recent
أخبار ساخنة

رواية ملاك الامبراطور الفصل الأول 1 بقلم بسملة بدوي

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية ملاك الامبراطور الفصل الأول 1 بقلم بسملة بدوي

رواية ملاك الامبراطور الفصل الأول 1 بقلم بسملة بدوي

رواية ملاك الامبراطور الفصل الأول 1 بقلم بسملة بدوي


تشرق الشمس بنورها الساطع ويعم الهدوء بالتحديد في داخل القصر الذي يعم بالحب والهدوء والدفء وسط هذه العائلة السعيده نجدها تنام على سريرها بطريقة فوضوية وشكلها مضحك وشعرها المبعثر بجانبها تتسلل اشعه الشمس الي غرفتها من خلال النافذة لتعقد حاجبيها دليل على انزعاجها لتنفخ خديها المحمرين  من آثار النوم لتعتدل في جلستها وتفرك عينيها تنزل رجليها على الأرض وتتجه الي المرحاض تاخد شاور وتتجه الي غرفه ملابسها وتغير ملابسها الي شورت جينز قصير وبلوزه بيضاء رقيقه ثم تتجه الي الاسفل لتجد والدها ووالدتها وعمها وزوجته واخيها الأكبر وابن عمها جاسر على سفره  الطعام لتقول وهي تتجه لهم (ملاك )بمرح🤪❤️: صباح الفل والورد والياسمين على احلى عيله في المجره ثم تتجه وتقبل كل شخص .( ملحوظة اولاد عمها أخواتها في الرضاعة).الجميع :صباح الخير ي ملاكي 
ملاك :امال فين مازن وجواد 
والدتها( حياه):لسا مصحيوش من النوم هنادي على سميره (الداده )تطلع تصحيهم .
ملاك بمرح 😝:طب ينفع كده ي ست الكل ابقى انا هنا وتنادي على سوسو لالا كده مينفعش انتي كده  بتغلطي فيها يا مامتي والله مايحصل ابدا انا الي هيطلع  اصحيهم 
مراد بتحذير😡:ملاك بلاش تعملي فيهم مقالب عشان لو عملتي فيهم مقالب المرادي مش هيسبوكي  ومفيش حد هيدخل .
ملاك :يعني يرضيك يا مرادي اختك حبيبتك تنضرب وانت واقف تتفرج مكنش العشم فيك وبعدين في جسوره حبيب قلبي هنا ومش هيخليهم يعملوا ليا حاجه صح يا جسوره (وتنظر لجاسر نظره الجرو الطيف وترمش بعيونهاعدده مرات  )
جاسر :متبصيليش بعيونك كده عشان مش هضعف برضوا .
ملاك :كده انتوا متفقين عليا بقا مع بعض اوك انا مخصماكوا وبعدين عندي بابتي حبيبي مش يخليهم يعملوا فيا حاجه صح يا ابو السواليم .
سليم بمرح😂 :مليش فيه انا مش هدخل لحد اعفيني منها.
ملاك :كده طب انا زعلانه منكم كلكم  ومش تكلموني  خالتو حبيبتي هتقف معايا صح ي خالتو
سما بمرح😅:لا يملاكي اعفيني انا لسا صغيره ومش حمل بهدله
ملاك بمرح 😂:مفيش غيرك انت ي سلوم يا روحي انت 
سالم (العم ) بستغراب مصطنع 😅:اي ده انتي بتقولي انا يملاكي.
ملاك:امال هقول لمين غيرك انت ي سلوم بقا هاا.
سالم :لا يملاكي انا مش هدخل انا لسا صغير انا كمان وعايز اعيش بقيه حياتي .
ملاك :وانتي يمامي مش هقفي معايا.
حياه بمرح🤪 :وانا كمان لسا صغيره 😂😂❤️.
ملاك :كدا ماثي انا زحلانه منكوا ومش تكلموني تاني 🥺 
انا هطلع اصحيهم مش هيقدوا يقربوا مني اصلا عشان انا ملاك الشافعي دا انا اموتهم 😹(أنهت كلامها بغرور مصطنع) 
ضحك الجميع عليها وعلى طريقه كلامها .
جاسر بضحك :طب حاسبي على التواضع الي بيقع منك.
ملاك طلعت لسانها عشان تغيظه ومشت والكل بيضحك عليها .
طلعت ملاك غرفه اخيها مازن ولاقيت جواد نائم معاه .
ملاك بسرها🤔 : اي ده جواد بيعمل اي هنا طب حلو اوي سهل عليها المشوار بدل ما انا لسه هروح له  وهو جالي برجليه🤪😂 .
دخلت تتسحب علي أطراف أصابعها .
ملاك بصوت عالي :جواد مازن القصر بيولع 😱.
قام كل من جواد ومازن منفزوعين من النوم 
مازن :مين فين ليه القصر حريق بيولع التليفون السماعه( كان بيقول هذا وهو بيدور حول نفسه ).
جواد :يلهوي القصر بيولع الشبشب الفون الشاحن كان بيقول هذا وهو بيقوم من علي السرير  وقع على وشه .
ثانيه ثانيتين وملاك انفجرت في الضحك ونزلت على ركبتها ومسك بطنها من كتر الضحك.
لحظه واستوعبوا أن ده مقلب من ملاك  .
مازن وجواد بصوت عالي أفزع ملاك :ملااااااااااااااااك .
وربنا محنا سيبينك يا ملاك الزفت .
ملاك جرت على تحت وهما وراها .
ملاك:يبابي يمامي يمراد الحقوني يلهوي هيقتلوني يسلوم الحقوني ي ناس .
مازن وجواد :وربنا محنا سيبينك والكل هيموت من الضحك 
الام (حياه) بضحك :اهدوا وقولولي هيا عملت ايه المره دي.
حكا كل مازن وجواد بغيظ شديد وبعد ما سردوا 
ماذا فعلت هذه الصغيره الفاتنه ضحكوا بشده عليهم .
مازن وجواد :بتضحكوا علي ايه انتم .
جاسر بضحك :ههههه مش قادر هههههه التلفون والسماعه هههه .
مراد بضحك:هههه الشبشب ههههه والفنون ههههه والشاحن هههه انتوا مش معقولين بقا القصر بيولع وانتوا بدوروا على الشبشب والفون والسماعه.  
جواد بضحك :والشاحن لو سمحت ي اخ .
العائله:😂😂😂😂😂
سليم :يالا كل واحد يقعد مكانه عشان اتاخرنا على الشركه اوي ومازن وجواد غيروا لبسكم بسرعه وانزلوا.
ذهب كل واحد على يقعد على كرسيه حيث جلس سالم على الكرسي الرئيسي وعلى يمينه سليم وزوجته حياه وعلى الجانب الآخر زوجته سما وبجانبها جاسر ومراد وبجانبهم ملاك وصعد مازن وجواد الي الاعلى لتبديل ملابسهم وبعد 15دقيقه كل من مازن وجواد وجلس كل واحد في مكانه حيث مازن جلس بجانب ملاك وجواد بجانبهم بعد ما خلصوا طعامهم الي مخلصش من ضحك وهزار العائله ومشاكسه ملاك .وذهب الاب والام ومراد وجاسر الي الشركه و حياه الام واختها سما الي المطبخ وملاك وجواد ومازن بيلعبوا بلايستيشن.

ونذهب الي مكان آخر حيث يقع قصر عائله الحديدي المعروفة عنها بالقوه والصلابه والجبروت 
نذهب الي غرفه يغلب عليها اللون الاسود نجده ذو الجسم الرياضي والعضلات الشديدة ينام على سريره وثانيه ويصدح صوت منبه في الغرفه ثم قام من فراشه وتوجهه نحو المرحاض واخد شاور ثم دخل الي غرفه ملابسه وارتدي ملابس رياضيه ثم نزل للجري وبعد ساعتين من الجري والتمارين الرياضية الشاقه يبدل ملابسه الرياضيه الي أخري للعمل اختار بدله سوداء الون وتوجه الي الاسفل وشاهد الجميع ياخذون مكانهم 
اسد بهدوء... صباح الخير
العائله.... صباح النور 
الجد صقر لاحفاده.... عاملين ايه في الشركة
اسر بمرح .... تمام التمام ي صقوره 😂😂
ريان  مماثل ..... عند ام تمام 😂😂
نظر لهم الجميع بضحك مكتوم ماعدا الجد وأسد الذين ينظرون إليهما بحده 
اسد بهدوء..... كويس ي جدو 
الجد ....عملتوا اي في الصفقه الجديدة
أسد بغرور وثقه وبرود..... طبعا احنا الي كسبنها ي جدو احنا مش اي حفاد صقر الحديدي
الجد بفخر .... هو ده الي انا عايزه منكم انكوا دايما ترفعوا راسي على طول.
أسد بغرور وبرود..... طول عمرك راسك هتفضل فوق ي جدي
دا انت صقر الحديدي الي كلوا بيترعبوا من اسمه .
تاليا بهمس.... يخرابي ي ناس على التواضع.
ملك بهمس مماثل.... اسكتي ليسمعك ويشعلقك .
تاليا بهمس... لا يختي وعلى ايه ده انا اسكت احسن .
رنا بهمس .... بقول لكم ما نقول لأبيه اسد وأبيه فهد وأسر وريان اننا نخرج للنادي النهارده والمطعم باليل اهو نتفسح عشان النهارده اخر يوم في اجازه الدراسة.
منه.... انتوا بتقولوا اي قولولي انا كمان معاكوا ولا عشان انا الصغيره 🥺🥺.
رنا ... يختي صغيره اي ده انتي لسانك أطول منك وبتاخدي حقك تالت ومتلت 😂😂😒.
منه .... انا لساني اطول مني ي رنا🥺😒😡
رنا ..... اه مش بقول الحقيقه 😒
ملك .... احنا في اي ولا اي  يالا ي منه قولي لأبيه اسد اننا عايزين نخرج.
منه .... اقول لمين ي ماما انتي مفكره الموضوع سهل كده ليه هو انا مستغنيه علي عمري ولا ايه.
رحيل بهدوء .... يالا يجماعه قبل ما يمشوا حد يتكلم الاول
منه .... مش انا 
ملك ....ولا انا
رنا.... ولا انا 
تاليا ... ولا انا 
رحيل بهدوء وغباء .... ايه ده مش فاضل غيري يالا امري لله ماشي ي كلاب أما اخلص كلام معاه هوريكوا 
تاليا ... يالا بسرعه قلبي دعيلك 
منه ... وهدعيلك انا كمان 
رحيل ... احم احم أبيه اسد كنت عايزه اطلب من حضرتك طلب 
اسد بهدوء... قولي ي رحيل سامعك 
رحيل ...كنا احنا والبنات عايزين نخرج للنادي والمطعم باليل بعد اذنك انت كمان ي جدو 
الجد بهدوء وهيبه .... انا مش عندي مانع 
اسد .... وانا كمان مش عندي مانع
الجد  بهدوء.... بس بشرط أسد وفهد وريان وأسر يروحوا معاكوا عشان ابقي مطمن عليكوا.
اسد باعتراض وبرود .... بس انا مش فاضي وعندي شغل كتير
تاليا والبنات بإلحاح ......والنبي ي أبيه .
اسد ببرود ....تمام خلاص الساعه 5:30هنيجي نلبس ونقول لكم تجهزوا ،يالا ي شباب .
اسر.... انا جعان لسا عاوز اكل خمسه وهقوم 
اسد بغضب ....قوم ي حيوان يالا احسن لك .
اسر بزعر .... خلاص خلاص قومك اهو بعد ما اسد خرج بره القصر يقول اسر بمرح .... بيحترمني اوي اوي وبعدين سمع اسد بيقول بصوت عالي يالا ي حيوان 
اسر..... مش بقول بيحترمني وبعدين بيقول بصوت عالي حاضر يامبراطور.
وبعدين يخرجوا للشركه ووالدته ومرات عمه للمطبخ  .
نروح لملاك قاعده في غرفه الالعاب الالكترونيه مع جواد ومازن بيلعبوا بلايستيشن.
مازن .... وجووووول وجووووووووول وكسبت انتوا مش قدي بتلعبوا ليه.
جواد بعديها بثواني ..... وجووووول وجووووووووول لولولولولولي وكسبت زرغتي يا ام جواد جواد جاب جووووول .
ملاك بزعل طفولي .... على فكره بقا انتو حرام عليكوا ومش هلعب معاكوا تاني بس هه 🥺🥺🥺
جواد ... تعالي ليا ي قطه احنا متفقين الي يخسر هينفذ الحكم .
ملاك ... وايه هو الحكم.
جواد ومازن.... تتصلي بمراد تقولي له اننا نخرج النهارده نروح مطعم باليل ونتمشي.
ملاك ...اوك تمام هتصل 
ملاك كلمت مراد ووافق وهيروح معاهم هو وجاسر 
ملاك بفرحه .... وافق 
جواد..طب الحمدلله يا رب اخيرا وافق نخرج ده مش راضي نخرج بسببك عشان خايفين عليكي وفجأة تدارك ما تفوه به ولسه هيتكلم قاطعه مازن بنظره غضب مازن ... انتي ايه الي قولته ده 
جواد بندم 😔...انا مش قصدي حاجه انا اسف مش عارف قولت كده انا اسف اني فكرتك ي ملاكي.
ملاك ببراءه وحب 🥺.. مش تتاسف ي حبيبي انا اصلا مش زعلت منك وفجاه حضنوا بعض كلهم مازن بمرح .... اي الدراما الافر دي وفجأة ضحكوا بشده 😂😂😂😂   .
مازن ...طب يلا نجهز هدومنا وكل واحد راح غرفته
تسريع الاحداث....
اسد رجع 5:30 ولقاهم بيجهزوا نفسهم وهو راحه يجهز نفسه .
 عند اسد بعد ما خلصوا لبس نزلوا ركبوا كل واحد عربيته ومعاه بنتين 
انا عند ملاك بعد ما خلصوا نزلوا ركبوا كلهم عربيه واحده كبيره jeep حمره
كان مراد الي ببسوق وجنبه ملاك والكرسي الي وره جواد وجاسر ومازن قاعدين
بعد 15دق وصلت عربيه اسد هو الشباب والبنات النادي وقعدوا على طاوله عائليه.
وبعدها ب 5دقيقه دخلت ملاك هو ومراد الاول وبعدها مازن وجاسر جواد وفجاه الأنظار كلها بقت على ملاك وبيتهامسوا على الملاك الي دخل وخدوا  الطاولة الي قدام اسد وقعدوا يهزروا ويضحكوا  .
على سفره اسد والشباب والبنات  وفجاه لا قوا الناس كلها بتبص على مكان معين بيبصوا لاقوا ملاك واقف بعيون فيروزي وبشره بيضاء زي الحليب وشعر احمر ناري طويل جدا لركبتها. 
اول من قطع الصمت 
اسر ...اوبا من الصاروخ الأرض الجو ده 
ريان ... دي صاروخ روسي مزه مزه مش فيها كلام 
رنا....  هي حقيقي ولا اي 
منه ... دي طلقه يلهوي دا احنا جنبها جعفر .
اسر ... انتوا قدمها شباشب .
جنا .....  جامده اووي اوي يعني .
فهد .... لا تستاهل دي مزه مزه  اصلي 
منه .... ولا المزز الي معاها دول هي شقطاهم ولا اي  كل واحد عليه جوز عيون يلهوي وينتظر لهم بهيام 😍😍😍 
رنا .... ولا شفتي الواد ابو عيون فيروزي ده شبها اوي اوي.
ملك ... اه تصدقي شبها خالص
تاليا بضحك ... مش توأمها ،😂😂😂 كلهم فجاه بصولها 
نسبهم متفجاين ونروح لملاك .
ملاك ... هما الناس بيبصولي كده ي مرادي 
جاسر بغيظ وغيره .... عايزاهم يلاقوا ملاك بشعر احمر ناري طويل جدا وبشره بيضاء وعيون فيروزي ويعملوا ايه هه 
جواد بغيره ... انا بقول من الاحسن اننا نمشي 
مازن بغيره.... ايوه اهو كده محدش هيشوفها 
ملاك بتبصلهم بزهول ... وانت ي استاذ مراد مش عايز تقول حاج..(ولسه هتكمل الكلمه لقت نفسها متشاله زي العروسه من مراد )
ملاك...... عاااااا مراد نزلني .
مراد ... لا مش هنزلك ابدا انتي فاهمه ولو مش سكتي هرجع البيت تاني انتي فاهمه.
ملاك..... خلاص خلاص هسكت اهو (ولفت اديها حول رقبه مراد ).
مراد ... شاطره ي ملاكي (وقام باسها من خدها وملاك فجاه خدودها بقت حمره زي الطماطم من الخجل )
ملاك ... مراد الناس (قالت كده وهي مخبيه رأسها في صدره  أما مراد أما لقاها عملت كده قهقه بصوت عالي هو جاسر ومازن وجواد وبعدين راحوا لطاوله الي في وجه طاوله اسد.
نسبهم ونروح للمتفجاين.😂😂😂.
تاليا ... انتوا متفجاين كده لي.
منه ....انتي تعرفي منين أنهم توام.
ملك ... وانتي تعرفيهم منين .
رنا..... ومين فيهم حبيبها 
فهد .....انا بقول الي شالها وباسها ده حبيبها
تاليا... اعرف منين أنهم توام كانوا التلاته معايا في الثانوية وهي بتقول كده وبتشاور علي (جواد وملاك ومازن)ومش فيهم حد حبيبها دول كلهم أخواتها وده وبتشاور على مراد ده مراد الجارحي اخوها الكبير وبيغير عليها اوي وبيحبها جدا وبيخاف عليها أما ده وبتشاور على جاسر ده ابن عمهم وأخوها في الرضاعه ازاي اخوها وهو أكبر منها ده وبتشاور على جواد اخوها وهو قدعها هي ومازن ومولدين في يوم واحد مامه ملاك كانت تعبانه جدا وهي بتولدهم قامت مرات عمهم مرضعاهم مع جواد(  اقول لكم على سر مرات عم ملاك تبقي عمتهم بس مش يعرفوا 🤫)وكده بقا اخوها وبيحبها جدا وبيخاف عليها وبيغير كمان اما ده وبتشاور على مازن فده أخوها التوأم بيحبها بطريقه جنونيه مثلا لو حصل لها حاجه بيحس بيها وبيتوجع مكانها وبيغير عليها اوي حتي يمكن اكتر من أخواتها باباها يبقي سليم الجارحي رجل الأعمال الكبير وعمها سالم الجارحي كمان رجل الأعمال المشهور ومامتها تبقي حياه الالفي ومرات عمها تبقي سما الحديدي بس كده .
منه .... يخرب بيتك يشيخه ده انتي جبتي تاريخ ها هي وعليتها.
أما عند اسد كان شارد في ملامح ملاك وتعصب جدا أما سمع ولاد عمو بيتغزلوا فيها وفي جمالها واتعصب اكتر لما شاف مراد شالها وباسها بس هدي لما عرف انو اخوها بس اتعصب من الفكره نوعا ما  انتبه جدا لما لقا تاليا بتحكي عنها ركز اوي بس مش عارف ليه اتعصب بس شال الفكره من رأسه قال كلهم صنف ******** 
قاطعه من شروده صوت فهد وهو بيقول بفضول طب لي هما خايفين عليكي اوي كده 
حزنت تاليا لما افتكرت السبب وقالت معلش يا جماعه انا اسفه بس مش هقدر اقول حاجه عشان ده شئ يخصها هي.
وبعدين قالت بمرح.. . كده نستوني اقوم اسلم عليها قوموا يالا نسلم عليها.
ونروح لملاك نلاقيها ننصحك وتهزر مع أخواتها وفجاه تلاقي حد بينادي عليها بصوت عالي
........ ملااااااااااااااااك 💗💗💗💗💗💗💗💗💗💙💙💙💙💙💙💗💙💙💙💙💙💙
ياترا اي سبب خوف عائلتها عليها
وايه السبب الي يخليهم مش يعرفوا عمتهم 
وليه اسد بيكره الستات وجنس حوا 
ومين اللي بينادي علي ملاك كده.
يتبع.....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ياقوت قلبي للكاتبة آية العزازي
google-playkhamsatmostaqltradent