recent
أخبار ساخنة

رواية المتمردة الفصل العاشر 10 بقلم فاطمة مصطفى

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية المتمردة الفصل العاشر 10 بقلم فاطمة مصطفى

رواية المتمردة الفصل العاشر 10 بقلم فاطمة مصطفى

رواية المتمردة الفصل العاشر 10 بقلم فاطمة مصطفى


عمر: وائل هو ادم عامل ايه
وائل: الحمدلله عدى مرحلة الخطر
عمر: العميد جاي يشوفه النهارده و يطمن عليه بنفسه
وائل" تمام و احنا موجودين
فارس: احنا لازم نفضل معاه لحد ما يتحسن
عمر: اكيد يا ابني مش هنسيبه
العميد ادم: السلام عليكم
عمر: و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا افندم
فارس: و عليكم السلام
وائل: و عليكم السلام
العميد ادم: اي الأخبار النهارده عن ادهم
عمر: حالته مستقره و ان شاء الله يتحسن
العميد ادم: بإذن الله يا عمر انا هدخل اشوفه
فتح الباب و دخل و الفريق خلفه
العميد ادم: حمدالله على السلامه و الف سلامه عليك يا بطل
ادهم: الله يسلمك يا افندم احنا هنا لخدمة بلدنا
العميد ادم: و بلدكم فخوره بيكم يا ابطال
عمر: حمد الله على السلامة يا ادهم
ادهم: الله يسلمك يا قائدي
العميد ادم: عمر انا عايزك شويه
عمر: تمام يا افندم اتفضل و خرجوا و مشيوا
في المستشفى" يا رب ميكونش في حاجه
فارس: ان شاء الله خير
في قسم الشرطه تحديدا مكتب العميد
العميد ادم: عمر العمليه الجايه دي مش سهله ابدا في مجموعه إرهابية هتفجر قنبله في جامع في سيناء و المهمه غدا الساعه 1 ضهرا هتتنفذ
عمر: احنا جاهزين يا افندم لصد الإرهاب اللعين و اكيد هنفشل خطتتهم
العميد ادم: و انا واثق فيكم بس كدا ادهم مش معاكوا الفتره دي فأنا اختارت بنت قويه جدا و سريعه تساعدكم اتفضلي يا ايه
دخلت ايه ب زيها العسكري و شعرها القصير و عيونها الخضرا كأنها في معركه
العميد ادم: اعرفك القائد عمر قائد فريق هتكون معاه في المهمه دي و ان شاء الله هتستمري مع الفريق و عمر هيعرفك المهمه و انا بنفسي هكون موجود في العمليه دي هشرحلكم بالتفصيل عمر عايزك تتصل بفارس و وائل يجوا فورا
عمر: تمام يا افندم اخرج هاتفه و اتصل ب وائل
وائل: امرك يا قائدي
عمر: تجيب فارس و تيجي حاالا
وائل: تمام مسافة الطريق و نكون موجودين
فارس: في حاجه و لا اي
وائل: لازم نمشي حالا و ادهم نايم و نبقى نيجي تاني
فارس: يلا حالا
نزلوا من المستشفى خدوا العربيه و وائل بيسوق بأقصى سرعة كان هيعمل اكتر من حدثه لكن بمهارته تخطى الحوادث و في أقل من نص ساعه كان وصلوا المركز
عمر: وصلوا يا افندم يلا على غرفة الاجتماعات
العميد ادم اخرج خريطه و بدأ يشرح
ادم: زي ما انتوا عارفين ان سيناء من اكتر المناطق اللي فيها إرهاب و منطقه غير مستقرة و الإرهاب دايما بيحاول ان ينزع استقرار الوطن و مواطنيه و احنا كارجال شرطه مش هنستنى اما حد يموت هتروحوا هناك في مجموعه إرهابية مسلحة بتسهدف جامع هناك هيحطوا قنبله لازم تبطلوا القنبلة دي و ايه هتكون معاكم من احسن المتخصصين في فك القنابل و كمان من اقوى الناس اللي اتعملت معاهم اتمنى ليكم التوفيق ان شاء الله اتفضلوا
الفريق: امرك يا قائدي
عمر: استعدوا علشان نمشي حاليا الساعه 8 هنمشي كمان ساعه يكون كله جاهز
ايه: انا جاهزه يا قائدي
عمر: تمام يا ايه باقي الشباب اجهزوا 
فارس و وائل: امرك يا قائدي
دخلوا الغرفه الخاصه بالملابس ارتدوا الزي العسكري و خدوا الأسلحة و طلعوا
عمر: يلا لازم نمشي و نزلوا ركبوا السياره
ايه بتسوق العربيه و عمر ركب في الكرسي الامامي و فارس و وائل ركبوا م الخلف
عمر: اهم حاجه سلامتكم يا شباب مش عايز اخسر حد فيكم لازم نخلي بالنا و نكون اد المسؤليه و نرجع سالمين و محدش من الشعب يتأذي
وائل: الإرهاب مش هيستكين إلا لما نقضي عليه من جذوره
عمر: ان شاء الله يا شباب
*******************
في شركة اسر
ميسون: صباح الخير يا مستر
اسر: صباح النور يا ميسون
ميسون: النهارده في اجتماع مهم مع الباش مهندس احمد  هيكون الساعه 2 و بعدها هيكون الغداء ان شاء الله و هيكون مع مديرة أعماله و تبقى اخته الانسه ايلام
اسر: تمام يا ميسون و فهد وصل و لا لسه
ميسون: اعتقد انه لسه موصلش
اسر: لما يوصل بلغيني علشان المفروض ان انتي و هو جايين معايا الاجتماع دا و فهد هيقدم المشروع دا انا واثق فيه
ميسون: ان شاء الله يا مستر
اسر؛ و مرام جت و لا لسه
ميسون: جت و قاعده في مكتبها
اسر: تمام اتفضلي انتي
ميسون عايزه 3 الف جنيه
اسر: ننننعم ليه دا ان شاء الله
ميسون: قوم اردح احسن اي هو انا مش من حقي اعمل شوبنج
اسر: قولتيلي شوبنج خلي الموضوع دا لبعد الاجتماع
ميسون بدلع: حاضر يا بيبي
اسر: امشي من وشي
ميسون: متشكرين يا رجوله
اسربضحك: بجد بتفصليني
ميسون: اشحن معاك شاحن و لا اجبلك
قهقه اسر بصوت رجولي مما اظهر وسامته 
ميسون: يخربيت حلاوتك مز يالا
اسر: حاسس انك بتعاكسيني سيكا
ميسون: حاسس مش متأكد
اسر: يلا على مكتبك حاالا
ميسون: حاضر  و خرجت
اسر في نفسه و هو بيبص على ميسون: يمكن لو كنا اتجوزنا في ظروف احسن من كدا كنا حبينا بعض هو انا مش بكرهك بس موصلتش لدرجة الحب اللي تخليني اعيش معاك ك زوجه ابتسم بحب و فتح اللاب توب و بدا شغل
ميسون: انا مش عارفه بحبك و لا اي بس اكيد مش بكرهك و مش عارفه انت اي مشاعري تجاهك متلخبطه و مش عارفه احدد اتجاه بس انت الامان بالنسبه ليا ♥️
فهد وصل برجولته و وسامته خطف الأنظار كان مرتديا تيشرت ابيض و كوتش ابيض و بنطال رمادي و بليزر رمادي و ساعته و هو داخل وقعت عيونه على ام غمازات نجلاء
فهد: اوعى القمر دا ما شاء الله و اللي عنده غمازات زي ديه
ميسون: بسبس مستر اسر مستنيك جوا
فهد: حاضر داخل
ميسون: اظن ان الاتنين دول هتبقى ليهم حكايه و قعدت تشرب قهوتها
فهد: صباح الخير يا اسر
اسر: فهد صباح النور تعالى
فهد: اي في اي
اسر: النهارده في اجتماع مع الباش مهندس احمد هندخل شراكه مع بعض في مجموعة بناء هتكون في العاصمة الإدارية و انت اللي هتشرح الموضوع دا
فهد: تمام انا جاهز
فتحت ميسون الباب و دخلت
ميسون: مستر اسر مرام استأذنت و مشيت لانها تعبانه النهارده
اسر: تمام خلي نجلاء تبقى مع فهد مساعدته و ادي مرام اجازه اسبوعين ترتاح
ميسون: تمام يا مستر و خرجت
فهد: شكلها مش سهله
ميسون ل نجلاء: بقولك انتي هتبقي مساعدة فهد لان مرام مش موجوده و اعتقد ان باسم هيقدر يدير الحسابات المهم الاجتماع الساعه 2  اجهزي
نجلاء: تمام و راحت مكتبها
__________________________
في شركة الباش مهندس احمد تحديدا مكتب احمد
احمد: اميره انتي  هتفضلي هنا نيابة عني و هاجر هتيجي معايا تشرح هي كمان المشروع
اميره: تمام يا مستر
احمد: و انتي يا هاجر يالا نمشي دلوقتي الساعه واحده علشان نوصل شركة اسر على المعاد
هاجر: تمام يا مستر
اتجهت اميره إلى مكتبها في حين ذهب هاجر و احمد إلى   في السياره إلى شركة اسر و بعد 50 دقيقه وصلوا الشركه   نزلوا من العربيه و طلعوا الشركه
ميسون: أهلا بحضرتك انا ميسون سكرتيرة مستر اسر
احمد: أهلا بيكي
ميسون: تفضلوا في غرفة الاجتماعات
و دخلوا الغرفه
اسر: أهلا ب الباش مهندس احمد
احمد: أهلا بيك يا مستر اسر يشرفني الشغل مع حضرتك
اسر: الشرف ليا طبعا اتفضل
قعدوا و بدأو الاجتماع وقف فهد برجولته و بدأ يعرض عليهم أحدث التصميمات في الفيلل و العماير
و بعدها طلعت هاجر شرحت مشروعها بمهاره عاليه لفتت انتباه احمد
اسر: ان شاء الله المشروع دا يكسر الدنيا
احمد: ان شاء الله اعرفك بقا على هاجر المساعده بتاعتي
اسر  : تشرفت بمعرفتك و دي ميسون مراتي و السكرتيرة بتاعتي و دي نجلاء مساعدة فهد و فهد مهندس الشركه
احمد: اتشرفت بيكم
فهد وقف مصدوم شويه اما عرف ان ميسون مرات اسر و بعدين سكت
ميسون: اتفضلوا على الغداء في المطعم و نزلوا
هاجر ركبت مع احمد و ميسون مع اسر و نجلاء مع فهد اللي فضل طول الطريق ساكت و نجلاء زهقت
و بعد نص ساعه وصلوا المطعم نزلوا كلهم دخلوا المطعم اسر طلب سلطه و شوربه و ميسون زيه و احمد و هاجر سلطه و ستيك لحمه و فهد طلب ليه هو و نجلاء فراخ و سلطه و للكل مشروب عصير برتقال
  كلهم اكلوا و شربوا العصير
احمد: هستأذن انا علشان عندي شغل
اسر: اتفضل
مشي احمد و هاجر
نجلاء راحت مع فهد علشان يوصلها و اسر و ميسون روحوا البيت
و بعد نص ساعه نجلاء: شكرا يا مستر فهد
فهد: العفو يا نجلاء
فهد مشي و نجلاء روحت بيتها
مرفت أم نجلاء: حمد الله على السلامة
نجلاء: الله يسلمك يا ماما اومال بابا فين
مرفت: لسه مجاش من المستشفى
نجلاء: طيب انا هدخل انام لان تعبانه
مرفت: ماشي يا حبيبتي
حضنتها نجلاء و دخلت نامت
________________________
في سيناء وصل الفريق  نزلوا من العربيه
عمر: يلا ايه معايا تحمي ضهري و فارس مع وائل
ايه: تمام يا قائدي
بدأت العمليه و بدأ إطلاق النار و ايه كان ليها دور في قتل اكتر من خمسه من الإرهابيين و فارس ضرب ٣ و كان بيحمي وائل و عمر بمهارته العاليه قتل ٧ من الإرهابيين و قضوا عليهم كلهم عمر و ايه طلعوا يجروا على المسجد طلعوا الناس اللي فيه ابعدوهم و ايه كانت بتحاول توقف القنبلة و خايفه
عمر: ايه انتي قدها احنا واثقين فيكي حياة الناس دي كلها بين ايدك يا ايه انتي ماهره و هتقدري
ايه خدت نفس عميق و بدأت تكمل شغلها
يتبع.....
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إشارة للكاتبة دعاء الأنصاري
google-playkhamsatmostaqltradent