Uncategorized

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

 رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

سليم بأبتسامه نصر ،،،، حلي يلااا.
رحمه في سرها ،،،، كدا انا رحت في الكزوزه .
سليم لسه بيرفع كوبايه الشاي وينصدم من الصورصار الي في الكوبايه.
سليم اتنفض جامد  والكبايه وقعت منه ،،،، ياااااعااه صووورررصاااار ، ازاي ده .
القاعه كلها ضحكت ورحمه كانت هتموت من الضحك .
سليم بغضب ،،،، باااااااس ، مين الي عمل كدااا .
رحمه ????.
سليم ،،،، اييي مش هتقولوااا ، طيب كلكم صفر اعمال السنه ، وروني شطرتكم في لامتحان النهائي .
سليم طلع وكان مضايق .
رحمه ،،،،، ههههه اييييح .
ملك ???? ،،،، انتي الي عملتي كدا !
رحمه ???? ،،،، حرام عليكي ، عايزه تلبسي اختك مسيبه .
ملك ،،،، اسمها مسيبه وبتتسهوكي عليا ، طيب لينا كلام تاني لما نخلص محاضرتنا.
رحمه ،،،،، ماسي .
ملك ،،،، رحمه متنرفزنيش ..
رحمه ،،،، بتزعقيلي ، انتي بتزعقيلي !
ملك ???? ،،،، لاء طبعاً بزعقلك بس .
رحمه ،،،، اه بحسب .
…. في البيت عند أحمد ….
احمد لبس هدومه علشان الشغل بعد ما حنان كوتهم .
حنان بتبص لاحمد ????،،،، احمد .
احمد ???? ،،، عايزه اي .
حنان ،،،، زعلان .
احمد ????،،، جدااا كمان .
حنان ،،،، خلاص متزعلش انا مش هخليك تسيب البيت تاني .
احمد ،،،، لاااء يا حناان ، انا مش لعبه تحركيها زي منتي عيزه انااا راجل وكلمتي هي الي هاتمشي ، نزلي الفطار انا هفطر مع عم عبده حبيبي ، سلااام ، جايلك يا عم عبده .
حنان ???? ،،،، انا مني لله اني فكرت أصلحك أصلاً.
ياسين ،،، ماااماااعااااااه .
حنان بضيق ،،،، اييي انتي كمان .
ياسين ،،،، فين الشراب بتاعي الي مرسوم عليه بات مان .
حنان وسابته ومشيت ،،،، ياااامصبر العاقل علي المجنييين .
ياسين وماشي وراها  ،،،، اللهم امين ، بس انا اي دخلي في الموضوع ، انا عايز الشراااب ، مامااا ، يا امي،  طب يا حنون ، يااااحجااااا فين الشراااب .
حنان بهدوء ،،،، ياسين يا حبيبي ، لو مش بعدت عني تفتكر انا ممكن اعمل فيك اي !
ياسين ،،،، مش عارف ، هتعملي اي !
لسه حنان بتوطي تجيب الشبشب ،،، لا ولا حاجه كل الي انا هعمله اني اجيب ال…..
ياسين جري ونط وري الكرسي .
ابو نرمين ،،،، في اي يااا حنان .
ياسين من وري الكرسي ،،، حاسب ياجدوااا لشبشب خماسي لإبعاد يجي في الجبها.
حنان ،،، ياااااارب صبرك .
ياسين ويطلع رأسه من وري الكرسي ،،، أن شاء الله هيصبرك ، بس برضوا فين الشراب .
حنان كانت مسكه الشبشب في اديها حدفت ياسين بيه ،،،، في الدولااااب ، يا غبي .
ياسين وبمسح رأسه مكان الحادثه الي حصلت هههه ،،،، ياااه تصوري كنت هدور في التلاجه .
….. في شقه نرمين ….
نرمين وبتأكل خالد غصب عنه ،،،، كل يا حبيبي كل بالهنااا.
خالد ،،، باااااااس ، اي يا نرمين بتظغطي دكر بط .
نرمين ،،،، علشان تتغذه ، اصل شيفاك خاسس اليومين دول يا كبدي .
خالد ،،،، لا خلاص انا شبعت الحمد الله .
نرمين ???? ،،،، كلللل منا مش هتخن لوحدي .
خالد ،،،، نرمين .
نرمين ???? ،،، نحم .
خالد وهو قايم من علي السفره ،،،، روحي منك لله ، انا رايح الشغل يا حببتي ، وأياكي تطلبي مني حاجه سلااام .
نرمين ،،،، مسم ، خالد بيحبني اوي ، يا حبيبي يا خلووودي يا قره عيني .
تلفون نرمين رن وكانت بتتكلم كا عوايدها بالسعات .
نرجع تاني في الجامعه .
رحمه ،،،، الحمد الله كدا خلصنه ، ونروح ننااام ، متتصوريش يا ملك السرير واحشني قد اي في الشتا ده .
ملك وبتجيب كولا من تلاجه الكفيتريه ،،،، قصدك نذاااكر ، الدكتور سليم شكله هيحط امتحاان صعب جداً.
رحمه ،،،، سيبك من سليم زلومه ، توكلي علي الله ، انا بحب امشي بمقوله اهبد بأيدك محدش هيفيدك ، وبعدين كله رايح  ، هههه دا لبس المقلب يستاهل والله ، دا انااا محضراله مقلب جديد انما اي هيطلع من عيونه .
ملك وبتلتفت لرحمه ،،،، ينهار ازرق هو انتي ال…..
رحمه ،،،، ايييوه انا ، بصراحه يستاهل علشان يتحداني تاني ، دا انا رحمه ولاجر علي الله .
ملك ……
رحمه ،،،، مالك سكتي لي واتحجرتي كدا .
ملك …..
رحمه ،،،،، بسم الله الرحمن الرحيم ، البت اتلبست ولا اي ، اكيد من سيرته سليم زلومه ده ، بت يا ملك .
سليم ،،،،، رححححححممممممه .
رحمه وقفت مكنها وفتحه عينيها جامد ومش اتحركت ولا لفتله.،،، ه هو الدكتور سليم ورايه يا ملك .
ملك بتهز رسها بـ نعم .
رحمه ،،، يعني اختك خلاص راحت في ابو ربع جنيه مخروم.
تاني ملك بتهز رسها بـ نعم.
رحمه ،،،، طب حيث كدا اتصلي بلاسعاف ، وربنا علي الفتري ، والي بيجي علي الولايه عمره ما بكسب ، اه وربنا .
سليم ،،،، بصي كدا وانا بكلمك ، انتي عرفه اناااات هعمل فيكي اييييي .
رحمه ???? ،،،، هتعمل اي ، هتجيب بابا تاني صح .
سليم ،،،، لاااء عمو خالد اصلا ملوش ذنب أنه خلف وحده زيك ، بس انا هعرفك يا رحمه تعملي معايه كدا ازاااي ، وربنا أن مخ…..
رحمه ???? ،،،، بالله خلاص مش هعمل كدا تاني ، وبعدين انتي السبب علشان ، امم علشااان ، ااه علشاااان حضرتك اصلا يعني كدا ، اه وربنا .
سليم ،،،، اااه طبعاً هتقولي اي ، انا هعملك محضر شغب وتنفصلي سنتين يا رحمه علشان الي عملتيه ده .
رحمه ،،،، سنتييين ، لي كدا سنتين ورجع اتعلم من تاني  ???? 
سليم كان هيتشل وسبها ومشي .
رحمه ????،،،، انا كدا رحت في الكزوزه خلاص ، وبابا كمان هيموتني ، دا غير اعاااااااء هدني سنتين علشان اتعلم .
ملك ،،، بسرعه روحي اعتذري.
رحمه ،،، انتي صح .
رحمه مشيت بسرعه وراحت المكتب بتاعه .
سليم ،،،، ادخل .
رحمه ،،،، احم ، دكتور سليم ، ا…
سليم ،،، انتي تخرسي خااااالص ، وطلعي بره علشان وربنا ممكن اتهور عليكي .
رحمه بدموع ،،،، عرفه انا غلطانه اه وربنا وانتي معاك حق ، بس والله انتي كنت بتستفذني ، و كمان الصرصار ده لعبه يعني مش حقيقي ، اصل انا كمان برده بخاف منهم تصور انا مره وانا صغيره نمت فوق التلاجه بسبب صورصار ، بس مش دا المهم ، انا والله مش شريره وبقرون زيك كدا انا طيبه وطول عمري طيبه وغلبانه اااه ، وعلشان بس انا غلط هعتذر وانتَ وضميرك بقب ، ولو مش اقبلت ربنا علي المفتري والظالم ، بس انتي مش ظالم وهتقبل اسفي صح مش كدا …. ، هعتبر انك قولتلي خلاص ساحتك ماشي ومش هتعملي محضر علشان انتي طلعت دكتور سوكه قربنا وكدا …، السكوت علامه الرضي صح.
سليم ماسك نفسه ومش عايز يضحك ،،،، طيب اطلعي بره .
رحمه ،،، حاضر ، وشكرا انك سامحتني .
رحمه خرجت من هنا وسليم مش مبطل ضحك خالص ،،، اااه يا بنت المجنونه ههههههههه.
ملك ،،،، ها عملتي اي !
رحمه ،،،، سامحني طبعاً وانا اي حد ، يلا نشد علي البيت اصلي جعت اوي يااااه كنت خايفه بس ربنا ستر .
رحمه وملك روحوا بعد ما خالد جه أحدهم .
نرمين ،،،،في عريييس جاي النهااارده يااااس 
ملك ورحمه بصوا لبعض .
خالد ،،، ملك .
ملك بهدوء وفهمت ،،، حاضر يا بابا .
رحمه دخلت المطبخ وبتقشر تفاح ،،، ياااه يا بختك يا ملك .
ملك دخلت  ،،،، هههه وفرحانه اوي لي ، دا الجواز طعمه مر ومش لذيذ ، انصحك بلاش .
رحمه ،،،، ملكيش دعوه انتي ، انا عايزه اجرب .
ملك ،،،، يااارحمه التعليم حلو .
رحمه ،،،، يختي بقولك اي انا اما صدقت عديت وفي اخر سنه  ، ابقي قولي لخطيبك المستقبلي يقوف اخوه كدا لو متجوز يطلقها ويجيلي وانا هتنازل واوافق.
ملك ،،، طب وربنا انتي مجنووونه .
رحمه ،،، عرفه ، واي الجديد ، مش انتي هتتجوزي ونخلص منك ، وبصراحه انا بحبك وعيزه ابقي معاكي علي طول ، لو مش عنده اخ طلقيه وتعالي .
….. عند سليم في البيت ….
ام سليم  ،،،، اه لقتها يا حبيبي ، وهتروح تشفها انهارده كمان .
سليم ،،،، بسرعه دي !
ام سليم ،،،، سوووكه اسمع الكلام .
سليم ،،،، حاااضر يا ماما .
سليم داخل لاوضه …
ام سليم ،،،، انتي رايح فين !
سليم ،،،، ادخل اغير هدووومي .
ام سليم ،،، طب مش عايز تشوف العروسه .
سليم ،،، لاء .
ام سليم ومسكه الموبيل،،، طيب بص كدا .
سليم بتنهيده ومسك الموبيل ،،،، اي ده ، دي  ملك .
… نرجع تاني عند رحمه وبتتكلم في الموبيل في لاوضه ….
رحمه ،،، اه يا سونسون ملك جايلها عريس ، مسم عبالك كدا .
ياسين ،،،، بجد يا رحمه .
رحمه ،،، اه وانا هكدب عليك لي يعني ، وبعدين مفروض انك عارف !؟
ياسين ،،، اصل انا جيت من الجامعه ونزلت اتمشه .
رحمه ،،،، سونسون .
ياسين ،،،، ايوه يا رحمه .
رحمه ،،،، هو مفيش عندك عريس لأختك الغلبانه ينوبك الثواب شحتهولي ، وكله بما يرضي الله .
#اللهم_صلي_وسلم_علي_النبي_محمد⁦❤️⁩⁦❤️⁩
رحمه بتشحت عريس عادي يا جماعه ههههه .
ياتري اي الي هيحصل الحلقه الجايه؟…….
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى