Uncategorized

رواية روح الأدهم الفصل السادس 6 بقلم يارا سلام

 رواية روح الأدهم الفصل السادس 6 بقلم يارا سلام

رواية روح الأدهم الفصل السادس 6 بقلم يارا سلام

رواية روح الأدهم الفصل السادس 6 بقلم يارا سلام

خلص يوم روح ف الجامعة وروحت دخلت اوضتها بردو وفضلت قعدة ف الاوضة مش بتكلم حد 
مروان: هي روح مالها ي ماما من امبارح 
سعاد: والله ي ابني م عارفة مالها انا هتجنن عليها 
مروان: طب انا هدخلها ي ماما بعد اذنك 
خبط مروان ع باب اوضة روح ونده روح 
روح ع غير عادتها: اتفضل ي مروان  
مروان باستغراب دخل : مالك ي روح من امبارح متغيرة اوي معانا كلنا حتى مع أدهم 
روح : مفيش حاجه ي مروان انا كويسة 
مروان : لا ي روح انتي مش كويسة ومش عادتك متترميش ف حضني وتحكيلي 
روح بصت ف عينه وبكت 
مروان : طب بتعيطي ليه دلوقتي وبيمد ايده يمسح دموعها واتفاجئ انها بتبعد ايده 
روح : مروان لو سمحت حبة اقعد لوحدي شوية 
مروان ب زعل وكسرة : تمم ي روح اللي يريحك 
روح وقلبها بيوجعها : مروان انا اسفة مقصدش تزعل 
مروان : ولا تقصدي عادي مش هتفرق 
ماما بتقولك اجهزي عشان اهل ادهم ع وصول 
روح : حاضر 
وقامت تلبس ووصل ادهم واهله 
سعاد ومصطفى  : اهلا وسهلا اتفضلوا 
مروان سلم ع ادهم واخده بالحضن 
سعاد : عن اذنكو هشوف روح 
الكل : اتفضلي 
دخلت سعاد تجيب روح 
سعاد: يلا ي روح 
روح : يلا 
وخرجت روح مع سعاد 
والكل انبهر ب جمالها ورقتها وبساطتها سلمت ع ادهم واهله 
ادهم قام وقف جمب روح وباصصلها وهي بصة ف الارض 
ادهم : انا يشرفني ي عمو مصطفى اني اطلب ايد روح تبقى شريكة ليا و تكمل معايا حياتي 
مصطفى ولسه هيتكلم قاطعته روح 
روح : بس انت محبتنيش انا ي ادهم 
الكل مصدوم م اللي بيسمعه 
ادهم : انتي بتقولي ايه ي روح انا اصلا محبتش غيرك ف حياتي 
روح : صدقني ي ادهم انت محبتنيش انا واخدت نفس طويل ودموعها نزلت انت حبيت روح ي ادهم لكن انا مش روح 
ادهم بصدمة والجميع بصدمة : انتي بتقولي ايه ي روح 
مروان : روح انتي بتقولي ايه 
روح : بقول الحقيقة ي مروان 
اسمعني كويس ي ادهم انا مش روح 
ادهم بهزار : امم م انتي مش روح فعلا انتي روحي انا وبس 
روح ودموعها بتزيد : انا والله م روح افهمني بقا 
مامة ادهم : امال انتي مين 
روح : انا معرفش ي طنط انا مين ده اللي عاوزة اعرفة بس اللي اعرفه ان انا مش روح 
وانت ي دكتور ادهم حبيت روح مصطفى لكن انا مش روح مصطفى 
ادهم : انا مش فاهم حاجة 
سعاد : روح انتي بتقولي ايه ي بنتي 
روح : بقول الحقيقة يا ما ومكملتش الكلمة يا سعاد هانم 
سعاد بدموع : سعاد هانم روح انا امك انتي بتقولي ايه 
روح كنت فاكرة كده لحد امبارح لحد م سمعتكو بودني 
Back 
روح حست انها عطشانة وملقتش مية جمبها قامت تشرب وهي معدية سمعت 
سعاد : ي مصطفى دي ورطة 
مصطفى : انا مش عارف هنحلها ازاي دي 
سعاد : اتصرف ي مصطفى اعمل اي حاجة 
دور ع اهلها عشان تعمل العملية 
طب هو الدكتور قالك ايه 
مصطفى : الدكتور قالي ان الاشعة والتحاليل اثبتت ان  عندها كانسر وان لازم عشان تخف منه يعملهاعملية زرع نخاع ولازم يكون المتبرع ابوها 
سعاد : اتصرف ي مصطفى دور ع ابوها بنتي هتروح مني 
روح بتسمع ومصدومة لكن مش مصدومة من خبر مرضها لا هي مصدومة من انهم مش اهلها 
مصطفى : م انا حتى لو لقيت اهلها وعملوا العملية هياخدو روح مننا 
سعاد بعياط هستيري : لا ي مصطفى ابوس ايدك بنتي لا انا مش عاوزة غير ولادي م الدنيا انا مليش غيرهم 
مصطفى : انا هحاول اعمل اللي اقدر عليه 
Back 
سعاد ووقعت ع الارض وبتعيط وتصرخ : لا ي روح انتي  بنتي انا ي حبيبتي 
مصطفى : روح ي حبيبتي انا بابا وبعدين الاهل هما اللي ربو مش اللي خلفو ورموا 
روح : طول عمري ي بابا كنت بسال نفسي ليه كل م حد فيكو يقول ادامي انكو لقيني ادام باب جامع او جايبني من ملجا كان قلبي يوجعني ودموعي تنزل 
دلوقتي بس عرفت الاجابة 
مروان: روح انتي أختي وهتفضلي اختي الصغيرة وبطلي الجنان والخرافات اللي بتقوليها دي وبعدين د موضوع عدى عليه زمن 
روح : حتى انت ي مروان كنت عارف ومخبي عليا 
بساكيد حنيتك عليا دي مكنتش حب اخوات كانت عطف لانك كنت عارف اني مش اختك 
مروان : لا ي روح اوعي تقولي كده انا لو كان لي اخت تانية من امي وابويا انا مكنتش هحبها اد م بحبك 
ادهم لسه ف صدمة واهله كمان 
خرج ادهم من صدمته 
ادهم : انا بحبك انتي وعاوزك انتي وميهمنيش تطلعي روح ولا تطلعى مين انا بحبك ي روح 
روح : بس انا الامل ف اني افضل عايشة ضعيف وحساتي مش مطولة لاني معرفش ابويا عشان اعمل العملية ويبقى عندي فرصة اني اعيش ي ادهم 
وانا مقدرش اكسرك ب موتي انا هبعد عنك ي ادهم عشانك 
ادهم : هتعيشي ي روح وهنتجوز ونكمل حياتنا مع بعض 
روح : بلاش نعيش ف وهم ي ادهم 
مروان : بطلي الكلام ده ي روح ارجوكي 
انتي مش هتبعدي عني ابدا وهتفضلي معانا لحت م تموتينا كلنا 
روح بدموع : نفسي ي مروان 
وكان نفسي اوي نبقى اخوات حقيقي 
مروان : انا عمري م حسيت انك مش اختي ي روح ولا لحظة عاملتك معاملة انك مش أختي 
كنت بفرح اوي لما احس ان بابا وماما بيفضلوكي عني ف حجات مكنتش عمري بزعل عشان انتي اختي ودايما ببقى عاوزك افضل من الكل حتى لو افضل مني انا شخصيا 
روح : ربنا يديمكو ليا ويجازيكو خير ع اللي عملتوه معايا 
ادهم : قلت إيه ي عمي 
مصطفى : احنا موافقين ي ابني ومش هنلاقى احسن منك نديلة بنتنا وردة حياتنا 
بس المهم رايها 
روح: انا موافقة ي بابا لكن بشرط 
ادهم : اتفضلي 
روح : إني الاقي اهلي واعمل العملية 
ادهم : هحاول الاقيهم ل اجل روحي 
سعاد : هياخدوكي مني ي روح 
روح : محدش يقدر ياخدني منك ي ماما انتي امي وده ابويا وده اخويا انا وعيت ع الدنيا لقيتكو انتو ملقتهمش هما 
وزي م بابا قال :الاهل اللي ربوا وكبروا مش اللي خلفو ورمو 
وقراو الفاتحة وبقت روح خطيبة ادهم 
ي ترى الحال هيفضل ع ما هو عليه ولا ف حاجة هتتغير د اللي هنعرفه البارت الجاي
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى