روايات

رواية رحلة مريم الفصل الثاني 2 بقلم هايدي البنا

رواية رحلة مريم الفصل الثاني 2 بقلم هايدي البنا

رواية رحلة مريم الجزء الثاني

رواية رحلة مريم البارت الثاني

رواية رحلة مريم
رواية رحلة مريم

رواية رحلة مريم الحلقة الثانية

ناهلة: يا ميس البنت دي بتغش

الميس : ازاي يعني انتي يا بنت قومي

مريم : والله يا ميس مش بغش و الله انا اصلا خلصت

ناهلة : فتشيها يا ميس

الميس: اسكتي انتي قوميلي بقا انتي و احنا هنعرف بتغشي ولا لا

الميس دخلت ايديها في جيب الجاكيت وطلعت منديل و مكنش في حاجة تاني

مريم عيطت الميس: خلاص معلش انا اسفه انتي قدامك حاجة

مريم : لا انا خلصت

ميس : شطوره برافو عليكي

ال ميس بصت ل ناهلة وانتي بقا بتفتني عليها على اي اساس

ناهلة بصدمة : لا شكله سؤ تفاهم انا اسفه يا ميس

الميس: يا ريت كل واحد يخليه في نفسه

___________________________

بعد الامتحان

رهف صاحبة مريم

رهف : اي ال حصل جوا ده

مريم : سؤ تفاهم

رهف : مش ديه بنت عمتك ال انتي كنتي حكيالي عنها

مريم : خدت تنهيدة و حكتلها كل ال حصل بس يا بنتي بعد كدة نزلت حطيت ايدي في جيبي لقيت ورقه غش ف قطعتها ورميتها عالطول

رهف: يا لهوي بجد مش معقوله بنت عمتك ديه

مريم : يلا يلا مش فاضل غير امتحان اخير في الثانوية خلينا نخلص

_____________________________

عدت الامتحانات بفتره و وقت النتيجة

ماما مريم : مريم مريم ال نتيجة نزلت

مريم : هاتي هاتي فتحت النتيجة و بعدين عيطت و حضنت مامتها انا جبت 98% يا ماما

ماما مريم : مبروك يا قلبي

_____-_______-_________-________

في نفس اليوم : سمعو صوت من تحت

العمة: يا لهوي 58% فيدتهم ايه ال تمانيه في الميه دول

ناهلة : يا ماما الامتحانات كانت صعبة جدا الحمد لله اني نجحت

العمة : طب الدروس ال كنتي بتروحيها كنتي بتروحيها ليه

ناهلة : يا ماما خلاص بقا متعصبيش نفسك هدخل اي حاجة وخلاص انا اصلا مش فارقه معايا الكليه

_______-_________–_______-_______

عدت الاجازة و بدأت الجامعة

مريم دخلت كليه طب زي ما كانت بتحلم و ناهلة بسبب عندها دخلت كليه طب بردو بس خاص و كان غالي جدا بس العمه عملت كده في سبيل ان بنتها تكون احسن من مريم

______-______-_______-______

في الجامعة

مريم : ياه يا رهف اخير حلمنا تحقق مش مصدقه نفسي بجد

رهف : ولا انا

مريم بحماس : لازم نبتدي جد وهي بتتكلم باصه على صحبتها و ماشيه بضهرها خبطت في واحد و وقعت منه الكتب ال كانت في ايده

الشخص : حاسبي يا انسه

مريم لفت : انا اسفة..

الشخص : ايه الغباء ده

مريم : مش معنى اني اعتزرت من حضرتك تزيط و تكلمني بالطريقه ديه

الشخص : اولا اي تزيط ديه ثانيا انا أسمى مازن ثالثا و الأهم انتي الماشيه غلط و خبطتي فيا

مريم : عالفكرة بقا الغلط منك أنا ماشيه مع صاحبتي انت مغيرتش طريقك ليه

مازن لم كتبوا و مشي وسابها و هي بتتكلم

مريم : مش معقول شخص متكبر جدا

رهف : طب يلا علشان احنا كده هنتأخر على المحاضرة بسبب خناقتك

___-___–___-__-___-_____-______-______-

مريم و رهف دخلو المدرج و بعديها بشويه دخل مازن

مريم: هو معانا في نفس المدرج

رهف : يا نهار ابيض ده شكله الدكتور بتاعنا

مريم : يا نهار سقوط على دماغي هاتي اي حاجة اغطي وشي بيها يلا

_______-______-_______-______-_____

مازن : انا الدكتور مازن اهم حاجة عندي الانضباط و الاحترام والتقدير و متخافوش انا مستحيل أسقط حد شاطر او بمعنى أصح مهتم ب ال هشرحه

رهف : هو انا ليه حساه بيلقح عليكي

مريم : مش عارفه ربنا يستر بقا

_____-______—_______—–_______

ناهلة دخلت الجامعه بس مكنتش فاهمة اي حاجة و المحاضره ال خدتها مفهمتش اي حاجة منها و زهقت و خرجت و هي ب تتمشى في الجامعه لقت بنت زيها بالظبط بس أسوأ

ناهلة : هاي

نوره : هاي اسمك ايه بقا شكلك فاشله زييي

ناهلة بضحك : اووه انتي كمان داخله الكليه ديه و انتي مش فاهمة حاجة

نورة : اه علشان بابا غني جدا دخلني بالعافيه طب خاص علشان ماما نفسها اني اكون دكتوره وانتي بقا دخلتي ليه حاجة مش فاهمة فيها حاجة

ناهلة : عِند في بنت خالي

نوره : ازاي يعني

ناهلة : يا بنتي هي دخلت طب ماما بقا ليه و ليه هي جابت مجموع طب وانا لا قامت صرفت ال وراها و ال قدامها و دخلتني خاص

نوره بضحك : قصة مسيرة للشفقه بس شكل بنت خالك ديه عملالك عقده انتي و مامتك بتكرهوها ليه كده

ناهلة حكت ل نوره قد ايه هي بتكره بنت خالها و طلعت كل ال في قلبها قدامها

_____–________–_________–_________–

مريم خلصت المحاضره و روحت و لقت مامتها تعبانه جدا و مغمي عليها على الأرض

مريم : ماما ماما ايه ال حصل يا ماما………

مريم خدت مامتها و راحو المستشفى

الدكتور : يا أنسه حضرتك بنت المريضه ال لسه واصله من شوية

مريم بخوف : ايوه يا دكتور انا

الدكتور : للأسف……………….

_______________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحلة مريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى