recent
أخبار ساخنة

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة بدران

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة بدران

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة بدران

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الأول 1 بقلم فاطمة بدران


فى احدى المنازل الصعيديه  فى محافظة سوهاج تشرق الشمس باشعتها الذهبيه على منزل الحج رمضان لتستيقظ بطتلنا أثر من النوم على صوت امها الحنون المعتاد 
بهيه بصوت عالى وهى تنادى على اثر لكى تستيقظ  :- انتى يا جلوس الطين مخموده ليه لحد دلوقتي الساعة داخله على السبع يابجره ولسه نايمه 
أثر بخضه :-  عااااا فى ايه يا حجه الساعة لسه سته ونص 
بهيه بندب على حظه الاسود فى خلفتها:- يا حظك الاسود يا بهيه يا بختك المايل يا بهية ياخلفتك السوده يا بهية الكل من فجرية ربنا بيقوموا يعلفوا البهايم ويأكل الطير  وانا بس اللى بنتى بنت وزير بتصحه براحتها مش عارفة انتى هتفتحى بيت ازى 
أثر بصدمه من كلام امها :- واه يا حجه كل ده عشان صحيت سته ونص فضحتنى فى كل البلد حاضر هقوم اعلف البهايم يامه 
بهيه :- وكمان بتردى على يا بجره انتى قومى قامه اقيامتك عاوزه مرات عمك الحربايه تشمت فيها وتقول بنت بهيه خيبانه 
أثر :- يامه حاضر بكره قبل ما الفجر ياذن هكون صاحبة سيبنى بس اغير الهدمه اللى عليا عشان اعرف اطلع 
بهيه :- هسيبك بس خمس دقايق وتكونى نزلتى فى الحوش بتاع البيت 
أثر :- حاضر يا جميل هنزل 
بهيه :- اتحشمى يا بت حد يقول لمه كده هى الجامعات اللى خربتكم اقديه مش عارفة ايه الا هناخده من العلام ده
أثر هى بتمثل البكاء  :- يرضكى مرات عمى الحرباية تقول بنتى انا واخده جامعه وبنت بهيه فاشله 
بهيه :- بس تجراء وتقول انا اجيبلك خبره قال بنت بهية فاشله هي وصلت معاها لكده 
أثر :- هى متقدرش تقول خباره ليه يامه 
بهبة :- ليه 
أثر بفخر :- عشان انا تلات سنين الاول على الدفعتى وهى بنتها لا 
بهية :- ايوه اقده يا أثر لازم نكيدها بنت فوزيه قال عاوزه تعيب على زينت البنات 
أثر :- ماشى يا امه هلبس انا عشان انزل اعلف البهايم 
  اثر غيرت بعبايه بيتى نبيتى ولفت علية طرحه و نزلت  وراحت عند الزريبه اللى فيها البهايم 
أثر ببسمه :- عزيزه ..... حب عمر ..... ووه زعلانه منى ولا اية .... لاع انا مقدرش على زعلك يا جميل ... طيب بصى عليا عاد ...خلاص يا عزيزه دى اخر مره اتأخر علكى ... أثر بضحكه وعد انا قلتلك وعد خلاص يا عزيزه سماح المره دى ...وبعد كده مسكت اشويه حشيش  عشان تاكلها (الحشيش نوع من النبات بياكلوا البقر والحيونات )
بهيه بصدمه :- يا مرك يا بهية كاكنك اجنيتى يا اثر 
أثر بستغراب :- ليه بتقولى أكده يا مايتى
بهيه :- قاعده بتحددى مع البقره كنها صحبتك
أثر ببسمه عريضه :- بس هى فعلا صحبتى وبير اسرارى واسمها عزيزه مش بقره 
بهية  :- وه يا اثر انتى اتهبلتى وكمان مسميه البقره 
أثر :- يا امه اسمه عزيزه هى بتزعل لما بتقولى عليها أكده 
بهية :- نسيب احنا زعل الناس ونمسك فى البقره نصالحها ما ده اللي ناقص كمان وعاوزه الناس تشمت فينا يا اثر يقولوا بنت رمضان شيخ البلد بتكلم الحيونات 
أثر :- بس ده مش حرام يا يامه 
بهية :- كمنك بتحبى البقر كنتى طلعتى دكتورة بهايم وكانى ولادتي البقر بدل ما بنجيب دكتور من بره 
أثر :- يا يامه اسمه دكتور بيطري 
بهية :- يعنى اية بيطرى مش بيعالج البهايم يبقا .كتور بهايم عارفة جارنا حمدن الجحش بتاعه تعب جاب الدكتور سمير عشان يعالجه 
أثر بعد ما تعبت من الكلام مع امها :- يا امايتى انتى كنتى جاية ليه 
بهية :- اه فكرتنى بيت عمك جين اليوم عوزاكى ترفعى راسي قدامهم 
أثر :- حاضر يا مايتى وبعد كده بهيه مشت 
أثر :- خلاص بجا يا عزيزه انتى عارفه امى طيبه متزعليش منها عاد ...طيب ايه رايك اقلك حلمت ابيه اليوم 
أثر بضحكه :- من طول اضحكتى يبقا عاوزه تعرفى الحكاية ايه 
أثر بدأت تملس على جسم عزيزه واتكلها :- اسمعى يا ستى احلمت  انى سافرت بالزمن و 
أثر بخضة :- انا فين ايه اللى حصل  
حارس يرتدى الزى المصرى القديم :- من انتى وماذا تفعلين 
أثر وقعد عرفت اللغه لأنها تجيد اللغه الهرغرافيه :- انا أثر 
الحارس :- ماذا تفعلين وما هذا الزى الغريب 
أثر بتوتر :- انا انا
الحارس :- أنت ماذا 
أثر وقد اغمى عليها وبعد مده فاقت على صوت أحد الحراس 
الحارس :- مولالى لقد فاقت ماذا نفعل 
الملك ويدعى هامون :- لا تفعل شى انا من سيتحدث معها 
هامون بشموغ :- من انتى 
أثر بخوف :- انا ادعى أثر 
هامون :- وماذا تفعلين 
أثر :- لا اعرف 
هامون :- هل انتى من مملكة الاشمانيون 
أثر :- لا انا لستوا من هذه المملكه 
هامون بشك :- هل تكذبين ام ماذا
أثر :- لا انا لم اكذب عليك
هامون :- اذن ماذا تفعلين
أثر :- قلت لكن انا لا اعرف ماذا اتى بى إلى هنا
هامون بشك :- ماذا تقصدين بهذا هل انتى من مملكه معاديا لنا 
أثر :- لا 
هامون بعصبيه :- اذن من انتى وما هذا البس الغريب 
أثر بخوف وعلى وشك البكاء :- انا لا اعرف شي انا لست من هذا العالم 
هامون :- ماذا تقصدين هل تقصدين اننى مجنون وسوف اصدق ماذا تقلين
أثر :- ولكن انا لا اكذب 
عزيز مصر ويدعه حابى :- مولالى اظن انها مجنونه 
هامون :- لا اعرف هل مجنون فعلا ام انها تكذب 
أثر كانت تجلس وهى تسمع الحوار بين هامون وحابى 
حابى :- الأفضل أن نرمى بها فى السجن حتى نعرف اذا كانت مجنونه ام تكذب
هامون :-  خنوم   و   خنسو     
الحارسان :- نعم مولالى وهم ينحانون
هامون :- خذوها الى السجن السفلى 
حابى :- مولالى لماذا السجن السفلى 
هامون :- حتى نعرف اذا كانت صادقه  ان ماذا 
حابى بتردد :- مولالى ولكن هذا صعب عليها الكتير من الرجال لم يتحملوا أسبوع واحد وماتوا من كثر الخوف 
هامون بهيبه الفرعون :- حابى لقد اتخذت القرار  هل تعرضتى ام ماذا
حابى وهو يحنى راسه :-  لا اقدر على ذلك مولالى ولكن 
هامون بصوت عالى وهو يقطع كلام حابى وهو ينظر إلى الحارسان :-  افعلا ما امرتكم به 
الحارسان وهم يحنون رأسهم :- امرك يا مولالى 
أثر بخوف من كلام حابى عن السجن السفلى ولماذا هو مخيف إلى هذه الدرجه وهل فعلا هو ميت مثلما قال حابى 
فاقت أثر على صوت والدتها بهيه :- انتى يا جلوس الطين واقفه سرحانه فى اية 
أثر :- بفكره أذى افرس مرات عمى  لما تجى 
بهية :- شاطره يا اثر يلاه عشان نعمل الوكل قبل ما ابوكى يجى 
أثر :- حاضر   وبعد كده بصت على عزيزه .. لا متزعليش بكره هكملك بس اعمل الوكل و امى عشان ترضا اروح اجامعه بكره  ماشى وبعد كده باست عزيزه سلام يا حب  ...وبعد كده راحت تساعد امها 
أثر هى وبتاكل خياره :- يا مايتى هو ابوى هيعاوق بره 
بهية :- بتسالى ليه 
أثر :- كنت عوزا فى موضوع 
بهية :- موضوع اية 
أثر :- هاتى اغسلك الفصوليه واسلقها 
بهية بشك :- موضوع اية يا اثر
أثر برتباك  : بصراحه يا مايتى عملين رحله علميه أسبوع 
بهيه بشهقه :- وه فجرتى يا بنت رمضان عاوزه تباتى بره البيت 
أثر :- يا مايتى كل اصحابى ريحين 
بهية بصرار :- معدناش بنات تبات بره دورارها يا اثر 
أثر :- بس يا مايتى 
بهيه :-ابوكى لو عرف ممكن يموتك فيها عاش وشفنه البنت عاوزه تبات بره بيتها ولا كمان أسبوع عاوزه الناس تلف في البلد تقول ايه أثر بنت رمضان شيخ البلد ماشيه على حل شعرها 
انتفضت كل و أثر وبهيه على الصوته الرجولى  :- مين دي اللى عاوزه تمشى على حل شعرها يا امه 
بهيه بتوتر :- دى دى وحده متعرفاش يا قاسم 
قاسم بصوت عالى :- انا سالت سؤال ومش هعيد كلامى تانى 
أثر :- قاسم دى صحبتى فى الجامعه عاوزه تطلع الرحله العلمية 
قاسم :- وانتى عاد مالك بالكلام ده 
أثر :- اصلى 
قاسم بشك :- اوعى تكونى بتفكرى انك عاوزه تطلعى معاهم انا اكسر رجلك ورقبتك قبل ما تخطى باب البيت 
أثر بخوف :- لا يا قاسم أفكر فى اية 
قاسم :- حيث كده الوكل خلص ولا بيت عمك جين اليوم وبن عمك هشام هيكون وياهم يا ويلك لو لقيت بتكلمى معاه سامعه 
أثر بضحكه :- هو انا بطيقه ابن فوزيه العمشه ده
قاسم هو وبيضحك :- هههههههه عاد لو يسمعك بتقولى كده عليه كان جاب خبرك 
أثر :- وه وزيت الرجال قاعد معايا ويقدر يمسنى 
قاسم :- بس يفكر يبصلك بس عشان امحيه خالص من الدنيا 
أثر :- اخويا البطل 
قاسم :- بطلى حتيتك ده وساعدى امك 
أثر :- تامر يا باشا

استوووووووووووب 
__________________________
ايه حكاية السجن السفلى 
واثر هتشوف ايه هناك 
والد أثر هيوافق على الرحلة 
وايه حكاية هشام 
يتبع....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله
google-playkhamsatmostaqltradent