recent
أخبار ساخنة

رواية سجينة العادات الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية سجينة العادات الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري


وفجاءة لقت قلم نزل علي وشها من ابوها 
الكل قام وقف 
نورما/بصدمة بابا انت عمرك ما مديت ايدك عليا 
فاروق/,لما تتجوزي حدود الأدب يبقي عاوزة تتربي من اول وجديد
نورما/ هو لما اقول اني مش عاوزة اتجوز يبقي بتعدي حدود الأدب خلاص انا بنت مش متربية و مش حتجوز 
ليلي /اهدي بس يا نورما 
نورما /محدش يقولي اهدي لما تسرقو مني مستقبلي و عمري يبقي لازم اقف واقول لاء دي حياتي وانا اللي حعشها محدش حيعيش مكاني 
بهيجة/  بحده بنت جليلة الربايه صوح احنا هنا حدانه البت ملهاش تقول عاوزة ومش عاوزة اهنه البنته تقول حاضر وبس
ليلي /,انا مسمحش لحد يقول علي بنتي قليلة الربايه أنا مربيها كويس
فاروق/ ليلي متفتحيش بوقك بكلمة اقعدي ساكتة
ليلي / في ايه يافارق جاينا بالعافية و حطتنا قدام الأمر الواقع ومش عاوزنا تعترض انت عجيب 
الجد / خلاصت كلام انا قلت اللي عندي  وآخر سبوع عنعقد علي بنتك يا فاروق عجلها علشان مبحبش دلع البنته متركبناش العار عاد
فاروق / لاعاش ولا كان اللي يركب يا بوي العار انت كبيرنا وكل اللي عتقول عليه ماشي 
نورما/ هو ايه اللي ماشي انتم بتقررو بناء عني ليه انا البقرة ولا جاموسة سحبنها علي زريبه انا بني ادم من لحم ودم ومش حتجوز لو انطبقت السما علي الارض 
بهيجة /اجفلي خاشمك بقي بنت قليلة الربايه 
لسة نورما حترد سحبها فاروق
فاروق / انتي شكلك مش عاوزة تيجي بالادب تعالي معايا وسحبها يطلع بيها سلالم
نورما  /بابا انت بتعمل ايه ساحبني كده ليه 
طلع بيها علي فوق زقها في أوضة 
فاروق /  بزعيق جامد اديني تليفونك هاتي اخلصي
نورما/ بابا انت عارف بتعمل ايه 
فاروق /انتي حتعلمني ولا ايه يا بت ليلي عاملين تفهمك وتقولك ماينفعش لازم تتهببي وتتجوزي و بردو مش عاوزة تفهمي يبقي اللي محصلش برداكي حيحصل غصب عنك
وزقها في الاوضة وقفل عليها بالاالمفتاح 
فاروق / بصوت عالي ليلي ليلي الباب ده ميتفتخش غير يوم كتب الكتاب انتي اللي قدامي و حتتحاسبي علي كده فاهمة ولا مش فاهمة 
ليلي/ بزعر فاهمة فاهمة يا خويا بس اهدي انت انا عمري ما شفتك كده كل حاجة وليها حل 
فاروق /انا  مش عاوز رغي كتير اللي حقول عليه حيمشي ومافيش نقاش ولا تفاهم قضي الامر
ليلي /فاروق بس انت عمرك ما كنت يتعاملنا كده كل حاجة كانت بلنقاش بنا هو في ايه 
فاروق/ بزعيق و ماسك أيدها بقوة في أن بحر دم حيتفتح  علينا لو جوزاة دي متمتش في ان العلتين حيخلصو علي بعض افهموا بقي افهموا 
ليلي /وانت ملقتش غير بنتي علشان تضحي بيها يا فاروق احنا معندناش غيرها 
فاروق/ ليلي مش عاوز كلام كتير واتفضلي يلا ننزل تحت زمان الكل مستني علي السفرة تحت يلا قدامي
نزلت ليلي ولا بيدها حيله وقلبها بيتفطع علي بنتها
وفي سراية العزاوي
اكمل/  بردو مصممين علي جوازه دي انا مش عارف انتم ملقتوش حل غير اني اتجوز
شاهين والد اكمل /وبعدهالك عاد يا ولدي خلوصنا بقي كتب الكتاب يوم الخميس مش عاوز حديت ملهوش عاوزه
اكمل / بس يا بوي انا لاشفتها ولا اعرفها حجوزها ازاي بس 
شاهين / بكرة تكون حداك وتشوفها كيف ما انت رايد بس خلصنا بقي من مشكلة التار انا مش حستحمل حد منيكم يروح مني 
اكمل / حاضر يا بوي اللي تشوفه 
شاهين/  يريح جلبك زي ما ريحت جلبي يا والدي و شد حيلك انا رايد حفيد بسرعة علشان هو اللي يمنع الدم 
اكمل / دي بقي بتاعته ربنا يا ابوي 
شاهين/  كله علي الله يا ولدي 
وفي صباح يوم الخميس 
الكل في سرايا الجندي الكل بيعمل علي قدم وساق 
وفي غرفة نورما 
ليلي / خلاص بقي يا نونو علشان خاطر ماما دا بقي أمر واقع يا حببتي لازم تتقبلي ماهو ابوكي بردو مش حيقدر يكسر كلمة جدك
نورما / ماما لو سمحتي مش انتم خلاص بعتوني مش عاوز حد يتكلم معايا حاضر حتجوز زي ما انتم عاوزين بس اول ما حطلع من هنا آنسو أن كان ليكم بنت اسمها نورما اعتبروني مت 
ليلي / ليه بس كده يابنتي ليه بتقولي كده انتي من عيني من جوا حرام عليكي انتي مش عارفه انا كمان بتعذب ازاي
نورما / أنه عذاب ده اللي بتكلمي عنه أنه عذاب اللي يخليكي تكوني  سجان علي باب الاوضة بتاعتي أنه عذاب اللي يخليكي ترميني لواحد انا لأعرف شكله ولا اسمة 
ليلي /خلاص بقي متزودهاش عليا
نورما / ليه احسن ليكون ضميرك واجعك من ناحيتي لسمح الله لاء ريحي ضميرك علي اخر يا حاجة ليلي 
ليلي /  ايه حاجة دي انا امك ولا نسيتي 
نورما /ودي حاجة تتنسي لكن انتم اللي نسيتم  انا بنتكم وضحيتو بيا تحت مسمي التار والعادات 
وفجاءة. خبط الباب 
دخلت جليلة بكل هيبة و صوت يبفزع الصقر 
جليله  /, وبعادهااك عاد مش ناوية تعجلي بقي يا بت ابني وتحطي عجلك في راسك عاد 
وه وه انتي لساتك ملبستيش فستان العرس 
وفجاءة مساكتها من شعرها لا لا وكتاب الله مش حته عيله اللي تحط رأس كبير عيلة الجندي في الوحل جسمن بالله  لكون دفناكي موترحك لو مغيرتش خلاجاتك عاد همي بسرعة ام العريس تحت ورايده تشوفك جبر يلم العفش 
نورما / بعياط حاضر سيبي شعري بقي حغير اهو  
بداءت نورما في ارتداء فستان الزفاف وكأنه كفن يلف حول جسدها وليست فستان حلم كل فتاه 
ليلي / سامحيني يا نورما غصب عني يا حببتي غصب عني
نورما / والدموع تنهمر بشده انهارده انتم حتكتبو شهاده وفاتي يا امي مش مسمحاكم كلم مش مسامحة اي حد غلط في حقي 
وفتح الباب ودخلت ام العريس  بكل هبه وعلي وشها جبروت 
هانم /  بابتسامة متصنعه يا مشاء الله يا مشاء الله علي عروسة ولدي سنيوره مشا الله عليها 
ليلي / اهلا وسهلا اتفضلي شرفتي ونورتي 
هانم / منور بصحابه يا خيتي انتي بقي تيبجي أم عروسة صوح 
ليلي / أيوة صح وحضرتك ام العريس الحاجة هانم 
هانم / يسمع من خاشمك ربنا واحج ان شاء الله استسمحك بس تسبيني مع عروسة ولدي شوية حداي كلماتي لازما ولابد تسمعهم قبل ماتخش عروسة سرايا حدانا 
ليلي بصت  لنورنا وماله يا ختتي ما هي حتكون بنتكم بردو وحقك تقعدي وترسيها علي عوايدكم 
نورما بصت لأنها نظره كلها قهر 
طلعت ليلي من الاوضة وفجاءة انقلب وش هانم لسواد 
هانم / بعيون كيف الصقر. بصي بقي يا عروسة ولدي انا حقولك كلمتين تحطيهم كيف الحلق في ودانك علشان متجوليش محدش رساني 
قلم نرمين قدري
اولا الدار ملهاش غير ست واحد. وهبتها انا 
انا هناك الأمر الناهي يعني لو دبانه عدت حتكون عدت بأذن متي فاهمة يا بنت البندر يعني لو عوزتي تخوشي الحمام لازما اكون عارفه مفهوم 
نورما / ليه هو انا مش حتجوز راجل برضو 
هانم / ماسكتها من أيدها بحده وعيونها كلها غضب 
بقولك ايه احنا مش حنبداءها كده اللي حقول عليه يتسمع انا ست البيت هناك مفهوم 
عارفة في يوم اسمعك انك زعلتي ولدي مش حيحصلك كويس انتي واخده اطيب وا في عيله العزاوي اكمل ولدي يا زين ما خلفت وبصي عاد انتي داخله حدانه في سرايا مش عاوز.ضافر منك يبان عتلبسي اسود من راسك لرجيلك  عوايدن أكده وتنسي خالص انك كونتي يوم من أهل البندر 
نورما / خلصتي ولاولسه 
هانم / ما تتكلمي عدل عاد احنا واخدينك حدانه تخليص حق مش اكتر يعني تجفلي خاشمك ومسمعلكيش صوت واصل. وخلص كلامك ويلا علشان تروحي حدانا دلوق
نورما / هو ابه اللي روح معاكي انا لازم العريس يجي ياخدني بنفسه من هنا يكده يا مش رايحه معاكي في حته
وفي سرايا العزاوي 
اكمل /  الو ابو امير شفت المصيبة اللي انا فيها
امير / في ايه تاني مش خلاص وافقت على جواز
اكمل/  النصيبة أن البت مطلعتش من الصعيد طلعت من مصر و متعلمة ومعها دكتوراه في الاعلام 
امير. / ياحظك اللي مش معدي ودي حتتعامل معاها ازاي  وهي أزاي توافق تتجوز بطريقه دي 
اكمل / يعني انت مش عارف عوايدنا لما الكبار يقولو حاجة محدش يقدر ينفس 
امير/  والحل حتعمل ايه 
اكمل/ انا رميت طعم صغير لو أكلته يبقي نص المهم اتحل وانا حقدر عليها
امير  /اتحفني عملت ايه 
نرمين قدري
اكمل/ بعت امك تحبها لو جت مع امك بيقي خلاص سهله تتكسر و انا حعرف اعمل كده لكن لو ماجاتش يبقي ربنا يستر بقي 
وفجاءة دخل بدوي شغال عندهم في الأرض 
بدوي /  اكمل بيه اكمل البية الست الوللده عاوزك حدي سرايا الجندي بتقولك تعالي. خد  عروستك حسب الأصول 
اكمل/ غور من وشي يا وش البومة.
امير /خير يا اكمل مرتضش تيجي مع امك صح
اكمل/ ربنا يستر انت عارف يعني تمشي كلمتها علي هانم يبقي السرايا من هنا ورابح حتكون صرب نار
امير /طايب اخلص وروح هاتها وبعدين تتحل 
اكمل /امير انا في ورطة كبيرة مش عارف حطلع منها ازاي خايف اتفضح يا خوي صدقني مش حستحمل فضيحة زي دي
امير /اكمل اهدي كده وان شاء الله ليها حل روح بس انت هاتها علشان امك متتعصبش وعدي الليلة علي خير
وفي سراية الجندي بدق الطبل و اصوات مزامير  وضرب نار  تعلن عن وصول عريس عيلة العزاوي 
دخل اكمل السريا الجندي بكامل اناقتة 
الجد الجندي /يا مراحب يا مراحب بعرسنا الف مبروك يا ولدي احنا حنديك جوهرة عيلة الجندي تحطها في عنيك عاد 
اكمل /اهلا بيك يا حاج اكيد ححطها في عنيا أن شاء  
فاروق /اهلا يا ولدي انا ابو عروستك  براحة عليها يا ولدي هي لستها مواخداش علي عوايدكم هنا بلاش نفسي عليها 
اكمل متقلقش يا عمي في عنيا بس هي فين علشان الناس حدانه في سرايا مستنينين هناك 
فاروق حطلع اجبهالك يا ولدي 
نزلت نورما وايدها في ايد والدها ووراها الجده بهيجة و هانم ولدت اكمل و ليلي ولده نورما 
سلم فاروق نورما لأكمل و هي لم تنطق بكلمة 
اخد اكمل نورما ولسة طرحة نزله علي وشها وذهب بيها لسريا العزاوي  
طلعو غرفة نومهم دخلت نورما وكأنها مغيبة و فجاءة فاقت علي صوت قفل باب الاوضة 
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا
google-playkhamsatmostaqltradent