Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء سعيد

بعد أسبوعيييييييييييييييييين في الغيبوبة
حوررر قاعدة جنبها وبتذاكر بصوت عالي علشان تسمع المعلومات وتبقي عارفة كل حااجة لأن خلاص الامتحانات علي الابواب بعد أسبوع بالضبط وهي عندها أمل انها تصحي
جهااااد بتزورها دايمااااا وكمان بتحكيلها كل حاجة بتحصل معاها وكمان بتراجع محاضراتها معاها علي أمل انها تفوق
عمر _ كل يوم بيروح يكلمها وقالها ان داليا وافقت عليه وهيتجوزوا بس مستنينها تقوم
والدتها _ كانت بتقرأ ليها طه دايما لانها بتحبها جداااا وكمان بتعتذر منها علي الي حصلها والاغرب انها بتحكي ل نغم ذكريات طفولتها وازاي كانت مشاكسة
مروووان _ كان بيشغل قصص لإسلااااام محمووود وخصوصا اسأليني ما اسمك بس لاول مرة نغم تعيط وهي نايمة لما سمعتهاااا
مرووان كان فرحااان جداااا وكانت في الفترة الاخيرة بتحاول تفتح عنيهاااا لحد ما فيووووم حصلت حاجة غيرت الموازين …….
نغم بدأت تفوق وفتحت عنيها وكانت والدتها وعمر فرحانين جداااااا وعمر بلغ الدكتور انها فاقت
الدكتور بعد فحصها _ الحمد لله حالتها مستقرة بس هتقعد يومين نطمن اكتر وتقدر تخرج بعدها عن اذنكم
عمر بزفرة مملوءة بالارتياح _ أحمدك يارب وأشكر فضلك
عمر بمشاكسة _ وحشني يا أبو ربيع عامل اية يا صاحبي
نغم بضحك _ والله يا صاحبي الحمد لله بس هموت وأناااام
عمر بصدمة _ نعم يا اختي انتي بقالك اسبوعين نايمة غلبتي أهل الكهف والأميرة النائمة
نغم بشرود وحزن _ كان نفسي تكون الأبدية
الأم بدموع _ لية بتقولي كداااا احنا من غيرك كنا بنموت سامحيني يا حببتي
نغم مقبلة يد والدتها _ انا الي أسفة يا أمي بس كان نفسي أرتاح وأريحكم مني شوية
عمر بحزن _ تعرفي ان دول كانوا أسوء إسبوعين لانك مكنتيش موجودة فيهم كنت خايف أخسرك وانا السبب ولو كان حصلك حاجة كنت هموت فيها انت أغلي ما املك
نغم ببتسامة وضحك _ هيييح والله يا بني أنا سنجولة وشغل الحب دا مش ليااا وانت هرموناتك ماشاء الله عليها قلبه علي نكد زيك يلا يا بااباااا من هنااا عايزة أناااام ، واااه من هنا لحد ما اصحي ممكن تجيبلي معاك حاجة حلوة شبسي أو بيتزا
عمر _ قومي اني بس وأنا هجيبلك الي انتي عيزاااها ،، واااه شدي حيلك امتحانك الاسبوع الجاي
نغم _ ميييييبييببببببن احنااااا مفيناش من الهزار داااا انا فاكرة كويس كانوا شهر هو لحق
عمر بضحك عليها _ لااا انت شكل الغيبوبة مأثرة عليكي بقولها نايمة بقالك اسبوعين تقولي اية صبرني يااارب
نغم _ وحياااة عيالك الي لسه مجوش رنلي علي البنات ينقذوني من الي انا فيه انا كدااا مش هتخرج السنة دي
عمر ببتسامة _ ارتاحي وعيوني هعملك الي انتي عيزاه
نغم _ روح يا شيخ ربنا يفرح قلبك وتتجوز داليا بدل ما تعنس
عمر _ شوفوا مين بيتكلم
كانت نغم علي وشك الرد الي ان أردفت والدتها _ يلا يا بني دي هترغي من هنا لسنتين ومش هتسكت ارتاحي انتي وأنا هبلغ حورر وجهاد
نغم وهي تغلق عينها _ ماشي يا أمي ونامت نغم بعدها
عند حووووووررررررررر
دائما حزينة ولا تركز بشئ شاردة طول الوقت ودموعها لا تتوقف عن النزول
تميم _ يا حورر علشان خاطري كفاية الي بتعملية في نفسك هي هتبقا كويسة وهتقوم من الغيبوبة ان شاء الله بس بالي بتعمليه دااا بتتعبي نفسك اكتر منها
حورر _ خايف عليها جدااااا لو حصلها حاجة مش عارفة اية الي ممكن يحصل ، علاقتي بيهم مختلفة بحسهم أولادي وانا ملزومة بيهم هما مش صحابي لا احنا اتخطينا المرحلة دي هما اكتر من أخواتي عمري ما أقدر اتخيل حياتي من غير واحدة فيهم انا لو قدامك لحد دلوقتي ولسه عايشة بسببهم هم الأمل الي في حياتي ومش هستحمل اي وجع لواحدة فيهم وفجأة انهارت من البكاء
تميم _ قد حزن عليها جدااااا وما ان انهارت هكذا حتي احتضنها أما حور فقد تشببت بأحضانه خائفة من الفقد لأي منهم ،، حياتها بدونهم لا تساوي شئ
تميم بهمس سمعته حورر _ بحبك يا حووري ،أتمني انه يجي اليوم وتحبيني زي ما بحبك
حورر في نفسها _ وأنا بحبك يا تميم بس للاسف لازم ابعد عنك لاني خايفة عليك أسفة
قطع هذا الصمت _ رن تلفون حورر برقم والدة نغم وما ان رأت حورر الرقم كانت خائفة جداااا من حدوث شئ سئ ولكن تميم شجعها فأجابت
حورر _ السلام عليكم يا طنط
والدة نغم بفرحة _ وعليكم السلام يا حورر ، انا حبيت أعرفك ان نغم فاقت من الغيبوبة وعيزاكي انتي وجهاد
حورر بفرحة كبيرة _ مسافة السكة وهكون عندهااا مع السلامة
والدة نغم _ في رعاية الله
حورر بفرحة كالاطفال _ ههييييية هييييه وأخيرااااا صحيت من الغيبوبة يا تميم انا مبسوووطة جدااااااا وبدون وعي منها أردفت بحبك يا تميم أوي شكرااا ليك انا رايحة ألبس
تميم وقد كان في عالم أخر هي تحبه هل ما سمعته حقيقة أجل وأردف أخيرااا يا معذبتي
وبعد فترة خرجت حورر وأوصلها تميم للمستشفي ممسكا بيدها
ودلفت حورر إلي غرفة نغم
حورر _ السلام عليكم يا نغيمة
نغم بفرحة كبيرة _ وعليكم السلام ياراااااااء
حورر محتضنه اياها وببكاء _ انا زعلانة منك انتي بقالك كتير نايمة ومش بتردي علينا ووحشتيني
نغم _ كان نفسي أفضل كداااا بس قالتلي حاربي علشان نفسك وريهم انك الصح كنت عايزة أمشي وأهرب لأول مرة في حياتي بس مقدرتش أسيب الحاجة الحلوة الي في حياتي وحشتيني جدااااااااا
دخلت جهااااااااد في تلك اللحظة وما ان رأتها حتي نزلت دموعها وظلت تحمد الله
جهاد بصوت مهزوز _ ناني
نغم _ وحشتيني يا ذات النقاب
جهاد محتضنه اياها وببكاء _ كنت خايفة تسبيني محتجاكم جداااا أول مرة أحس اني وحيدة لمجرد اننا ابتعدنا شوية عن بعض انا تايهة من غيركم
نغم بضحك حتي تخفف التوتر والحزن _ والله يا عيااال انا صحيت بس لاني كنت هموت واكل بيتزاااا وغير كدااا عايزة اتخرج مش هفضل محششورة في الكلية أكتر من كدااااا عايزة اتخرج يااا ناااس وأشوف بقا أعمل اية مفيد في حيااااااتي
حورر ببتسامة _ بما انك صحيتي فأنا علي وعدي ليكي هدية التخرج ليكم مميزة
جهاااد _ أنا آسفة يا حور
حورر بعتاب _ كان نفسي تعملي زي كل مرة وتحكي وطلعي الي جواكي لكن انتي فضلتي تبعدي كنت خايفة عليااااا بس للاسف انت كنت بتبني حاجز بينا لاول مرة يا جهااااد ، انتي مفكرة ان الي عملتية داااا عادي وهيعدي مش هيعدي
جهاد _ حورر انا مستعدة بأي عقاب إلا انك مش تكلميني انا بعدت لان دا أفضل ليكم قبلي كنت عيزاني أقولك ايه أقولك ان الشخص الوحيد الي حبيته سابني ومشي وكأني مش موجودة يزيد سااافر هو وعيلته وسابني من غير ما يكلمني او يطمني حتي او يبرر أي حاااجة ،، لاول مرة أحس بألم في قلبي طعني أقرب شخص ليااااا فضلت إني أتألم لوحدي علشان مش عايزة أشوف نظرة الحزن والشفقة في عيونكم والي حاليا شايفاها في عينك
حورر _ وانا مش عايزة أشوف الحزن في عينك بس الي هقوله ليكي حاجة واحدة *التمسي ليه سبعين عذر ولو خلصوا دوري علي أعذاار تانيه انتي مش عارفة هو بيعمل ايه *
جهاااد _ انا خلاص قررت اني هطلب الطلاق
نغم _ هتندمي وقتها لانك هتتوجعي قبله واعملي زي حورر ما قالتلك وادعي ربناااا يقدم الي فيه الخير
جهاااد محتضنه حوررر _ سااامحيني يا دكتورة حوور انا أسفه
حورر _ انا اصلا مسمحاكي بس والله لو داا حصل تاني هنزعل من بعض جاااامد
نغم _ سمي الله كدااا مفيش حد هيزعل حد ،، يااا عيااااال انا مش عارفة هدخل الامتحانات ازاي انا مش مستعدة أسقط انا عايزة اخلص من الجامعة
حورر وجهاد _ نحن هنااااا ويلا ارتاحي شوية
جهاااد _ ومتخاافيش هبعتلك المحاضرات الي علينا في اول مادة فويس وتلخيص تمام
نغم _ تمام يا حببتي يلاااا برااااا من غير مطرود عايزة أنام
حورر _ غلبتي الكولااااا يا شيخة
نغم _ يلااا ياااا أختاااه عايزة أرتااااح واااه مش عايزة اشوف حد منكم غير يوم الامتحاااان ،، وذاكرو كويس
حورر _ حااضر
جهاااد بضحك _ سلااام يا نغيمه
نغم _ يلهووووي هي عدتك بره يا جهاااد مش عايزة اشوفك هنااا
جهاد لا غاظتهااا _ نغيمه قلبي مع السلامة
نغم بغضب _ في رعاية الله
في إنجلتراااا في مستشفي مجهزة علي أحدث مستوي
هبه _ أخباااارك يا باااشااا
يزيد بحزن _ الحمد لله
هبه _ وحشتك
يزيد _ جدااا حياتي من غيرها ناقصة جدااا هانت كلها شهر وهنزل بس المرادي شخص تاني مش عاجز
هبه _ انت عارف انها مش هتسامحك بسهولة
يزيد _ يبقي متعرفيهاش جنتي مفيش أطيب من قلبها وانا عملت كدا علشانها فبل نفسي
هبه _ هاانت يا حبيبي وهترجع زي الاول وتمشي علي رجليك
يزيد _ الحمد لله الواحد مش بيحس بالنعمه غير لما بتروح منه
هبه _ ربنا يفرح قلبك دايما
يزيد _ انا وانتي يا بنوتي
عند حوووووووووووورررررررررررررر
رجعت من المستشفي وكانت فرحانة جداااااا
حورر ببتسامة _ تحب تتغدي ايه
تميم _ يا حببتي انتي ترتاحي كدااا وتذااكري لان عندك امتحانات كمان اسبوع يا دكتورة
حورر بتذمر _ سيبني أحضر الغداء علشان خاااطري
تميم بنفي _ لاااااا ويلا قدامي علي أوضة المذاكرة
حورر في نفسها _ كان يوم عسل لما عملت أوضة مذاااكرة
تميم _ مفيش هرووب يلاااا
قعدت جورر تذاكر وتميم كان معاها وأحيانا لما بيكون في حاجة مش فهماها بيشرحها ليها ، ومش بيخليها تعمل حاجة خاالص
وحور علي قد ماكانت مبسوطة بس كانت زعلااانه جدااا لانها هتمشي وفجأة عنيها دمعت وحاولت علي قد ماتقدر تداري دموعها ومتنزلش
تمييييييييييييم _ ممسكا بيدهااا كفاية كداااا انتي تعبتي الساعة ١٢ بليل حورر _ خاايفة جداااا والمادة مش سهلة سيبني أذاكر شوية
تميم _ لاا يلا قومي نامي غلشان تقومي تصلي الفجر معايا حاضر وكمان القيااام
حورر _ تميم ممكن نتكلم شوية
تميم _ أكيد وقعدوا في الصالة
حورر _ عايزة أعرف عن نورررر
تميم _انت ليه مصممه تدوري في الماضي وليه رافضة نكمل حياتنا مع بعض من غير اي وجع
حورر بتهرب _ خلااص أنا قايمه أنااام تصبح علي خيررر
ودخلت حورر أوضتهااا _ دموعها نزلت مش علشان تميم رفض لأ
هي حابة تعرف عن شبيهتها أو توأمها بالأصح
أما تميم فقد شعر بالحزن لرفضه لطلبها ولكن يريد أن يعطيها فرصة لكي تحدد كيف ستمضي حياتهم
عدي أسبوووووووووع بدون أي احداث جديدة وبدأت الامتحانات والنهاردة اول يوووم
عند حوررر وتميييييم
تميم _ يلا يا حوررر هتتاخري علي اللجنه الساعة ٨
حورر بتوتر ووجه شاحب _ خلاااص قايمه اهو ربنا يستر
تميم _ ان شاء الله خير
ارتدت حورر ثيابها وأوصلها تميم للجامعة
تميم ممسما بيدها _ هتحلي كويس انا متأكد وبلااش خوفك دااا كل حاجة هتعدي انتي عملتي الي عليكي والباقي علي ربنا
حورر بشبح ابتسامه _ متقلقش بس ادعيلي
ودخلت حوررر الجامعة أما تميم فقد ظل منتظر حتي خروجها من الامتحان
ذهبت نغم وأخاها للجامعة فهو مرافقها
عمر _ مالك
نغم _ مرعوووبة يا باااشا.
عمر _ بت انتي مذاكرة واية يعني لوعندك امتحان
نغم بهزار _ فيها اية عادي امتحان يروح وغيرة يجي
عمر _ فعلاا اهم حاجة الصحة
نغم _ انا عرفت انت ليه فاااشل
عمر _ انت تطولي تبقي زي
نغم _ لاااااا مش عايزة اطول يلا يبني كدا مش هندخل الامتحاان
عند جهااااااااد أوصلها معاذ للجامعة
معاذ _ اهدي وبلاش التوتر داااا واقري كدا الشرح والفاتحة وادعي كتير وبلاش تبصي علي الاسئلة كلها سؤال سؤال ومتقفيش عند سؤال
جهاد ببتسامة _ اي اوامر تانية انت طول السكة بتقولي كدااا
معاذ _ يلااا هانت وهتتخرجي يا صغيرتي
جهاظ _ يااه حلم بعيد بس قريب
معاذ _ يلااا يا مجنونة
بعد مرووووور ٣ ساااعااااااااااات تقابلت الفتيات عن الكافيترياااا
جهاد _ طمنيني عملتوا ايه
نغم _ الحمد لله سهل امتياز
حورر _ الحمد لله عقبال الباقي
نغم _ياااارب يلا نمشي هموت وانااااام وعمر كمان لازم يروح الشغل
حورر _ تمام رني عليه ولما يجي نمشي وبعد فترة حضر عمر وأخذ أخته
وخرجت حورر وجدت تميم منتظرهااا _
حورر _انت بتعمل ايه مروحتش الشغل
تميم _ كنت قلقان عليكي طمنيني عملتي ايه
حورر ببتسامه _ الحمد لله كان سهل جداااا
تميم _ الحمد لله يلا بينااااا شكلك تعباانه
حورر _ نوصل جهاد وبعدين نمشي
اوصل تميم جهاد لمنزلها ومن ثم ذهبوا لبيتهم
تميم _ مش تنامي يا حورر كلي الاول
خورر _ مليش نفس أبدااا جعانة نووم بس
بعددددددد شهرررررررررىررر
انتهت الاختباااااااااارات ولازال الجميع ينتظر النتيجة
عند نغممممممم
نغمممم _ماما انا رايحة الكافية الي علي اخر الشارع
الام _ ماشي يحببتي هلي بالك من نفسك متتاخريش ولو حصل حاجة كلميني
نغم _ حااضر مع السلامة
ذهبت لنغم للمطعم وقابلتها تلك المشكلة ثانية لاتعرف وجهتها الي أن فاقت علي يد تمسك بيها علمت انه هو باتت تعرفه من وسط الجميع رائحته وصوت أنفاسة ونبره الصوت
غيث _ هنااا كويس
نغم _ شكرااا يا كابتن
غيث _ العفو ،، قوليلي بقا مختفية بقالك كتير ليه
نغم _ عادي كان عندي امتحانات
غيث _ بالتوفيق
نغم وقد شعرت به حزين _ لو حابب تكلم أنا سمعاك
غيث _ محتار عايز اعترفلها بحبي بس خايف ترفضني تاني
نغم _ هو انت جربت مثلا قبل كداا
غيث _ مرتين ورفضت حتي تسمعني
نغم _ حاول مرة واتنين وميه ومتيأيس أبدااا ، روح ليها النهاردة واتكلم معاها قولها كل الي في قلبك خد خطوة
غيث _ ممكن توافق
نغم _ ان شاء الله توافق بس متنساش تعزمني علي الفرح
غيث _ الفرح مش هيكون فرح من غيرك يا نغممم
نغم _ ربنا يتتم علي خير
جلسا ينظران للخارج او يدعي طل منهما هذا فنغم كانت تفكر في حياتها اما هو فكان يفكر كيف سيكون رد فعلها ان علمت بأنه ليس غيث
عنددد جهااااااااااأااااااااااااااااااد
قاعدة في أوضتها بترسم وهي مش مركزة أبداااا بس الي استغربته انها ازاي رسمت صورة ل يزيد وكانت مبينة فيها ادق التفاصيل
جهاااد ببكاء _ نفسي ترجع وحشتيني أأووووي مش عارفة ليه بعدنا كداااا واية السبب في انك تسيبني ،، خلصت الاعذار يا يزيد وقلبي مش قادر يسامحك
عند حوررررر:رررررررررررررررر
لاحظ تميم تعبها طول فترة الامتحان فأصبحت هزيلة ووجهها شاحب وأصبحت تصاب بدواااار لدرجة انها فقدت وعيها اليوم ويزيد لم يكن يعرف مابهاااااا ولازال بجانبها ينتظرها حتي تستيقظ
حورر وقد بدأت في استعادة وعيها _ اناااا فين
تميم _ في المستشفي
حورر بفزع _ لاااا انا عايزة امشي يلا بينا انا كويسة
تميم بدموع _ انتي مش كويسة أبداااا انتي بتضيعي من ايدي ومش قادر اعملك حاجة ليه عملتي كداااا
حورر _ انا كويسة يا تميم متخاافش عادي دول شوية صداااع ودوخة
تميم _ بلاااش كذب انتي كنتي عارفة انك مريضة
حورر وقد بدأت تحاول تنظم نفسها فهي اشعر باختناق شديد_ انا كويسة جداااااا ومتقلقش
تميم محتضنا إياها وببكاء _ ليه رافضة تتعالجي
حورر ببكاء _ انا كدااا كدااا هموت ومش عايزة اتعذب يا تميم وكمان دا قضاء ربنا
تميم _ انتي أنانية ليه يا حورر لو مش علشانك علشاني مقدرش أعيش من غيرك
حورر _ ولا أنا يا تميم بس دي سنة الحياة وغير كدااا انا مقدرش اكون معاك أختي نوررر يا تميم هي مراتك
تميم بصدمة _ نورر اختك
حورر _ ااه تعرف كان نفسي اشوفها وتكون معايا بس للاسف هي ماتت وانا قريب هروح لنوررر
تميم _ انتي بتقولي اية انا مش فاهم
حورر _………….
عندددد نغمممممممممم
عمر _ اخباااارك نودي
نغم _ الحمد لله انت عامل ايه
عمر _ في فضل ونعمه بقولك كنت عايز اتكلم معاكي في حاجة
نغم بضحك _ انا عارفة الداخلة دي ومن اولها والله يا بني انا معيش فلوس انا اصلا بشحت وغير كدا السلف تلف والرد خسااارة
عمر _ هو انت عبيطة انا جبت سيرة فلوس
نغم _ هااا قول مش فضيالك عايزة اسمع الرواية الجديدة
عمر بجد _ في عريس متقدملك وهيجي بعد بكرة
نغم _ انت واعي للي بتقوله دااااا ومين بقا الي هيقبل بعامية اكيد ميعرفش
عمر _ هو عارف كل حاجة ومتمسك بيكي جدااا وطلب ايدك
نغم _ ومين دااا
عمر _ غيث
نغم _ مرفووض ياا بااشااا وريح دماغك وقوله كداااا بدل البهدلة
عمر _ بس بيحبك
نغم _ هو بيكذب وانا بكره الكذابين
عمر _ انتي بتقولي ايه
نغم _ قول لصاحبك بلااش حواررااات وانت بلاش تكذب عليا لاني عارفة
ان مفيش حد اسمه غيث
عمر بذهوول _ بسسسس
نغم مقاطعة اياه _ بلاش تشترك في الكذبة يا عمر وقوله نغم رفضااك يا مروااان
عمر _ انتي عارفة
نغم _ ……………….
ياتري حورر هتعيش ولا هتموت
ياتري حورر عرفت ازاي ان نور اختها
جهاد هتسامح يزيد ولا لأ
نغم ومروان هيتجوزوا ولا ايه
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!