recent
أخبار ساخنة

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة بدران

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة بدران

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة بدران

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة بدران


قاسم من وراهم :- ووه يا اثر عاوزه تجوزى وتسيبى البيت 
أثر بخضه :- عاااااااا انت بتطلع من فين 
قاسم هو وبيضحك  :- بطلع من الباب 
أثر :- طيب بيت عمك فين مش المفروض يجوا 
قاسم :- كنت عندهم قاعد الست هاله تخلص لبس 
أثر  :- ااااه اذا كان كده إبداء اسخن الوكل 
قاسم :- أثر بحزرك اهو تانى لو شفتك بتكلمى مع هشام 
أثر :- من امتى وانا بتكلم مع هشام يا قاسم 
قاسم :- عارف بس حبيت احزرك 
وأثناء الكلام سمعوا جرس الباب ليخبرهم عن قدوم بيت عمهم 
فوزيه بقرف :- هو مفيش حد فى البيت ولا ايه
اثر  :- بيت عمك وصلوا ربنا يعدى اليوم على خير ومحدش يقتل حد 
قاسم بضحكه  :-  هههههههههه ودى تيجى عاوزه عمتك فوزيه تشوف امك  تقعد ساكته يبقا عيانه ولا اخر ايامه 
اثر :- والله عندك حق يا قاسم مرات عمك مش هتجيبها لبره 
فوزيه بانزحه :- شايف يا حج احمد بيت اخوك  اللى طالع بيهم السماء مفيش حد فيهم جه يستقبلنا 
احمد :- جراى ايه يا فوزيه محسسانى انك جايه من اخر الدنيا ما لولا كان الفرق شارع واحد 
جميله :- يا دادى ماما عندها حق انا بحس بيت عمى مش بيحبونا
احمد :- فوزيه سكتى بنت دى وقليها ان هى فى سوهاج مش فى البندر عشان تتكلم كده خليها تعدل لسانه 
قاسم واثر جم عشان يستقبلوا بيت عمهم 
أثر بصوت واطى :- سنفوره هانم بدأت تتكلم  ومش بتسكت غير لما البيت يولع 
قاسم :- اسكتى احسن ما عمك يسمع 
أثر  :- ماشى 
قاسم ببتسامه عريض  :- اهلا اهلا يا ميت خطوه عزيزه وانا بقول البيت نور ليه اترى عمى ومراته منورينه 
احمد   :- منور باهله يا قاسم يا ابنى  امال فين ابوك 
قاسم :- بابا ربع ساعه ويحى والحجه بتجيب حاجه من فوق ونازله طوالى اتفضل يا عمى ادخل 
احمد :-تسلم يا ابنى 
قاسم بص على هشام لقيه مراكز مع اثر وبصوت عالى عن وبيقز على أسنانه :-منور يا هشام ادخل البيت بيتك 
هشام فاق على صوت قاسم بخجل من الموقف داخل على طول :- شكر يا قاسم 
قاسم بص على أثر :- شكلى هقتل حد اليوم
أثر بضحكه :- ده اهطل يا قاسم سيبك منه 
قاسم :- يا شيخه حرام عليكى دكتور فى الجامعه وتقولى اهطل والله انتى اللى هطله 
أثر :- ما انا مستغربه من الموضوع ده اهو اللى خله دكتور ظلمه 
قاسم :- لا بقا يا اثر انا صح بتنرفز من تسبيله ليكى كل ما يجى بس من ناحية العلام فهو ممتاز 
أثر :- أشك 
بهيه نزلت على صوت فوزيه :- أثر هو بيت عمك وصلوا
أثر :- ايوه يا مايتى جوه مع قاسم انا هدخل ليهم حاجة يشربوها لحد ما الوكل يجهز  
بهيه  :- ماشى وانا هروح اقعد معاهم 
أثر دخلت المطبخ تعمل حاجة يشربوها  وبهيه دخلت عندهم وببسمه مزيفه  :- البيت نور يا حج احمد ازى يا ام هشام عامل ايه نورتى البيت
فوزيه ببسمه مزيفه :- الحمد الله يا ام قاسم انتى عامله ايه 
بهيه :- الحمد الله وانتى يا هشام اخبارك عامل ايه فى الجامعه
هشام  :- الحمد الله يا مرات عمى والجامعه مشغولين عشان الامتحانات قرابت 
بهيه  :- فعلا يا والدى دى أثر مقطعه نفسه من المذلكره 
هشام ببتسامه وبيكلم نفسه :- ربنا يوفقك يا غاليه واشوف احسن دكتور هانت كلها كام شهر  واتقدملك وبصوت عالى ربنا يوفقنا يا مرات عمى لو أحتاجه حاجه من الجامعه انا موجود خليها تقولى 
قاسم بصوت واطى :- شكرا يا عم النحنوح وبصوت عالى وبطريقه مستفزه عشان بغيظه شكرا يا هشام أثر أختك الصغير لازم تيجى ليك 
هشام بزعل من كلام قاسم وبيكلم نفسه :- اختى هو وفى حد عاوز يجوز اخته وبصوت عالى يظهر عكس اللى داخله  طبعا يا قاسم أثر اختى الصغيره 
احمد :- قاسم هو رمضان هيطول بره 
رمضان من خلفهم  :- لا انا جيت اهو يا ابو هشام عامل ايه
احمد قام يسلم على أخوه :- الحمد الله يا ابو قاسم 
رمضان واحمد قعدوا يدردشوا مع بعض واثر جابت المشروب وزعته على الكل وجات عند هشام 
هشام ببسمه هو بيكلم نفسه :- عقبال شرباتنا ان شاء الله وبعد كده بصوت عالى شكرا يا اثر 
اثر ببتسامه صفره وبصوت واطى  :- يخربيت تناحت امك يا شيخ 
هشام :- بتقولى حاجة يا اثر 
اثر :- لا بقول العفو يا ابيه هشام 
هشام اضايق من الكلمه وقاسم مسك نفسه من الضحك على منظر هشام 
بهيه :- اثر قومى حضرى الوكل 
اثر :-حاضر يا مايتى أثر خرجت وحضرة السفره ونادت على الكل 
رمضان قام :- اتفضلوا يا جماعه الاكل جهزه 
الكل قام ياكل 
هشام ببسمه وتسبيل :-  تسلم ايدك يا اثر الوكل حلو قوووى 
اثر ببتسامه :-  شكر بس امايتى هى اللى عامله الوكل كله انا بس ساعدته 
هشام بكسفه :- تسلم ايدك يا مرات عمى على الاكل 
بهيه :- بالهنا على قلبك يا هشام  
فوزيه بتناكه وقرف :- بس الرز زياد ملح ليه كده 
احمد :- لا الأرز حلو يا ام هشام تسلم ايدك يا مرت اخوى 
بهيه ببتسامه نصر  :-الله يسلمك يا ابو هشام 
جميله :- طنط بهيه هى الاكل ده بثمله بلدى 
بهيه :- ايوه يا بنتى 
جميله :- طيب فيه اكل من غيرها 
بهيه وبصوت واطى :- شوف بنت الرفدى دى عامله نفسه جاية من باريس وهى كل يوم بنقومها من تحت الجموسه بصوت عالى عشان يوصل لجميله أثر بنتى عامله مكرونه بشمله 
جميله :- بجد ممكن تصبلى منه 
بهيه :- أثر قومى هاتى المكرونه لبنت عمك 
اثر :- حاضر يا مايتى وقامت تجيب الصنيه 
اثر حطة لجميله ولسه هتقعد 
هشام هو وبيبصله بحب  :- أثر ممكن تحطيلى انا كمان منها 
اثر :- حاضر  اتفضل يا ابيه هشام 
هشام بفرحه :- من يد ما نعدمها شكله حلو من قبل ما ادوق يا اثر تسلم ايدك 
اثر :-شكرا يا ابيه 
هشام زعلان من كلمه ابيه بس بص عليه ببسمه  :- العفو وبداء ياكل 
قاسم جمب أثر وبصوت واطى جدا وبيقلد هشام  :-  من يد ما نعدمها نحنوح قوى الاخ ااخ بس لولا بابا كنت رديت عليه 
اثر ببسمه وبتحاول متضحكش  :- اسكت احسن بابا يسمع وانت كمان ما بتحب جميله وانا مش عاوزه اتكلم 
قاسم :-يعنى قصدك ايه انتى بتحبى هشام 
اثر : مش قصدى كده يا قاسم انا قصدى يعنى كل واحد وقلبه ما يرد بس انا برضوا مش بطيقه عيل ملزق ابن عمك ده
قاسم بضحكه : - هتقعدى تتريقى كده عليه وفى الاخر هتلبسى فيه
أثر :-تف من بق انا اخد الملزق 
السهره خلصت مبين تلقيح فوزيه ورد بهيه عليه واستغفار احمد ورمضان من اسلوب حريمهم وتسبيل هشام وقرف أثر وقاسم بيخطف نظره كل شويه من جميله وهى مش عبراه وبعد كده مشيوا
بهيه :- أثر روحى شوفى البهايم قبل ما تنامى شفيهم عاوزين واكل ولا يشربوا 
أثر بنعاس  :- حاضر يا مايتى 
أثر راحت تشوف البهايم وتتكلم شويه مع عزيزة 
أثر :- حب يا حب قلت اشقر عليكى قبل ما انام عارف اليوم كان متعب جدا عارفه يا عزيزه هشام  عارفه انه بيحبنى وكذا مره يلمح لموضوع ده بس تتوقعى ان يجي يوم واحبه زى ما هو بيحبنى  مش عارفه يا عزيزه بس انا مش بطيقه خالص  بس ساعات بحس ان دمه خفيف وو وايه انا بقول ايه المهم يا عزيزة بما ان بكره جامعه ومش هكون فاضيه احكيلك شويه عن الحلم  ......وبضحكه هههههههههه حاضر حاضر هقول اسمعى يا ستى 
عدى يوم كامل على أثر وهى داخل السجن وخلال ذلك اليوم حابى كان بيحاول يقنع هامون ان يفرج عن اثر و جاسوس خرستو قرب يوصل إلى مملكة الاصماعيون ام أثر قضت أكثر يوم مرعب فى حياته وكادت تدخل فى حالة فزع وصدمه من كثر الخوف  
عند هامون 
حابى هو يحاول أن يقنع هامون :- مولاى أرجوك هى لا تعرف شئ وهذا السجن مخيف جدا لن تتحمل اكثر من ذلك 
هامون :- حابى هذه الفتاه تكذب ولا تقول الحقيقه 
حابى :- مولاى فقط أعطيه فرص سوف تثبت انها بريئه 
هامون بعد اقتناع :- حابى انا لست مقتنع بهذا ولكن سوف أخرجها فقط لانى اثق فيك فقط 
حابى بفرحه :- شكرا شكرا مولاى 
هامون :- خنسو  خنوم 
الحارسان  :- نعم يا مولاى 
هامون :- اجلبا المسجونه إلى هنا 
الحارسان بفرحه :- امرك مولاى ثم ذهبا إلى أثر 
فى الأسفل عند أثر كانت تجلس فى المنتصف بخوف شديد  وكانت تفزع كلما سمعت صوت شئ  وكانت تردد كلمه بعض الكلمات بابا انا عاوزه اروح عند بابا  
وصل الحارسان إلى أثر  ووجودها دخلت فى حاله صدمه من الخوف حملها خنسو إلى الأعلى مسرعا 
خنوم هو وبينهت  من الجرى :- مولاى مولاى 
هامون بقلق :- ماذا حدث خنوم  واين خنسو
خنوم :- مولاى نزلنا إلى الأسفل ووجدنا المسجونه ترتعش من الخوف ولا تحدث فقد تتفوه ببعض الكلامات التى لم نفهما 
هامون وقد حس بنغزه فى قلبه ولم يعرف سببها حتى الان :- اجلبوا الحكيم فى الحال 
خنسو قام بوضع أثر فى احد الغرف وخنوم ذهب مسرعا لكى يستعى حكيم المملكه 
هامون وهو يتحدث إلى احكيم :- جد لها الترياق المناسب وإلا لن تخرج من هذا المكان ابد انا احتاج إليها بشده هل سمعت ما اقول 
الحكيم بخوف من تهديد الملك :- امرك مولاى ثم بعد ذلك دخل إلى أثر وبداء يكشف عليها  ثم خرج إلى هامون 
هامون :- ماذا حدث معها هل ستشفى 
الحكيم :- مولاى لا تقلق هى فقط تعرض لازمه نفسيه اعطيتها عقار مناسب وسوف تفوق بعد ساعتان ولكن لا يزعحها احد حتى لا تتدهور حالتها إلى الاسواء  ثم ذهب 
امر هامون الحارسان ان يجلب إليها بعض الوصيفات لكى تعتنى بها حتى تفوق أو يعلم ان ورأئها سر خطير يجب أن يعرف ما هو 
استوووووووووووب 
_________________________
توقعوا أثر ممكن تحب هشام 
هامون ممكن يحب أثر 
إلى لقاء فى الفصل المقبل 
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله
google-playkhamsatmostaqltradent