recent
أخبار ساخنة

رواية المتمردة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة مصطفى

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية المتمردة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة مصطفى

رواية المتمردة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة مصطفى

رواية المتمردة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة مصطفى


الدنيا عباره عن مجموعة مواقف بنعيشها منها اللي بيحببك فيها و منها اللي بيخليك تشوفها وحشه في اللي هيعطيك طاقه ايجابيه و فيه اللي هيحطمك و يحاول يكسر منك ، خليك قوي و لا تستسلم ، صحبي يا صاحبي  يا حتة سكره دايما واقف في ضهري و عمرك ما تجيب ورا
اتصلت ايلام ب رفيقة دربها ميسون 
ميسون: اعااااا حبيبة قلبي اللي وحشاني
ايلام: روح قلبي انتي اكتر تعرفي ان الدنيا وحشه من غيرك
ميسون: و عمر يا بت😉

مبدئيا كدا تابعوني على صفحتي على الفيس بوك علشان لو مكملتش هنا و كملت فيس و بحبكم جدا حقيقي و بحب اي حد بيدعمني و لو ب لايك او كومنت😂♥️نبدأ حلقه جديده بسم الله الدنيا عباره عن مجموعة مواقف بنعيشها منها اللي بيحببك فيها و منها اللي بيخليك تشوفها و...
ايلام: هو بقالي فتره مكلمتهوش بس حاسه ان حته مني غايبه كأن روحي مش معايا انا مش عارفه امتى حبيت و ازاي و انا اكتر واحده كنت بقول مش هحب
ميسون:  الحب بيجي في اي وقت مش بتحسي بيه غير انك تلاقي نفسك أسيرة للحب و العشق شعور حقيقي حلو جدا طيب تعرفي انا و اسر كنا بنكره بعض أو كنا دايما خناقات بس حقيقي حاليا معنديش اغلى منه هو ملك روحي و قلبي و كل حاجه حلوه في حياتي
ايلام: اوباااااااا و وقعنا و حبينا
ميسون: ما انتي يا اختشي بتحبي هنكذب
ايلام: معذب قلبي و تاعب أعصابي .....ايتا ايتا انا بقول شعر دا انا شاعره اهوو
ميسون: الواد خلى البنت تتهطل يا مجدي ....كويس ان انا روحت قبل اسر بفكر اعمله عشا رومانسي
ايلام: ايوه يا رومانسي يا جامد انت .....شوفي انتي الرومانسي و انا اروح انام احسن
ميسون: سلاموز
ايلام: سلامنجا😂🤝
انهت ميسون المكالمه لتقوم بعدها لتقوم بوضع الفون على الكومود.. و ترفع شعرها تربطه بشريطه ...دلفت إلى المطبخ قامت بطهي بعض الطعام ثم خرجت من المطبخ اغلقت جميع انوار المنزل ...اشعلت بعض الشموع ... وضعت على التربيزه العشاء و بعض الورود الحمراء ....ثم دلفت إلى غرفتهما لتقوم برسم قلب بالورود الحمراء على السرير ....انهت كل هذا ...ثم دلفت إلى المرحاض اخذت دش ثم ذهبت إلى خزانة الملابس أخرجت بيبي دول اسود .. الذي أظهر كثير مما اخفى .... وضعت بعض البرفيوم و حمرة شفاه....
لحظات و دق جرس المنزل...نظرت ميسون من العين السحريه للباب وجدت اسر ...وقفت خلف الباب ثم فتحت الباب...
اسر: واقفه ليه ورا الباب
ميسون: احم ... احم
اسر: اوبااااا..  قلبي الصغير لا يتحمل
نظرت ميسون للاسفل خجلا
جذبها اسر من خصرها ضمها لحضنه ...تابع روح قلبي بقيت سافله
ميسون: بحب السفاله معاك ....يلا علشان نتعشى
اسر: لا انا هتعشى بيكي طالما بتحبي السفاله...  دا انا اعلمك السفاله يا روح قلبي....ليقوم اسر بحملها على ذراعيه إلى غرفته....و يغوصا في بحور عشقهما
ميسون: مش هتبطل قلة ادب
اسر: بعشق قلة الأدب معاكي
نظرت إلى الأسفل وجدت البيبي دول ممزق و ملقى على الأرض...شهقت ميسون و عضت شفتاها
اسر: مكسوفه...  دا انا حفظت كل حته في جسمك و مستعد اوصفك كمان
ميسون؛ وقح ...ثم قامت تركض من على السرير إلى المرحاض لتأخذ دش .
اسر و هو ينظر من المرآه: شايفك على فكره و افتحي الباب
ميسون: بس يا قلبي احترم نفسك
اسر: هكسره ....ليقوم اسر بكسر الباب و الدخول إلى المرحاض
ميسون: اعااااااا يا مامي
اسر: محدش هياخدك مني ....ليقوم اسر بتحميمها كأنه أم تحمي طفلها ....ثم اخرج لها بيجامه سوداء جعلها ترتديها .... ليقوم بحملها على ذراعيه و اخراجها ....مشط لها شعرها و ربطه بشريطه
ميسون بدموع: حقيقي بشكر ربنا على نعمة وجودك في حياتي ... انا بقيت فرحتي و سندي و ضهري و كل ما ليا .... أنفاسك اكسجين اللي عايشه بيه مقدرش ابعد عنك ابدا ثم اني احبك بل اعشقك إلى اللا نهايه
قبل اسر جبينها بقوه ثم تابع: انتي بنتي قبل ما تكوني مراتي انتي روحي و كل حاجه حلوه و سبب سعادتي ..ربنا يخليكي ليا و ميحرمنيش منك ابدا
احتوت ميسون وجهه بيديها ثم التهمت شفتاها في قبله عميقه 
حملها اسر و وضعها على السرير ثم تسطح بجانبها ليجعلها تنام على ذراعه .... ثم دثرها جيدا و ضمها إلى صدره جيدا ..ليناما نوما عميق
*************
اشرقت شمس يوم جديد لتشهد على قوة ذلك الحب ....دخل شعاع ذهبي من الشمس للغرفه.. وضعت ميسون يدها على وجهها....ثم استيقظت ..حاولت بصعوبة ان تقوم .. كانت تشعر بدوار شديد ...ما ان وقفت على قدميها حتى شعرت انها تود أن تستفرغ .... ركضت إلى المرحاض انحنت على الحوض .. ظلت تستفرغ ... استيقظ اسر على صوتها دلف إلى المرحاض ..وجدها في حالة صعبه .. نظرت ليه برؤيه مشوشه ... ثم ألقت رأسها على صدره فقد فقدت القدره على الوعي .
وضعها اسر على السرير ثم اتصل سريعا بالدكتوره رنا ..فهو لا يريد أن يلمس رجل زوجته و معشوقته
اسر: مستشفى عايز دكتوره حالا
السكرتيره: امرك يا افندم...ثم اغلقت الهاتف
نصف ساعه و وصلت الدكتوره
رنا: هو حصلها اي
اسر: هي فضلت تستفرغ و اغمى عليها ..
رنا: تمام اتفضل برا و انا هفحصها..... خرج اسر ثم اغلق باب الغرفه
فحصت رنا ميسون ثم اعطتها ابره... دقائق و فاقت ميسون
ميسون ممسكه برأسها: ااه .. راسي انا فين
رنا: انتي اغمى عليكي لازم تهتمي بصحتك كويس
ميسون: مش فاهمه ليه
رنا: مبروك قريب هتكون أم
ميسون: بجد يا دكتور هبقى أم.. متقوليش حاجه ل اسر ... انا هقوله
رنا: تمام الف مبروك
ميسون: الله يبارك فيك...... خرجت الدكتوره.. وضعت ميسون يدها على اسفل بطنها .. اخيرا في حته من لحمك و دمك يا روحي جوايا .. و هيقوي علاقتنا
في الخارج
اسر: مالها يا دكتور فيها اي .. طيب اوديها المستشفى هي محتاجه راحه
رنا: شكلك بتحب مراتك اووي .. هاتلها الفيتامينات و المقويات دي و هي تتحسن
اسر: تمام اتفضلي يا دكتور .. ثم اغلق الباب ....دلف إلى غرفة ميسون
امسك يدها ثم قبل باطن يدها تابع: عامله ايه يا حبيبتي
ميسون: كنت عايزه اقولك على  حاجة
اسر : اي هي
ميسون: انت.... انا هتبقى اب .. انا حامل .. اعااااا
عانقها اسر بقوه متحدثا بدموع... انا هبقى اب و انتي احلى ام يا حبيبتي
مسحت ميسون دموع اسر ثم احتوت وجهه متحدثه: هنبقى اسعد اتنين .. و خصوصا أنه حته من روحك جوايا .. بتنبض ب اسمك
احتوى اسر وجهها .. نظر في سوداوية مقلتيها بعشق و ولع.. ليلتهم شفتيها في قبله عميقه .. كادت أن تتوقف أنفاسها....ابتعد عنها و وهو يلهث من قوة قبلته
تابع اسر: أنفاسك  اكسجين و إدمان  اللي عايش بيه..يمكن  اول جوازنا مكنتش بحبك.. بس دلوقتي مبحبش حد ايدك بعشقك بجنون
ميسون: و انا سأخبرك حتى تفنى العوالم و تفنى النجوم .. لتقوم بتقبيل بقوه
ابتعدت عنه و هي تلهث ...ثم تحدثت : لازم نكلم اهلنا و تقولها اكيد بيفرحوا اووي لما يعرفوا
أخرجت هاتفها ثم اتصلت فيديو كول بوالديها
في منزل ابو ميسون
ابو ميسون: بنتك بتتصل اهي فيديو كول تعالي كلميها يا ام ميسون ... جلست أم ميسون بجانبه .. رد ابو ميسون
ميسون: بابا و ماما وحشيني اووي .. عاملين ايه
أم ميسون: بخير يا قلبي و انتي اكتر عامله ايه
ميسون: بخير يا ماما
ابو ميسون: عامله ايه يا حبيبتي
ميسون: تمام يا بابا
اسر: ازيك يا عمي عامل ايه
ابو ميسون: الحمدلله يا ابني انت عامل ايه
اسر: الحمدلله يا عمي ... عندي ليك مفاجأه هتعجبك ميسون هتقولك
ميسون: بابا انت هتبقى جد قريب انا حامل
ابو ميسون: الف مبروك يا بنتي ربنا يرزقك بالزريه الصالحه و يتربى في عزكم .... زغردت أم ميسون ثم تابعت : الف مبروك يا حبايب قلبي يتربى في عزكم
اسر: يا رب ان شاء الله  سلام يا عمي
ابو ميسون: مع السلامه
********
اسر: بص يا حبيبتي انا هنزل الشغل ... و اياكي تقولي هنزل معاك .. انتي لازم ترتاحي علشان ال بيبي دا و انا ههتم بكل حاجه مش عايزك تتعبي نفسك خالص و لا حتى هتعملي اي حاجه حتى الاكل
كادت أن تعترض.. لكن  قبض اسر على فكيها حتى تورمت شفتاها.. وضعت ميسون يدها على شفتيها..
اسر: كل ما تحاولي تعترضي هسكتك كدا .. غمز بعينيه ثم تابع ... و على كل انا اللي بستمتع بطعم شفايفك اللي طعمها  عامل زي الكريز دي
ميسون: قليل ادب
اسر" بكرا تحبي قلت أدبي....
ارتدى بنطال اسود و كوتش ابيض و تيشرت اسود ... هندم شعره و ارتدى نظارته
ميسون: انت هتنزل بالمنظر دا
عقد اسر حاجبيه ثم تحدث: ليه شكلي وحش
ميسون: وحش اي دا انت مز و عضلاتك دي و شعرك دا هو انا علشان حامل.. و بطني هتكبر ... عايز البنات تعاكس
 عايز البنات تعاكس 

   اسر: انا ليكي و عمر ما اكون غير ليكي، انتي حياتي و روحي و عشقي مليش غيرك .. ثم قبل جبينها
ميسون: و انا واثقه فيك ... مع السلامه
اسر: سلام
اغلقت ميسون الباب ثم جلست على الأريكة... مسكت الريموت كنترول و فتحت التليفاز
بينما قاد اسر سيارته إلى الشركه و بعد ساعه وصل ترجل من سيارته و دلف إلى مكتبه
لحظات و وصل فهد مرتديا بنطال اسود و كوتش ابيض و تيشرت ابيض عليه كتابه اسود
فهد: صباح الخير يا بروو
اسر: صباح النور يا كابتن
فهد: ميسون مش موجوده في المكتب في حاجه و لا اي
اسر: ميسون حامل و تعبانه مش هتقدر تشتغل
عانق فهد اسر ثم قال:  الف مبروك يا حبيبي يتربى في عزك و يخليكم لبعض
اسر: ربنا يبارك فيك يا حبيبي و عقبالك ... عايز اقولك نجلاء هتاخد مكان ميسون
احمر وجه فهد قليلا.... و ظهر ذلك عليه .. لاحظه اسر
اسر: هو انت في حاجه بينك وبين نجلاء .. اقصد بتحبها يعني
فهد: ها اا .... مش عارف حقيقي بس بحب وجودها معايا ضحكتها غمازتها بحس انها شبهي
اسر: و هي بتحبك
فهد: مش عارف و الله .. عامة اميره سكرتيرة احمد بتساعدني
اسر: ربنا يريح بالك و يجعلها من نصيبك
فهد: امين يارب... يلا سلام
اسر: سلام ........ غادر فهد مكتب اسر استقل سيارته إلى موقع عمله .... بينما جلس اسر ... وضع نظارته .. ثم  رفع سماعة هاتفه
باسم: هاتلي كل الحسابات لازم اشوفها 
باسم: تمام يا مستر.. دقيقه و يكونوا عندك
أغلق معه ... ثم أخذ ملفات الحسابات
دلف إلى مكتب اسر ... أعطاه الملفات ثم ذهب إلى مكتبه  ليحتسي كوب القهوه .... بينما جلس اسر يراجع الحسابات
___________♡♡♡♡♡_______________
في مكتب العميد ادم
ادم: يلا روحوا ارتاحوا يا شباب
الفريق: امرك يا افندم
ذهب وائل إلى المستشفى ليرى ادهم بينما وقف فارس مع ايه
 بينما جلس اسر يراجع الحسابات ___________♡♡♡♡♡_______________في مكتب العميد ادم ادم: يلا روحوا ارتاحوا يا شباب الفريق: امرك يا افندم ذهب وائل إلى المستشفى ليرى ادهم بينما وقف فارس مع ايه 
  فارس: احم محصلش فرصه اتعرف عليك بس حقيقي انا اعجبت بشجاعتك وقوتك انا أطلقت عليكي قناصه
اجابة ايه بشجاعه: اي حد بيشتغل مكاني هيكون كدا .. لازم اعمل كدا علشان احمي بلادي و المواطنين ملهومش ذنب يعيشوا في رعب .... فرصه سعيده ... لازم استأذن
فارس: مع السلامه
ايه: سلام.... ثم قادت سيارتها إلى منزلها تحت نظرات فارس
ذهب فارس خلف وائل إلى المستشفى.. بينما وصلت ايه إلى منزلها الصغير ... فتحت الباب... دلف إلى المنزل .. جلست على الأريكة.. ثم قامت ... دلفت إلى المرحاض فتحت صنبور المياه ظلت واقفه تحت الماء تتذكر والدتها عندما كانت تهندم لها شعرها و تداعبها حتى تضحك و تركض من أمامها...   اغلقت الميه ارتدت بيجامه زرقاء ثم تسطحت على السرير و غطت في سبات عميق. 
_____________
عند مكتب عمر
اخرج هاتفه ليهاتف ايلام .. ردت عليه ... ظلوا قليلا بدون كلمات يستمعون إلى أنفاس بعضهما ... حتى كسرت ايلام حاجز الصمت و تحدثت ..
ايلام: عمر .. انا انا بحبك .. ثم اغلقت الهاتف و حضنته .. لحظات و وصلها الرد ...
عمر: معرفش امتى و ازاي بس بحبك يا مجنونتي .. نظرت للرساله بسعادة ثم ارتدت بنطال جينس اسود و بلوزة زرقه و قادت سيارتها إلى منزل صديقتها  و هي تستمع إلى اغاني عمرو دياب و هي تدندن .... باين حبيت ايوه انا حبيبت .... حبيت الدنيا اللي تخليني معاك على طول ... وصلت إلى منزل ميسون .. رنت جرس الباب ..... قامت ميسون فتحت الباب
ميسون: حبيبتي تعالي .... عانقتها ايلام بسعاده
ايلام: عامله ايه
ميسون: بخير ... ادخلي ... دلفت ميسون إلى الريسبشن ... جلسا على الأريكة
ايلام: اي الأخبار
ميسون: هبقى أم و انتي هتبقي خاله ..
ايلام: يا روحي  اصغر أم و احلى خاله
ميسون: عملتي ايه مع عمر
ايلام: قالي انه بيحبني
ميسون: العب يا عم هنفرح قريب
ايلام: يا رب بقى .... هقوم اعمل كوبايتين  شاي .. ارتاحي انتي ..
ثم قامت ايلام... دلفت للمطبخ لعمل الشاي
**********
في شركة احمد
كان يجلس في مكتبه يعبث في اللاب توب حتى وصله إتصال من عمر
عمر: السلام عليكم
احمد: و عليكم السلام ازيك يا عمر عامل ايه
عمر: الحمد لله يا صاحبي كنت عايز منك طلب
احمد: طبعا اتفضل
عمر: بصراحه انا حابب اطلب ايد اختك ايلام
احمد: انا مش هلقى احسن منك ل اختي .. بس هاخد رأيها
عمر: تمام مع السلامه
احمد: سلام 
اغلق عمر هاتفه ثم ذهب إلى منزله.. بينما هاتف احمد ايلام
ايلام: الو يا احمد
احمد: فينك
ايلام: عند ميسون صحبتي
احمد: طيب عمر ظابط شرطة دا اللي تعرفيه .طلب ايدك
ايلام: موافقه
احمد: واقعه اووي بس مبروك
ايلام: الله يبارك فيك سلام
احمد: سلام هكلم عمر
ميسون: في جديد
ايلام: اعاااااااا عمر اتقدملي
ميسون" ألف مبروك يا روحي 
ميسون: الله يبارك فيك يا حبيبي
ايلام: هستأذن انا سلام
ميسون: مع السلامه.... خرجت ايلام ... اغلقت ميسون الباب ... ثم تسطحت و نامت
**************
  احمد: الف مبروك يا صاحبي ايلام موافقه
عمر: الله يبارك فيك يا حبيبي و عقبالك
احمد: ربنا يتمم على خير ان شاء الله
عمر: الفرح و الخطوبه الاسبوع الجاي ان شاء الله  انا شقتي جاهزه من كل حاجه ... ناقصها ايلام
احمد: تمام و احنا جاهزين مع السلامه
عمر: سلام ...... خرج  احمد من مكتبه بارك للجميع و قام بدعوتهم على فرح اخته الخميس المقبل 
ثم قاد سيارته الخاصه إلى منزله
اما عمر فقد اتصل بالعميد ادم
عمر: يا قائد حابب ادعوك على فرحي الخميس المقبل بصفتك والدي
العميد ادم: الف مبروك يا ابني .. يشرفني طبعا
عمر: الشرف ليا طبعا
العميد: مع السلامه
عمر: سلام
اغلق هاتفه ثم قاد سيارته إلى المستشفى وصل إلى المستشفى ترجل من سيارته و صعد الى الطابق السابع
عمر: ازيك يا ادهم عامل ايه
ادهم: الحمدلله اتحسنت و هخرج النهارده
عمر: حمدالله على السلامه
ادهم: الله يسلمك
عمر: شباب احب اقولكم ان خطوبتي و فرحي الخميس المقبل ان شاء الله
وائل: الف مبروك يا افندم و حضنه
عمرر: الله يبارك فيك
فارس: الف مبروك يا افندم
عمر: الله يبارك فيك
ادهم: الف مبروك يا افندم
عمر: الله يبارك فيك هستأذن انا مع السلامه
الفريق: سلام و غادر المستشفى
مر اسبوع كامل على الابطال كان اسر يعتني بطفلته ميسون و يدللها كان يعود من العمل  ينضف المنزل و يجهز العشاء و يطعم زوجته ....
كان عمر و فريقه يرتب منزله فقد قاموا بترتيب المنزل و اشتروا اساس جديد ........ كان فهد  يحاول التقرب من نجلاء ... حتى دق قلبها له و لكنها ما زالت تخفي
كانت ايلام تعد نفسها للزواج ف اشترت ملابس جديده و أشياء كثيره ....و ها قد جاء اليوم الموعود يوم زفاف ايلام ذهبت إلى الكوافير ارتدت فستان ابيض طويل و وضعت بعض الميكب و تركت شعرها ف كانت مثل الاميرات و بعدها وصل عمر إلى السنتر ليأخذ اميرته في السياره التي كان يقودها احمد بنفسه
كان الفرح في سفينه في الفرح وصلوا جميعا على اغنية طلي بالأبيض طلي يا زهرة نيسان ..
ثم جلسوا .. لحظات و وصلت ميسون ممسكه بيد اسر كانت مرتديه فستان اسود واسع و طرحه بيضه و حذاء ابيض
أما اسر ارتدى بدله سوداء
ميسون: الف مبروك يا روحي
ايلام: الله يبارك فيك يا حبيبي
اسر: الف مبروك يا احمد
احمد: الله يبارك فيك يا اسر
فارس: يلا المأذون جه
المأذون : بارك الله لكما و بارك عليكما وجمع بينكما في خير
     كتبوا كتابك يا نقاوة عيني احلى كلام بينك يا حلوه و بيني جي اليوم اللي تكوني في حلالي ما انا اصلي طيب و امي دعيالي، و ابتسمي عايزك تترسمي كتبوك على اسمي بقا رسمي بقا رسمي 💃💃💃💃احمد: الف مبروك يا حبيبي ايلام: الله يبارك فيك يا حبيبي دخلت هاج...
     كتبوا كتابك يا نقاوة عيني احلى كلام بينك يا حلوه و بيني جي اليوم اللي تكوني في حلالي ما انا اصلي طيب و امي دعيالي، و ابتسمي عايزك تترسمي كتبوك على اسمي بقا رسمي بقا رسمي 💃💃💃💃
احمد: الف مبروك يا حبيبي
ايلام: الله يبارك فيك يا حبيبي
دخلت هاجر مرتديه فستان اصفر طويل و هيلز و سايبه شعرها خطفت قلب احمد و عينه اتعلقت بيها
هاجر: الف مبروك يا ايلام
ايلام: الله يبارك فيك يا قلبي
العميد: الف مبروك يا ابني
عمر: الله يبارك فيك يا قائدي
الفريق: الف مبروك يا يا افندم
عمر: الله يبارك فيكم يا شباب 
ايه و هي مرتديه فستان زهري بكوم مقفول و واحد لا و جايبه شعرها على جنب خطفت قلب فارس اكتر: الف مبروك يا عمر
عمر: الله يبارك فيك يا قناصه
العميد: لقب جديد يا ايه عن استحقاق
ايه: شكرا يا افندم
ذهبت ميسون وقفت جانب ميسون
مسك فارس الميكروفون و خلع جاكت البدله هو و وائل و ادهم و فارس و بدأوا يغنوا و يرقصوا
فارس: جامدين و مفيش إلا احنا جامدين جامدين حلوين  و مفيش إلا احنا حلوين حلوين
ادهم: سالكه بتسوق الدنيا عن عن
وائل: مالكه وطريقنا مفيهش زن زن ع السكه كنا و احنا اللي قولنا عدوا الليله دي خايفين قولولنا بس ع الهادي هادي هادي
احمد و انضم للشله هو و اسر: انا فيراري عن عن اسمعني يا ابني دا فن فن انا اعدي اتهدي دا حالا وقتي دا اخرك زن زن و فضلوا يرقصوا .. و ميسون و اقفه تصفق و تضحك .. خلصوا و رقص عمر و ايلام مع بعض سلو  و اسر و ميسون رقصوا مع بعض على اغنية  انت ياللي خدت قلبي م الزمان و من ال فيه خدت قلبي لدنيا تانيه احلى م اللي حلمت بيه احلى عمر انا عشته جنبك و الحنان عندك كتير ... خلصوا و بعدها رقصوا كلهم على اغنية انا بعترفلك عجباني بعد الكلام دا هقول تاني جابني الغرام دا و وداني و الضحكه دي مفيش بعديها و كلام ما بينك و ما بيني عماله تحلوي في عيني بعنيكي دول علقتيني
خلصوا الفرح و كل واحد اخد سيارته و رجع شقته
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إشارة للكاتبة دعاء الأنصاري
google-playkhamsatmostaqltradent