Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم2الفصل التاسع عشر والأخير19 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم2الفصل التاسع عشر والأخير19بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم2الفصل التاسع عشر والأخير19 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم2الفصل التاسع عشر والأخير19 بقلم رانيا محمود

ميسون في حضن زوجها :_أكرم
أكرم :_عيون أكرم وقلبه ونبضه كمان
ميسون :_شوفت ربنا عظيم اذاي انا حاسه اني التوأم اللي انا حامل فيه هيكونوا عمار وحنين
أكرم يقف مبتعدا عن ميسون لانه لم يستطع كتم دموعه اكثر من ذالك
ميسون :_ليه الدموع دي ياقلبي المفروض تكون سعيد ان ربنا بيعوضك
أكرم :_ارجوكي كفايه ياميسون انا بموت كل ثانيه… انتي فاهمه يعني ايه مصره تحتفظي بالحمل ده
ميسون :_ايوه مصره دي نعمه من ربنا اذاي ارفضها
أكرم :_ميسون انتي لازم تبدئي العلاج الكيميائي لازم الحمل مايكملش
ميسون :_انا في الشهر التالت ومش هموت ولادي انا مش هموت ولادي انا اموت بس هما لا دول عوض ربنا ليا وليك
أكرم :_ليكي اذاي وانتي ممكن تكوني مش موجوده
ميسون :_مش موجوده ايوه بس انت موجود انا هتقوله ان امهم كانت بتحبهم حتي من غير ماتشوفهم
أكرم :_وانتي فاكره هعرف اكمل من غيرك وان الحياه هيكون
ليها لازمه من غيرك انتي الهوا اللي بتنفسه انتي روحي في الحياه ارجوكي انا مش عاوز غيرك
ميسون :_ومين قالك اني ممكن اعيش حتي او موت ولادي مين يضمنلك اني هخف كل حاجه يا أكرم علمها عند الله ارجوك خلينا نكمل للآخر واللي ربنا كتبه علينا هنشوفه
أكرم :_يعني ايه
ميسون :_يعني هكمل حيلتي بشكل طبيعي لحد ما اولد وبعد كده اللي يعوزه ربنا هو اللي هيكون
أكرم :_ده قرارك
ميسون :_لا متعودتش اخد قرار من غيرك ده قرارنا احنا وانا متأكده انك هتساندني فيه
____________–_________
احمد:_اخيرا ظهرت يا مروان بيه
مروان :_احمد اذيك والله واحشني
أحمد :_انا توقعت انك هتكون في الشركه بس بقالك 3 ايام مختفي مارضيتش اتصل بيك لاني قولت انك مشغول مع مريان وحماده بيه لكن اتفاجات ان مريان بتقول لندي  انك بتنزل كل يوم الصبح وترجع بليل خير يا استاذ بتروح فين 
مروان :_عند ميسون… ياالله علي الدنيا تخيل ميسون بعد مااتغيرت والدنيا تبداء تضحك لها ويجي الزوج اللي يحبها وهي كمان تعرف معاه يعني ايه موده ورحمه وكمان ربنا يرزقها الخلفه مش طفل لا توأم يجلها سرطان الثدي ويبقي مطالب منها تتخلص من الحمل وتخضع لعلاج كيميائي ربنا وحده اللي اعلم لحد امتي هتنتهي رحله العلاج
احمد:_ياالله ايه قسوه الايام دي
مروان :_لا مش قسوه ايام دي دعوه المظلوم
احمد:_اقسم باالله مادعيت عليها انا كنت بطلب من ربنا يخرجني من الكرب اللي انا فيه
مروان :_لا مش لازم تدعي بلسانك ربنا شايف ومطلع علي الإنسان وعلي قلبه
أحمد :_طيب هي عامله ايه دلوقتي
مروان :_أكرم كلمني وكنت بحاول اقنع فيها انها تتخلص من الحمل وتخضع للعلاح بسرعه لكنها رافضه وناويه تكمل للآخر علي الرغم من الخطوره عليها.. راسها ناشفه كالعاده
أحمد :_لا دي  الامومه ياصديقي… االمهم هو مافيش علاج ينفع تاخده ولو مؤقت لحد ما تولد بالسلامه
مروان :_ماعتقدش لكن هي هتفضل في المستشفى تحت الملاحظة لأنها ممكن يولدوها في اي وقت او يتدخلوا سريعا لو تطلب الأمر
تليفون مروان يرن ويكون أكرم
مروان :_ربنا يستر
احمد:_خير يا مروان
مروان :_ده أكرم. غريبه انا لسه كنت عندهم النهارده ياتري فيه ايه… الو ايوه يا أكرم  
أكرم :_مروان تعالي بسرعه احنا في المستشفى
مروان :_حاضر دقائق واكون عندك… معلش يا احمد مضطر امشي الظاهر فيه جديد
أحمد ‘_اتفضل يا مروان… ربنا يستر 
بعد 15 دقيقه
مروان :_هي هتولد قبل ميعادها ليه دي لسه في الشهرالسادس
أكرم :_الدكاتره بيقولوا ان حالتها بتسوء ولازم يخرج الحمل لأنها لازم تخضع لعمليه يزيلوا بيها الورم والثدي لان فيه خطوره عليه وعلي التؤام كمان 
مروان :_طيب انا عاوز اشوفها…. 
أكرم :_تعالي معايا 
مروان :_اذيك يا ميسون ايه ناويه تولدي بدري ليه مش تكوني قويه كده ذي ما كلنا عارفين ميسون الترك.
ميسون تتكلم بتعب شديد :_مروان ارجو ك خلي بالك من أكرم ومن ولادي ارجوك قول لأحمد انه يسامحني
مروان :_اولا انتي هتقومي بالسلامه وهتخلي بالك من عيلتك ثانيا ولا احمد ولا ندي زعلانين منك خلاص اللي فات مات متحمليش نفسك فوق طاقتها
ميسون :_مافيش وقت يا مروان اوعدني تعمل اللي طلبته منك
مروان يضع يده علي وجه ميسون :_حاضر يا اختي بس عاوزك تفتكري دايما ان معجزات ربنا مابتخلصش
______
أحمد يجلس في منزله مع عيلته الصغيره وصوت ضحكتهم يملاء ارجاء البيت
احمد :_الو مروان خير طمني 
مروان :_انا في المستشفى عند ميسون هي دخلت العمليات ومافيش حد عارف هتخرج  ولا ٍ.. . المهم هي طلبت مني ابلغك انك تسامحها انت وندي 
أحمد :_مروان انت عارف ولا انا ولاندي في قلبنا حاجه لميسون قولها احنا سامحناها
مروان:_ كنت عارف ان قلبك ابيض انت وندي علي العموم ادعولها
أحمد يضع الهاتف ويطلق لخياله العنان تمر أحداث كثير أمامه يتذكر احم
ندي :_مالك ياقلبي انا من بعد مكالمه مروان وانت مش بتضحك ذي الأول
احمد:_لا ياستي مافيش بس مروان قالي ان ميسون في المستشفى ومافيش حد عارف الموضوع هيخلص علي ايه وكمان هي قالتله انها بتطلب مني اسامحها
ندي :_وانت مسامحها
احمد:_انامسامحها………. ندي :_وانا كمان مسامحاها… بقولك يا احمد يلا بينا نروحها انا هطلع الولاد عندجمال
_______________
مروان :_احمد ندي!! ايه اللي جبكم
أحمد :_حسينا اننا لازم نكون هنا… المهم ايه الجديد
مروان:_ هي ولدت فعلا بس اولادها في الحضانه احجامهم مرعبه صغيرين بشكل عجيب
ندي :_طيب هي خرجت
مروان :_لا لسه فيه فريق طبي من الجراحين معاها الدكتوره المسؤله عن حالتها بلغتنا انه مافيش وقت لازم يعملوا العمليه التانيه ويزيل ا الثدي والورم يحالوا ينقذوا مايمكن انقاذه
من رحمه ربنا بيها ان الورم ماكنش بينتشر بسرعه… لكن هل هتخرج من المكان ده وهي عايشه الله اعلم هل ولادها هيقدروا يتحدوا الحياه ويعيشوا وخصوصا انهم غير مكتملين بردوا الله اعلم…
ندي :_وفين الاستاذ أكرم
مروانة:_أكرم لا حول له ولا قوه راح يشوف أولاده تعرفوا انه رزق بتوأم ولد وبنت ذي ماكان عنده  قبل مايموتوا قدام عنيه في البحر وهو بيحاول يهرب بيهم ومراته من الحرب في سوريا وميسون اختارت ان ولادها يتسموا بأسماء ولاده اللي ماتوا عمار وحنين وهو مش عارف هل هيفقدهم تاني هما كمان
احمد:_الله يكون في عونه الراجل ده كويس ان عقله لسه في دماغه
مروان :_تعرف يا احمد ان حكمه ربنا عجيبه اوي لو بصينا لحياتنا بكل تفاصيلها الصغيره قبل الكبيره هنلاقي ان كل حدث فيها كان ليه تأثير بشكل او بآخر علي حياتنا يعني مقابلتك لندي غيرت حياتك وحياه ندي مقابلتك لميسون غيرت حياه ميسون وحياه أكرم كمان
ندي :_كلنا عاملين ذي الذرات في الكون لما بتتجمع بشكل معين بتدي نتايج مختلفه
أحمد :_احنا بشر في الأول والآخر كلنا فينا الصالح والطالح في نفس الوقت
مروان :_احنا خليط بين كل شي وعكسه بين الخير والشر بين السفاله والاحترام بين الصدق والكدب
ندي :_بس الشاطر اللي يغلب الصح علي الغلط اللي يقدر يسيطر علي الوحش اللي جواه… يقدر ينور الضلمه اللي جواه
أحمد :_تعرفوا ايه اكتر حاجه اتعلمتها في فتره سجني…
مروان :_ايه يافيلسوف
أحمد :_ههههههه انت بتتريق حضرتك
مروان :_لا والله انت فعلا بقيت فيلسوف.. اتغيرت يا احمد
أحمد :_والله بتكلم جد انا  اتعلمت ان اقوي صراع في الدنيا هو صراع الإنسان مع نفسه وان الصراع ده هو اللي بيطور الإنسان
مروان :_اااه لو فضلنا هنا كتير هنتحول كلنا لمريان وشبح الطب النفسي هيضلل علينا
ندي :_????طيب والله لاقولها
مروان :_قلبك ابيض يا ندي… يلا بينا نروح واكيد هنرجع تاني
ندي :_ونسيب ميسون؟
احمد:_وجودنا مش هيقدم ولا يأخر
ندي :_لا ارجوكم انا عاوزه اكون معاها
مروان:_ربنا معاها وده الأهم
احمد :_هي مش محتاجه وجودنا. قد ماهي محتاجه اننا ندعلها تخرج بسلامه وتكمل حياتها في وسط عليتها
ندي وهي تبكي :_يارب تقوم بسلامه
مروان:_متخافيش أملنا في ربنا كبير.. ميسون قويه وطول الوقت بتحارب انا متأكد انها مش هتخسر المعركه
بعد اسبوع
أكرم :_صباح الخير يا مروان
مروان :_ صباح الخير يا أكرم اخبار ميسون ايه
أكرم :_الحمد لله ذي ماهيه… مروان انا اسف اني هطلب منك طلب بس اعذرني انا مش عارف اتصرف
مروان :_خير يا أكرم
أكرم :_انت عارف اننا فتحنا مطعم جديد وبعد ولاده ميسون والحاله الصحيه اللي ميسون فيها والأولاد كمان مش عارف اوفق بين وجودي في المستشفى و المطعم فأنا قررت ابيع المطعم بس مش عارف حد هنا ولا عارف اجيب حد يدير المكان انا متلخبط وحقيقي مش  قادر افكر ولا اتصرف
مروان :_لا استني يا أكرم متعملش حاجه انا هتشوف ايه اللي ممكن يتعمل بس انا مش موافق علي فكره البيع إنما اننا نشوف حد للاداره لحد ما ميسون والولاد يخرجوا من المستشفى دي فكره كويسه اصبر يا أكرم انا هعدي عليك النهارده وهقولك نعمل ايه
=_________________________
مريان :_طيب حبيبي ايه رايك تقول لأحمد هو اللي يمسك اداره المطعم
مروان :_ايه بتقولي ايه احمد وميسون تاني
مريان :_لا مافيش احمد وميسون… فيه احمد وأكرم.. ميسون في المستشفى
مروان :_لا يا حبيبتي معتقدش احمد يوافق.. وبعدين احمد ليه شغله معايا انتي ناسيه انه شريك كمان.. لا انا هشوف حد من الحسابات عندنا هو اللي يمسك حسابات المطعم
مريان :_طيب أعرض الموضوع علي أحمد وشوف رد فعله ايه وانا متأكده انه هو بنفسه اللي هيعرض عليك انه يمسك المطعم
مروان :_ولو فرضنا كلامك صح… انتي ناسيه ندي.
مريان :_ندي انسانه حلوه من جواها ومش ممكن تعترض لأنها عارفه ان ميسون ماضي بالنسبه لأحمد خلاص وكمان هي فعلا صعبانه عليها ميسون…. اسمع بس انت تعرض الموضوع ده قدمهم وكأنك بتتكلم بشكل عادي وشوف هيقولولك ايه
مروان :_اوك هنشوف انا هتصل باحمد واطلب منه اننا نتقابل في مطعم أكرم ويجيب ندي وطبعا حضرتك تكوني موجوده… اتفقنا يا قلبي
مريان :_اتفقنا ياعمري ????
______________________________
ندي :_الله يا مروان المطعم حلو اوي والطبع الشرقي وكأننا في مسلسل الف ليله وليله بصراحه انا منبهره بالمكان
مريان :_فعلا الجو حلو اوي وكمان الاكل هنا تحفه
ندي :_هو انتوا جيتوا قبل كده المكان ده
مروان :_طبعا.. ده مطعم أكرم وميسون
ندي :_بجد.. ربنا يقومها هي وأولادها بالسلامه
مروان :_يارب.. بس انا قلقان انها لو خرجت من المستشفى متلاقيش المكان  ده
أحمد :_ليه يعني
مروان :_لان أكرم كلمني وكان بيطلب مني اني اشوف مشتري للمطعم لانه مش قادر يوفق بين وجوده مع عيلته واداره المكان.. وبصراحه اي حد هيشتري المكان هنا هياخده بأقل من سعره ومش هيعرف قيمته… تعرفوا انا كنت بزور ميسون وأكرم وهما بيوضبوا المكان هنا وكل ركن هنا هما اللي اختاروه بنفسهم بصراحه انا يصعب عليا اوي ان المكان ده يروح لحد غيرهم حتي لو انا اللي اشتريته مقدرش اخد المكان هنا بذكرياته
أحمد :_طيب ماتديره بدل ماتشتريه
مروان :_الوقت ياصديقي مافي وقت وانت عارف
مريان :=ماتفكر انت يا احمد تديره
احمد:_انا اذاي وشغلي لسه جوزك بيقول مافيش وقت
مروان :_والله لو وافقت مافيش مشكله وانا مستعد اديك وقتك وكمان هنخلي إداره الحسابات عندنا يسعدوك في الأمور الماليه
ندي :_اااه قول كده شكلكم متفقين علي أحمد وبتعزمنا هنا في المطعم كمان
مروان :_لا ابدا يا ندي ولا متفقين ولا حاجه كل اللي في الموضوع اني بفكر معاكم بصوت عالي وبعدين ده قراركم انا فعلا فكرت اني اساعد أكرم واشوف حد يدير المكان لكن مش موافق علي بيعه فقولت احمد انسان شاطر في الاداره وكمان بشوش وليه كاريزما يقدر من خلالها يتعامل مع العاملين هنا يدخل بينهم من غير ما يكون دخيل عليهم وفي نفس الوقت يقدر يتعامل مع الزباين بشكل لابق وفي كل الأحوال ذي ما قولت القرار قراركم
احمد بيبص لندى….
مروان :_خد وقتك الاكل وصل ناكل وبعدين نبقي نكمل كلامنا
____________________
مروان :_أكرم اذيك بتصل بيك تليفونك فين
أكرم:_ في جيبي بس قافله
مروان :طيب قولي اخبار ميسون ايه
اكرم:_الحمد لله بخير اتحسنت كتير عن الاول
مروان :الحمد لله… والأولاد؟
أكرم :الحمد لله بخير هما كمان
مروان :_مالك حاسس ان فيه شي
أكرم :_خايف اوي يا مروان ومرعوب كمان
مروان :_ليه بس كده… هما الدكاتره قالوا حاجه
أكرم :_لا ابدا بيقولوا ان المؤشرات الاوليه بتقول ان الحالات في تحسن صحيح ان التحسن بطئ لكن فيه تحسن
مروان :_طيب يا اخي فيه ايه مالك احكي
أكرم :_خايف انهم مايقدروش يكملوا وحد فيهم لاقدر الله يقع مني… حاسس اني مش هقدر استحمل فقد تاني
مروان :_أكرم ارجوك تفائل بالخير ارجوك ده انا حتي عندي ليك خبر حلو ارجو يعجبك
أكرم :_خير يا مروان
مروان :_انت مش كنت كلمتني عن موضوع المطعم انا لاقيتلك حد يمسك إدارته
أكرم :_ طيب كويس يا مروان االمهم انه شخص تثق فيه
مروان :_اثق فيه جدا انت تعرفه علي فكره
أكرم :_مين؟
مروان :_احمد ذيدان
أكرم :_مين! ؟ووافق اذاي ولو هو وافق اذاي زوجته وافقت
مروان:_يبقي ماتعرفش احمد وندي… دول من أطيب واجمل البني ادمين اللي ممكن تقابلهم
أكرم :_والله ماعارف اشكركم اذاي
مروان :_انك تخلي بالك من نفسك علشان ميسون والأولاد ياريت تهتم شويه بصحتك من وقت دخلهم المستشفى وانت ولا بتاكل كويس ولا بتنام حرام عليك هما هيخرجوا بالسلامه وانت لاقدر الله هتدخل مكانهم
أكرم :_مش مهم المهم انهم يخرجوا
مروان :_لا ياصديقي بعد الشر عنكم جميعا… المهم ينفع اشوف ميسون ولا ممنوع
أكرم :_لا الدكاتره مش منعين الزياره… انا بس هدخل اقولها لأنها مش عارف هترضي ولا لا ده حتي انا ساعات مش بترضي تخليني اشوفها
مروان :_ليه كده
أكرم :_ميسون بعد العمليه وبدايه العلاج الكيميائي وهي شكلها اتغير ورافضه حد يشوفها حتي انها رافضه ترجع البيت غير مع ولادها وكمان علشان مش اشوفها في الحاله دي وانت عارف صعب علي ميسون انها تخلي حد يشوفها في وقت تعبها
مروان :_عندك حق ولو هي رافضه صدقني مش هزعل اهم حاجه عندي انها تكون بخير وبس
أكرم :_طيب انا هدخل وابلغها بوجودك
بعد شويه
أكرم :_معلش يامروان الممرضه حتي مش راضيه اني اشوفها بتقول انها واخده ادويه كتير وتعبانه.. انا بقالي يومين مشوفتهاش
مروان :_خلاص هون علي نفسك ولا يهمك عادي المهم اني اطمن عليها… علي العموم انا كنت جاي النها علشان اخدك معايا نقابل احمد وتكلمه وتشوف هيدير المطعم اذاي وتبلغه بكل شي يخص المطعم وكمان تعرفه علي الناس اللي موجوده في المكان ووتبلغهم انه هو المدير المؤقت الجديد لحد ماترجع تاني لمكانك
أكرم :_صدقني مش عارف اقولك ايه
مروان :_تقول الحمد لله على كل حال ويلا بينا علشان هما منتظرينا
أكرم :_هما مين
مروان :_احمد والمحاسب.. يلا  علشان منتاخرش
________________________
بعد أيام 
ندي :_احمد.. احمد انت نمت ولا ايه مش قولتلي حضري العشا
أحمد :_مش قادر ياندي والله تعبان اوي
ندي :من وقت ما مسكت المطعم وانت كل يوم ترجع تعبان ومش بشوفك انت ماكنتش كده في الشركه مع مروان مع ان الشركه أكبر من المطعم بكتير.. دا انا قولت المطعم صغير وهقدر اشوفك اكتر
أحمد :_حبيبي زعلان ليه بس والله غصب عني وعلي فكره مافيش حاجه اسمها شغل كبير وشغل صغير.. الشغل شغل كمان المطعم فعلا كان علي حد الإفلاس والانهيار فيه ازمه حقيقيه هناك واضطريت اني اغير ناس هناك كتير لأنهم اتعودوا علي عدم وجود مدير وكان الحال بالنسبه لهم حلو اوي لحد ماجيت واديني بدور علي ناس تانيه وعملت اعلان وبيتقدم ناس وبحاول أوقف المكان علي رجليه… تصدقي اني بنزل الطلبات بنفسي علشان أسد العجز
ندي :_حبيبي انا مش زعلانه منك انا بس محتاجه وجودك معايا
احمد:_متزعليش مني ياندي اليومين دول بس يعدوا وابتدي اجيب موظفين بدل اللي مشيو والأمور هتتعدل إنشالله
ندي :_طيب أكرم يعرف باللي بيحصل
أحمد :_اكيد طبعا مش ده مطعمه.. هو موافق جدا وكل يومين بيجي يقد معايا انا والمحاسب ويتابع اللي بيحصل وكمان هو اللي قالي المعايير اللي من خلالها أوافق علي الناس اللي بتيجي تقدم.. لانه اكتر حد بيفهم في المجال ده
ندي :_ربنا معاك ياأحمد ويقدرك علي المسؤليه دي
تاني يوم
أحمد :_الو ياندي دي رابع مره تكلميني في ساعتين عاوزه حاجه
ندي :_انت زعلت مني ولا ايه؟
احمد:_لا يا مزتي بس بجد مشغول والله والمطعم مليان وانتي عارفه ان العدد مش مكفي الناس هنا
ندي :_ما انا عارفه
أحمد :_طيب طالما انتي عارفه عاوزه ايه دلوقتي؟
ندي :_عاوزه واحد لاتيه بالبندق لو سمحت
أحمد :_حاضر وانا راجع هجبلك لاتيه حاجه تاني
ندي :_لا انا عاوزاه دلوقتي
أحمد :_نعم… بطلي تهريج واقفلي بقولك مش فاضي
ندي :_لا والله مش بهرج انا عاوزه دلوقتي
أحمد :_صبرني ياربي….. واجيبه اذاي لسيادتك والبيت بعيد ومش فاضي
ندي ????:_لا ماانا مش في البيت انا في الترابيزه وراك
أحمد ينظر خلفه ويتفاجأ بندي ينظر لها والهاتف وهو غير مستوعب مافعلته زوجته
أحمد :_اقسم بالله مجنونه ????
ندي :_الله يسامحك
احمد:_جيتي ليه وسايبه الولاد فين
ندي :_هجاوبك من ورا لاقدام…. ثانيا الولاد مع امل وجمال
و اولا جيت ليه.. علشان وحشتني (وتحضن زوجها وتطبع قبله علي خده)
أحمد يبعد يدها عنه برفق :_ندي احنا في الشغل والناس بتبص علينا
ندي :_وماله هو احنا مش متجوزين وبعدين انت ناسي اننا في بلاد الفرنجه يعني عادي بالنسبه لهم
أحمد :بس مش عادي بالنسبه لنا… قولي بقي جيتي ليه غير وحشتك وكده
ندي :_انا جيت اقدم علي شغلانه عندك.. مش انت قولت عندك شغلانات كتير فاضيه وكمان مايصحش ابدا المدير يقدم بنفسه الاكل الزباين انت تقعد باش في مكانك وانا اللي اعمل كده
أحمد :_انتي بتقولي ايه يا ندي اناي اتجننتي.. انا اخلي مراتي تشتغل جرسونه تقدم الاكل للناس.. ده وانا في السجن ماكنش ممكن ابدا اخليكي تعملي كده
ندي :_حبيبي انا مش بشتغل علشان انا محتاجه فلوس انا هنا معاك مش عاوزه غير اني اكون معاك
أحمد. :_ياسلام واشمعنا لما كنت في الشركه ماقولتليش ليه اجي معاك
ندي :_احمد بص بقي انت هنا بشكل مؤقت وانا كمان هكون معاك بشكل مؤقت لحد ما أصحاب المكان يرجعوا او حتي لحد ما تلاقي موظفين يخففوا الضغط شويةعنك لكن فكره اني اسيبك تتعب وتعمل كل حاجه لوحدك وتفضل مضغوط فلا يمكن ابدا احنا مع بعض وهنفضل كده وعلي فكره ده امر
احمد :_نعم ياست ندي بقي ده امر????
ندي ????لا رجاااااء
احمد:-???? اقسم بالله انتي طفله صغيره… طيب خلاص أمري انا الي الله تعالي نشوف هتعملي ايه
ندي تحضن زوجها رغم عنه ولا يجد مفر منها غير انه يحضنها هي الاخري
في المستشفى
ميسون :_الحمد لله يا أكرم اخيرا عرفت اشوف ولادي وعرفت كمان المسهم
أكرم :_الحمد لله يا حبيبتي احنا دلوقتي افضل من الاول
ميسون والدموع تملا عينيها :_انا حبيبتك لسه يااكرم
أكرم :_انتي عندك شك في كده انتي حبيبتي وروحي ونور عيوني كمان (أكرم يضم ميسون وقبلها بشغف برقه متناهيه)
بحبك وبس يا ميسون مكتفي بيكي وبولادنا ومش عاوز غيركم في دنيتي… حبيبتي انسي اي وجع انسي اي حاجه بتزعلنا
ميسون :_أكرم انا حاسه اني بقيت عبئ عليك انا اتغيرت كل ما اشوف ميسون في المرايا الاقيها اتغيرت
 (وتدخل ميسون في نوبه بكاء حاد)
أكرم :_ارجوكي يا ميسون كفايه انا لسه بقولك انسي اي حاجه تزعلك مش تبكي تاني ليه ياحبيبتي بتعملي كده انتي عارفه انا بحبك قد ايه… ميسون احنا قدامنا بس يومين ونخرج من هنا ونكمل حياتنا بره المكان ده بقالنا فيه شهور كفايه اوي انتي مش وحشك بيتك وحياتنا ولا ايه
(ميسون تمسح دموعها وتلقى براسها علي كتف أكرم)
ميسون -: مش محتاجه من الدنيا دي غير بتنا نرجع له كلنا سوا????
في المطعم
احمد:_ندي تعالي لو سمحتي
ندي :_لحظه يا احمد اخلص شنطه مروان علشان امل زمانها جايه وتاخذ مروان وليلى تطلع بين فوق عندها
 احمد:- ما فيش الكلام ده  يا ندى النهارده ان شاء الله هيجي موظفين  علشان يقدموا للوظيفه وانا بصراحه هقبلهم ال سي في  بتاعهم كويس وانا شايف انهم هيكملوا معانا
 ندى:_ ماشي يا حبيبي ما فيش مشكله لو انت شايف انهم كويسين اقبلهم بس ده مايمنعش ان انا مش هاجي معك احمد:_ مش احنا اتفقنا ان انت هتقعدي اول ما نلاقي احد مناسب
ندى :_انت قلت حد مناسب لما نجربهم يا سيدي وبعدين ما يضرش يعني يوم او اثنين زياد مش مشكله
 احمد :_  من فضلك انت بقالك كثير قوي بتبقى معايا وسايبه الولاد مع اخوكي ومراته وحاسس بجد ان البيت ناقصه وجودك
ندى :_معلش يا احمد عشان خاطري خليها النهارده و بس و اوعدك النهارده اخر يوم ويلا بينا هنتاخر
______
أكرم :_خلاص يا ميسون كل شي جاهز
ميسون :_ايوه حبيبي حتي الاولاد كمان جاهزين.. يالله علي الاحساس الجميل ده اخيرا هروح لبيتي بعد شهور العذاب
أكرم :_الحمدلله علي كل حال
ميسون :_”عندك حق الحمد لله على كل حال طب يلا بينا حبيبي عشان نمشي بقى انا مش قادره اقعد في مكان ده اكثر من كده
اكرم دقيقه:- بس مروان يجي
 ميسون :_وهو مروان هايجي
اكرم:_ ايوه طبعا مروان اكد عليه ان ماينفعش نمشي من غيره  هو كمان هيوصلنا
 ميسون:_ كويس ان هو هيوصلنا لاني محتاجه اني  اروح مكان قبل ما نروح البيت
 اكرم مكان ايه يا ميسون
ميسون:_ اول ما يجي مروان هتعرف
 بعد قليل
مروان :_حبيبتي ميسون ازيك عامله ايه انا مبسوط قوي  انك الحمد لله وقفت علي رجلكي مره ثانيه ايوه كده ميسون الترك لازم تقف على رجليها ماينفعش ابدا تستسلم
اكرم:_ الحمد لله الحمد لله  يا مروان انا بجد سعيد قوي اكثر حد سعيد في الدنيا ان مراتي واولادي في حضن تاني بعد ما كنت حاسس اني خلاص ماليش ليا مكان في الدنيا دي من غيرهم
 ميسون:- الحمد لله – مروان  فين مراتك
مروان :_ ان شاء الله انا و مراتي  واحمد الصغير كمان هنيجيلك البيت  ونحتفل بيكي  بنفسنا ونعمل  حفله جميله بمناسبه عودتك  مره ثانيه انت واولادك احلى سبوع هيتعمل لك انت وحنين وعمار
 ميسون :_ربنا يخليك ليا و بجد يا مروان ويخليكم كلكم ليا اكرم:_ ميسون انتي كنتي قولتي انك عاوزه تروحي مشوار لما مروان يجي
 مروان:_ مشوار ايه يا ميسون انتي لسه تعبانه ماتروحيش في مكان تروحي بيتك ترتاحي انت واولادك
 ميسون لا في مكان لازم اروحه انا عرفت من اكرم كل حاجه وعرفت منه ان احمد وندى كمان بيديروا المطعم بتاعنا طول الفتره اللي فاتت دي و عرفت ان انت السبب في انهم يعملوا كده علشان خاطر ما تخليش اكرم يبيع المطعم تعرف انا لو كان المطعم اتباع انا بجد كان ممكن اروح فيها الا المكان ده انت ما تعرفش ان احنا عملناه ازاي وتعبنا فيه قد ايه احنا كنا بنعمل كل حاجه بايدينا
 مروان -:_ فداكي الف مطعم يا حبيبتي مروان انا كنت عارف الكلام ده علشان كده كنت رافض تماما  فكره البيع و كنت عارف انا اكرم مش قادر يفكر كويس  لأن الفتره دي كانت صعبه عليه وعلينا كلنا اما احمد يا ستي وندى فهما بجد ناس محترمه و انت عارفه كده كويس وحقيقي بيحبوكي يا ميسون وما فيش في قلبهم اي حاجه من ناحيتك ولما عرضت الفكره دي ما حدش فيهم اعترض بالعكس   و على فكره ندي  نزلت الشغل وانا ما اعرفش انا عرفت بالصدفه لما كنت رايح لاحمد  لقيتها هناك هي كمان نزلت عشان تساعد جوزها لان انتي ما تعرفيش احمد اضطر  يغير الناس اللي هناك وكان تقريبا لوحده فهي نزلت عشان تساعده
 ميسون :_ندي كل يوم بتثبت لي الايام اني انا كنت على غلط وان احمد وندى من اجمل الناس اللي شفتها في حياتي انا لازم اروح اقابلهم ومش هاقدر ادخل بيتي اللي لما  اقابل احمد وندى يلا بينا علشان منتاخرش وياريت يا مروان محدش يقولهم عاوزها مفاجأه
في المطعم احمد وندي تقريبا منهمكين في شغلهم كان احمد بيقوم ببعض الحسابات وكانت ندى بتساعد الموظفين الجدد انهم يتاقلموا مع المكان الجديد علشان يكون فيه روح طيبه وسط مجموعه الموظفين في المطعم وفي اثناء كل واحد فيهم كان مشغوله منهمك في اداء دوره 
دخلت ميسون على احمد ومعها بنتها حنين شيلاها ودخل اكرم كمان على احمد ومعاه ابنه عمار ووراهم كان مروان اللي بيشوف رده الفعل كان هو كمان عنده فضول  يعرف رد فعل احمد وندى لما يشوفوا ميسون قدامهم كانت رده الفعل جميله جدا ما كانش فيها غير  التسامح والغفران
 صحيح ميسون كانت سبب في اذاهم  لكن ما تعودوش انهم يردوا الوحش بالوحش الغضب بالغضب بالعكس كل واحد فيهم في خلال الفتره اللي فاتت اتعلموا  ازاي يكون كل واحد فيهم  انسان جديد ومختلف مهما وجعته  الدنيا لكن لازم يكون انسان جديد وقوي
دخلت ميسون علي أحمد مبتسمه وكانت نظراتها بتطلب السماح والغفران من احمد  اللي هو كمان كان مرتبك مش عارف يعمل ايه في لحظه افتكر كل حاجه لكن الموقف كان غريب اول مره يشوف ميسون من وقت ما دخل السجن وحتي بعد ماخرج منه كان بيحاول ولا يشوفها ولا يدخل في كلام تيجي فيه سيرتها
ميسون :_ازيك يا  احمد
احمد:_ الحمد لله بخير حمد لله على السلامه مبسوط اني شفتك بخير الحمد لله على السلامه المدام يا  اكرم وحمد لله على سلامته اولادك حلوين قوي ربنا يخليهم لك لحظه واحده اتفضلوا مكانكم طبعا اتفضل مكتبك يااكرم
خرج احمد بهدوم  و اتجه ليبحث عن ندي  وكانها طوق النجاه اللي متعود دائما يجري عليه لما يكون في اي ازمه احمد:_ ندى ندى من فضلك سيب اللي في ايدك وتعالى بسرعه
 ندى:_ مالك يا احمد في ايه
 احمد:_ميسون واكرم واولادهم عندنا في المكتب
ندي :_ ميسون انت بتتكلم جد خرجت امتى من المستشفى ومروان ليه مقلناش
أحمد :_الظاهر  النهارده مش عارف تعالى بس
 ندى:_ مالك يا احمد في ايه وايه  يعني ميسون هنا ماهي وجوزها  أصحاب المكان وطبيعي  بعد ما ربنا يتم شفاها على خير هي وجوزها يستلموا مكانهم احنا موجودين هنا علشان نساعدهم شويه وقت و كنا هنمشي
 احمد :_لا الموضوع مش كده خالص انا اساسا المكان هنا بالنسبه لي مجرد شغل يعني ما تخليش من الذكريات بقى و والحنين ليه والحاجات دي كلها لا صدقيني ولا حاجه
 ندى:_ امال في ايه اوعى تقول مقابلتك مع ميسون
احمد:_ من فضلك يا ندي  ارجوكي انا عايز المقابله تعدي على خير و يخلص كل حاجه وكل واحد فينا يرجع ثاني لحياته
ندى :_حاضر يا احمد اللي انت تشوفه
 ندى واحمد يتوجها الى المكتب وهم في طريقهم يجدوا 
مروان يجلس على طاوله خارج المطعم  وامامه قهوته
 ندى :_مروان قاعد هناك يا احمد
 احمد :_انا شفته والظاهر كده مش عايز يدخل في مناقشه عاوز الزياره تكون بيننا احنا الاربعه وبس بدليل ان طلب قهوته وقعد بعيد ومبتسم كمان
ندي :_طيب انت شايف ايه 
أحمد :_شايف اننا ندخل ونخلص المقابله ونسلم  كل حاجه و نخرج من العالم ده ونرجع ثاني لحياتنا بهدوء
 ندى :_اللي تشوفه حبيبي يلا بينا 
اكرم :_استاذ احمد حقيقي انا مش عارف اشكرك ازاي بجد انت انقذتنى من حاجات كثيره قوي انقذتني من انا اقفل المطعم او انه يتباع وانقذت  ذكريات جميله قوي كان من  الممكن تضيع
احمد :_اولا ما فيش  شكرا… ثاني حاجه مفيش حاجه اسمها استاذ احمد انا احمد وانت اكرم وبس
ميسون :_لا يا احمد الشكر واجب على حاجات كثيره قوي مش بس المطعم الشكر واجب لك اللي علمتهولي  انت وندي   عملتوني  اكبر دراسه في حياتي كان ممكن  افضل زي ما انا  نفس ميسون اللي كانت اسوء ست على وجه الارض.. انتي يا ندى علمتيني حاجات كثيره قوي حقيقي الشكر وحده مش كفايه انا بجد مش عارفه اقول ايه  انتي  انقذتني من حاجات كثير قوي عرفتيني يعني ايه اكون  زوجه  يعني ايه  بيت واحافظ عليه واتمسك بيه عرفتيني يعني ايه اسره وحياه  انا مش عارفه اقول لكم ايه
وتبكي ميسون بشده وتتدخل ندي لتحاول ان تخفف من  صعوبه الموقف
ندي :_ميسون :_كفايه انتي تعبانه
اكرم:_ فعلا يا ندي ميسون تعبان احنا لسه خارجين من المستشفى وهي اصرت انها ما تروحش بيتها غير لما تيجي هنا علشان تعتذر لكم بنفسها ارجوكم ارجوكم اقبلوا اعتذارها ميسون:_ ارجوك يا احمد ارجوكي يا ندى سامحوني على اللي فات ارجوكم انا  تعلمت… الحياه ادتني درس قاسي قوي انا كنت هاموت انا واولادي لكن الحمد لله ربنا اراد ان يدينا فرصه ثانيه للحياه 
ندي :_خلاص يعني الموضوع اصبح في الماضي ما حدش فينا بيفكر فيه
 ميسون:- لكن احمد ما اتكلمش ولا كلمه الظاهر ان السماح والغفران منه اصبح امر مستحيل
 احمد يتنهد وينظر الي الا شيء:- لا يا ميسون السماح والغفران مش مستحيل انا من زمان مسامحك و مافيش جوايا ليكي اي حاجه الدرس مش بس انتي اتعلمتي منه  لوحدك انا كمان اتعلمت  منه كنت محتاج قلم قوي علشان يفوقني من حاجات كثير صحيح  كان القلم  اقوى بكثير من اللي كنت متخيله لكن الحمد لله عدي على خير القلم ده علمني ان اي حاجه  ممكن يتعوض الا اني  اخسر عائلتي وانا لازم احارب علشان احافظ عليها احنا الاثنين تعلمنا يعني ايه عائله وأننا لازم  نحارب علشان نحافظ عليها  يا رب يا ميسون يكون الدرس  كافي بما فيه علشان ما يتكررش ثاني ودلوقتي اسمحوا لي انهي  كل الامور الماديه المتعلقه بالمطعم علشان اسلمه لكم  وبكده تكون انتهت مهمتي انا وندى
 اكرم:_ لا لا ما تقولش كده يا احمد انا محتاج انك تكون معايا
 احمد:_ اوعدك اكون معك في الوقت  اللي انت تكون فعلا محتاج ليا فيه لكن انت محتاج انك ترجع لشغلك انت ومراتك صدقوني ان شغل الحاجه الوحيده اللي  هتساعد كتير ميسون وهتحسن  الصحه النفسيه ليها انا شايف ان احنا هنقعد ننهي  كل الامور الماديه
 اكرم:_ طيب استاذنك يا احمد نخلي الامور دي بكره لان زي ما انت شايف احنا لسه خارجين من المستشفي
احمد:_ لا اتفضل روح انتوا  ارتاحوا ومش هاقول لك بكره لكن بعد بكره تقدر تشرفنا انت وميسون ضروري تاخذه مطعمكم وتستلموا كل اموركم الماديه انا هانتظركم  كمان يومين لكن ارجوك ما تتاخرش على اكثر من كده لاني بجد محتاج ارجع لحياتي ثاني
 ميسون -:شكرا يا احمد على كل شيء اوعدك مش هتاخر اكثر من يومين وده كرم اخلاق منك كبير مش ممكن انساه و وجميل في رقابتنا  انا واكرم ومش عارفين ابدا اذي نوفيه 
احمد :_انك  يا ميسون  تفضلي ميسون الجديده و متغيريش 
ذهب الكل الي طريقه وكلهم يعلموا ان القصه لم تنتهي بعد كل منهم لديه السؤال الابدي هل نحن حقا شياطين ام ملائكه هل مايدفعنا للخير هو الجانب الملائكي بداخلنا ام انها النفس اللوامه التي تؤلمنا لو اخطأنا وتدفعنا للخير وهل ما يدفعنا للشر شياطين أنفسنا ام النفس الاماره بالسوء
ام نحن جزء من هذا وذاك هل مابداخلنا حقا. انسان سافل بس محترم
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى