Uncategorized

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السابعة 7 بقلم فاطم الشاعر

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السابعة 7 بقلم فاطم الشاعر 

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السابعة 7 بقلم فاطم الشاعر 

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السابعة 7 بقلم فاطم الشاعر 

مروان بعصبيه:  فين المدير والله لاحرق المستشفي باللى فيها يا ولاد الكلب عيالي راحو فين مين خادهم اتصرفوا ولادي يبقوا قدامي دلوقتي 

الممرضه:  ممكن حضرتك تهدي شويه كان فيه راجل كبير هنا قالي انهم احفاده وعاوز يشوفهم ف دخلته وروحت اكلم الدكتور ملاقتهوش جوه الاوضه ففكرته شافهم ومشي 

مروان:  شكله ايه 

الممرضه:  راجل كبير تقريبا حاجه وسبعين سنه وابيضاني وعنده نمش في وشه وعينيه ملونه 

مروان: هو عادل الكلب وديني ما هرحمه…. قوليلي كان هنا من امتي 

الممرضه:  مكملش عشر دقايق 

مروان:  اكيد لسه في المستشفي ملحقش يطلع 

مروان للامن: اتصرفوا واقلبوا المستشفي عليه اكيد لسه هنا يلا 

الامن:  ماشي ( وجريوا يدورا عليه ومروان كمان فضل يدور عليه في كل حته حتي انه بلغ البوليس وقالهم بعد ما قفل كل مخارج المستشفي عشان ميعرفش يطلع منها والبوليس جيه والمستشفي كلها بقت مقلوبه عليه 

# عادل كان معاه الطفلتين ومخبيهم تحت السرير في اوضه كده في المستشفي لحد ما يروح يشوف طريقه يعرف بيها يخرج بيهم من غير ما حد يكلمه من بتوع الامن او اي حد غيرهم ولما لاقي البوليس موجود في كل مكان في المستشفي وهما كانوا بيدوروا على راجل معاه طفلتين ف جري عشان يهرب لاقي كل الابواب اتقفلت فجيه يروح الاوضه االى فيها البنات لاقي مروان في وشه 

مروان مسكه من رقبته:  بناتي فين والا قتلتك مكانك دلوقتي (والبوليس اتلموا حواليه)

عادل: هه مفكرني هخاف وهقولك هما فين بطل حلم ي عسل  ( واحد من الظباط مسكه وضربه قلم على وشه) 

الظابط: بقولك ايه انت كبير وانا مش عاوز اقل ادبي عليك عشان انا لو زعلت هكسرلك عضمك انطق البنات فين 

عادل:…………………………………….

الممرضه جت ومعاها الطفلتين 

الممرضه: اهم يا حضره الظابط لاقيتهم لما كنا بندور عليهم وكان مخبيهم في اوضه للمرضى تحت السرير 

الظابط: ي ابن الكلب بتحط اطفال تحت السرير وعلى الارض كمان انت حلوف

مروان: للاسف يا حضره الظابط ده انسان حيوان كان عاوز يخطف احفاده

الظابط للعناصر اللى معاه: تعالو خدو الحيوان ده على البوكس 

عادل: والله العظيم ما هسيبك وقول لامينه زي ما حرمتني من ولادي هي وبنتها انا هحرمها من احفادها ويا انا يا انتوا 

الظابط ضربه بالقلم تاني: امشي قدامي 

مروان اخد البنتين من الممرضه وشالهم وفضل باصص ليهم وعيط 

مروان: ينفع كده كنتوا هتموتوني وهتموتو امكوا لو كنتوا ضيعتوا النهارده……. كفايه عليا امكوا بتضيع مني كل شويه مع انها معايا جايين تيضيعوا مني اول  يوم كده 

وهو بيتكلم لاقي بنت منهم بتحاول تفتح عينيها ولما فتحتها مروان ابتسم لان عينيها شبه عين فاطمه تماما

مروان ل فاطمه الصغيره: بصي انا مش عارف انتي انهي واحده رويدا ولا فاطمه ما انتي شبه اختك بس عينيكي كلها عين بطتي  ف اكيد انتي بطتي التانيه برده صح ???? ( لاقي البنت بتضحكله) 

مروان: يا حلاوه دي بتضحكلي يخربيت العسل (وبص على البنت التانيه لاقها مفتحه عينيها برده وباصه عليه بس مش بتضحك لا بصه عاديه زي ما تكون مبوزه)  ايه جعفر ديه عليا الطلاق البصه دي  بصه فاطمه وهي مقروفه مني ???? انتي عامله زي امك كده من اولها احيه ????

# مروان اخد بناته وطلع فوق عند فاطمه كانت مامته وست فاطمه راحو البيت يغيروا هدومهم ويجوا تاني يعني محدش يعرف حاجه من االى حصلت ف مروان طلع الاوضه بتاعه فاطمه ودخل عندها بالبنتين وفاطمه كانت نايمه ف حط الاتنين في حضنها واحده من على اليمين وواحده من على الشمال وفاطمه حست بيه ف صحيت لاقت بناتها في حضنها ف إبتسمت وبصت على مروان بصه عتاب ولوم وزعل 

مروان: لسه زعلانه مني 

فاطمه:……………………………….

مروان: طب ينفع اقول اسف 

فاطمه بتهز راسها بالنفي يعني لا 

مروان: طب زعلانه مني ليه عشان ابوكي 

فاطمه بتهز راسها بالايجاب يعني اه 

مروان: عارفه ابوكي اللي انتي زعلانه مني بسببه عمل اي من شويه ….. بصيلي عشان اقولك 

فاطمه بصتله: عمل اي 

مروان: خطف بناتك من الحضانه وكان هياخدهم ويمشي لولا انا روحت الحضانه بدري كان زمان بناتك ضاعوا مننا للابد 

فاطمه: انت بتقول اي 

دخلت الممرضه 

الممرضه: كل اللى قاله ليكي صح يا مدام فاطمه الشخص الى بيتكلم عليه كان هيخطف اولادك وياخدهم ويمشي 

فاطمه: ???????????????????????????? هيخطفهم ليه عاوز منهم ايه هما مش احفاده برضه ومش انا بنته ازاي كان هيعمل فيا كده ????????????????

مروان: اهدي مش انا قولتلك انه هي هيأذيكي انتي االى مقتنعتيش وفضلتي زعلانه مني 

فاطمه: عاوزه اروح بيتي مشيني من هنا لو سمحت 

مروان: الممرضه هتلبسك وهاخدك ونمشي 

فاطمه: طيب 

بعد ربع ساعه فاطمه لبست وحطوها على كرسي متحرك عشان مش قادره تمشي ومروان خدها هي والبنتين في العربيه ومشي على البيت وهو في الطريق اتصل على مامته وقالها متجيش لانه جاي وتحضر حاجات لفاطمه زي لبس واكل وحاجات كتير كده وبعد حوالي ساعه الا ربع وصلوا البيت وامه استقبلتهم واخدت من مروان البنات ودخلت بيهم اما مروان كان بيحاول يساعد فاطمه انها تطلع من العربيه 

فاطمه: بالراحه يا مروان مش قادره 

مروان: حاضر ي حببتي اسف طب اقولك تعالي اما اشيلك 

فاطمه: لا مش هتقدر العضمه كبرت اسندي وامشي ومتعملش فيها سبع البورمبه 

مروان: تصدقي انتي عيله بنت كلب طب تعالي ( وشالها) 

فاطمه: نزلني يا بأف انت مش قادره بطني وجعاني والله 

مروان: نورتي بيتك يا أم البنات 

فاطمه: وشك للحيطه وافاك شبه الكوبايات 

مروان: انا بقول ندخل احسن ????????

فاطمه: ماشي دخلني يا واطي يلا 

مروان: طيب ( ودخلوا الفيلا وخدها وطلع بيها على اوضتها)

في الاوضه 

فاطمه: يلا اطلع بره عاوزه اغير هدومي 

مروان: هتغيري لوحدك 

فاطمه: لا هجيب الجيران والشارع كله بالرجاله بتوعه يغيرولي ????????

مروان: اقلعي 

فاطمه: نعم؟

مروان: بقولك اقلعي اي مسمعتيش 

فاطمه: انت متخلف ياض عاوزني اقلع قدامك امشي اطلع بره 

مروان: هتقلعي ولا اغيرلك انا 

فاطمه: متستهبلش بقي اطلع بره لو سمحت 

مروان: هترفعي ايديك ازاي يعني وانتي تعبانه وبعدين مكسوفه مني ليه هو انا حد غريب

فاطمه: مش هعرف لا اطلع بره لو سمحت يستحيل اقلع هدومي قدامك هو هبل وخلاص 

مروان: هتقلعي بالزوق ولا اقلعلك انا بطريقتي

فاطمه: طيب ????????

مروان: ايوه كده انتي كيوت واحبك انا يلا ارفعي ايديك خليني البسك فستانك 

مروان غير ليها هدومها ولبسها فستان زهري بورورد كتير وظبط ليها شعرها وظبطلها قعدتها في السرير 

مروان: لحد ما تخفي مش عاوزك تتحركي من هنا غير المتر اللى هتمشيه للحمام بس سمعاني 

فاطمه: ماشي حاضر 

مروان: بحبك على فكره 

فاطمه: البنات فين 

مروان: مع ماما……. انتي لسه زعلانه 

فاطمه: لا عادي 

مروان: اومال عينيكي مدمعه كده ليه 

فاطمه: يمكن عشان اتاوبت وعاوزه انام 

مروان: مبتعرفيش تكدبي على فكره 

فاطمه : طب ما انت كمان بتكدب عليا 

مروان: كدبت عليكي في اي 

فاطمه: انا سمعتك وانت بتكلم الظابط واحنا في العربيه وانت كنت مفكرني نايمه وسمعت كل حاجه وكدبت عليا ومقولتيليش 

مروان: مش عاوزك تتجرحي كفايه عليكي كده 

فاطمه: يعني لما كنت تخبي كده مش هتجرح 

مروان: يعني كنتي عوزاني اجي اقولك ان ابوكي هو اللى وز ريهام ومصطفي علينا 

فاطمه: اه كنت قولي كنت خليني اكرهه زي ما كرهت كل حاجه في حياتي 

مروان: بتكرهيني يا فاطمه 

فاطمه:…………………………..

مروان: انتي سكتي يعني بتكرهيني! طيب تمم انا نازل 

فاطمه مسكت ايديه قبل ما يقوم 

فاطمه: هو انا لو كنت بكرهك كنت عاتبتك كنت كلمتك وبعدين اكرهه حبيبي ازاي نسيت انك جوزي وابو بناتي يبقي اكرهك ازاي بالسهوله دي قدرت تنطقها يا مروان 

مروان: انا اسف  ( وحضنها) 

فاطمه: انا تعبت والله ليه الناس وحشه كده انا عملت اي عشان اقرب الناس ليا يعملوا فيا كده انا بقيت بخاف اخرج بره حضنك الاقيني ميته ولا حد عمل فيا حاجه ليه كل ده فهمني 

مروان: حقك على عيني بطلي عياط خلاص 

فاطمه: انا خايفه….. انا راهنت عليك باللى اتبقي مني ومن روحي اوعي تجرحني ارجوك مش هستحملها منك ومتسبنيش زيهم خد اي حاجه بس متمشيش انا تعبت والله ????????????

مروان: انا اسف حقك عليا والله ما هسيبك ..كفايه عياط 

فاطمه: احكيلي الحكايه من الاول بابا عرفك منين وعرف ريهام والناس دي منين وليه عمل كده 

مروان: بلاش نفتح في الدفاتر القديمه ي فاطمه ابوكي الجلسه بتاعته بعد بكره والظابط قالي انه اقل حاجه هيبقي مؤبد فهمتي ف خلاص الشر كله بعد عننا ويلا متفكريش في الموضوع  ده تاني ونامي شويه وماما بتعمل الاكل تحت شويه كده هصحيكي تاكلى ماشي 

فاطمه: هات البنات اكلهم قبل ما انام 

مروان: طيب ثانيه وجاي 

فاطمه: ماشي 

مروان نزل جاب البنات وفاطمه اكلتهم ونيمتهم ونامت هي كمان ومروان قاعد مع امه 

امه: مالك.

مروان: ماليش 

امه: هتكدب على امك 

مروان: تعبان يا امي تعبان ومش قادر اتكلم خديني في حضنك خليني انام 

امه: تعالى يا حبيبي نام يلا ربنا يريح قلبك وييسرلك حياتك يبني وتمشي حياتك من غير مشاكل ويحفظلك ولادك ومراتك 

مروان : يارب ي امي

امه: بطه نامت صح 

مروان: اه 

امه: والبنات جمبها 

مروان: لا في سرايرهم جمب سريرها عشان لو صيحوا وعيطوا هي تبقي جمبهم 

امه  : طب قوم يلا عشان تاكل واطلع نام جمب مراتك وخدها في حضنك كده وطمنها وحسسها انها مش لوحدها عشان بعد كل الى حصل ده وهي لسه صغيره هتلاقيها بقت تخاف من كل الناس يلا يبني قوم 

مروان:  حاضر يا امي يلا تصبحي على خير 

امه: وانت من اهل الخير 

مروان أكل وطلع الاوضه اخد شور وغير هدومه ونام واخد فاطمه في حضنه وقبل ما ينام قالها:  متخافيش انا جمبك ومعاكي انتي مش لوحدك بحبك ( ونام) 

بعد مرور اربع سنين 

فاطمه: مرواااااااااااااااااااااااااااااااااااان 

مروان: ايه ي وليه انتي في اي 

فاطمه: فين البامبرز بتاع البنات 

مروان: نسيت اجيبه 

فاطمه: نعم يا عمرو نسيت ازاي يعني اخلي البنات يمشوا سوليطي موليطي كده يعني ولا اي 

مروان: الاه وانا مالي يا لمبي اتصرفي بقي يختي يا اما روحي هاتي عندك السوبر ماركت هناك اهو دقيقتين وتبقي قدامه غوري يلا مش عاوز وش 

فاطمه: حلاوه امك يالا قوم ياض هات البامبرز احسلك (ومسكتله السكينه)

مروان: خلاص يا ابوسريع هدي اعضائك عليا الطلاق خلاص 

فاطمه: رجاله مبتجيش غير بالعين الحمرا 

مروان: ماشي يا بنت الرفضي 

مروان راح يجيب البامبرز لاقي السوبر ماركت قافل ف راح لسوبر ماركت ابعد شويه وجاب منه وبعدين رجع البيت تاني وبيحاول يفتح الباب مش عاوز يتفتح زي ما يكون في حد واقف وراه ومش عاوزه يفتح الباب 

مروان: مين واقف ورا الباب وسعوا 

ولسه بيفتح لكن في حد عمال يزق الباب ومش عاوزه يدخل 

مروان: والله لو طلع انتي يا فاطمه لاكسرك وسعي يا يبت 

وهوبا بيفتح الباب 

مروان: ينهار اسود……………????????????????????????????

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية رقية للكاتبة هاجر محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!