
:ليل….ليل انتي فين؟؟ليييل
ولمح حركه غريبه فالميا ولما دقق شاف ليل بتغرق
خالد بصدمه:ليل
قلع التيشرت بتاعه بسرعه ودخل البحر وفضل يعوم بسرعه واحترافيه لحد موصل لعندها وشالها  من الميه ولقاها مغمضه عنيها وكأنها استسلمت بصلها بصدمه ورعب وهنا خالد رجع بذاكرته لورا وهو طفل
*!!*!!*!!*
Flash back
في يخت من املاك عيلة البحيري
:خليك هنا جنبي ياخالد وعوم مع كنان وتايجر وسفيان
خالد بتذمر طفولي:لأ ياماما انا عايز انزل البحر مليش دعوه
امه بجديه:متتعبنيش ياواد انت واسمع الكلام اصبر شويه انا لو بعرف اعوم كنت نزلت معاك بس للأسف مبعرفش فإستنى ياحبيبي لما باباك يخلص شغل مع عمك وجدك
خالد:يووه بقا ياليلى
ليلى :اسمع الكلام قولت يلا روح العب
وسابته ودخلت تكمل الاكل
خالد بص للبحر بعند وصمم انه ينزل ونط 
كنان شافه وصرخ بصدمه:خااالد الحق يابابا خالد 
حامد ونور وسمير وليلى وشيما مامت تايجر طلعو يجرو ولقو خالد نط من اليخت 
وليلى اتصنمت مكانها بصدمه 
حالة هرج ومرج حصلت ونط حامد ونور وطلعو خالد اللي كان هيغرق وطلعوا وحاولو يفوقوه لأنه اغم عليه من الخضه
ليلى فاقت من صدمتها واتحركت علشان تروح لإبنها بلهفه ومنتبهتش للميا اللي عالأرض ووقعت فالبحر لورا وبسبب ان كلهم كانو مشغولين بخالد محدش انتبه 
وبعد فتره فوقو خالد وانتبهو لغياب ليلى واتخضو جامد وفيين لما شافو جثتها عايمه على وش الميا….ودي كانت صدمه للكل
وبسببها قعد خالد فمصحه نفسيه يتعالج لمده لأنه لام نفسه على موتها
**!!**!!
Back..
خالد بصدمه ودموع:لأ لأ مستحيل انتي كمان تروحي لأ
وطلع يجري بيها من الميا وحطها عالشط وفضل يضغط على بطنها علشان تفوق وتنطر الميا بس كأنها جثه
خالد بدموع ورعب:لأ ياليل متموتيش مش هستحمل اخسرك انتي كمان 
ومال عليها قبله الحياة وفاقت بعدها بسرعه وكحت المياه اللي شربتها 
ليل بتوهان:ااه هو انا موت ولا ايه وبصيت لخالد لقيته مبلول ودموعه مغرقه وشه وبيبصلها برعب وخوف
ليل:مالك؟
خالد فاجئها بإنه حضنها جامد وفضل يبكي
:مكنتش هتحمل خسرتك ياليل مكنتش هقدر اكمل بعدها متسبنيش انا بحبك 
ليل سمعته بصدمه وبعدته:بتحبني؟
خالد اومأ براسه ورجع حضنها تاني بتملك وحب ورعب من فكرة خسارتها 
ليل ابتسمت جامد وبعدين بعدته :طب خلاص انت مصدقت حرام اصلا
خالد:عارف…قومي ياليل هتجوزك دلوقت قومي يلا 
ليل بصتله بصدمه وضحكت جامد:مجنون والله العظيم مجنووون 
خالد بجديه:اقسم بالله مبهزر قومي بلا انا عايز اتجوزك زهخبيكي من الدنيا دي علشان متخدكيش مني يلاااا قومي
ليل بضحك:بالرمله اللي فجسمنا دي وهدومنا المبلوله؟؟
خالد: معرفش بقا انا رايح اطلبك من ادهم انتي موافقه صح ؟موافقه طب على بركه الله 
وقام بسرعه وراحلهم
ليل بضحك وصدمه:يابن المجنونه؟! هيححح وانا كمان بايني حبيتك ولا ايي
عند ادهم
كان قاعد مع الكل ومستغرب تأخرهم وكان هيقوم بس لقى خالد داخل عليهم وهو مبلول وعاري الصدر وجسمه كله رمله وعيونه حمرا
خالد :انا عاوز اتجوز ليل يا ادهم دلوقت
كلهم بصوله بصدمه وانفجرو فالضحك من شكله واللي قاله
مؤمن بضحك:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خيييرررر
بلال وهو هيموت من الضحك عليه:وبسم الله الرحمن الرحيم وهنبدأ الليله ترا را رااا ترا را راا
انس:مبرووك مبروك ياحياة قلبي مبروووك الفرحه فرحتنا والجمعه جمعتنا مبروووك مبروك
ادهم بضحك:وافرحي ياعروسه انا العريس ياعروسه ياعروسه انا العريس 
خالد بملل:خلصتو؟ اقسم بالله مبهزر عاوز اتجوز ليل دلوقت يلا
بلال وهو بيشاور على لبسه:بشورتك ده؟
خالد بغضب:يووووه انااا عاااوززز اتجوزززز لييييل
ادهم بجديه:والله هو انا لو عليا موافق بس خطوبه مفيش جواز غير بعد تخرجك لو هي موافقه
كنان:وانا بقول كده برضه 
حياة:انا موافقه لو ليل موافقه 
عنود بهمس:اخيرا هنرتاح منها
ليل دخلت عليهم وكان حالها ميختلفش عن خالد
حياة:اي اللي ممرمطك كده؟
ليل ببساطه:اصل كنت هغرق وخالد انقذني
حياة شهقت بصدمه واخواتها اتلمو عليها برعب وخوف
حلم:وبتقوليها ببساطه كده؟
ليل:خلاص بقا 
ادهم:خالد طالب ايدك ياليل موافقه؟؟
ليل بصتله ولمحت فعنيه نظره اول مره تشوفها 
نظره حب وتمنى ورجاء 
بصتله بإبتسامه وخجل وهزيت دماغها بموافقه 
وعمت الفرحه عالمكان وبلغو اهلهم ووافقو وخالد صمم ان الخطوبه تبقى بعد يومين وايتدو يجهزو نفسهم
**!!**!!**!!
بليل ادهم كان قاعد عالشط 
ماسه شافته ونزلتله وقعدت جنبه بحزن وبصتله بدموع
ادهم بهدوء وهو باصص للبحر
:عايزه اي؟
ماسه بدموع:لسه برضه زعلان مني ومش هتسامحني يا ادهم؟
ادهم :انتي اللي رفضتي حبي ليكي وهنتي مشاعري
ماسه:كان غصب عني
ادهم بغضب:هو اي اللي غصب عنك؟اي اللي يخليكي تنكري مشاعرك نحيتي اي فدنيا يستاهل كده؟
ماسه ببكاء:اختي عنود
ادهم بإستغراب:مالها
ماسه:بتحبك
ادهم بصلها بصدمه واستغراب وغشب:انا افتكرتها مع انس لأنهم على طول مع بعض انتي هتكدبي كمان
ماسه هزيتله دماغها بنفي :والله العظيم دي الحقيقه
ادهم هدى شويه:طب المفروض اعمل اي بقا اتجوزها؟
ماسه هزيتله راسها بنفي ودموع
ادهم:تتجوزيني ياماسه؟
ماسه بصتله بصدمه وهو هزيلها راسه بتأكيد
ادهم:ايوه ياماسه انا عايزك….قدامك لبكره علشان ننهي الحكايه دي قوليلي رأيك ولو رفضتي هبعد عنك خالص ومش هتشوفي وشي تاني..بعد اذنك
وسابها وطلع وماسه قعدت عالشط بعجز ودموع وحسيت بحد بيقعد جنبها بصيت لقيت عنود
ماسه بصدمه:عنود؟
عنود بإبتسامه وحب:انا سمعت كل حاجه يا ماسه وبجد فخورة اني عندي اخت زيك بتحبني وبتخاف على مشاعري 
اتجوزي ادهم ياماسه انتي بتحبيه وهو بيحبك ملكيش دعوه بيا
مينفعش اقول اني بحب ادهم لأن الحب ده لازم يكون من الطرفين علشان يكبروه ويحافظو عليه ويراعوه
لكن لما يكون من طرف واحد هينتهي مع الوقت 
ماسه بدموع:لأ ياعنود مش هتجوزه وانا عارفه انك بتحبيه
عنود بغضب:انتي هيله يابت؟بقولك مبحبهوش وكملت بخجل:احم وانس يعني..اه
ماسه بصدمه:يخربيييتك انتي لحقتي تكرشي على واحد جديد
عنود::لا للمرادي بجد
وبعدين كملت بغضب:بس لو واحده من اخواتك بتحبه هدبحها تمام؟
وبصو لبعض وانفجرو فالضحك
عنود:قومي يلا قوليله انك بتحبيه وموافقه
ماسه:بس
عنود:يلاا
ماسه:طب هقوله الصبح
عنود:ماشي ياحبيبتي ربنا يكملك على خير
ماسه:يلا ننام
**!!**!!**!!**
عدى يومين وكل تجهيزات الخطوبه تمت وماسه وافقت بأدهم وهو فرح جدا وقرروا يعملو خطوبتهم مع بعض
**!!**!!**
يوم الخطوبه
:وهتجوز هتجوووز هتجوز هتجوزز النهارده فرحي يجدعاان عايز كله يبقى تمام
كنان:يابني البس وانجز الناس ابتديت ييجو
خالد:ياعم اصبر البس البدله حمرا ولا خضرا
مؤمن بسخريه:ألبسها كرمبي اشيك حتى
كنان:يابني يلا البس بااابناااااااااااااي
خالد:خلاص حاضر حاضر
**!!**!!**
الخطوبه كانت عالبحر وحضرو كل صحابهم وقرايبهم 
وليل لبست فستان روز وتاج فضي كبير وبشعرها الاصفر كانت شبه باربي وخالد انبهر بجمالها وحلاوتها
ماسه لبست فستان دهبي وتاج دهبي وكان شبه الاميرات وجمالها فاتن
وادهم غار جدا ومكنش راضي ينزلها وحد يشوفها بس وافق بعد محاولات من كل الموجودين 
كنان شاف حياة واقفه لوحده وراحلها وهمسلها بحاجه
:على فكرة انا كمان بحبك
حياة بصتله بصدمه وهو سابها ومشى والابتسامه ماليه وشه
فالكوشه
خالد ل ليل:محضرلي حتة مفجأه انما اي قمرر
ليل بإستغراب:محضرلك مفجأه ده ازاي يعني
خالد:انتشي مالك انا عايز ابسط نفسي فاليوم ده وجيبت حد كده انما اي قمررر
ليل:اممم ربنا يستر
والمكان كله ضلم فجأه ونور على حد
ليل بصتله بصدمه وبعدين صرخت بفرحه وسعاده:عااااااا حمااااااقييييييي
حماقي دخل وغنى اغنيه وكلهم اتلمو عليه وخصوصا خالد ومؤمن وليل اللي بيعشقوه:
عارفه احلى حاجه فيكي اي بتحلي اي شئ عنيكي تيجي فيه قمر ده اللي تتساوي بيه
خالد مسك ايد ليل ورقص معاها وغنى مع الاغنيه:تعالى اقولك احلى حاجه فيكي ايه ولا انتي فاهمه قصدي واللي بالي فيه فيكي اللي ياما انا حلمت بيه
ادهم وهو بيرقص مع ماسه:يلا انشاالله  اموت فهواكي انشاالله ده كتير عليا الحب ده والله هتمنى اكتر من كده ايييييي
تايجر وزينه:حد بالبرائه دي مفيش ولا في الغلاوه دي انا معنديش فيكي اللي ياما حلمت بيه
انا كلي ليكي متكدبيش
عنيكي قلبي عقلي روحي عمري دول ليكي مش هردهم عمري ولحد اخر يوم فعمري
شريكي والله انشاالله اموت فهواكي انشاالله ده كتير عليا الحب ده والله هتمنى اكتر من كده ايي
كنان بعد عنهم:بتقول اي؟جت الساحل…تمام اوي راقبها بقا وخلي بالك هه 
وقفل معاه وابتسم بخبث:مفكراني غبي وعيل وهتضحكي عليه ومش هعرف حقيقتك…بس حلو اللعب معاكي يابيبي
حلم راحت لمؤمن:مؤمن
بصلها بضيق ومردش
حلم:يامؤمن والله اعتذرت وندمت على اللي عملته خلاص بقا
مؤمن:للأسف انتي مش هتفهميه انا حاسس بإيه دلوقت…ولا هتعرفي حجم الجرح اللي حصلي لما عرفت بالليى عملتيه 
حلم اتصدمت من اللي سمعته والدموع اتجمعت فعنيها:انت بتح
مؤمن قاطعها بعنف:كنت…وحطي ميت خط تحت كنت دي سلام
وسابها ومشى
**!!**!!
انس بغضب:يعني انتي فرحانه باللي انتي لابساه ده ياست عنود
عنود بخبث:وانت مالك انت هه…خطيبي؟حبيبي؟جوزي
انس بصلها ومعرفش يرد بس جيه فباله فكره وراح لأبو ادهم وفضل يتحايل عليه انه يخطب عنود ووافق وعنود كانت مش مصدقه نفسها وخطبها
انس بإبتسامه:كده ليا ولا مليش
عنود بخجل:احم ليك
انس بتحول:طب روحي بقا غيري الفستان ده معندناش حريم تلبس كده
عنود بصتله بصدمه وغيظ بس بعدين ابتسمت انها اتخطبتله
فالفتره الاخيره عنود وانس اتقربو من بعض بحكم شغلهم وابتدى يحصل انجذاب مبينهم لحد متحول لمشاعر واكتملت قصتهم على خير❤
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة لاقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!