recent
أخبار ساخنة

رواية ولاد العم الفصل الخامس 5 بقلم أسيل حسام

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية ولاد العم الفصل الخامس 5 بقلم أسيل حسام

رواية ولاد العم الفصل الخامس 5 بقلم أسيل حسام

رواية ولاد العم الفصل الخامس 5 بقلم أسيل حسام

 خلاص بقا أنت وهو جدى عارف كل حاجه اصلا.. 
زياد.. ايه؟ جدى عارف  انت كداب  
احمد.. وانا هكدب عليك  لي  يعني 
زين  .. عشان  تضحك علينا  وتهرب م الموضوع  لأ  جدى هيسمع المسجّل ده دلوقتي  حالا  وشده  ونزل  هو  وزياد   وندهو  على  الجميع  عشان  يسمع  
زياد  فتح  المسجّل والكل واقف  وسمعوه  .. ها  يا  جدى  عرفت  ان أنا واسيل معملناش  حاجه  وكله  من  الكلب  ده 
العربى  .. أنا  عارف  كل حاجه  يا  زياد 
زياد  بستغراب.. عارف  اى  
العربى  .. بعد  اما  شوفتك في  اوضة  اسيل  وقلت لك هتتجوزا  أنا  مكنتش  هجوزك  ليها  بس كانت قرصة  ودن  واحمد  بعدها حكالى  اللى  حصل  وانا  عرفت انك  دخلت  اوضتها عن طريق  احمد  بس  أنا  شايف  انك  كبرت  يعني  ومش  هلاقي  احسن  من  اسيل  ليك  فقلت اجوزكم  بحجة  انك  كنت  ف  اوضتها  بس  احمد  اتعاقب  ع  اللى  هو  عمله  ده  متقلقش  
زياد  .. مليش دعوه  بعقابه  أنا  ليا دعوه  دلوقتي  بأن اسيل  ملهاش  علاقه  باللى حصل  ده  يا جدى  حرام  مش عشان  عايز  تجوزني  تجبرها  عندك  البنات  كتير  
العربى  .. أنا  قلت  هتحبوا  بعض  والحياه  هتمشي  مفيش  احسن من اسيل  ليك  يا  زياد  بنت  محترمه وهاديه  وقمر  ماشاءالله  
احمد  .. بس  هو  عايز  يطلقها  يا جدى  
اسيل  زعلت  بس  هى  مش عارفه  ليه  الاحساس ده 
زياد  بغضب  .. تعرف  تسكت  وملكش دعوه بالموضوع  أنا  مش  طايقك  
زين  .. ولا  أنا  
احمد  .. بس  يالاا  أنت  وهو  بوظتولى  وشي  هروح انا  الجامعه  إزاى  
زين  .. تحب  اكمل  لك  الخريطه  اللى فى  خلقتك  دى  
احمد  .. طب  تعالي  وريني  كده  أنت  هتستقوى عليا  ولا  اى 
العربى.. هو في  اييه  انتو  هتتخانقو  وانا  واقف 
احمد  .. م انت مش  سامع  يا  جدى  بيقول  ايه  .. تعالى  يا سوسو  جيبى  علبة  الاسعاف  عشان  تعمليلى  وشي  ده 
سلمى  .. حاضر  
العربى  .. أنا  مش  هحكم  بقرار  دلوقتي  لو عايزين  تتطلقو  عرفونى  بس  انصحكم  تتكلمو  الاول  يمكن  تتفاهمو  
احمد  بغباء.. لا جدى  هيطلقوا  وانا  هتجوزها  
زياد  محسش  غير وهما  بيشيلوه  من  فوقه  من  كتر  الضرب  (الواد ده  وشه معدش  نافع  عايز  تجميل)  زياد.. هى  لعبه  يا  روح امك  والله  لو  عدت  تتكلم  عنها  تاني  محدش  هيحوشك  من  ايدى  
اسيل  عيطتت  وطلعت  فوق  
العربى  ابتسم  على  زياد  وعرف  انه  بيغير  عليها  
زياد  بص  لام  احمد  .. آسف  يا  مرات  عمي  عشان  قولت  له  يا روح  امك 
€.. عادي  يابني  ولا يهمك  يستاهل ضرب  الجذمه 
احمد  .. ده  كده عظمه  اوى  .. وانت  يا  مالك  مش  عايز  تقول حاجه  انت  ولارا«أخوات  زياد  تؤام  بس  صغيرين»  
زياد  طلع  اوضته  والعربى  وولاده  مشيوا  معدش  غير  احمد  وزين  
سلمى  جابت  علبة  الاسعاف  وجت  قعدت  جمب  احمد  
زين.. انتى  هتعملى  اي 
سلمى  .. ها عقم له  الجروح دي 
زين  .. لأ  هاتى  وانا  اعملهم  
احمد  .. ايي  ياااعمهم  دى  اختى  وبعدين  أنت مالك  أنت  
زين.. طب  مهى  اختى  برضو  
احمد  لف  وشه  .. اعملى  يا سلمى  اخلصي  
زين  مسك  ايدها  .. قومي  يا  سلمى  اطلعي  انتى 
سلمى  .. بس.... 
زين  .. يلا.. سلمى  طلعت 
احمد  .. ماشي  يا سلمى  حااااضر 
زين  بخبث  .. حلوه البت  سلمى  دى  مطيعه  
احمد  .. ولا  فوق  واعرف أنت بتتكلم  على  مين  دى اختى 
زين  .. طب  م اللى  دبستها  دي  اختى  برضو  وأنا  مش  هسيب حق اختى  
احمد  .. والله  لو  اذيت سلمى  أنت حر 
زين  .. متخفيش  أنا  مش  زيك 😒 امسك ابقي داوى جروحك أنت وقام مشي 
احمد..طب نادى لسلملى طيب....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسيل  كانت قاعده في اوضتها  تعيط  .. هو انا  زعلانه لى  أنا مش معقول اكون حبيته يعني   اومال  انا زعلانه  لى دلوقتي  لما  عرفت  اننا  هنتطلق  أنا  أكيد  زعلانه  على  نفسي  مش  عليه  هو  ميستاهلش  
بس كده  حياتي  اتدمرت  هو  هيعيش  حياته  وهيتجوز  وانا  اللى  هبقي  مطلقه  .. واحمد  الحيوان  ده  كمان  بس  اناا  استاهل  والله العظيم  أنا  استاهل  عشان فضلت ازن  عشان اجي  هنا  ومكنتش اعرف ان  مستنينى  القرف ده كله  حسبي الله ونعم الوكيل  فيهم  بوظولى  حياتى  
فضلت  كده  تعيط
زياد  فضل  صاحي  وهو متضايق عشان شافها بتعيط  .. أنا هقوم اروح  لها  
لأ  هروح اعمل ايه؟  بس هى زعلانه دلوقتي.. طب وانا مالي  كده كده هنتطلق  .. بس انا  مش عايز  اطلقها.. يوووه  بقا  اى  ده   قام  نزل  الجنينه  وقعد  علي  الكنبه  ... 
افتكر  اول  مره  اتكلموا  فيها  كانت  قاعده  على  الكنبه  دى  ضحك  من  غير  قصد  بص  فوق  لقي  نور  اوضتها  مفتوح  
اسيل  كانت  لسه  صاحيه  تعيط  وعماله  تفتكر  مامتها  
زياد  خبط  محدش  فتح  ... اسيل  مكنتش  عايزة حد يشوفها  بتعيط  
خبط  تاني  بردو  مردتش  وقامت  قفلت  النور  وعملت  نفسها  نايمه  
زياد  اتنهد  وقام  فاتح  الباب  ودخل  .. انتى  لحقتى  تطفي  النور  وتنامي 
اسيل  اول  م سمعت  صوته  قلبها  دق  بسرعه 
زياد  فتح  النور  وراح  عند  السرير  .. اسيل  قومي   انا  عارف  انك مش نايمه  
...... 
زياد  .. طب  ردي  عليا  مش عايزك  تنامي  زعلانه  أنا  اخدتلك  حقك من  احمد  اهو  ولو  عايزه  نتطلق  أنا  موافق 
... هنا  اسيل  عيطت  
زياد  .. خلاص  براحتك  أنا  عارف  انك  سمعاني  تصبحي على خير  
زياد  نزل  واسيل  فضلت  تعيط  لغايه  م نامت  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
الصبح بدري  اسيل قامت من  وراهم  اخدت  شنطة  هدومها  ومشيت  
اتجمعو  كلهم ع الفطار  ماعدا  زياد  كان  نايم  لسه  
العربى  .. امال  زياد  واسيل  فين؟  
سلمي..مش عارفه يا جدو  تلاقيهم  نايمين  لسه 
العربى  .. ماشي  شويه كده  وابقي  خبطى عليهم  عشان زياد  يروح  الشركه  طالبينه  عشان  يعملو  معاه  مقابله  بخصوص  جوازه مش عارف  ليه  ومين اللى قال لهم على  مشكله  زى  دى  
سلمي  .. هيكون  مين  يعني  يا جدو  
العربى.. مش عارف  .. بس  كنت  عايز  اقولكم  حاجه  كده  
زين  .. اتفضل  يا جدى  سامعينك 
العربى  .. سلمي  جاى  لها  عريس  وطالب  انه  يجي  يشوفها  بكرا 
سلمي  بزعل.. بس انا مش عايزة  اتجوز  يا جدو  
زين  اتخنق  هو  كمان  لانه  خلاص  كان  بدأ  يحبها  وقال  خلاص  كده  ضاعت  من  ايده قام  مشي  وقال  لهم  أنا  خارج  اتمشي  شويه  
سلمي  عينها  دمعت  وكانت  زعلانه  
العربى.. مش  تبارك  لاختك  يا زين  
زين  بص  لسلمي  .. الف مبروك  يا  سلمي  
سلمي  بصت له  وعينها  بتدمع  وكأنها  بتقول  له  أنت  مش  هتقول  لجدي  ميجوزنيش  
زين  مشي  وسلمي  طلعت  اوضتها  بعد  م جدها  طلب  منها  تقعد  مع  العريس  
خبطت  على  اوضه  زياد  وهى  ماشيه  عشان  يصحى  ودخلت  اوضتها  تعيط 
زياد  سمع  خبط  الباب  صحى  وغير  هدومه  ونزل  
صباح الخير يا جدو  صباح الخير  للجميع  
العربى  .. صباح  النور  اقعد  أفطر  اومال  اسيل  فين  
زياد.. هى  منزلتش  لسه؟ 
العربى.. لأ  هى مش كانت  نايمه  ف اوضتك  ولا ايه 
زياد  اتوتر  .. لأ  يا جدى  نامت  ف اوضتها  هطلع  اشوفها  
العربى  .. ماشي  بس  ابقي  روح الشركه  وحكاله  هما  عايزينه  ليه 
زياد  طلع  خبط على  اوضة  اسيل محدش  رد دخل  ملقاش  حد  .. الله؟ أمال  راحت فين  دي  نزل  تحت  سالهم كلهم  قالو  مشوفنهاش 
زياد  قلق  عليها  وفضل  يرن  تليفونها  مغلق  
زياد  .. مشوفتش  اسيل  يا  عم  سيد 
.. خرجت  من  بدرى  اوى  يابيه  معرفش  والله  راحت فين 
زياد  .. تمام  
خرج  بالعربيه  يدور  عليها  يمكن  يلاقيها  الضهر  اذن  وهو  لسه  بيدور  رن علي  زين 
زين  .. اى يا زياد ف حاجه 
زياد  حكاله اللى حصل  .. ها تفتكر  هتكون  فين؟ 
زين  سكت شويه  ..... 
زياد  .. يااا بنى اخلص والله هموت من القلق 
زين  تمام  هقولك  ممكن  تكون  في  بيتنا  القديم  
زياد  .. نعم!  أنا  لسه هروح  اسكندرية دلوقتي  اكيد هوصل ع العصر كده  تمام  تمام  قولى  العنوان  بس 
زين  ..***لما  تلاقيها  قولي  
زياد  .. طيب  يلا سلام 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
زين  روح وطلع اوضته  والعربى شافه وهو طالع  راح عند  سلمي  وقال لها  تروح  تنادى  لزين  عشان  هو عايزو  
سلمي  .. يا جدو  م حضرتك  جمب اوضته  ناديله 
العربى  .. بنت  اسمعى الكلام وقومى  أنا  نازل  تحت  
سلمي  خبططت ودخلت  كان هو  نايم  على السرير  بس صاحي  قام  اتعدل 
سلمي  .. جدو  عايزك  تحت  وبيقول  انزله 
زين  .. تمام  أنا  نازل  
سلمي  بصت  له  وعينها  مدمعه  ولفت  ضهرها  عشان  تمشي  
زين  .. سلمي  استنى  وقام  راح  عندها  كانت  واقفه  عند الباب  
سلمي  .. نعم! 
زين  قفل  الباب  بهدوء ورجع لها  .. احمم  انتى  بتعيطي  ليه  
سلمي  بصت  على  ال لما  اتقفل  وبصتله  .. لأ مش بعيط  عن اذنك  
زين  مسك  ايدها.. اومال عينيكي مالها 
سلمي  سحبت ايدها منه.. مفيش حاجه يزين 
زين.. طب بتشيلي ايدك ليه! 
سلمي.. عشان  مينفعش  تمسك  ايدي  تمام  وأحنا  مش  اخوات قالتها  بتعصب 
زين  .. تمام  والف مبروك  على الخطوبه 
سلمي  هنا  عيطت  ودموعها  نزلت.. الله يبارك فيك  وخرجت  بس  زين  شدها تاني  لزقت  فيه  وقفل  الباب  
زين.. متعيطيش  يا سلمي  أنا مش هقدر  اشوف دموعك  دى  ومسح  وشها  
سلمي  بعدت  عنه  .. مينفعش  كده  يا  زين  ابعد  
زين  بتنهيده.. سلمي  أنا بحبك  
سلمي  برقت له  واتصدمت 
زين.. أيوه بحبك  ومش هسيبك تبعدي عني وتتخطبى وهقول لجدي 
سلمى بتوتر.. بس انا.. انا مش عايزة اتجوز دلوقتي 
زين.. حتي لو كان انا  
سلمي  .. اه يعنى انت كنت فين وجدو بيقول انه جايلى عريس مقولتش ليه  كدا لى ولا انت فاكرني هبله يعني  لا يابابا شوفلك حد تاني  تقوله الكلمتين دول  انت مش بتحبني ولا حاجه انت  بس بتثبتني عشان  اوافق وبعد  كده  تنتقم  لاختك  صح  ولا  غلط  ما ترد  عليا وبعدين انت....... 
مكملتش  كلامها ولقت زين بايسها فضلو يجي  دقيقتين  محدش  حاسس  بحاجه  الا لما زين  بعد  عنها  بص  لها  لاقاها مغمضه 
زين  .. عرفتي  ردي  ولا  لسه؟  والله العظيم بحبك يا سلمي  بحباااك والله 
سلمي  .. اى اللى  عملته  ده! 
زين  بيقرب  منها  .. اوريكي  تاني  
سلمي  .. لا لا لا  خلاص  خلاص  
زين.. موافقه  تتجوزيني 
سلمي  بتوهان  .. هاه  امم  م موافقه  
زين  باسها  مره  كمان  وفتح  الباب  ونزل  جرى  وهى  واقفه  تضحك  
زين  .. جدييي  
العربي  .. اى  في حاجه 
زين.. بصراحه  كده  يا جدى  وبدون  مقدمات  أنا  بحب  سلمي  وعايز  اتجوزها  
العربى  ضحك  لانه  عارف  اصلا  وبعت سلمي  ليه قصد  .. هههه  طب  اصبر  افرض  العروسه  مش  موافقه  
زين  .. لأ  موافقه 
العربى  .. بس  أنا  مش  موافق  
زين  .. ازاى  دا  مليش فيه  دى  زمانها  حامل  منى  دلوقتي  دا  أنا  هاريها  بوس  فوق  دلوقتي  
العربى  .. ايييه 
زين  .. يااه عليك  يا جدى  بهزر معاك  هو  البوس  هيخليها  تحمل  
العربى  .. نهار اسود يعني  انت  بوستها  ولسه  هيضربه  بالعصايه  طلع  يجرى  ويضحك  .. دا  أنت  قفوش  اوى  يا جدى 
العربى  ضحك  عليه  وقعد  تاني  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زياد  وصل  على  العنوان  بس  ملقاش  اسيل   نزل  تاني  وهو  خلاص  بقا  هلكان  المغرب  دخل  وهو  لسه  ملقاش  خلع  جاكيت  البدله  وفك  الجرافته  واول  زرارين  من  القميص  كان  قمور  اوى  
مشي  بعربيته  بس  وقف  مره  واحده  عند  حديقه  لقي  بنت  قاعده  بضهرها  
زياد  .. اسيل؟!!  
اسيل  لفت  وشها  .. انت!  اى اللى  جابك  هنا  انت ورايا  ورايا  
زياد  .. أنا  قلبت  عليكي  الدنيا  وانتى  قاعده  هنا مشيتي  لى 
اسيل  .. وانت  مالك  
زياد.. مش  جوزك  ولا ايه  
اسيل  .. طب  يا جوزى  اتفضل  يلا  شوف انت رايح فين وملكش  دعوه  بي 
زياد.. اسيل  بطلى  هبل  ويلا  نروح  
اسيل  .. نروح  فين؟  مش  جايه  ف مكان  سيبني  بقا  أنا  حره  
زياد  .. مسك  ايدها  يلا  ي اسيل  بطلى  جنان  
اسيل  .. اوعى  يا زياد  سيب  ايدي  مش  عايزة  اجي  معاك  وسع  بقا 
زياد  .. انتى  اتهبلتي  ولا ايه  مش فاهم  يعني  سايبه البيت من ورانا  وجايه هنا ومش عاوزه ترجعي 
اسيل  .. بقولك  سيبني  ولا قسما بالله  هعمل  حاجه  مش  هتعجبك  
زياد  .. هتعملي  اى  
اسيل  بصويت.. ااااه  الحقونيااااى  متحرش  يجماعه  يا مامااااااا  
زياد  فضل  يكتم ف بوقها  مش  عارف  والناس  اتلمت  وفي  شرطى  جه  
الشرطي  .. أنت  يابنى  بتعمل  اى ابعد  عنها  والا  هاخدك ع البوكس  
زياد  .. بوكس  اى  ياعم  ربنا  يسهلك  روح  دى  مراتى  
اسيل  .. لا  يا فندم  بيكدب  عليك  انا  معرفهوش  
زياد  .. يابنتي  هتوديني  ف داهيه  يخربيتك  دى  مراتى  والله  بس  هى  بتدلع  شويه  
الشرطي  .. تعالو  انتو  الاتنين  روحوا  القسم  ويتحقق معاكم  أنا  مش  فاضي  للعب العيال  ده  
.. في القسم.. 
الظابط.. احكي  اى  اللى  حصل  
اسيل.. كنت  قاعده في حالى  لقيته جاى يضايق فيا  ويقولي  تعالى  معايا  البيت  ومسك  ايدى  غصب عني  
الظابط.. وانت  قول  اللى  حصل 
زياد  .. محصلش  حاجه  دى  مراتى والله  مش  فاهم  أنا  اى  دخلني  ف الحوار  ده 
اسيل  .. كداب 
الظابط  .. طب  انتى  تعرفيه 
اسيل  .. لأ  
زياد  .. لا اى  دى  بنت  عمي  حضرتك  ومراتى  كمان  مش  مصدق  شوف  الاسامي  ف البطاقه  
الظابط  خد  البطايق  وشاف  الاسامي  
اسيل  .. أنت  كذاب  يا زياد  أنا  مش  مراتك 
زياد  قرب  منها  .. بطلى  هبل  وفضايح  بقا  أنا  لو حد  عرف  انى جيت  القسم  الشركه  مش  هتسكت  اخلصي  خلينا  نروح  البيت  احسن  م ارتكب  فيكي  جريمه  دلوقتي  يا اسيل  
اسيل  خافت  بس  مبينتش  هو  عبيط  ويعملها  
زياد  خلاص  يا باشا  هى  اتصالحت  وهنروح   
الظابط  .. ربنا  يشفيها  دى  شكلها  تعبانه  
زياد  .. اهاا  حالتها  صعبه  ادعيلها  
اسيل  .. حالتها  صعبه  اى  وادعيلها  اى  أنا  مش  تعبانه  
زياد  شد  ايدها  وخرجوا  
اسيل  .. أنا هروح  معاك  بس  بشرط..... 
زياد  .. اى  هو  
ااسيل  ........ 
يتبع....
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا
google-playkhamsatmostaqltradent