Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل الخامس عشر 15 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل الخامس عشر 15 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الخامس عشر 15 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الخامس عشر 15 بقلم هاجر محمد

صمتت قليلا تستوعب تلك الكلمه اللاذعه التي اخترقت اذنها كسيف مجمهر علي جمر وبعدها ابتلعت ريقها بعدم تصديق و:- ه ه هو أنا اللي سمعته ده صحيح إنت إنت ق قولت إيه
صر مالك أسنانه بألم دفين علي ذلك الجنجر الذي يغرسه في قلب معشوقت روحه واستدار بعيدا عنها يخفي تلك الدموع التي تجمعت في عينيه و:- قولت إني هتجوز ياميمونه هتجوز
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
جذبته ميمونه من ملابسه بحده و:- بصي لي هنا.. أنا عارفه إنك بتهزر معايا بس انا مش بحب الهزار ده
رفع مالك رأسه إلى أعلى بحسره و:- أنا مش بهزر أنا بتكلم بجد أنا هتجوز همسه بنت عمي متولي
ضحكت ميمونه ضحكه خلف تلك الدموع المتحجره في عينيها ووجهها الذي أصبح مصفرا وجسدها البارد كالثلج و:- همسه.. هههههه همسه ب بت بتتكلم بجد ده اللي هو ازاي يعني هتتجوز عليه أنا!!! أنا يامالك ط طب ليه.. وفي الوقت ده.. كنت خليني أطيب من جرح موت ماما وبعدين أحفر غيره أنا أنا أيوه قصرت معاك ب بس م مش لدرجة إنك تتجوز عليه ل لا لا أنا ما قصرتش ما قصرتش في حاجه أنا كنت بنسي ألمي معاك ب بس ما كنتش اعرفش إنك إنك بتحضر لي موته علي الحيا.. صرخت وهي تضربه علي صدره بقوه :- ليييه ياماااالك لييييه
أمسك مالك يدها و:- ميمونه اهدي. اهدي واسمعي أنا عايز اقول إيه.. اعرفي أنا هعمل كده ليه
حاولت ميمونه تحرير كفيها منه لكنه ضغط اكثر فصرخت من بين دموعها و:- سيبني سيبني مش عايزه أعرف منك حاجه سيبني في حالي وروح اتجوز الست همسه بس قبل أي حاجه طلقني طلقني ومش عايزه أعرفك ولا اشوف وشك تا.. آآآآآه
تأوهت ميمونه بألم أثر ضغط قويه من مالك علي ذراعها بينما مالك صر أسنانه بغضب و:- كلمة طلقني دي ياميمونه قسما برب العزه لو سمعتها تاني هتشوفي مني وش تندمي على اللي عرفتيني فيها3
نظرت إليه ميمونه باعين واسعه مملوئه بالدموع و:- ا إنت عايز تتجوز عارف يعني إيه؟؟ يعني بتشيل قلبي من مكانه وتدوس عليه برجلك. يعني بتدمرني… مهما كان مببرك عمره ما يشفعلك أبدا أبدا إنتي كده بتقتلني
ترك مالك ذراعها وامسك بوجهها بين يديه و:- ما أقدرش عمري ما اقدر ر انا عايش علشانك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ازاحت ميمونه يده بشده و :- ابعد عني بقي وكفايا كلام كلام كلام إنما الفعل يقتل إنت إيه بقي حرام عليك
همت ميمونه أن تتحرك من الغرفه وقبل أن تصل إلى الباب جذبها بشده ووضع يده على فمها مانعا ايها من النطق بحرف واحد و:- هتسكتي خالص ومش هتفتحي بؤك بكلمه واحده وتسمعني للآخر
حركت ميمونه رأسها بالرفض فصغط بكفه أكثر و:- يبقي اتكلم وإنتي كده.. أنا عمري ما اتمنيت واحده غيرك من سنين اكتر حاجه شجعتني اني أسافر واعمل الدكتوراه بره هي إني أبعد عنك علشان ما اغصبش ربنا ولو بنظره حتي علشان لما ربنا يهديكي ليا تكون حلالي وربنا راضي عننا ويبارك لنا في حياتنا
رفعت ميمونه كفها برفق وازاحت يده وهي تبكي و:- وأنا يامالك عمري ما حلمت بغيرك ولا اتمنيت إلا انت من وأنا بحفظ عندك القرأن بس كنت بقول ده حلم مستحيل ولما سافرت الدنيا اسودت في وشي وقولت خلاص مالك عمره ما يفكر في ميمونه جاي دلوقتي بعد ما بقيت بتاعي تقولي ان واحده غيري هتاخدك مني الموت عندي اهون
قبل مالك جبينها قبله مطوله و:- ما حدش يقدر ياخدني منك إنتي لو سمعتيني هترتاحي وتريحني ممكن!!
لم ترد عليه ميمونه فاخذها مالك واتجه بها ناحية الفراش وأجلسها :- إنتي لو نزلتي الشارع دلوقتي أو فتحتي الموبايل هتعرفي أنا ليه اخدت القرار ده
..رفعت ميمونه كتفيها و:- مش فاهمه تقصد إيه؟؟
مالك
مالك :- الصور اللي اتبعتت لك اتنشرت علي مواقع التواصل الاجتماعي بقت في ايد كل واحد في الحاره ومتحرفه بفتوشوب كمان معمول فيها شغل دنيء أنا راجل والناس عارفني وكانوا بيبصوا عليه بصه لو نظرات بتقتل كانت قتلتني.. عمي متولي لما شاف الصور وقع من طوله وامها حالتها صعبه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ميمونه بسخريه و:- آآآآه ياحرااام وانت بقي فاعل الخير اللي متبرع دايما بعمل الخير صح
تجاوز مالك سخريتها و:- إذا أنا في ايدي أساعد حد ليه اقول لأ
نهضت ميمونه بغضب :- تساعد حد علي حساب حد ده يرضي ميين ده مش خير أبدا ده شر إنت بتئذيني
نهض مالك أمامها و:- أنا عمري ما تعمدت إني أئذي حد فما بالك بقي بالحد اللي أنا روحي متعلقه فيه
ميمونه :- اومال اللي هتعمله ده إيه
_مالك :- هتجوز علي ورق هتجوز واحده أقسم بالله حتي ما في نيتي أشوف وشها حتي
كتفت ميمونه يدها أمام صدرها و:- وأنا ما عنديش كلام اقوله غير ياطلاقي ياجوازك من العقربه دي واعتبرني متحرمه عليك لحد ما تاخد قرارك يادكتور بعد إذنك
جذبها مالك من ذراعها بقوه و:- ميمونه… إنتي اتجننتي اكيد بتتحديني
ميمونه :- أنا مش بتحدي حد.. أنا بخيرك وانت بقي إختار اللي يعجبك.
مالك :- بتخيريني بين إيه أنا ما حطيتكيش في مقارنه كل اللي أنا طالبه مده بسيطه اساعد فيها راجل ما كانش بيتردد ثانيه قبل ما يساعد حد ساعد ماما حليمه الل الله يرحمها كام مره كان بيقف في وش عمك ويدافع عنكم ليييه بتنسي وبتفكري في نفسك بس
. ميمونه :- أنا بفكر في نفسي.. صمتت قليلا و:- ماشي يامالك أنا بفكر في نفسي بس واتجوزها علي الورق زي ما انت عايز بس قدام ده إبنك اللي في بطني هنزله سامع يامالك هنزله وانت هتطلقني وهقطع أي رابط يجمعني بيك وما عنديش غير ده وعايزه ردك دلوقتي حالا
شعلل نار العناد في رأس مالك وبادلها التحدي و:- وأنا هتجوزها ياميمونه ومش هطلقك ومش هتبعدي عني لحظه أصلا ووريني هتعملى إيه .. امسك بيدها وجذب لها ملحفه ونقاب والبسها رغما عنها واخذها ورحلا إلى بيتهم الخاص بهم
وصل مالك إلى البيت وادخل ميمونه وأغلق الباب وهي تعافر معه بقوه امسكها بحده وبصوت اخافها منه و:- اهدي بقي واسمعي اللي هقوله الكلام الأهبل اللي أنا سمعته منك ده لآخر مره بحذرك إنه يتقال . وقولت لك قبل كده لو شوفتني وأنا بالوش التاني هكرهك فيا العمر كله ساااامعه ولا لا
دققت ميمونه النظر وهي تذرف الدموع وركضت إلى غرفتها بينما هو مسح على راسه وضرب بقدمه الأرض بغضب جامح و:- ياااارب يااارب ساعدني ما اكسرش قلبها اكتر من كده علشان أنا اللي بتوجع مش هي
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪/٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
مر حوالي شهر علي هذا علم البعض بذالك إلا امينه التي رفض مالك أن يعلمها شيئا مستغلا في ذلك خروجها نادرا من البيت أو انعدامه… في المساء بيت العم متولي تم عقد القران وسط حالة ذهول من الأهل وكل من علم وتساؤل بين اسباب تلك الزيجه وبين السرعه في اتمامها…
في غرفة همسه كانت تدور في الغرفه بساعده توقفت علي دخول أمها وهي تنظر إليها باستحقار :- مبروك ياعروسه . قولي لي فرحانه كده بجوازك
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
همسه بابتسامه :- جدااا. أنا اسعد واحده في الكون ده كله
فاطمه :- السعاده اللي بتتبني علي ساعده حد عمرها ما تكمل ولو كنتي امتلكتي مالك بالاسم فروحه مع غيرك ودي امتلاكها صعب وبكره تندمي بس هيكون وقت الندم راح
أمسكت همسه بحقيبة اليد الخاصه بها ورحلت دون أن تعطي أي رد لأمها
_رحل مالك بهمسه وطوال الطريق الصمت هو سيد الموقف… وصلوا إلى البيت وما إن دخل وهي خلفه حتي رأي ميمونه تنهض من علي الاريكه وتتجه الي أعلى. نادي مالك بصوت صارم :- ميمونه!!
توقفت ميمونه دون أن تنظر إليه و:- افندم
تحرك مالك ناحيتها وأمسك بيدها واتجه بها أمام همسه و:- في نقط لازم تتوضح علشان كل واحد يعرف حدوده في البيت ده…. صمت لحظات ثم تابع :- ده بيت ميمونه يعني هي ست البيت وإنتي ياهمسه هنا ضيفه لمدة سنه حياتي أنا وميمونه ما تدخليش فيها مالكيش عندي غير أي مساعده ماديه وبس ودلوقتي تتفضلي علي الاوضه دي جي هتبقي بتاعتك
عاد البريق واللمعان لوجه ميمونه حتي أنها لم تستطع أن تقاوم ابتسامتها وخفقان قلبها من فرط سعادتها نظر إلى مالك ولاحظ التغير السريع الذي طرأ علي وجهها مما جعله يشعر براحه هو الاخر واستأذن من همسه وأشار لها إلى غرفتها وصعد مع ميمونه إلى غرفتهم
_تابعتهم همسه بوجه محتقن يكاد ينفجر منه الدماء كالبركان و:- ماشي ياميمونه زي ما وصلت لهنا هوصل لاكتر وأنا وإنتي والزمن طويل1
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪/٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة مالك وميمونه دلفت ميمونه إلى المرحاض وخرجت بعد فتره وهي في اجمل زينة لها كانت كالعروس في أبهى صوره وما رآها مالك حتي نهض من علي الفراش بابتسامه ظنا منه أنها تجهزت له وما أن اقترب منها حتي تجاوزته من تحت ذراعيه بسرعه وذهبت تحت الغطاء مباشرةً
التفت مالك إليه بوجه عابث و:- وآلله.. إيه ده بقي ان شاء الله
أمسكت ميمونه ببعض المراجع الطبيه دون أن تنظر اليه و:- إيه اللي إيه؟؟
جلس مالك أمامها و:- ميمونه إحنا هنهزر
ميمونه :- مين قال إني بهزر… أنا بطلت اهزر معاك من زمااااان أوي من شهر فاكر
مالك :- وبعد اللي عملته تحت برده لسه مش هتهزري تاني وحشتيني ووحشني هزارك وضحكتك وجنانك وكل حاجه فيكي كل حاجه وحشتني
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
وضعت ميمونه الكتابه من يدها بحده علي المكتب و:- تصبح علي خير ياااا ياعريييس وجذبت الغطاء علي وجهها
استدار مالك إلى الجهه الاخري وما إن جلس حتي نهض سريعا وهو يتحسس ثيابه التي تبلبلت و:- إيه ده إيه اللي حاب المايه دي هنا انا كنت لسه قاعد وما كانش فيه حاجه
أخرجت ميمونه زجاجة ماء من تحت الفراش ونهضت وهي تلوح بها و:- من دي ولو ما بعدتش هكمل عليك . ورشت عليه الباقي وبعدها ألقت إليه الوساده و:- نام علي الكنبه وعلي الله اشوفك تتحرك بره باب الأوضة
أمسك مالك الوساده باستسلام ونام علي الاريكه وهو مزمجر وما إن رأي ابتسامتها حتي إبتسم علي أثرها :- ميمونه… الابتسامه على وشك حياة بالنسبه ليا تصبحي على خير
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
مع أذان الفجر استيقظ مالك وايقظ ميمونه لاداء الصلاة وارتدي ملابسه استعداداً للخروج إلى المسجد
استعدت ميمونه إلى الصلاه ولكنها تذكرت وجود تلك المدعوه همسه فركضت خلفه و:- مالك مالك مالك استني.
توقف مالك علي الدرج و:- في إيه ياحبيبتي عايزه حاجه اجيبها لك وأنا راجع
تأبطت ميمونه ذراعه و:- لا هنزل اصلي تحت واستناك لحد ما ترجع
ابتسم مالك بخبث وامسك وجنتها و:- حبيبي الغيران
شددت ميمونه علي ذراعه و:- أنا مش بغير بس أنا بموت منها وبموت فيك
ربت مالك علي ظهر يدها وقبل راسها و:- بعد الشر عليكي… بس إيه لازمة الشغل بتاع بالليل ده
تركته ميمونه وهي تضحك و:- ولسه والله لاوريك النجوم في عز الضهر يابن آمين
مالك :- وأنا هعمل إيه بالنجوم وأنا معايا القمر… وهبط السلالم سريعاً و:- القمر اللي هيأخرني علي صلاة الفجر .. أرسل لها قبلة في الهواء و:- صحيها تصلي معاكي
ضغطت ميمونه علي أسنانها بغضب و:- امشي
مالك وهو يدخل راسه فقط من الباب و:- لوجه الله…. خلاص ما تصحيهاش وذنبها في رقبتك سلام عليكم
وضعت ميمونه يدها في خصرها و:- ذنبها في رقبتي دي دي كلها ذنوب أنا مش عارفه انت شايفها كويسه من انهي لأمه هووووف اصلي بقي علشان أطهر التعكير اللي علي فجر ده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
_صلت ميمونه الفجر وظلت بانتظار مالك في الأسفل.. تذهب عند الغرفه التي بها همسه وتعود حتي عاد مالك وهي على تلك الحاله وقف يتابعها لفتره و:- علي فكره لو صحتيها مش هتخسري حاجه… واتجه إلى غرفة همسه وطرق عدة طرقات حتي أجابت بصوت ناعس و:- مييين
قلدتها ميمونه بسخريه و :- مييين مفكره نفسها في بتها بنت..
قاطعها مالك وهو يضع كفه علي فمها و:- بلاش علي الصبح إنتي لسه مصليه.. وبصوت مرتفع :- أنسه ميمونه صلاة الفجر .. اذن من فتره
. ازاحت ميمونه يده و:- ما تدخل تشيلها وتصحيها وتوضيها علشان تتأكد
_دفشها مالك بخف و:- اطلعي اطلعي لسانك عايز بتقص اطلعي
استدارت ميمونه إليه و:- اطلع قدامي الأول لأحسن رجلك تروح لفعل خير جديد2
ضحك مالك عل تلميحاتها و:- حاضر كفايا عليكي خير لحد كده
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في مساء هذا اليوم عاد مالك إلى المنزل وكعادته ينادي علي ميمونه من باب البيت باعلي صوته و:- ميمووونه ميم…. صمت مالك حينما رأي أمه امينه تخرج من غرفة الضيوف و:- ماما إنتي هنا ياد
قاطعته أمينه بكف قوي و:- تتجوز علي ميمونه.. تتجوز علي بنت حليمه دي الامانه اللي سابتهالك هي دي يابن أمينه
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!