Uncategorized

رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم نور عبد العزيز

رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة السابعة 7 والأخيرة  بقلم نور عبد العزيز 
رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة السابعة 7 والأخيرة  بقلم نور عبد العزيز 

رواية رجل من الصعيد الجزء 2 الحلقة السابعة 7 والأخيرة  بقلم نور عبد العزيز 

مرت الايام وكانت حاله رعد تتحسن حتي خرج من المستشفي وفي ذات يوم دخلت دنيا الي غرفه عزه وظلت ترتب فيها حتي وجدت اجنده صغيره ففتحتها وظلت تقرأ في احدي الصفحات فوجدت مكتوب بها
“”
انا عزه المرأه العاشقه لزوجها المجنونه بتفاصيله المغرمه بكلماته عندما اري ابتسامته اشعر وكأن العالم يضحك من حولي وعندما اري حزنه واشعر وكأن قلبي يحترق من الداخل لا اعلم هل يحبني ام انني مجرد اينه عمه وصديقه طفولته هل لي اثر علي حياته امنيتي كانت واحده ان يعشقني ولو ربع عشقي له ان يتذكرني اذا رائي احد هذه الكلمات في يوم من الايام فبالتأكيد انني في عالم اخر رعد انا اعشقك اقسم بربي انك قلبي وروحي حبيبي اتمني من الله ان تكون دائما بخير “”
انتهت دنيا من القراءه وظلت تبكي بحرقه علي عزه فبالرغم انها لم تعيش نعها كثيرا ابا انها حقا كانت مثاليه وفجأه دخل رعد وتحدث بلهفه مردفا : مالك يا دنيا
دنيا وهي تعطيه المذكره : دي ليك
فتح رعد المذكره بدهشه وظل يقرأ ما فيها حتي دمعت عيونه وتحدث بضيق : انا هروح اوضتي
ذهب رعد الي غرفته بدون ان ينطق بحرف واحده وظل يقرأ المذكرات وعيونه تمتلئ بالدموع وظل يردد كلمات الاغنيه وهو يتذكر لحظاته مع عزه مردفا “
“”بتعدي ليالي بكدب واقول لكل الناس يا قلبي ناسيه وانا مش بنساه … بتعدي ليالي مقدرتش لحظه انسي عنيه طب اعمل اي دا حياتي معاه ….. وحشااني دنيته واحشاني روحي ليه واخداني مهما غاب عن عيني شهور وسنين بحن اليه … واحشاني دنيته واحشاني الف حاجه نقصاني مهما عني يغيب لقلبي قريب وبحلم بيه ????????????????????????????????????????????????
مش بس حبيبي دا احنا ال مبينا شئ اكبر من الاشواق دي سنين وسنين …وبقول دا حبيبي مش ممكن تبقي نهايتنا عذاب وفراق واكيد راجعين …. واحشاااني دنيته واحشاني الف حاجه ناقصاني وو
وفجأه دخلت شروق وتحدثت بابتسامه مردفه : اكيد عزه الله يرحنها مبسوطه دلوجتي جووي عبشان حبيبها بيعشجها كل العشج دا
رعد وهو يقترب منها ويتحدث بابتسامه : جوليلي مرتي الحلوه عامله اي
شروق بضحك : مرتك تعبانه جووي بسبب ابنك
رعد : الف سلامه عليكي
شروق : رعد هما لو خيروك بيني وبين ابنك يوم ولادته هتختار مين ?
رعد باستغراب : ليه بتجولي اكده
شروق : عتوزه اعرف اجابه علي سؤالي دا
رعد بابتسامه : هختارك انتي يا شروق ابني دا انا لسه مشوفتوش لكن انتي مرتي ال من وجت ما اتجوزتها وهي بتخاف عليا وتستحملني انتي مرتي ال مجدرش اعيش من غيرها
شروق وهي تحتضنه : انا بحبك جوووووي وبموت في التراب ال بتمشي عليه
رعد : وانا كمان بحبك
وفجأه سمعوا صوت صراخ من حديقه الفيلا فركضوا الجنيع وانصدموا عندما وجدوا زهره وهي واضعه سكينه علي عنق دنيا وبيان يصرخ عليها
فوقف رعد ينظر اليها بصدمه ثم تحدث بغضب مردفا : زهره سيبيها والله لو جربتي منها لهجتلك
زهره بضحك : مش مهم انا اكده اكده ميته من يوم ما سيبتني لحالي هجتلهالك
رعد بعصبيه : سبيها يا زهره
بيان بغضب : زهره سبيها وبطلي زفت بقا عايزه تعملي اي اكتر من ال عملتيه
دنيا بقوه : ختي لو موتنيني رعد مستحيل يبقي ليكي رعد جوزي وجوز شروق بس وعزه ال قتلتيها يا زباله انتي وابوكي
زهره بغضب وهي تضع سكينا علي عنقها : اخرسي بدل نا اجتلك دلوجتي متستعجليش موتك
وفجأه اقترب زياد منها من الخلف وسحب منها السكين بقوه ودفعها بعيدا فركضت دنيا وارتمت بين احضان رعد فمسك بيان زهره بقوه وبعد دقائق وصلت الشرطي والقت القبض علي زهره وايضا سيد والدها فأقترب بيان من رعد وتحدث بحزن : اسف يا صاحبي
رعد بابتسامه : انت صاحبي وال عملته زهره وابوك ملكش صالح بيهم احنا هنفضل اصحاب لحد ما نموت
دنيا بخوف : هما اتقبض عليهم خلاص
رعد وهو يحتضنها ويتحدث بابتسامه : متخافيش يا حبيبتي انا معاكي محدش هيلمسك تاني
وبعد مرور سنتين كان رعد امام الشاطئ ينظر الي البحر بتمعن فاقطعته دنيا وهي تتخدث بضيق : يعني برده مش هتغنيلي
رعد بضحك : مش هغنيلك
دنيا بحزن : طيب
نهض رعد ومسك يديها ثم قبلها علي شفتيها فتخدثت بأحراج مرفه : رعد احنا علي البحر الناس هتتفرج علينا
رعد : انا حر انتي مرتي
دنيا : طيب غنيلي
نظ رعد الي عيونها بحب ثم ردد كلمات الاغنيه بصوته العزب مردفا :””
“”الحارس الله عليك اي دا ما شاء الله … من القريب والغريب وال متسماش وال شافك جمبي ومسماش علي الحب ال جمعنا … الحارس الله عليك اي دا ما شاء الله من ال جاي وال راح وال عينه عليك اداري يلا في حضني بروحي افديك اي تاني هيمنعنا … يلا يلا يومنا انعاردا ووعد مني كل يوم من دا وادي عمري لو بس ترضي جاي بكره حب كبير … وخطوه خطوه نبني حكايتنا وانت جمبي هنعيش حياتنا من ال عدي والعمر فاتنا هنعيش بداله كتير … دا انا قلبي لما لقاك فتح الباب ويا الشباك معذور ما هو ياما استناك لسنين وسنين .. احساس متشال وطلع لعيونك في الحال من الليله كده ارتاح البال هفرحلي يومين ???????????????????????? الحارس الله عليك اي دا ما شاء الله … من القريب والغريب وال متسماش وال شافك جمبي ومسماش علي الحب ال جمعنا … الحارس الله عليك اي دا ما شاء الله من ال جاي وال راح وال عينه عليك اداري يلا في خضني بروحي افديك اي تاني هيمنعنا …. افرحك انا معاك وعنيا الاتنين حارساك وايديا هتفضل حضناك لو هتروح فين …  في كلام يتقال وكلام مش عايز استعجال سبحانه من خلقنا جمال وخلانا حبيبين .
وفجأه جاءت فتاه وتحدثت بابتسامه : واوو انت صوتك كتير حلو
رعد بخبث : شكرا انتي احلي
الفتاه بسعاده : يا بختك بجوزك يا مدام بجد بتمني لو كان جوزي انا
وفجأه مسكت الفتاه رأسها من اثر الكوره التي اصتدمت في رأسها فنظرت دنيا وتحدثت بضحك مردفه : عزه حبيبتي اي ال انتي عملتيه دا
الطفله بضيق : عثان دي بتعاكس بابا وعايزه تاخده مننا
رعد وهو يحملها ويتحدث بضيق : ينفع كدده اعتزري منها
الطفله : اسفه
الفتاه : عادي يا قلبي مفيش حاجه وانا مش هاخد بابي منك ربنا يخليهولك فرصه سعيده
رعد : انا اسعد
دنيا بتذمر : انت كنت بتكلمها كده ليه
رعد بضحك : انا بحبك انتي وبس يعني لو كلمت بنات الدنيا كلها مش هحب غيرك
عزه : انا هقول لماما
رعد بضحك : لا بلاش هي فين ماما صحيح
عزه بتذمر : بتاكل ومش عاوزه تلعب معايا
دنيا : شروق مش بتبطل اكل خالص علي فكره عايزه اقولك حاجه
رعد : قولي
دنيا وهي تحتضنه وتهمس في اذنيه : انا بعشقك وهتكون اب للمره التانيه قريب
رعد بسعاده : بجد
دنيا بأحراح : ايوه
رعد وهو يحتضنها : وانا كمان بحبك
شروق بصراخ : خيااانه
رعد بضحك : تعالي دنيا حامل
شروق بابتسامه : جالتلي مش معني انها ضردتي منبقاش اصحاب انا ايوه بغير منها اوجات لما بتجرب منها بس بحبها
دنيا : وانا بموت فيكي وربنا
رعد وهو يغمز لدنيا ويتحدث بهمس : تعرفي انا بحب مين يا قطتي
عزه : مين يا بابي
رعد بضحك : بحبهم الاتنين
تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية أحببت خالي بقلم شفاء إمام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!