Uncategorized

رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة الأولى 1 بقلم نور عبد العزيز

 رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة الأولى 1 بقلم نور عبد العزيز 

رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة الأولى 1 بقلم نور عبد العزيز 

رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة الأولى 1 بقلم نور عبد العزيز 

انتفض رعد من مكانه وتحدث بحده : مين ال ماتت

الطبيب بضيق : اسف مش حضرتك انا بتكلم مع الاستاذ ال وراك

زياد بغضب : انت بتهزر ما تتنيل تقول حاله شروق ودنيا اي

الطبيب بخوف : مدام دنيا حالتها كويسه الاصابه مكنتش خطيره بس مدام شروق في غيبوبه ادعوا انها تفوق بسرعه

وفجأه قاطعه احدي الاشخاص بعصبيه مردفا : مين ال مات من عيلتي يا دكتور

الطبيب : بنت حضرتك البقاء لله

ابتعد رعد ونزل الي الاستقبال وجلس علي احدي الكراسي فتحدث زياد بحزن : شروق هتفوق ان شاء الله

رعد بحزن : ازاي انا كبير الصعيد ويحصل كل دا فين الحراس وفين الامن اي اا بيوحصل في البلد اذا بيوحصل معايا اكده يبجي بيوحصل اي مع الناس الغلابه و

وفجأه صفعته ثريا علي وجهه بقوه فأنصدم زياد وتحدث بضيق : عمتي

ثريا بغضب : اخرس انت انا بتكلم دلوقتي مع الكبير ال المفروض يكون مسؤول عن البلد كلها لكن هو مش عارف يكون مسؤول عن بيته حتي انت واحد فاشل

رعد بحزن : اسف

ثريا بغضب : اسف علي اي سمعه عيله الهواري بقت في الارض بسببك انت معندكش دم ولا احساس بسبب استهتارك مراتك جوه بين الحياه والموت والحمد لله ان دنيا كويسه انا مش هخليهم هنا معام والويخه ال اسمها زهره هقتلها واخلص من شرها

رعد بحزن : بس انا عايز ابني يا عمتي خليها تجيب ابني في الاول وبعدها اعملي ال انتي عايزاه

ثريا بعصبيه : اخرس خالص عايز تجيب ابن من واحده مجرمه وخدامه ابنك دا تجيبه من دنيا او شروق مش من واحده زباله زي دي

رعد بتوسل : عمتي ارجوكي انا عايز ابني

ثريا بحزن : طيب اهدي وانا هعملك ال انت عاوزه

رعد وقد تياقطت دموعه : انا اسف انا ال غلطان

ثريا وهي تحتضنه وتتحدث بحزن : اهدي يا حبيبي خلاص ابن اخويا مينفعش تنزل دموعه

رعد بدموع : هما كانوا هيموتوا بسببي وشروق حالتها خطيره بسببي

ثريا بحزن : متقلقش يا حبيبي هتكون كويسه تعالي نروح نطمن علي دنيا

زياد : مينفعش نروح دلوقتي علشان الدكتور عطيها منوم 

ثريا : ماشي اما هروح واجي بليل لازم اشوف اي ال بيحصل في الفيلا

ظل رعد يجلس مكانه حتي اتي المساء فصعد الي الاعلي ودخل الي غرفه دنيا وعندنا رأته تحدثت بتعب مردفا : رعد شروق عامله اي

رعد بحزن : هي هتكون كويسه متجلجيش انتي كويسه

دنيا وهي تمسك يده وتتحدث بتعب : انت زعلان ليه انا كويسه وبتقول شروق كمان كويسه متزعلش

رعد بابتسامه حزن : مش زعلان يا حبيبتي طول ما انتي معايا يلا ارتاحي

دنيا : تمام

خرج رعد من الغرفه وذهب الي شروق ونظر اليها من خلف الزجاج فوجدها نائمه غارقه في عالم اخر والاجهزه الطبيه محاطه بجسدها وجهاز التنفس في انفها فدهل  رعد اليها وعلي وجهه علامات القهر والحسره وجلس بجانبها وهو يمسك يديها وظل يردد كلمات الاغنيه بصوته العزب الذي

يسحر كل من يسمعه مردفا : ” يا من هواه اعزه وذلني كيف السبيل الي وصالك دولني …. يا من هواه اعزه وذلني كيف السبيل الي وصالك دولني .. انت الذي حلفتني وحلفت لي وحلفت انك لا تخون فخونتني ….  وحلفت انك لا تميل مع الهوي …  اين اليمين واين ما عاهدتني  … تركتني خيران صبا نائما ارعي النجوم وانت في عيشا هنيئ… لاقعدن علي الطريق واشتكي واقول مظلوما وانت ظلمتني … ولادعون في اسق الدجي يبليك ربي مثل ما ابليتني …. يا من هوااااه واعزه وذلني كيف السبيل الي وصالك دولني … يا من هوووواه

كان الجميع يستمع الي صوت رعد في دهشه فهذا كبيرهم كيف له ان يكون صوته بكل هذا الجمال والعذوبه والجيع يعلم عنه الشده والصرامه والقوه الذي لا مثيل لها فحقا لا يضعف الرجل الي امرأه مهما بلغت رتبته وقوته فهو امام زوجته او حبيبته او خطيبته يتحول من اقوي رجل في العالم الي طفل صغير كان رعد ينظر الي شروق بعيون حزينه ثم تحدث بخزن شديد مردفا : شروق جومي يلا علشان خاطري انتي كنتي مبتجدريش تبعدي عني لحظه ليه بتعملي فيا اكده دلوجتي انا عارف اني كنت بعاملك وحش بس بلاش تضيعي مني انتي كمان ارجوكي كفايه عزه

ظل رعد يتحدث كثيرا ولكن دون جدوي فخرح من الغرفه وظل علي هذا الحال لمده اسبوع وكان رعد كعادته بحانب شروق يتحدث معها حتي شعر بيديها وهي تتحرك فصرخ علي الطبيب ليأتي بسرعه وبعد فحصها خرج الطبيب من الغرفه فتحدثت دنيا بتعب مردفا : دكتور هي كويسه

االطبيب : الحمد لله كويسه بس هي فقدت الذاكره مؤقتا بسبب الغيبوبه وممكن تفتكر كل حاجه في وقت قصير بس بلاش تضغطوا عليها

رعد بحزن : طيب ممكن ناخدها

الطبيب : ايوه بس مختاجه راحه وحضرتك كمان يا مدام دنيا محتاجه راحه

دنيا : تمام يا دكتور

دخل رعد الي غرفه شروق وتحدث بحزن : عامله اي يا شروق

شروق بتعب : الحمد لله انت مين

رعد بصدمه : انتي نستيني انا كمان

شروق : حضرتك مين هو انا اعرفك

رعد بحزن : مفيش حاجه انتي هتخرجي من المستشفي دلوجتي ونروح علي البيت

شروق بتعب وعصبيه : بيت مين ووووووو

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

لقراءة الجزء الأول : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية أحببت خالي بقلم شفاء إمام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى