روايات

رواية حطمت قواعده الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء السابع عشر

رواية حطمت قواعده البارت السابع عشر

رواية حطمت قواعده الحلقة السابعة عشر

في مطار القاهره هبطت الطائره ونزل منها شاب وسيم نوعاً ما بسبب تلك العلامه المنحوته علي خدهُ فمن الواضح ان احد ما فعلها لهُ بسكين عن قصد توجه الراجل خارج المطار وجد سياره سوداء بإنتظاره ركب بها وذهبت بيهِ تلك السياره الي ڤيلا چاك عند وصوله نزل منها ودخل داخل الي الڤلا
✨عند ديانا وادهم ✨
كان ادهم ينظر الي ساعتة يديه في صالون الڤيلا
ادهم بتزمر/اوفف كل دي بتلبس ليه يعني كانت عروسه
بعد قليل نزلت ديانا
ادهم /كل دي بتلبسي ليه يعني دي انا خلصت في ١٠دقايق
نظرت لهُ ديانا من رأسه الي قدميه وتحدثت قائله/معروف ان البنات بتاخد وقت اكتر عشان تجهز
ادهم بسخريه /طيب يا ختي قوليلي عاوزه تروحي فين
ديانا بحماس /اكل ايس كريم
ادهم وهو يشير لها /طيب يلا قدامي
كادت ان تذهب ولكنها تذكرت شيئاً ما فوقت امام ادهم وهي تنظر له ببراءه
ادهم بتنهيده/خير عاوزه اي اصل البنات دول مابيبطلوش طلبات
ديانا وهي تنظر في عيناه البنيه/ممكن تعاملني كويس واحنا بره وبلاش كلمه يا ختي دي اسمي ديانا
ادهم بتنهيده /طيب يلا
سارت ديانا خطوتين وتوقفت مره اخري
ادهم بعصبيه مكتومه /اي تاني
التفتت لهُ ديانا قائله/وياريت متتعصبش عليا بره بعد اذنك
ادهم /طيب البرنسيسه تؤمر بحاجه تانيه (قالها بسخريه)
ديانا بتكبر /لا لا شكراً
ادهم بغيظ /قدامي يا بت
ديانا /احنا لسا كنا بنقول اي
نظر لها ادهم نظره جعلتها تركض امامه
ادهم /عيله جبانه اقسم بالله
✨عند مهاب ✨
كان يجلس وهوواضع قدم علي الأخري وامامه جمالات مكتفه بالمقعد
مهاب وهو يخرج من فمه دخان السيجاره/كنت دايما اسمع ان النسوان اللي بتبقي قاعده في الحواري دي نسوان عره ولسانهم طويل بس اول مره اشوف كيدا بعيني بس علي مين دي انا هقطعلك لسانك عشان تبقي تتكلمي علي الناس كويس بعد كيدا
جملات بخوف /انت عاوز اي امشي وسيبني في حالي
مهاب بإندفاع/وانتي ماسبتيش البت الغلبانه في حالها ليه ليه كل شويه تطلعي عليها كلام محصلش لحد ما زهقتيها في عشيتها
جملات بعياط وتوسل /حرمت خلاص ،
كان مهاب يضع سكين علي النار فتوجه ناحيه وجهها وامسك بيهِ
جملات بخوف واصبح وجهها مبتل من كثره العرق /خلاص انت هتعمل اي
مهاب وهو تيجه ناحيتها اكثر فأكثر/هتشوفي
✨عند لؤي✨
كان يقف في شرفة غرفتهُ يسقي الورد ويستمع للأغاني ♪سيبت فراغ كبير عندي والله حبيبي حبيبي وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي قولي ازاي اعيش كل يوم بقول امتي ترجع ليا امتي صعبه قوي الحياه صعبه من غيري انا وانت قولي ازاي اعيش ♪كانت تلك هي كلمات الأغنيه الذي يستمع لها لؤي
بينما كان يستمع لؤي للأغنية دخل والدهُ الي غرفته
عبد العزيز بصوت عالي/مين عمل فيك كيدا
لؤي ببرود/كنت ماشي وفي ناس طلعوا عليا سبتوني
عبد العزيز/انت هتضحك علي عقلي يثبتوك ازاي انت حيلتك حاجه اصلاً
لؤي برفعه كتف /اهو اللي حصل
عبد العزيز بغيظ /ماشي يا لؤي
كاد ان يخرج خارج الغرفه الا ان اوقفه لؤي قائلاً /
بابا ان عاوز اشوف صوره لماما الله يرحمها
التفت لهُ بإرتباك لاحظهُ لؤي قائلاً/مالهاش صور
لؤي بإستغراب /دي اللي هو ازاي يعني طيب حتي فين صور فرحكم
عبد العزيز/ضاعت
لؤي/ازاي يا بابا طيب بلاش الصور احكيلي عناها قولي كانت عامله ازاي وازاي اتعرفتوا علي بعض
عبد العزيز بإرتباك/ باعيدن يا لؤي انا مش فاضي ديلوقتي
خرج عبد العزيز وترك لؤي يفكر الا ان قاطعهُ صوت امل من الشرفه التي امامه قائله/عامل اي النهارده
لؤي وهي يسقي الزرع/اهو احسن
امل بغمزه /بس اي الروقان دي اول مره اشوفك بتسمع اغاني هاديه كيدا
لؤي بعدم مبلاه /عادي يعني
لاحظت امل انه ليس علي ما يرام فأين لؤي الذي دائماً ما كان يتشاجر معها علي اتفه الأسباب أين ذهب تلك الشاب ؟!
امل وهي تنظر له /بتحب الكبده
لؤي بإستغراب /اه ليه
امل بضحكه /ابسط يا عم هعزمك النهارده
لؤي بضحكة سخريه /اعمي جر مكسح وقاله تعالي بينا نتفسح
امل بعدم فهم /يعني اي
لؤي /يعني انا مفلس وانتي كمان هندفع منين
امل بلوية فم/ومين قالك اني مفلسه
لؤي وهو يشوح لها/يا شيخه ما اللوك بتاع امبارح دي اكيد قشطك
امل بتفكير /اه والله يا بني الفستان وشعري والهيلز فلسوني وفي الأخر مروحتش بسبب حضرتك(قالتها بغيظ)
لؤي بصدمه/انتي يا بت انتي ماعندكيش دم
امل ببرود/تؤ
لؤي وهو يغلق باب الشرفه /يا شيخه غوري دي انتي جبيله مابتحسيش
بعد ان اغلق باب الشرفه
امل بغيظ /يلا يا عبيط هي قالتك خلينا اخوات يلا عشان مشغل الأغنيه دي
لؤي من داخل منزله /لا يا ختي قالتلي روح شوف بقره تتجوزك ما تيجي استرك بدل ما انتي بايره
امل من شرفتها/اخرس يا شحات يا عره
لؤي من داخل غرفته/عره !والله قريب قوي هربيكي يا اوزعه
امل بعصبيه/احسن ما ابقي طويله وهبله
علي لؤي صوت الأغاني حتي لا يسمع لصراخها
✨في ڤيلا چاك✨
كان يجلس چاك وامامه تلك الشاب في مكتبه
چاك/توماس لقد علم حفيد ابليس بسرنا
توماس بصدمه/من اين علمت انه علم
چاك وهو ينهض مع علي مكتبه بعصبيه /هو من قال لي ذلك ليلة امس لقد اتي الي هنا
توماس بعصبيه /من اين علم سننتهي الي علمت كرستينا وعمك الذي يعتبر زعيم المافيا الإيطالي بتلك الأمر
چاك /انا ايضاً خائف لابد ان نفكر جيداً قبل اتخاذ اي قرار
توماس بسخريه /بالطبع ملس توماس علي خده وتحدث قائلاً/لن اترك حفيد ابليس يهرب تلك المره
چاك/لا تتهور نريد ان ننهي كل شئ في صمت دون ان يشعر احد بنا
توماس /لدي خطةٍ ما اظن انها مناسبه
چاك بإنتباه/استمع اليك
✨عند ديانا وادهم في محل الأيس كريم ✨
طلبت ديانا الكثير من المثلجات بينما ادهم لم يطلب شئ
ديانا وهي تتذوق المثلجات/امم طعماها جميل انت ليه مطلبتش
ادهم ببرود/مش بحبها
ديانا /ليه بقي في حد مايحبش الأيس كريم
ادهم /انا اي في حاجه
ديانا بعدم مبلاه /براحتك
ادهم وهو يعبث بهاتفه/طيب كُلي
ديانا /كنت عاوزه اسألك سؤال
ادهم وهو يضع هاتفه علي الطاوله المقابله له/اسألي
ديانا /انت منين
ادهم بإستغراب لسؤالها/ليه يعني هتفرق معاكي في حاجه
ديانا بخبث /امم قول بقي
ادهم/من امبابه
القت ديانا بالمعلقه علي الطاوله وتحدث في حماس قائله/طب يلا بينا
ادهم بإستغراب لتغيرها المفاجئ/يلا علي فين
ديانا وهي تنظر له /علي امبابه
احس ادهم برغمه عارمه في البكاء فتلك المكان يذكره بأسوء ايام حياته وتحدث قائلاً /….
🌟عند نيره 🌟
كانت تجلس علي السفره تتناول الإفطار مع والدها وساميه
نيره بإرتباك/بابا انا عاوزه اخد رأي حضرتك في حاجه ،نظر لها محمود لإنتباه قائلا/قولي
نيره بعد ان تركت معلقتها ونظرت لوالدها /انا عاوزه اعمل عمليه عشان اخس
محمود بإعتراض /لا طبعا
نيره بحزن/يابابا انا مش بحب اروح الكليه بسبب التنمر اللي بتعرضله من زمايلي
محمود بطيبه /يا بنتي الشكل مش كل حاجه حبي نفسك وماتحليش حد يأثر فيكي يا نيره ،نظرت له بعيون دامعه فتحدث قائلا/روحي تابعي مع دكتور تغذيه كويس وانتي هتخسي إنما تقوليلي عمليه لا يا بنتي دي خطر،اومأت له نيره فقط
بعد قليل **
كانت نيره تجلس في غرفتها وهي تحدث والدتها
نيره /ماما انتي ليه ماباقتيش تكلميني
احلام /مش فاضيه والله يا نيره يا حبيبتي
نيره /وراكي اي يعني مش فاهمه
احلام بتسرع مشاغل يا نيره مشاغل بقولك اي انا اتصلت بيكي عشان تبعتيلي فلوس لأن اللي معايا خلصوا وياريت بسرعه
نيره بحزن/يعني انتي اتصلتي عشان الفلوس مش عشان ي
احلام تأفف/لا طبعا عشانك يلا باي يا روحي ،أغلقت نيره مع احلام و هي حزينه فوجدت الباب يدق فمسحت دموعها الذي نزلوا رغما عنها
نيره /ادخل ،دلفت ساميه وهي ممسكه بورقه وجلست بجانب نيره قائله بفرحه/بصي بقي يا نيرو يا حبيبتي انا قعدت ابحث علي النت لحد ما لاقيت دكتور تعذيه شاطر قوي وجبت رقمه تعالي نكلمه ونحجز معاه بدل العمليه ،نظرت لها نيره بحزن وارتمت في احضانها وهي تبكي بكسره
ساميه وهي تملس علي ظهرها بحنان /مالك بس يا حبيبتي بتعيطي ليه
نيره من بين بكائها/ماما مش بتحبني خالص
ساميه/بس يا حبيبتي ماتقوليش كيدا
نيره /مش بتوصل بيا الا اذا كانت عاوزه فلوس ده انتي بتهتمي بيا اكتر منها
ساميه/تلاقيها مشغوله ولا حاجه بس هي بتحبك هي في ام تكره ضناها
نيره /مشغ له في اي بقي
ساميه وهو تلعب في خصلات شعر نيره /في اي حاجه يا حبيبتي متحطيش انتي بس في دماغك ويلا عشان نكمل الدكتور ،خرجت نيره من حضن ساميه ومسحت دموعها
نيره /تفتكري هخس
ساميه /اكيد طبعا وانا معاكي للنهايه♡

ياتري اي اللي حصل في امبابه مع ادهم واي الذكريات دي وياتري توماس هيعمل اي مع ادهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!