Uncategorized

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الثالث 3 بقلم سلمى تامر

 رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الثالث 3 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الثالث 3 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الثالث 3 بقلم سلمى تامر

بليل فشقة البنات
حياة كانت بتنضف الأرض وماسة بتنضف السجاد وعنود بتغسل الستاير وحلم بترتب الدولاب
ليل وهي بتمسح الحمام ومشغلة اغنية وبتغني معاها بصوت عالي:يابتاع النعناع يامنعنع يامنعنع هيهي يامنعنع اوووبااا ايوه يابت حلوة المسحه دي 
ماسة بضيق:اوففف وطي صوتك شوية
ليل بعند وبصوت عالي:نور عيني قلبي من جوه هيهي من غيرة وغيرة مين هوه ده تعابني وبرضه عاجبني ولا حول ليا ولا قوة
حياة بغضب:بس ياعجلة الناس نايمه
حلم بصوت عالي:يابتاع السكر يامسكر يامسكاااااعععععر يامسكععععر
**
عند خالد ومؤمن
خالد وهو بيحط المخده على دماغه:مش عارف انااااااام
مؤمن:وانا كمان
خالد قام وراح لأدهم بغضب:جرى اي ياعم ادهم مش عارف انام
ادهم بنعاس:ششش ادخل مش نقصاك
مؤمن:هو انت علشان اوضتك بعيده عنهم خلاص نولع احنا
كنان بتحذير وبطئ:اطلع بره ياخالد علشان عايز انام وخد الحلوف ده معاك
خالد بصلهم بغضب وشد مؤمن وسابهوهم وطلعوا بره
مؤمن بغضب:وبعدين بقا ياعم
خالد: مش عارف هو اللي بنعملوه فالناس هيطلع علينا ولا ايييي
ودخل الحمام اللي جنب أوضته بغضب وفتح الشباك 
خالد بغضب وصوت عالي:بعد اذن مصطفى حجاج اللي بيغني تحت ممكن يسكت؟
ليل سمعته وعليت صوتها اكتر:يابتاع السمسم يامسمسم يامسمسم ياااامسمسم القوام حلو ومتقسم وصرخت :متقسم متقسم
خالد :استغفر الله يااارب يااستاذة صوتك معفن يا استااااذة
ليل طفيت التليفون بغضب وفتحت الشباك وبصتله:جرى ايه ياجدع انت فيه اي؟
خالد بغضب:هو انتي؟منا قولت برضه ان ده مش صوت بنت طبيعية وجعفر اللي بيغني
ليل بشهقه:فاااشرررر مين دي اللي صوتها معفن ياللي شعرك سلك مواعين؟
خالد:شعري انا سلك مواعين؟طب خليكي فالنضارة الكعب كوباية اللي انتي لبساها دي
ليل بغضب:جرى اي يامتنمر ياحقير
خالد بصلها بعنف:انتي اللي بدأتي وبعدين بسبب شعري ده نص بنات مصر بتجري ورايا
ليل بسخريه:مهو اكيد علشان يسرحوه
خالد بصلها بعيون جحيميه وقفل الشباك بغضب ودخل أوضته
وليل اتنهدت بإنتصار وطفت التليفون 
**
في أوضه خالد
خالد كان بيلف حوالين نفسه فالأوضه بغضب:انا يتقالي شعرك سلك مواعين؟انا يتقالي الكلام ده من ابو فاس
مؤمن :متقعد يبني فيه اي؟رايح جاي جاي رايح رايح جاي جاي رايح ايييي
خالد بصله بعصبيه:انا اتشتمت عارف يعني ايه اتشتمت؟؟
مؤمن بإستغراب:ايوه فين الجديد برضه مهو نص اسماعيلية شاتمين ومعلمين عليك ده غير لندن ده غير مصر
خالد: و لو برضه ابو فاس دي متشتمنيش
مؤمن بإستغراب:ابو فاس مين؟!
خالد:بت من قرايب ادهم
مؤمن:اللي احنا شفناهم في حوش العمارة؟
خالد:ايون
مؤمن:طب ايه ابو فاس دي
خالد:ريحتها شبهه
مؤمن:اعوذ بالله..تعالى نام طيب وبكرة يحلها الحلال
خالد:لأ يامؤمن كرامتشي 
مؤمن:مالها ؟
خالد:معذباني ومش هرتاح غير لما اديها قلمين يفوقوها
مؤمن بنعاس:نام ياخالد نام ياحبيبي كرامتك انتحرت من افعالك
**
عند تايجر وزينه
زينه كانت بتحاول تنام بس مش عارفه قامت بضيق وحاولت تصحي تايجر
زينه:تايجر….تايجر قوم بقا
تايجر بنعاس:اممم
زينه بحزن:ياعبدالرحمن قوم بقا
تايجر فتح عنيه بصعوبه وبصلها:مالك ياحبيبتي
زينه بزهق:مش جايلي نوم خالص
تايجر ابتسم بصلها بخبث وزينه فهمته
زينه بصراخ:عبدالرحماااان مش نقصاك
تايجر بضيق:اووف منك هادمة اللذات..طب عايزة ايه يعني
زينه وهي على وشك البكا:معرفش بقا اتصرف انا زهقانه ومش عايزة اقعد فالبيت
تايجر بصلها بتفكير وبعدين قال:قومي ألبسي 
زينه بفرحه:بجد؟!هتخرجني
تايجر بحنان وحب:طبعا هو انا أقدر اشوفك متضايقة!
زينه بصتله بفرحه وهجمت عليه باسته من خده وطلعت تجري على أوضه اللبس اللي فأوضتهم
تايجر بصلها بضحك:طفلة
زينه من جوه:سمعتك ومتقولش طفلة ياباارد
تايجر بخبث:طب محتاجه مساعده
زينه بضحك:لأ شكرا لخدماتك 
بعد فترة تايجر وزينه جهزوا هو لبس شورت چينز وتيشرت أسود وكوتشي وهي لبست فستان صيفي خفيف ومعاه حجاب مناسب ونزلو من البيت
تايجر كان رايح لعربيته بس زينه منعته
تايجر بصلها بإستفهام
زينه:مش عايزة اركب عربيات تعالى نتمشى
تايجر:طيب المكان اللي هاخدك فيه بعيد عن هنا بشوية تعالي اركبي علشان متتعبيش وبعدين هنركنها وامشيكي زي مانتي عايزة
زينه وافقت وركبوا مع بعض
***
فالعربية
زينة شغلت اغنية وبصت لتايجر بحب وغنيت مع الاغنية:ممكن تخليني فحضنك..محتاجه اني اسمع صوت قلبك نبضه بيحييني..اصل انا لما بكون متشافه بتوتر اصل انا خوافه فحضنك تحميني..فحضنك احمييني
تايجر ضحك وشدها لحضنه وهو سايق ومسك ايديها وباسها
زينه:هو انا صوتي مش فمستوى صوتك بس بغنيهالك من قلبي
تايجر بإبتسامه:من غير متغني او تتكلمي يازينه انا متفهم مشاعرك وعارف انتي عايزة تقولي ايه
زينه:تؤتؤ انت اكيد مش عارف مستوى حبك فقلبي قد ايه
تايجر بحب:ايا كان المستوى ايه..اكيد حبك فقلبي اكبر بكتيييير
زينه بصتله بإبتستمه وعشق:بحبك
تايجر :وانا عديت مرحلة الحب والعشق والكلام الفاضي ده..تقريبا بقيت مهووس بيكي
زينه ضحكت وبعد شوية نزلو فمكان فاضي واتمشوا فكورنيش النيل
زينه:يعني بعد عشرين سنه مثلا مش هتزهق مني 
تايجر:اممم اكيد هزهق
زينه بصتله بصدمه وعتاب
تايجر ضحك جامد :انتي هبلة يابنتي؟!ازهق منك ازاي يعني؟فيه حد يزهق من نفسه..زينه ياحبيبتي انا عايزك تفهمي انك بقيتي حياتي..روحي..قلبي..ونبضه..بقيتي محور حياتي..بقيت بحبك بجنون
زينه بقلق:يعني مش هتبص فيوم من الايام لواحده غيري
تايجر بجدية مصطنعه:بصي هو على حسب اصل انا بضعف قدام السمر ف لو واحده سمرة بعيون عسلية عديت من قدامي هتلاقيني وراها على طول وهسيبك فنص الطريق
زينه بغضب:طب تمام غور بقا وطلقني وسابته ومشيت
تايجر جرى وراه بضحك:استني يامجنونه بهزر..والله بهزر استني
زينه:بارد
تايجر: هحاسبك على الشتيمه دي بعدين..وكمل بجدية:اسمعي يازينه..مهما اختلفنا وحصل بينا مشاكل مش عايزك تفكري فالفراق ابدا..لو انا زعلتك فحاجه تعالي وعاتبيني..ولو انتي اللي زعلتيني هاجي واعاتبك..لو حصل سوء تفاهم مبينا نهدى ونحاول نصلحه مع بعض..عايزك تثقي فيا لأن حاسس انك لسه مش بتأمنيلي وبتثقي فيا ..مش هقولك ثقة عمياء لأن المفروق البني آدم ميثقش فحد للدرجة دي..لكن عالأقل تعرفي اني عمري مهخونك..عمري مهكون قصدي ازعلك مني او اضايقك او اجرحك..ثقي فيا يازينه وانا عمري مهخزلك ابدا
زينه بدموع:انا بحاول اثق فيك ياتايجر والدليل اني اتجوزتك اهو…لكن انا ثقتي اتهزت فالناس من ساعة مالناس اللي المفروض كانوا زي اهلي عملوه..انا عرفت من والدة حامد انهم طردوني من البيت علشان اخدوا فلوس من رجب..وقتها كنت مصدومه ومقدرتش حتى اقولك..عارف احساس انك تكون معتبر حد ابوك وامك وتعرف انهم باعوك علشان شوية ملاليم..الواحد لما بيكون مربي كلب وضاع او مات بيحزن عليه..لكن دول رموني ومسألوش فيا وانا كنت بقولهم بابا وماما ومعتبرة عيالهم اخواتي
تايجر بحزن:اللي حصلك زمان للأسف لسه مأثر عليكي يازينه رغم امك لقيتي عيلتك الحقيقية وتوأمك واتجوزتي..مش هقدر ألومك لأنها مش حاجه سهلة..لكن خليكي كده..بتحاولي تصقي فيا وانا كمان هحسسك بالأمان
زينه بمقاطعه لكلامه:بس انت اماني فعلا ياتايجر..انت جوزي
تايجر بإبتسامه:وهعرف اخليكي تثقي فيا يازينه بصي لفوق كده
زينه بصت عالسما
تايجر وهو باصص للسما:مكتوب بحبك
زينه بضحك وهي بتبحث عن الكلمه:فين يابكاش
تايجر:اهو يابنتي ركزي
زينه:مش شايفه
تايجر مسك ايديها وشاور بيها:اهو بصي نجمة وتحتيها نجمه وجنبها نجمه وجنبها نجمه تانيه وتلت نجوم طالعين اهو وجنبهم نجمه وفضل يوريها النجوم
زينه بفرحه:ايوه اهم شفتهم 
تايجر بخبث:وفيه واحده انية
زينه بلهفه وهي باصه فالسما:فين فين
تايجر باسها من خدها:اهي
زينه بخجل :ياغشاش..احنا فالشارع
تايجر :يايت انتي هبله؟! انتي مراااتي وبعدين الوقت متأخر مفيش جنبنا
زينه بنعاس :طب يلا نروح بقا
تايجر: نعم!! بعد مطيرتي النوم من عنيا عايزة تروحي
زينه:عايزة انام يلا بقا
تايجر بمكر:طب استمي متقطعيش برزقي يمكن نلاقي مزة سمرا معدية من جنبنا 
زينه بغضب:هو ده اللي هخليكي تثقي فيا تعاااالااالي
زينه جريت وراه 
تايجر بضحك:اهدي يمجنونه
زينه بغضب:تعااالي
تايجر :يابت احنا فالشارع
زينه:وهي البوسه كنا فاليڤينج تعالى
تايجر وقف ومسكها بضحك:خلاص ده انتي اوڤر..يلا بقا نروح زي منتي عايزة
زينه:يلا بس هاتلي كشري الأول
تايجر بصلها بشك:زينه انا ابتديت اشك فحاجه كده
زينه بعدم فهم:حاجه اي
تايجر:ما علينا تعالي اجيبلك كشري فيه محل عارفه بيبقى فاتح دلوقت بروحه مع الشباب فالوقت ده علشان اخوكي وصاحبه بيتوحمو عليه زيك كده
زينه بلهفه:طب يلا بسرعه تعالى جيبلي علشان جعانه
تايجر بإستغراب:انتي مش كنتي عايزة تنامي دلوقت
زينه وهي بتشده:يلا بقاااا
تايجر وهو ماشي معاه:ده باينه هيبقى مرار طافح هي الهرمونات انا عارفها
***
الصبح فشقة الشباب
:قوووووم نادي عالصعيدي وابن اخوك البورسعيدي والشباب الاسكندراني اللمة دي لمة رجال
:وانا هاجي مع السوهاجي والقناوي والسيناوي والمحلة واللي مية مية والنوبه الجمااال 
مؤمن:متوصيش الساويسة الدنيا هايصه كده كده 
خالد بصريخ:والاسماعلوية ياما كادوا العدا
انس طلع من أوضنه بنعاس:اي يا ابو الخواليد عايز العلقه بتاعة الصبح ياحبيبي؟
كنان وهو طالع من أوضته:تعالوا يقلوبي وحشتوني والله
ادهم:عنك يسطا سيبلي الطلعه دي
كنان:والله مهيحصل متتعبش نفسك انا هخلص فخمس دقايق 
ادهم:يسطا وربي مهيحصل
انس:طب انت خد مؤمن وانت يكنان تايجر 
خالد:آي ثينك انهم بيتعازموا علينا يامان
مؤمن:مهو ده اللي بيحصل فعلا يابروو
خالد لكنان:جرى ايه يا كنان هو علشان انا مش بت ومسيبة شعري هتضربوني
كنان ببرود:اه
مؤمن:طب مهو قرايبك يا ادهم كانوا بيغنوا الساعه اتنين بليل ومجتوش جنبهم
ادهم ببرود:مزاج
وبعد نص ساعه (وطبعا انتو عارفين اي اللي حصل????????)الشباب جهزو واستنوا تايجر علشان يروحوا الفالكافيه
حياة اتصلت بأدهم وهو نزلهم
حياة لأدهم:احنا عايزين نشتغل معاكم يا ادهم
استووووووب
وكده هيتعرفوا على بعض فالكافيه
فيه شخصية هتظهر فحياة كنان وهتشقلبها
توقعتكم بقا
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة لاقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!