روايات

رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء

رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء

رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الجزء السادس عشر

رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني البارت السادس عشر

رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني الحلقة السادسة عشر

جنات بصتلو ضحكت…عايزه نص برودك
محمد بضحك…لا دا متكلف وهما بيتكلمو فهد رن علي جنات
جنات بسغتراب وخوف …. دا فهد
محمد…ردي
جنات.. الو
فهد…جنات انتي شوفتي بتاع اللي محطوطه دي فين بالظبط
جنات وصفتلو… هناك بالظبط
فهد.. ابن ال *** بدلها دقيق
جنات….ازاي انا متاكده
فهد… دي خطه عمالوها علينا ولد ال****
جنات…انت فين دلوقتي
فهد… كنت معاهم في زفت المخروبه اللي بتعمليها ودخلت لقتهم متجمعين وخلاص اثبت لقتهم بدلوها بدقيق و واتهموكي انك انت اللي حطاه عشان تشوهي سمعتهم
جنات لطمت…وربنا ابدا
فهد…عارف
جنات…انت فين طيب
فهد… جي انا ويونس ويوسف في طريق
جنات بخوف ولطمت .. تقبضو عليا
محمد…ايه في ايه
فهد بنفز صبر…اقفلي يا جنات انا متعصب مش نقصه غباء وقفل في وشها
محمد…في ايه
جنات قالتلو.. كده هيقبضو عليا صح
محمد بصله وضحك… ميجيش في بالك انهم جاين الخطوبه مثلا وقام وحضنها اهدي متخافيش ولو حصل هجبلك حلاوه وعيش

 

 

 

جنات رفعت راسها…مش بحب الحلاوه
محمد بضحك وبصله لقها بتتكلم جد…اومال
جنات… جبنه بيضه الحدقه دي عارفها اللي فيها فلفل وجبنه تركي
محمدضحك…لاحول ولاقوة الا بالله انتي في عالم الموز
جنات ضربته علي كتفه…احترم نفسك انا اختك الكبيره
محمد ضحك ومسح دموعه براحه …طب تعرفي لو كنتي مرضعتيش مع اخواتي كنت اتجوزتك اعسل انت اقمر
جنات ضحكت… رخم
محمد… بس قمر انكري بقا
جنات ضحكت
محمد راح حضنها… ربنا يحفظك لينا يا قمري يلا البنات كانو عايزينك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عده الوقت وكل المعازيم جم
امل طلعت …يلا يا بنات الناس كلها جت وبصت علي البنات اللهم بارك ماشاء الله
داليدامازن بغضب… انزل ليه هو الاستاذ جه اساس(كانت منزل شعرها ولبس فستان وردي توب وفي كوم منفوش شفاف وميك اب وشكلها كان شبه الاميرة ويخطف القلب)
فريده … جه يا لمضه بقالو ساعه وبصت اللهم بارك ايه الجمال دا يابنات ربنا يحفظكم
داليدا مازن… بجد يتيتا
فريده… زاي القمر يا حببتي انتي واخواتك
منه ياسين بتوتر… وانا يا تيتا (كانت عمله شعرها كحكه بشكل رقيقه ومنزله خصلتين من شعرها من ناحيتين ولبسه فستان لون زهري بكوم ومسك من فوق ونزل بوسع وشكلها شبه المليكه وميك اب خفيف مع ملامحه البريئه فعلا جميل جدا)
فريده…قمر والله اللهم بارك
نور كانت بصلهم بفرح … كلهم تحت وبصت لي مكه كلهم
ملك سيف…ماما بالله عليكي حلو(كانت فرده شعرها الطويل مغطي ضهرها بالكامل ولبس فستان سماوي مظبوط عليها بالظبط والكوم بتاع الفستان كان مفتوح ونزل بوسع وشكله تحفه وميك اب بسيط مع ملامحه اللي تخطف القلب)
نور ضحكت…جميل ماشاء الله طلع قمر زاي امك
مكه بكسوف… وانا (كانت فرده شعرها وعمله كيري نام طويل وشكله فعلا كان حلو وفستان نبيتي مظبو ظ عليها والكم وسع والفستان لحد الركبه بعدها بشويه وميك اب رقيق جدا كانت شبه الاطفال فعلا وجميله)
نور… اللهم بارك والله حلو.

 

 

 

جني… وانا يا عمتو (كانت لبسه فستان اسود مظبوط عليها وكوم شفاف ومنفوش وفرده شعرها الكيري بلونه البرتقاني ومع بيضها وكان شعرها طويل مغطي ضهرها وحطه ميك اب خفيف جدا مع ملامحه الجميله اللي تخطف القلب والعقل
ساره… طب ووانا يا خالتو(كانت لبسه فستان احمر والكتافات نزله بشكل جميل ومسك من فوق ونزل بوسع وشعرها نزل من ناحيتين بشكل مدرج رقيق وميك اب كان شكله جميل جدا)
جويريه..لا لا سيبك منهم يا عمتو انا ايه (كانت لبس فستان زهري ميل للسكري ومسك من فوق ونزل بوسع شكله تحفه وشعرها كان نزل بشكل موجي وميك اب رقيق كانت شبه القمر)
نور بضحك…كلكم زاي القمر ولقت جنات قاعد ساكته ايه يا جوجو القمر دا
جنات ابتسمت… دي عيونك يا خالتو(فستان سكري مظبوط عليه وفي تتريز بسيط جدا من فوق ونزل ساده وفي ديل متركب من عند وسطها اما كان اكوم نزل علي كتفها بطريقه جميله شبه فستان الاميرة وكان شكله تحفه وفرده شعرها ولمه لي وره ومنزله خصلتين)
سلمي… اللهم بارك كلكم صاوريخ
نورضحكت .. متحرش العيله اتلمي
سلمي… الله ما البنات بناتنا موزز
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
مكرم…اميرة يا بنتي فين البنات يلا الناس كده هتمشي
اميرة.. طيب تعال نطلع نناديهم وطلعو
نورين كانت نزله من سلم لقتهم طلعين.. في ايه
اميرة…بابا طلع يناديهم
نورين… اها وراحت معاهم
مكرم…يلا ياجماعه انتم قاعدي ليه الناس جت عيب كده
وبداء ينزلو وكل شاب كان واقف تحت واكن المشهد بيعيد نفسه بس اولدهم مش هما ونور وسلمي واميرة نورين نزلين بس بناتهم قدامهم
محمد كان واقف وبصص علي اختوملك ولمحه جني تنح اول ما شافها …يالهوي ايه القمر دا
انس بصلو علي صوته وبص مكان ما بصص ولقه جني ابتسم وبص لي اخو وضحك خبط كتفه بكتف اخو …وقعت ولا ايه
محمد بص لي وضحك..شكلها كده وشكلك انت كمان
انس ضم حواجبه.. ايه
محمد شاور بعنيه علي جويريه… اهو
انس بص تنح وفضل بصص عليها واكن مافيش غيرها.. اللهم بارك
محمد ضحك ورجع بص لي جني …
معتصم ياسين كان واقف متنح لي ملك. ومش لقي كلام يوصفها..
ملك سيف ب ابتسامه… ايه مالك انت متنح كده ليه
معتصم… انتي جميله اووي
ملك اتكسفت… ايه دا اتلم

 

 

 

زياد احمد كان واقف وعنيه دمعة اول ما شاف منه وكان اليوم اللي كان بيتمنا بداء يتحقق
منه ياسين بصاله. وضمت حواجبه…انت بتعيط ليه مالك هو انا وحشه للدرجه
زياد ضحك… ومتقوليش دموعه الفرحه ليه انا بحبك منه
منه قلبه كان بيدق جامد وفرحانه وابتسمت ووشه بقا شبه الطماطم …. وانا كمان
يونس احمد اول ما شاف داليدا مازن قلبه كان بيدق جامد وبصصلها ومتنح… يانهار ابيض القمر دا ليا
داليدا كانت نزله وسمعته اتكسفت ووشها بقا احمر… احم عاكس و في سرك بعد كده
يونس ضحك وباس ايدها وراسه… اللهم بارك زاي القمر واحلي والله
داليدا بكسوف…وانت كمان
فهد كان بيبص حواليه وواقف عادي اول ما شاف جنات حس بشعور غريب وقلبه بيدق جامد واكنه في وجع بس هو حابب الوجع دا ومن غير ما يحس… جميله اوي
جنات واقفة قصادو… يلا
فهد ابتسام وباس راسها… يلا
جنات تنحت من تصرفه دا ومش فاهمه عمل كده ليه وطنشت وقالت يبقا تمثيل عادي..
يوسف ابتسم ب اعجاب لي ساره ومكانش فاهم هو فرحان ليه اول ما شافه بتضحكلو..
ساره بفرح… يوسف ايه رايك
يوسف بسرحان فيها…زاي القمر انتي جميله اووي
ساره بكسوف…احم وانت كمان شكرا
جني نزلت جري علي محمد… ايه رايك في المفجاءه دي فردو حلو
محمد ابتسم وومسك ايديها وباس…كالعاده جميله زاي متوقعت كمان جمالك زاد
جني جسمه قشعر وتكسفت… اها شكرا وشدت اديها بدلتك حلو اكننا مطقمين
محمد ضحك علي كسوف…اها
انس ابن سيف كان بصص لي جويريه بحب وهي كانت بصالو بس مش مبينا… جويريه
جويريه قلبه بيدق جامد ومش فاهمه مالها اول ماسمعت صوته رغم انها كانت بصالو..
جويريه….نعم

 

 

 

انس… شكلك حلو اووي
جويريه وشه احمر من الكسوف…هااا اها شكرا
انس…بحبك.
جويريه بصتله وتنحت مش عارفه شعور اللي جوها دا ايه… تعال اعرفك علي اصاحبي ومسكت في دراعو وحولت تغير الموضوع
مكه عبد الرحمن كانت عماله تدور ب عنيها علي حمزة من جوها… اومال خالتو قالت انه جه ليه وبصت قصادها بخيبت امل ونزلت راسها ونزلت
حمزة من ضهرها.. طلعه جميله جدا الف مبروك عقبالك
مكه رفعت راسها بصدمه ومتنح وبصت وراها.. انت جيت
حمزة عز ابتسم .. فرح اخواتي لزم اجي.متخافش عشرة دقيق وهمشي مش هضايقك
مكه لقت ملامح شه بهت وبين عليها الحزن والرهق… لا لا مش قصدي اصل يعني هووانت مالك انت كويس
حمزه ابتسم… الحمد الله بعد اذنك
مكه مسك دراعو…لا لا
حمزة بص علي ايدها اللي مسك دراعو وستغرب..نعم
مكه بلعت رايقها وسابت ايدو ب احراج …اسفه مقصدش ورجعت شعرها لي وراه
حمزه… لا عادي خير في حاجه
مكه بصتله ومكسوف…
حمزة حسه انها عايز تتكلم بس مكسوفة… قولي
مكه بتفرك في ايديها وبصت حواليها لقت نور بصلها وبتهزراسها بمعنا اتكلمي مكه اتشجعت وبصت لي حمزة… ينفع بس اتكلم معاك شويه
حمزة…اكيد
مكه شدت بعفويه وطلع بي للجنينه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نور ابتسمت وبتبص قدامها لقت سيف بصصلها بحب واكن فرحهم هما مش عيالهم
نور بضحك… في ايه بصصلي كده ليه
سيف… متغيرتيش زاي ما انتي
نور ضحكت بكسوف…ولا انت
سيف باس راسها…بحبك صحيح وهمس
نور بفرح… احلف
سيف بضحك…وربنا
نور شدتو وباستو من وخدو… بحبك
سيف بضحك…وانا كمان
ـــــــــــــــــــ

 

 

 

مازن بضحك…بس يا سلمي اهدي
سلمي…انا شوفتك بتبصلها يامازن بتعاكس في خطوبت بنتك
مازن بضحك… وربنا ابدا وبعدين هبص لو واحه قد بناتي بلاش كده جمبي اجمل واحده ابص لي غيرها يييع
سلمي ضحكت… ماشي
مازن ضحك وباس راسها… بحبك انت يا قمر والله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
نورين بضحك…. تخيل انك انت بنتك النهارده خطوبتها
ياسين بضحك… ما هي بنتك انتي كمان بس ايه القمر دا هووالصاروخ دا مش بيعور
نورين بضحك…اتلم وحترم نفسك
ياسين بضحك وغمز ليها… بعد ما ناس دي تمشي لميني
نورين وشها احمر…متعقل بقا
ياسين… ما انتي طيرتي عقلي اعسل انت
نورين بضحك… واللهي مالقي ليك رد
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادم… اميرتي الحلو بقت طعمه
اميرةبضحك… اتلم وعدي يومك
ادم…بعدي بعيونك يا قمري
اميرة…يبني احنا كبرنا
ادم… والحب بيزيد يا روحي
اميرة بصتله وبحب…بجد
ادم… ربنا يعلم بتعلق بيكي اكتر وبحمد ربنا كل يوم انك جمبي وباس راسها
اميرة حضنته… بحبك
ـــــــــــــــــ
احمد كان حضنها بد راعو شهد… كبرنا وعيالنا هي اللي بتتجوز دلوقتي
شهد بصله بحب…اها احمد انت مزهقتش مني
احمد…ابدا ازهق ايه دا انتي العوض حد يزهق من عوض ربنا ليه دي حتي تزول بعد الشر
شهد ..بحبك اووي
احمد… وانا بموت فيكي والله وباس راسها
ـــــــــــــــــــــ

 

 

 

فرح قلبه وشها… مش هتصالح انا تقولي براحتك ومتجيش هنا تاني
عبد الرحمن بضحك… يا فرح انتي محسسني ان نور ضرتي مش كده كل حاجه نور دا البنات نفسهم متعلقين بيها اكنها عملي الاسود
فرح بصتله بغضب…متتكلمش عنها كده واوع انااساس غلطانه اني واقفة معاك
عبد الرحمن بضحك… عيب بقا انا عماله من يومها اصلح وانتي مافيش فايده
فرح…عشان تتعصب وتقولي متجيش تاني وشبع بيها بقا
عبد الرحمن بيقرب…طب والله البيت بقا كئيب مش متعود علي كده اسف
فرح….لا
عبد الرحمن بحب…عشان خاطري
فرح بصتله وهتحن ورجعت تاني…لا
نور لحظة انهم لسه متصالحوش… فروحه مالها المهزق دا لسه مزعلك
عبد الرحمن…بسببك ياختي
نور…شوف يا مهزق انت قولت عليا ايه اختي زعلت منك بسببو
فرح بتوتر…لا دا بيحبك والله
نور بصت لي عبد الرحمن بضيق… عارفه من قلب اللقلب دا انا بحبك حب
عبد الرحمن بقرف… مش قدي
نور.. وربنا لا يمكن مش قدي
عبد الرحمن…صدقيني دا انا بتمنا اللي بيحصل بسببك معايا انا وفرح يحصل معاكي انتي وسيف
نور… سبحان الله بتتمنا ليا الخير عشان كده ربنا مقعدهولك
عبد الرحمن ضحك…نفسي لسانك دا يتقطع
نور بضحك…بعينك ولاه عبد الرحمن فاكر لما ضربتك
عبد الرحمن بصلها وضحك… منك الله روحتي وحكيتي للبنات هي دي حاجه تتحكي للبنات بجد منك الله
نور بضحك…عادش كلنا مننا الله بفكرك بس عشان لسانك ميطولش
عبد الرحمن مسك فك وشها…ربنا عليكي
نور فضلت تضحك وزقتو…اوع ياعم
سيف جه بعصبيه…انت هتستعبط
نور بضحك…بنهزر يا سيف عادي
عبد الرحمن…مراتك مستفزه
نور …تصدق انا غلطانه انت مهزق ياض
سيف بغضب…ايدك لو اتمدت تاني ههزقك
فرح ضحكت…
عبد الرحمن…مبسوطه طبعا
فرح بضحك…اها
نور بضحك… عبد الرحمن صالحه عيب كده
عبد الرحمن…بسببك رفضه
نور…عيب يا فروح الراجل بيتحيل نخي
فرح بصت لي عبد الرحمن وساكته
عبد الرحمن باس راسها…خلاص بقا
فرح ابتسمت…ماشي
عبد الرحمن ضحك…عشان نور قالت خلاص
نور بضحك…يبني انت طول ما حطتني في دماغك هتتعب
سيف ضحك وهمس…اتلمي وبطلي هزار
امل…يلا ياجماعه بابا عايزكم
ــــــــــــــــــــــــــ

 

 

 

 

حمزه… نعم
مكه بتوتر.. كنت عايزه اكلمك يعني في موضوع كده
حمزة.. اتفضلي
مكه بلعت ريقها…تمام هو يعني
حمزة… في ايه قولي
مكه بعصبيه…مش عارفه ابداء ازاي
حمزة ابتسم. بتفاهم.. مش لزم قولي اللي يطلع علطول
مكه بعصبيه وكسوف وتوتر.. انا مش بكرهك ومش قصدي اني رفضاك انت اللي غبي ومافهمتش وانا ماليش في جو اني اعرف اقول زاي اي بنت وماليش في دلع ومش بعرف اتعامل اساس وانت جيت مره واحده وقولتلي بحبك كده من غير تلاميح حتي والمفروض اني استوعب اسلوبك دا واعرف اتعامل وانت غبي فكرت ان في حد تاني او معرفش فكرت ازاي بس كده دا اللي كنت عايزه اقوله
جمزه بفرحه ومش عارف يستواعب انها مش رفضه…ثانيه يعني انتي حسه زايي قصدي يعني من ناحيتي في اي مشاعر اتجاهي
مكه بكسوف…معرفش ازاي بس اها يعني بس قبل اي حاجه انا ماليش في جو المحن ومش بعرف اتعمل ومش بحب حد يزعقلي نتفاهم ومش بعرف ارد علي اي كلام حلو تمام عشان متجيش تتكلم تمام ومش بحب اي كلام اساس بتكسف ومش عرف اتغير عجبك عجبك بقا
حمزه ضحك وشدها وحضنها وفضل يلف بيها… بحبك بحبك اوووي
مكه اتكسفت وكانت حسه انها طيره وفي نفس مش عارفه تبعدو ولا تفضل في حضنه لحد ما فاقة وهووببنزله
حمزه باس راسها… عمري ما هزعل ولا هزعق وتعاملي زاي ما انتي متتغيريش وعجبني والله العظيم عجبني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كلهم اتجمعو وواقفين واعاصم قاعد
عاصم… النهارده كنت مقررين ان يبقا خطوبه وكل واحد من احفادي تلبس شبكه بس بعد محايله من الشباب هنكتب كتاب يونس علي داليدا وزياده علي منه وفهد علي جنات بس معتصم عايز يقولكم حاجه
جنات تنحت وبصدمه بصت لي فهد بهمس ..لا مينفعش
فهد بصلها…ازاي

 

 

 

منه وداليدا بصو لي بعض وضحكوووفرحانين انهم هيتكت كتابهم
معتصم ياسين بتوتر… احم انا كنت متفق مع عمي سيف الدين وجدو عاصم وبابا وكلهم موافقين وراح لي ملك ونزل علي ركبه وفتح علبه فيها خاتم تتجوزيني
ملك سيف تنحت… هاا
معتصم ابتسم بحب.. ها ايه تتجوزيني
نور بضحك…بتسال ايه موافقه انتم هتمثلو
ملك ضحكت… امم
معتصم قام وشالها ولف بيها كلهم زغرطو
جنات كانت بتحاول متعيطش..
فهد بصليها.. اهدي عادي متخافيش
جنات بصتله… انت بتهزر مينفعش احنا لو تجوزنا صعب نطلق اوع ورايح تقول لي عاصم
فهد مسك ايديها… استني هنتكشف كده واهلك لو بقو عرفين هتقولي ايه
جنات بصتله ودموعها نزلت… انا تعبت مش هينفع دا جواز انت مستوعب
فهد…اها اهدي واهتتحل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
كتابو كتابهم معتصم ابن ياسين علي ملك بنت سيف
ويونس ابن احمد علي داليدا بنت مازن
وزياد ابن احمد علي منه بنت ياسين
وفهد ابن ادم علي جنات بنت عبد الرحمن
مجرد ما كتبو الكتاب القصر اتمله زغريط وبدات الاغاني وكلهم رقصو ونور ومازن وادم بصو لي بعض وفضلو يضحكو وافتكرو وهما صغيرين كانو بيرقصو مع بعض
اما جنات كانت قاعد ساكت وفهد جمبها
فهد…مخزن الحزن عوذ بالله
جنات بصتله بقرف…بقولك ايه سبني انا اللي فيا مكفيني في نفس الوقت دخل فارس المحمدي
فارس بنتصار…الف مبروك
فهد جز علي اسنانه… الله يبارك فيك
جنات تنحت وجسمها بيتنفض…
فارس.. غريبه ما قبضش علي المدام ولا بقت شغلتك بالواسطه
فهد مسكو من ياقة هدومه…وحيات امي هدمرك
يونس اخد بالو جري علي وبعدهم عن بعض …اهدا يا فهد احنا في الفرح
فارس بستفزاز…ابقا اثبت بس قبل ما تتكلم وبص لي جنات واللهي انتي صعبانه عليا خالي حبيب القلب دا يبعد عشان متتاأذيش

 

 

يونس بغضب وبصله…انت جي تهددنا في بتنا شكلك متعرفش عيلة العوضي وقرب منه وهمس ولا ست سهيله نستها
فارس بغضب وتعصب…. تمام اووي ومش
جنات بخوف…في ايه
فهد…بس بقا انتي اللي في ايه متهدي ايه القرف دا
يونس ابن احمد…اهدا يافهد مش كده
جنات بغضب… ربنا يحط جوك الخوف اللي جويا عشان تعرف في ايه كويس
يونس…اهدو الناس حوالينا
فهد…دي متكهربه في مخها لو كانو بيكهربوكي في شغل كان احسن وتموتي ونخلص
جنات…انت انسان قليل ايه دا وفتكرت
يونس وفهد بصوله…ايه
جنات.. المخدا”رات في مخزن الكهربه
يونس…ايه
جنات…انا كنت دخل مخزن الكرهبه بتاع الفيلا يومها واحد كده طول بعرض رفض وكنت بلاحظ انهم اول ما بيجو بيدخلو المكان دا
يونس…جي دلوقتي تقولي
فهد…طيب انتي متاكده
جنات…اها انا وثق انها هناك لان لاحظت مش بيدخلو غير الراجل طول بعرض دا ومش بيسيبو زاي ما يكون وثق في دا وهو اللي بيدخل هو وحسين
فهد… نادي يوسف بسرعه
يونس راح لي يوسف ينادي من غير ما حد يحس
جنات…. هتعمل ايه
فهدلقه فونه بيرن….الو تمام اووي ابعت القوات الحد ما اجي وحوطو المكان من غير ما حد يحس وقفل
جنات…في ايه
فهد… كلامك شكلو صح
جنات بخوف… انتم هتروحو دلوقتي ازاي والفرح
فهد….لزم هو جه يتاكد اننا عملنا فرح وشافنا وهيتسلم دلوقتي
جنات… لا لا عشان خاطري دا شكله ناوي علي شر
فهد…ما ينوي ويوريني هيعمل ايه خالي بالك من نفسك تطلعيش من هنا انتي فاهمه
جنات….لاء انا جايه معاكم
فهد…هو لعبه انتي هبله المهم متعرفيش حد حاجه تمام انا هقولهم استدعونا عشان ملف تمام
جنات. بعياط ومسك في…لا لا بلاش مش مرتاحه
فهد بستغراب رد فعلها…متخافيش ادعي بس لزم امشي
ـــــــــــــــــــــــ

 

 

 

تسريع الاحدث
يونس وفهد ويوسف مشيو ويونس فاهم محمد ان يخالي بالو كويس ومحدش يطلع برا القصر من البنات وبذات جنات اما محمد ازود الحرس علي القصر اما نور كانت قلبها كان مقبوض وخايف يجرللهم حاجه قالت تقول لي سيف بس خايفه تعمل اي حاجه
اما عند فهد ويونس ويوسف وصلووالمكان وشايفين فارس المحمدي وحسين وراجاله تاني ومن ضمنهم الشخص اللي كان يونس واخد ملف بتاعو من داليدا اللي كان بيدعي انه مريض نفسي
يونس…يا ابن الك”ب
يوسف بستغراب..مش الرجل دا اللي كان مريض نفسي ومش دا محروس
فهد…اها قناع ورا وس*ختهم
يونس.. الله دا الحبايب متجمعين هنعمل ايه
فهد..المره اللي فاتت دخلنا عليهم قبل تسليم نستنا تسليم ونبدا بس لزم نخالي بالنا كويس
يونس.. انا هاخد دفعه وهحوطهم من الخلف
يوسف… وانا هاخد دفعه واطلع في المبنى المقابل
فهد… وانا هفضل هنا واي حركه بعجز متستنوش
يونس…بس احنا ممنوع في الماموريه دي
فهد…. اكيد يعني مش هنسيبهم يهربوا
يونس ويوسف…تمام وبداءو ينتشرو المكان
وفضلو مستنيين وقت التسليم وفعلا اول ما بدا التسليم فهد دخل
فهد…تؤتؤتؤ ايه المره دي دقيق ولا سكر ولا يكونش مخدا”رت
فارس والي معا بصدمه
حسين. بغضب…قولتلك بلاش يا فارس
فارس… انت انت جيت ازاي انا انا
فهد… انت كنت حاطت مرقبه عارف لو عشان لو اتحركت تبقا انت عارف بس هقولك جيت ازاي وشوية البه”ايم محسوش ازاي برضو
فلاش باك

 

 

 

فهد هو يونس ويوسف وهما طلعين من القصر لحظو في ناس بترقب فاهمو ان فارس حط عليهم مرقبه عشان لو فارس جه وعرف التسليم يقلولو ويلغو ميعاد التسليم
فهد رجع هو وبص لي يونس ويوسف انهم يرجعو
يونس احمد…في ايه
فهد…حطين حد يبلغهم لو طلعنا
يوسف.. يا ولاد ال***
يونس…يبقا نطلع من الخلف
فهد… يلا بسرعه
بااك
فهد… عرفت بقا ازاي واها بعد ما جيت راجلتك اتلمو زمانهم في الحبس جم اخواتهم اللي انت بعتهم ياخدو جنات قبل كده
فارس طلع سلاح وهيضرب علي فهد…يا انا يا انت يا فهد
حسين…منك الله يافارس قولتلك بلاش النهارده بلاش
شريكهم….انا انا ماليش في محروس باش هو اللي بيؤمر وانا بنفذ
محروس بغضب …غبي غبي وطلع مسد”س وضربو بالن “ار جت في قلبه مات في ساعتها
فهد شاور للراجاله… سلمو نفسهم احسن بدل ما تحصلو صاحبكم دا اللي موتو ب ايدكم
فارس… علي جثتي يا فهد وبعدين انت ناسي انك في مكاني عيب اوي لما تتعدى عليا
في نفس الوقت
محروس بيرجع ضهرو عشان يهرب مسكو يونس ولف دراعو حوالين رقبته…رايح يا محميحو عيب تهرب وتسيب راجالتك دا انت رايس حتي
محروس.بخوف…انا انا ماليش في انا جيت هنا بالغلط
يونس…ياختشي كميل انت تايه يا حلو طب تعالي واوصلك
حسين جي يجري فهد لف وضربو في رجله…علي فين يا حلو
فارس بص…لا لا انا استحال وجي يضرب فهد بالنار يوسف من المبني اللي فوق ضرب علي دراعو وقع المسدس من ايدو ومسكوهم كلهم وفي نفس الوقت رجاله اللي مع يوسف ويونس وفهد مسكو راجالة فارس ومحروس وحسين
ــــــــــــــــــــــــــ

 

 

 

 

في نفس الوقت
جنات كانت قاعده وهما بيرقصو ومحمد بيحاول يطمنه استاذنت تروح الحمام وطلعت وسابت ناس وطلعت اوضتها وفضلت تعيط من الخوف نور طلعت اول ما شفتها طلع تجري
نور دخلت ليها…مالك ياروحي
جنات…خايفه ياخالتو خايفه يجرللهم حاجه واكون انا سبب دوله مش مجردصاحبي او اهل من بعيد دوله اخواتي بجد
نور حضنتها…اهدي واللهي انا مسك نفسي بالعافيه ان شاء الله خير وفضلت تهدي فيها
ــــــــــــــــــــــــــــ
بعد وقت يونس وفهد ويوسف دخلو القصر دخلت اسود وفرحانين انهم قدرو يخلصو المهم
يونس راح لي داليدا…رجعتلك يا غاليه
داليدا…ملف ايه دا بقا
يونس حضنه… هحكيلك بعدين
يوسف ساره جريت عليه ومش فاهمه ليه اول ما شفتو جريت…انت روحت فين
يوسف ابتسم… هقولك بعد الفرح بس بشرط
ساره بستغراب…ايه
يوسف… قهوة الله يسترك من غير لعبه بتعتك
ساره ضحكت…اشطا تعال نرقص
فهد دور علي جنات وتخض وكذه فكره جت في دماغو راح لي محمد… جنات فين انا مش سبتها تحت عينك
محمد بضحك…عملتو ايه طيب
فهد بغضب… جنات فين بقولك
محمد…فوق في اوضتها اهدا عملتو ايه
فهد مسح ب ايدو علي وشه برتياح… الحمد الله وحكلو اللي حصل
محمد حضنه… بالتوفيق يارب اطلع طمن جنات مبطلتش عياط
فهد ابتسم وطلع ليه لقه نور عماله تهديها… ينفع ادخل يا انبوع النكد انتي
جنات ونور رفعو راسهم وبصو
جنات جريت عليهاوحضنته وبعدت عنه…يونس ويوسف فين
فهد…تحت

 

 

 

نور برتياح…حصل ايه
فهد قاعد وحكلهم وبص لي جنات.. لو جنات مكانتش قالت وناس اللي حطينهم عشان يرقبو الفيلا كان زمانها معرفناش نقبض عليهم
نور…الحمد الله
جنات بفرحه…يعني كله كده انتها صح
فهد… اها الحمد الله عارفه لو عيطي او شوفت دمعه بس كده
جنات ضحكت…الحمد الله وانت عارف لوزعقتلي هعمل ايه هنكد عليك
فهد ضحك هو ونور..
جنات بفرحه وبتضحك وبتمسح دموعها بطفوله…. طلقني بقا.
فهد.ضم حواجبه وحسه بشعور غريب
نور بصت لي فهد وبحزن…. نعم طلق ايه
جنات…يا عمتو دي تمثليه ما انتي عارفه
نور…ايوه بس مش هينفع علطول كده يعني
جنات… لا كده كده الماذون لسه قاعد مع جدو يطلق
فهد…بس مظنش هينفع دلوقتي نصبر بس اسبوع حتي
جنات… نقول اننا اختلافنا اونقول الحقيقه
نور… لا لا لو الحقيقه اتعرفت هيحصل مشكله كبيره وكمان ابوكي ممكن يعمل مشاكل ويحلف اننا او انك متجيش يرضيكي
جنات…ليه طيب كل دا
فهد… عشان خبينا الاحسن اسبوع او اسبوعين كده
نور…لا شهر
جنات…نعم شهر ليه

 

 

 

 

فهد بص لي نور بحزن ومش فاهم الشعور دا ايه..
نور بتفاهم…شهر لو اقل من كده يبقا عايزه ابوكي يقطع معانا وساعاتها انا وامك مش هنسامحك لان السبب في كده
جنات بتنهيد…شهر شهر بس مش اكتر
ونزلو وفهد طول الفرح بصص لي جنات ومتلغبط
ــــــــــــــــــــــ
حمزه…بقولك
مكه بصله…ايه
حمزة… مش حابب نبقا كده
مكه بعدم فاهم… ايه
حمزه…تعالي افاهمك ومسك ايديها واخدها وراح لي عبد الرحمن ولقه عز وماجدي واقفين معا
حمزةابن عز …حلو اووي انكم مع بعض عمي وبص لي عبد الرحمن انا طلب ايد مكه
عز بضحك… انا موافق
ماجدي … وانا
عبد الرحمن بصلهم.. هي بنتكم ولا بنتي وبص علي مكه ايه يا بنت مين ابوكي
مكه اتكسفت ورجعت استخبت ورا حمزه
عز وماجدي ضحكو علي كسوفها
عبد الرحمن بضحك…لا مادام استخبيتي مني في يبقا اوافق بدل متكسفيني وتختاري وانا ارفض
حمزة.. انت رفضني بجد
عبد الرحمن بضحك…بهزر يبني وشك ازرق ليه
عز وعبد الرحمن وماجدي فضلو يضحكو عليهم
ـــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
حمزه راح واقف في نص وقال ان بيحبها وكلهم استغربو وفضلو يضحكو ومكه كانت عماله تستخبه وراه من الكسوف.وعاصم ضحك وقال يبقا يكتبو الكتاب هما كمان بما ان الماذون لسه موجود والبيت فعلا بقا ماليان فرح ومبسوطين معاد فهد اللي مش عارف مالو وجنات كانت فرحانه ان ارتاحت من المشكله اللي كانت مخوفها وعده اليوم
تاني يوم كلهم قاعدين وفهد ويونس ويوسف ومحمدفي شغل عشان القضيه
والبنات قاعدين
جني…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مجنونة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!