recent
أخبار ساخنة

رواية لعلك منجدي الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء محمد

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية لعلك منجدي الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء محمد

رواية لعلك منجدي الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء محمد

رواية لعلك منجدي الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء محمد

سليم كان شايل رهف وبيجرى بيها زى المجنون فى المستشفى 
- سليم :- دكتووووووور بسررررررررعه 
- الدكتور :- سليم بيه ممكن حضرتك تنيمها على السرير هنا واحنا هنعمل الى علينا وهنبذل اقصى جهدنا 
- سليم وعيونه تحولت الى لهيب من النيران :- عااااااااايز دكتوره 
- الدكتور :- سليم بيه قسم الجراحه حاليا مفيهوش ولا دكتوره ارجوك احنا عايزين ننقذ الحاله والا المسؤليه هتقع على عاتق حضرتك 
- سليم نظر الى رهف بقله حيله وعيناه امتلأت بالدموع على صغيرته لم يتخيل ذات يوم بأنه سيراها هكذا ثم انصاع الى امر الطبيب فالامر لا يقبل اى احتمالات ولا وقت عنده وغيرته عليها 
- سليم وضع رهف على النقاله ثم نظر الى الطبيب ممسكا بيه من ياقته :- قسم بالله لو حصلها حاجه لهد المستشفى على الى فيها 
- الدكتور وقد اذدرء ريقه 
خير ان شاء الله عن اذنك 
- سليم وهو ينظر الى طيف رهف بقله حيله ثم جلس على الكرسى ووضع يده على راحت رأسه ثم اخذ يبكى كالطفل الصغير الذى فقد امه للتو ثم نهض من موضعه وذهب لكى يتوضأ ويناجى ربه بألا يختبر صبره فى صغيرته فهذا الالم حقا لا يطاق 
***********************
- على :- يعنى هيعيش ولا هيموت 
- الدكتور :- على بيه هو حاليا فى حاله خطيره جدا واحنا هنعمل الى علينا ولانه كبير فى السن ممكن العمليه متنجحش فا الله اعلم ايه الى ممكن يحصل بعد 5 دقايق لأن الحاله مش مستقره عن اذنك 
- على :- لأول مره فى حياتى اتمنى ان مجرم ميموتش لأنه كده هنبقى خسرنا للمره التانيه ثم نظر الى السماء 
يااارب دلينى على الاصلح يااارب ثم رن هاتفه 
- على :- الو 
- ريم :- اخص عليك يا على بكلمك كل ده مش بترد ليه خوفتنى عليك قوى 
- على :- انا آسف قوى يا حببتى حقك عليا انا عارف انى قلقتك بس الدنيا هنا متلخبطه جامد 
- ريم :- ليه ايه الى حصل 
- على :- رهف ضربت نار على ابوها وعلى نفسها والاتنين دلوقتى حالتهم خطيره جدا مش عارفين هينجو منها ولا ايه 
- ريم بصدمه وخوف على رفيقتها :- رهف ... انا لازم  اجى اشوفها يا على رهف ملهاش حد ولازم ابقى جنبها 
- على :- تيجى فين دلوقتى انتى اتجننتى ... اهدى وانا هطمنك عليها عايزه تسافرى ازاى لوحدك مش فاهم انا يومين بالظبط وهاجى اخدك 
- أنس :- مامى مامى هاتى عايز اكلم بابى 
- على :- روح قلب بابى عامل ايه 
- انس :- خايف يا بابى 
- عالى بإستغراب :- خايف من ايه يا انس مالك يا حبيبى 
- انس :- كل يوم بحلم ان فى ناس وحشين بيجرو ورا رهف وعايزين يأذوها وهى على طول تصوت وبعدها بفوق من الحلم وانا خايف 
- على :- متخافش يا حبيبى رهف هتبقى كويسه ان شاء الله وانا هبقى اجى اخدك انت وماما علشان تشفوها ثم اغلق مع انس الخط 
على والاستغراب والدهشه قد تملكوه تماما .... لماذا لأنس ان يحلم مثل هذا الحلم ولاكنه فسره على ان انس متعلق برهف للغايه ومن شده حبه لها كان يراوده هذا الحلم 
**********************
- الجد بلهفه حتى انه كان يأخذ نفسه بصعوبه بالغه للغايه :- سليم رهف عامله 
- سليم وهو ينظر له وعيناه مليئه بالحزن ومتملكها الوجع على صغيرته :- بقالها 5 ساعات جوه ومفيش حد طلع ولا طمنى على حاجه 
- الجد :- وقد جلس على الكرسى  وبجانبه سليم :- انا السبب فى كل الى هى فيه 
- سليم :- قصدك السبب فى كل الى احنا فيه 
- الجد وقد نظر الى سليم :- قولتلك ابعد عن عزت وابعد رهف عنه انت مسمعتش كلامى والعند طغى على عقلك وادى اخره العند يا سليم 
- سليم :- كل فعل وله رد فعل يا جدى وانا مصدرش منى رد الفعل غير لما بدأت انت وابنك بالفعل 
واخرته مفيش حد دفع تمنه غيرى انا ورهف حتى يوسف منجاش منكو 
- الجد :- هتفضل تحاسبنا على غلطه فات عليها سنين وسنين لعند امتى يا سليم 
- سليم وقد نظر له والغل والحقد والعصبيه كل ذلك كان مزيج معا 
انت بتسمى الى اتعمل غلطه 
لو كانت غلطه فإنت وقتها اختارت غلط شفعت فيها للجانى واصدرت الحكم على المجنى عليه ومفيش حد كان مجنى عليه فى الليله دى كلها غيرى انا ورهف ويوسف وكل واحد فينا قاعد بيدفع ثمن غلطات ملوش اى ذنب فيها ثم نظر امامه ووجد الدكتور خارج من غرفه العمليات
- سليم بلهفه :- رهف ... رهف عامله ايه 
- الطبيب وقد نظر له :- للأسف عملنا كلنا ما فى وسعنا علشان نوقف النزيف والنزيف وقف بعد اعجوبه لأن الرصاصه كانت فى موضع القلب نفسه على بعد نصف سنتى بس المريضه دخلت فى غيبوبه لأن القلب متحملش كميه الضغط والألم الى عليه وبعد 6 ساعات بالظبط لازم يتعملها عمليه تانيه .... فربنا يستر ويعدى الساعات القادمه على خير عن اذنكو 
***********************
- همس :- يوسف 
- يوسف وقد نظر اليها وعيناه مليئه بالدموع :- انا السبب يا همس انا السبب 
كان لازم انا الى اجيب ابنى ومعرضهاش للأذى 
- همس :- رهف قويه يا يوسف وان شاء الله هتقوم منها 
- يوسف :- رهف كل قوتها انهارت ومبقاش فى حاجه علشان تعيش علشانها ولا امل تتمسك بيه 
- همس :- لاء انت غلطان سليم لسه عايش ورهف لو عرفت كده هتتمسك بألامل وهتقوم ان ساء الله 
- يوسف :- هتعرف ازاى بس يا همس ازاى وهى اصلا فى غيبوبه ثم نهض من موضعه وذهب الى سليم فى الجهه الأخرى 
انت السبب انت السبب 
لو كنت طمنتها على الاقل انك لسه عايش مكانتش عملت الى هى عملته رهف حملت الذنب فى موتك كله لنفسها وراحت علشان نتقم ليك 
- سليم بعصبيه وصوت عالى للغايه :- مكانش ينفع تعرف يا غبى الخطر كان هيذيد عليها وهى اصلا كانت متحاوطه بالخطر من كل جهه 
- يوسف بعصبيه هو الأخر :- وعلى اساس ان الى هى فيه دلوقتى ده مش خطر دخولها فى غيبوبه ده مش خطر انها تعمل عملتين فى وقت واحد وهى اصلا قلبها مش متحمل حاجه ده مش خطر 
- سليم :- مكنتش اعرررررررررف انها هتعمل كده مكنتش اعرف 
- الجد :- كفايه بقى هو انا مش معمولى حساب ولا اييييه 
- همس :- بدل ما تتخانقو اعملو حاجه ساعدو بيها رهف ثم نظرت الى سليم وذهبت له
- همس :- سليم لو رهف عرفت انك لسه عايش هترجع تتمسك بالامل من اول وجديد الدكتور بيقول انا بحاول مع واحده فاقده الامل والعامل النفسى عندها تحت الصفر يعنى حتى لو كان فى مجال للمقاومه رهف مش هتقاوم لأنعا مش عايزه تبقى فى دنيا انت مش فيها 
- سليم بإستغراب :- وانا اعرفها ازاى انى عايش وهى فى غيبوبه 
- همس :- ادخل واتكلم معاها وهى هتسمعك المخ هيديها اشاره بالإستجابه ان فى هدف تستاهل انها تحاول علشانه 
متبصليش كده انا دراسه علم نفس كويس قوى مع انى صحفيه بس انا بحب علم النفس ومتمكنه فيه جدا وانا واثقه من كل كلمه قولتهالك ادخلها يا سليم
**********************************************
سليم :- دكتور انا عايز ادخل لرهف 
- الدكتور :- سليم بيه مدام رهف حاليا فى غيبوبه بس وانت داخلها عايزك تتأكد انها هتكون حاسه بكل كلمه هتقولهالها وان كلامك الايجابى هيفرق جدا معاها هى محتاجه حد ياخد بإديها من الدوامه الى جواها حاليا وبنائا على رد فعلها هنشوف العمليه التانيه هتنجح ولا لاء 
- سليم :- يعنى العمليه لو منجحتش رهف مش هتفوق 
- الدكتور :- بص يا سليم بيه الحاله الى مدام رهف فيها حاليا متصنفه من ضمن اصعب 3 حالات موجودين فى العالم وهى ان العامل النفسى بيأثر وبيتمكن من المريض اكتر من العامل الجسدى ..... ولأن القلب بيكون معندوش طاقه لتحمل وقوه للمعافره العقل بيدى اشاره بالانسحاب التام ولان مدام رهف العامل النفسى مأثر عليها اكتر من العامل الجسدى بكتير بنائا على التقرير الى الدكتور النفسى طلعه فمدام رهف هتستجيب لإشاره العقل بالانسحاب وده الى دخلها فى غيبوبه حاليا 
- سليم بفقدان الامل :- يعنى لو اتكلمت معاها ممكن الكلام يأثر فيها وتسمعنى 
- الدكتور :- ده الى هنكرره بعد ما حضرتك تطلع .... حضرتك ممكن تتفضل دلوقتى على غرفه التعقيم 
- سليم ذهب الى غرفه العنايه المركزه التى تقطن فيها رهف لم تكن رهف الى يعرفها سليم ولاكن كانت عباره عن جثه هامده لا حول لها ولا قوه ممده على سرير طبى ومغلف جسدها بأكمله بالعديد من الاجهزه سليم وهو ينظر لها ولم يتمالك نفسه وقد سقطت دموعه من عيناه كالامطار التى تسقط بعد اعوام واعوام من الجفاف لتروى قلب صاحبها فلقد تجمعت كل الاحزان التى مر بها لتهجم عليه دفعه واحده ليبكى على كلاها فى آن واحد 
- سليم :- رهف ارجوكى قومى انا محتاجلك قوى ... رهف مش هتحمل انك تفارقينى المرادى والله ده وجع قلب ما هقدر اتحمله ... انا عارف انك مريتى بكتير واتخذلتى من اكتر ناس ادتيهم الأمان عارف انى كنت انانى معاكى قوى وعارف انى جرحتك وظلمتك معايا قوى وعارف ان قلبك اتحمل كتير 
طيب ليه المرادى انسحبتى ومش عايزه تكملى ..... ادينى فرصه واحده بس اصلح فيها كل حاجه ارجوكى ارجعى حياتى من غير وجودك والله ما تتسمى حياه وحياه سليم عندك ارجعى واوعدك انى هعوضك عن الى فات 
ثم رفع رأسه ونظر لها بقدان امل ثم فجاه لاحظ دموعها التى تسقط من عيناها بغزاره وهذه كانت دموع وجع والم 
سليم ومد يده ليمسح دموعها ثم نظر لها مره اخرى قبل ان يرحل وقال:- ارجوكى ارجعى 
**********************
- الجد وهو جالس امام عزت 
عاجبك الى انت فيه دلوقتى وعاجبك الحاله الى وصلتنا كلنا ليها ولا الحاله الى رهف وصلتلها طمعك وجشعك هو الى وصلك للأنت فيه وكل الى انت فيه ده نتيجه افعالك لوحدك 
- عزت وقد فاق على كلمات والده ثم نظر الى الطبيب وتحدث بوهن تام فلم يكن فى هذه الحاله الشيطان الذى تعرفونه انما كان عباره عن جثه هامده ملقاه لا حول له ولا قوه يتصارع مع الحياه ليأخذ منها المذيد من الوقت 
- عزت وبعد ان غادر والده الغرفه  :- عايز سليم 
- الدكتور :- انت مش قادر تتكلم ارجوك اجل كلامك لوقت تانى انت لسه طالع من عمليه خطيره 
- عزت بوهن وصوته يكاد ان يخرح من حلقه :- عاااايز سليم 
ثم بعد مرور ساعه واحده جاء سليم وجلس امامه 
- سليم :- مش قولتلك الزمن دوار ومصير الحقوق هتترد لصاحبها 
- عزت :- انا عملت ذنوب كتيره قوى فى حياتى عملت كل حاجه ممكن تتخيلها حتى ولادى اذتهم بدون رحمه او شفقه بس الى عايز اقولهولك دلوقتى هو كلام خارج من واحد بيمووووت ولازم تصدقه يا سليم 
- سليم بسخريه :- وكلام ايه الى ممكن يطلع من شيطان ذيك ميعرفش حاجه عن الرحمه 
- عزت :- كنت طول عمرك بتنتقم من الجهه الغلط يا سليم 
- سليم بإستغراب :- يعنى ايييه ؟؟!!!! 
- عزت وكانت آخر كلمه خرجت من فمه وبعدها فارق الحياه بدون عوده ليلتقى حسابه مع ربه 
- عزت :- مش انا الى قتلت ابوك يا سليم مش انا الى قتلت اخويا
" اخبرنى كيف لى ان اتحمل كل هذا الألم وكيف لقلبى الصغير ان يعامل بهذه القسوه ما اخدتم منى سوى الحب وما جنيت منكم سوى الكسره "
يتبع.....
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز
رواية لعلك منجدي الفصل السادس عشر 16 بقلم آلاء محمد
jina

تعليقات

21 تعليقًا
إرسال تعليق
  • Unknown photo
    Unknown10 يونيو 2021 في 3:52 م

    تم

    حذف التعليق
    • Unknown photo
      Unknown10 يونيو 2021 في 3:52 م

      تم

      حذف التعليق
      • Unknown photo
        Unknown10 يونيو 2021 في 4:59 م

        جميله اوي

        حذف التعليق
        • Unknown photo
          Unknown11 يونيو 2021 في 7:52 ص

          الرواية حلوة خالص نزلي الفصل الي بعده بسرعه

          حذف التعليق
        • Unknown photo
          Unknown10 يونيو 2021 في 5:00 م

          الي بعده بسرعه

          حذف التعليق
          • Unknown photo
            Unknown10 يونيو 2021 في 8:34 م

            #savesheikhjarrah
            #SaveSilwan
            #FreePalestine
            #لالتهويدالقدس
            #الأقصى
            #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

            حذف التعليق
            • Unknown photo
              Unknown10 يونيو 2021 في 8:34 م

              #savesheikhjarrah
              #SaveSilwan
              #FreePalestine
              #لالتهويدالقدس
              #الأقصى
              #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

              حذف التعليق
              • Unknown photo
                Unknown10 يونيو 2021 في 8:35 م

                #savesheikhjarrah
                #SaveSilwan
                #FreePalestine
                #لالتهويدالقدس
                #الأقصى
                #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                حذف التعليق
                • Unknown photo
                  Unknown10 يونيو 2021 في 8:35 م

                  #savesheikhjarrah
                  #SaveSilwan
                  #FreePalestine
                  #لالتهويدالقدس
                  #الأقصى
                  #AqsaUnderAttack ��������

                  حذف التعليق
                  • Unknown photo
                    Unknown10 يونيو 2021 في 8:36 م

                    #savesheikhjarrah
                    #SaveSilwan
                    #FreePalestine
                    #لالتهويدالقدس
                    #الأقصى
                    #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                    حذف التعليق
                    • Unknown photo
                      Unknown10 يونيو 2021 في 8:37 م

                      #savesheikhjarrah
                      #SaveSilwan
                      #FreePalestine
                      #لالتهويدالقدس
                      #الأقصى
                      #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                      حذف التعليق
                      • Unknown photo
                        Unknown10 يونيو 2021 في 11:05 م

                        تم

                        حذف التعليق
                        • Unknown photo
                          Unknown11 يونيو 2021 في 8:44 ص

                          #savesheikhjarrah
                          #SaveSilwan
                          #FreePalestine
                          #لالتهويدالقدس
                          #الأقصى
                          #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                          حذف التعليق
                          • Unknown photo
                            Unknown11 يونيو 2021 في 8:45 ص

                            #savesheikhjarrah
                            #SaveSilwan
                            #FreePalestine
                            #لالتهويدالقدس
                            #الأقصى
                            #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                            حذف التعليق
                            • Unknown photo
                              Unknown11 يونيو 2021 في 8:46 ص

                              #savesheikhjarrah
                              #SaveSilwan
                              #FreePalestine
                              #لالتهويدالقدس
                              #الأقصى
                              #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                              حذف التعليق
                              • Unknown photo
                                Unknown11 يونيو 2021 في 8:46 ص

                                #savesheikhjarrah
                                #SaveSilwan
                                #FreePalestine
                                #لالتهويدالقدس
                                #الأقصى
                                #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                                حذف التعليق
                                • Unknown photo
                                  Unknown11 يونيو 2021 في 8:47 ص

                                  #savesheikhjarrah
                                  #SaveSilwan
                                  #FreePalestine
                                  #لالتهويدالقدس
                                  #الأقصى
                                  #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                                  حذف التعليق
                                  • Unknown photo
                                    Unknown11 يونيو 2021 في 10:40 ص

                                    #savesheikhjarrah
                                    #SaveSilwan
                                    #FreePalestine
                                    #لالتهويدالقدس
                                    #الأقصى
                                    #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                                    حذف التعليق
                                    • Unknown photo
                                      Unknown11 يونيو 2021 في 10:40 ص

                                      #savesheikhjarrah
                                      #SaveSilwan
                                      #FreePalestine
                                      #لالتهويدالقدس
                                      #الأقصى
                                      #AqsaUnderAttack 🇹🇳🇵🇸

                                      حذف التعليق
                                      • Unknown photo
                                        Unknown11 يونيو 2021 في 11:39 ص

                                        😍 😍

                                        حذف التعليق
                                        • Unknown photo
                                          Unknown11 يونيو 2021 في 11:57 ص

                                          جميله جدا ممكن تنزلي الباقي

                                          حذف التعليق
                                          google-playkhamsatmostaqltradent