recent
أخبار ساخنة

رواية جعلتني ملتزماً الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية جعلتني ملتزماً الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

رواية جعلتني ملتزماً الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد

رواية جعلتني ملتزماً الفصل التاسع عشر 19 بقلم بنت الصعيد


مروان اتصل بادم وفتح الاسبيكر. .
مروان .....ادم مش انا جوز كارما يعني عادي تلبس اي حاجة قدامي
ادم بضحك .....لا طبعا ولو لبست اي حاجة مش كويسة هاقتلها😈
مروان......  ايه ادم .ادم استني😳😳😳😳
ادم قفل الفون في وش مروان ومروان اتعصب بجد بقا
مروان.....اللي ما قتلتك يا ادم الكلب😡😡
كارما قامت واقفة فجأة وقالت بخوف......مروان كفاية كده ويلا رواحني بقا ادم شكله مضايق 🥺
مروان .....نعم ؟؟!!!!.اروحك ايه يا كارما دا بيتك يا بنتي وانتي مراتي انتوا ازاي كده بجد انا مش مصدق العيلة دي 
وبعدين جاتله فكرة حلوة
مروان بحزن.....بصي يا كارما دا بيتك ولو مش عايزاني اقعد فيه خلاص انا هاروح ابات عند اختي زيزي في شقتنا القديمة
وكمل بخبث.....بس بقا لو سمعتي اي أصوات غريبة كده ولا كده ماتخافيش يعني هي اصوات بس مش اكتر 
كارما خافت وجريت قعدت جمب مروان وقالت...... اصوات ..اصوات ايه مروان لا والنبي خليك ماتمشيش وكمان اوعي تنام الا بعد ما نام ماشي 
مرون بص لها وابتسم وقال في سره ....دا لو نمنا اصلا
وبعدين قالها... خلاص طالما خايفة هاقعد معاكي.
كارما .....اه والنبي يا مروان خليك معايا ....
مروان ...بخبث.....طب ايه رأيك لو قمنا صلينا ركعتين لله ودعينا انه الاصوات دي ماتجيش انهاردة وبعدها هاحيلك حدوتة ست الحسن والجمال
كارما ببرأة ....ايوا موافقة نصلي وكمان انا بحب الحكايات  جدا يلا بينا بقا 
مروان حط ايده علي كتف كارما وهما ماشيين وابتسم وقال في سره ....اللي ماخليتك تفرقع م العيظ يا ادم
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&&&&&&&&
عند ادم وحبيبة
آدم  مسخسخ ضحك مش قادر يمسك نفسه
حبيبة ....الله يهديك يا ادم ليه عملت كده انت عارف انه كلامك سيف علي رقبة كارما ....
ادم ....بضحك..... .مش قادر متخيل منظر مروان دلوقتي تلاقيه هيتجنن
حبيبة.....والله انت بجد شرير حرام عليك تعمل كده ف مروان
ادم .... اسكتي خليه يدوق شوية من اللي انا دوقته دانا قعدت شهر مش عارف ابوسك
حبيبة....ومين منعك.          ادم ...برأتك منعتني كنت خايف آذيكي 
ادم.....المهم سيبك انتي من دا كله حبايب قلب بابي عاملين ايه جوه تعبين مامي  ولا عاقلين زي بابي
حبيبة.....بضحك....لا تاعبين مامي زي بابي
ادم .....انا تاعبك ..ماااشي يا حورية
حبيبة....بخصوص الاولاد انا عندي فكرة يا ادم ...الاولاد طبعا دلوقتي كملوا تلات شهور يعني بيقدروا يسمعوا اصواتنا
ايه رأيك لو كل يوم حد فينا يقرالهم جزء او نص جزء من القرأن عشان يتعودوا يسمعوا القرآن بأصواتنا فلما يتولدوا بقا ان شاء الله اول ما يسمعونا بنقرا قرأن يهدوا ويناموا علي طول
ادم ....بجد يا حورية ديما بتبهريني بافكارك الجامدة دي ...موافق طبعا ..وكمان ايه رأيك لو نحفظ قرأن مع بعض 
حبيبة ابتسمت ...وقالتله موافقة ...يلا نبدأ دلوقتي
آدم....لا يا حبيبة انهاردة مش هقدر عايز انام عندي بكرة يوم طويل جدا
حبيبة.......ليه يا حبيبي خير 
آدم......بكرة ان شاء الله هنسلم مشروع ارض الاحلام والشركة الممولة باعتة لجنة تقييم 
حبيبة......غريبة انك مش متوتر 
ادم.......لاني واثق انه هيعجبهم 
حبيبة....ايه التواضع اللي زايد عن حده دا
ادم .......لا ما اسمحلكيش دا مش غرور ...دي ثقة ف ربنا ثم ف مجهودي مش ربنا بيقول قال تعالي
( إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا )
حبيبة بصتله وابتسمت وقالت في نفسها ياااااه انت اتغيرت جدا يا ادم للأفضل ربنا يثبتك ويزيدك ايمان.....وقالتله ونعمة بالله ربنا يوفقك يا ادم يلا نام يا حبيبي تصبح علي خير
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&
في الفجر بقا 
حبيبة صحيت وصحت ادم
حبيبة .....آدم  ادم اصحي يا حبيبي
ادم .....بنوم .....سيبيني يا حبيبة
حبيبة....ادم اصحي نصلي الفجر وندعي ربنا يوفقك بكرة في مشروعك
ادم .....فتح عينيه .....وابتسم لاهتمامها به وقال ...حاضر يا حورية
صلوا الفجر وقروا قرأن وبعدها ناموا تاني وصحي ادم الصبح  
ولقي مامته محضرة الفطار فطر ونزل شغله
&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة
اللجنة عاينت مشروع ادم وعجبهم جدا وانبهروا بسحر المكان بعد ما اكتمل ودا اللي دفع رجال اعمال كتير انهم يقدموا عروض شراكة وشغل لشركة ادم 
ادم مستمر من نجاح لنجاح بس مش بمحض الصدفة هو تعب واشتغل علي نفسه واجتهد وابدع ساعد نفسه ووقع وقام تاني يحارب مايئسش وقال كده خلاص انا فشلت ثقته ف نفسه دفعته يتخطي كل الحدود ويحقق حلمه .وثقته ف ربنا خلته يعمل كل اللي يقدر عليه ويسبها ع الله ..
طبعا رجع ادم الشركة بعد يوم طويل وجميل واحتفل هو وموظفينه علي  انغام اغنية
🎶شفت الازمات ومواقف مالهاش عد 
بس الصدمات بتقوي ومش بتهد 
انا عندي ثقة في النفس
ومناعة ضد اليأس
انا ابن مصر.... انا ضد الكسر...... انا رافع راسي تملي لفوق طول العمر....انا ابن مصر......قلبي نسر.....ماقدرش اعيش أبدا يوم .....غير وانا حر🎶
🏗🏗🏗🧱🧱🧱🏘🏘🏘🏘🏡🏡🏡🧱🧱🧱
وبعد ما خلص شغله واحتفاله رجع عشان يفرح حوريته
ادم وصل الفيلا 
لقي حبيبة مستنياه علي نار هو ما رضيش يطمنها حب يعملها مفاجأة 
حبيبة جريت علي ادم ....وحضنته ......خير يا آدم  طمني انا م الصبح برن لك فونك مقفول 
آدم.....انتي مش واثقة ف جوزك ولا ايه ..وغمز لها
حبيبة ....ربنا يزيدك يا ادم ويوفقك يا حبيبي 
آدم ......قلبك يتحمل كام مفاجأة 
حبيبة ....انا قلبي جامد قول يا حبيبي سمعاك
ادم.......واولا طبعا مشروع ارض الأحلام عجب كل اللي شافه من رجال الاعمال 
ثانيا سمعتنا رجعت تاني زي الاول واحسن....لانه ربنا عدل 
ثالثا هشام اتعدم انهاردة واخد جزائه علي اللي عمله...
رابعا مدرسة زياد قاله انه عنده قدرات عقلية  فوق معدل الذكاء الطبيعي ونقلوه فصول فائيقين
خامسا دي اكتر حاجة مفرحاني اتفقت مع مجموعة من رجال الاعمال اصحابي نخصص جزء من ارباح شركاتنا كل سنة لتعليم الاطفال. الايتام والاطفال الفقرا اللي اهلهم مش قادرين يصرفوا علي تعليمهم وهبدأ  نبني مدرسة لهم ورجال الاعمال رحبوا جدا بالفكرة...
سادسا بقي يلا بينا نروح لمروان وكارما نكتم علي نفسهم قصدي نباركلهم
حبيبة حاسة نفسها هطير من الفرحة جوزها  ناجح وبيعمل خير لوجه الله ......ادم انت عظيم اوي يا حبيبى انا فخورة جدا بيك
آدم......انا وصلت لدا كله بفضل ربنا وبفضلك انتي اللي اخدتي بأيدي من عالم كنت متغيب فيه ومش عارف طريق ربنا ساعدتيني وحبك وايمانك قواني وخلاني ابقي الشخص اللي انتي شايفاه دلوقتي خلتيني ملتزم
حبيبة ....ابتسمت وقالتله يلا نروح نفرح مروان وكارما ونبارك لهم 
ادم ...ضحك ...نفسي اشوف منظر مروان بعد ما ضربتله الليلة
&&&&&&&&&&&&&&
عند كارما ومروان
وصل آدم وحبيبة عندهم وضربوا الجرس فتح مروان 
مروان....بسعادة.......دوووومة ابو نسب تعالي يا بيبي
ادم اندهش كان فكره هيقتله اما يشوفه.....اهلا عريسنا 
اومال كارما فين
مروان.....تعالوا ادخلوا الأول 
حبيبة  ....مبروك يا مروان ربنا يسعدكم
مروان.....تسلمي يا حبيبة 
ادم بص لقي كارما لابسة ومتزينة بص لمروان .....انت عملت ايه ف البت
مروان.....ببرود....عيب يا دووومة مش قدام البنات
ادم جز علي اسنانه .....وديني لاربيك 
مروان......بنفس البرود....ما تتهد بقا وتسكت عايز تحرمني من مراتي دا انت حد ثقيييل ومعندوش دم
ادم.....اهو انت
كارما........ما تسكتوا بقا انتوا الاتنين ..ادم انت اخويا وصاحبي وحبيبي وما اقدرش استغني عنك ...ومروان جوزي وحبيبي اللي اتمنيته من الدنيا وما اقدرش استغني عنه ...والله بحبكم انتوا الاتنين وما اقدرش استغني عن حد فيكم .....بصوا لبعض هما الاتنين وقاموا حضنوا كارما 
ادم. حضن كارما ومروان......ربنا يهنيكم
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&&&&&&&&
وبعد كام شهر 
حبيبة وادم ومروان وكارما بيتجمعوا كل يوم جمعة في بيت منير يقضوا اليوم مع بعض 
ادم بص لقي حبيبة قلقانة ف قعدتها هي وشها مش باين من النقاب بس مش قاعدة علي بعضها 
آدم......حبيبة انتي كويسة 
حبيبة ..بألم ......اه يا ادم....لا...... مش كويسة انا تعبانه يا ادم  حاسة اني هاولد دلوقتي.....اعاااااااااااااا.......
يتبع.....
لقراءة الفصل العشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله
google-playkhamsatmostaqltradent