recent
أخبار ساخنة

رواية سجينة العادات الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية سجينة العادات الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري


طلعو غرفة نومهم دخلت نورما وكأنها مغيبة و فجاءة فاقت علي صوت قفل باب الاوضة 
اكمل /مبروووك يا عروسة نورتي عيلتنا ايه واقفة مكانك كده لية لتكوني خايفة مني لاسمح الله انا أليف مش بعض
نورما/, بتحاول تظهر بقوة وانا حخاف من اية يعني 
ا
كمل /طايب شيلي الطرحة اللي عوشك دي خليني اشوف شكلك لتكوني وحشة وانا أدبست فيكي ماهو ده كمان اللي ناقص 
استفزها كلامة بشده رفعت طرحة من علي وشها
وفجاءة قام اكمل وقف من مكانه من شده جملها 
اكمل /في سره سبحان من خلق فأبدع   ينهار مطلعتلوش شمس دي فرسة حعمل معاها اية دي يا خبتك  يا اكمل معاك ملكة الحسن وجمال 
بس دي لازم تتكسر دي ممكن توديني في داهية 
اكمل بصوت حاد /اسمعي بقي يابت ناس وكلامي ده مش حيتعاد تاني طلوع برا سرايا لوحدك ممنوع نهائي 
نورما /هو ايه اللي ممنوع ليه احنا في سجن 
اكمل /حاجة زي كده و احمدي ربنا اني حخليكي تطلعي برا القوضة 
نورما /بحدة و بنره صوت عاليه  هو في ايه انا عاوز  افهم انت دلوقتي و الست ولدتك من شوية في سريا عندنا قولو بقي انكم كنتم عاوزين جارية مش عروسة 
اكمل / و رفع أيده ونزل بقلم علي وشها بقوة. وده اول درس حتتعلمي انك صوتك ما يعلاش هنا 
انصدمت نورما من المفاجآه شلت تفكرها  لثواني 
ولسة حتنكلم أتزق الباب  وفتح ودخلت هانم والده اكمل ومعاها اربع ستات 
نورما /  انخضت هو في ايه انتم ازاي تخوش كده من غير استئذان و جاين ليه اصلا
هانم /,,جراي ايه يا عروسة أنا هنا ادخل مطرح من عاوزة في وقت ولا ايه يا ولدي 
اكمل /أيوة يا امي بس بردو متزعليش مني واجب كنتي خبطي علي باب بس 
هانم / فضناه عاد الحديت ماسخ ده يلا خلينا نوخلص
نورما/ نخلص من اية انا مش فاهمة حاجة 
هانم / هو اية اللي مش فاهمة ياسنيورة مش ليله دخلتك عاد يلا بقي خلينا نوخلص يلا يا مره منك ليها شوفو شغلكم
نورما انتبهت للعاوزين يعملو معاها وفجاءة جرت على شباك فتحته 
نورما /اقسم بالله العظيم اللي حتيجي جامبي فيكم لأكون رميه نفسي من شباك وانا مش بهدد انا أقسمت بالله 
دق قلب اكمل فجاءة ناحيتها 
اكمل  /اهدي بس اهدي خلاص وتعالي محدش حيقربلك 
هانم/يعني ايه يا ولدي مافهماشي
اكمل / يعني يا ما دي حاجة خاصة بينا واحنا حنحلها مع بعض 
هانم /وعوايدنا و الناس اللي منتظرة تحت حنزل اقولهم ايه عاد 
اكمل /انزلي قوللهم كله تمام وانتي مش حتغلبي يا ام اكمل اكيد فاهمني 
هانم / بس انت كده بتنصر بنت البندر عليا و ده مش صوح يا ولدي 
اكمل /لا يا امي هي بس خايفة و مخبراش عوايدنا انا حفهمها براحة 
هانم /,اللي يريحك يلا يا حرمة منك ليها و حسك عينك منك ليها  اي كلمة حصلت اهنه تطلع برا 
نزلت هانم وهي بنتبص لنورما بحقد 
نورما / بدموع منهمره شكرا 
اكمل /انا اسف متزعليش اني مديت ايدي عليكي حقك عليا 
نورما/بس انا معمتلتكش حاجة انا عمر محد ضربني 
قرب اكمل منها وكأن زرع بداخله حنان ليها طبطب علي 
كتفها حقك عليا يا ست بنات خوشي حمام اغسلي وشك و غيري هدومك وتعالي علشان نأكل 
نورما /حاضر 
اكمل/  بس الاول معلش انتي اسمك ايه 
نورما /بشبه ابتسامة اسمي نورما كل ده ومعرفش اسم مراتك   امال مضيت ازاي علي عقد جواز
اكمل /  عاشت الاسامي يا ست بنات بس هو يعني ابه نورما 
نورما/,. وهي بتضحك هو ده وقته اغير و اجي اشرحلك يعني ايه نورما 
دخلت الحمام و في عنيها دموع تهدد بالانهيار 
وبرا اكمل جلس مكانه وأيده علي راسة وفجاءة رن تليفونه 
اكمل /الو يا أمير 
امير /,صوتك ماله يا اكمل حصل ايه 
اكمل /,مافيش يا أمير مافيش قلبي اتشدلها يا أمير مش عارف اعمل ايه مش قادر قاسي عليها كنت ناوي اكسرها بس مقدرتش مقدرتش اول ما مديت  ايدي عليها قلبي واجعني بجد اتوجعت قوي 
امير/, معقول بسرعة دي يا اكمل معقول حبتها كده. 
اكمل /,هي تخطف القلب يا أمير من اول نظرة بس مش عارف حقولها ازاي 
امير /هي لازم تعرف منك انت يا اكمل اتكلم معاها براحة يمكن تطلع عاقلة و تفهم 
اكمل /ححاول اقفل انت دلوقتي علشان زمنها خارجة من حمام 
فتح باب حمام وخرجت نورما و كأنها أميرة أو جنية 
اكمل /وه وه وه يا بووووووي ايه الحلاوة دى 
نورما /بس بقي منكسفتيش بس غريبة انا مش بتتكلم صعيدي 
اكمل /علشان انا كنت عايش في امريكا انا وامير اخويا
نورما /انا عندك اخ 
اكمل /انا عندي اجمل اخ ممكن تقابلية في حياتك امير ده اجمل حاجة حصلتلي ساعات بحس أننا تواءم مش انا الكبير  هو غيري شخصيتة حاده شوية قاسي أحيانا بس قلبه طيب جدااا جدااا بيخاف عليا من هوا كأنه هو الكبير مش انا 
نورما/ ربنا يخليكم لبعض 
اكمل /طايب ايه ماجوعتيش يلا تعالي علشان نأكل وقوليلي بقي ايه نورما ده 
نورما / بضحك نورما ده جاي من النور حاجة  زي كده يعني  بس انا بعشق الاسم ده قوي
اكمل / علشان كده انتي نورتي حياتي نورما هانم 
نورنا شعرت بحنانه عليها  ولكن لاحظت ضعف شخصيتة وخصوصا قدام ولدته 
نورما /هو انا ممكن اسءلك سؤال 
اكمل /اتفضلي يا ست البنات اسءلي
نورما/هو من الواضح انك انت كمان مغصوب علي جوازه دي طايب ليه ما اعتراضتش وقلت لا انت في وضع افضل مني 
اكمل /بصي بقي حقولك كلمتين علشان متتعبيش في بيت ده هنا اللي كبارات عاوزينه هو اللي بيمشي سواء بقي انتي رضيتي أو مرضتيش .
واحد بس هو اللي وقف في وشهم وقدر يعمل اللي هو عاوزة هو امير  اخويا 
بداءت عيون نورما تلمع بإعجاب لشخصية امير المجهوله 
نورما /و اشمعنا امير يعني لية انت كمان متكونش زيه 
اكمل / بحده أمير حاجة وانا حاجة و يلا بقي علشان ننام 
استغربت نورما من تغيره مفاجيء ونامت نورما بعد صراع طويل مع عقلها 
و
في صباح اليوم تاني 
اكمل /نورما نورما يلا بقي اصحي علشان ننزل نفطر تحت زمان الكل صحي 
نورما بكسل /يوووة بقي يا ماما انا حصحي خلاص
اكمل/ بضحك هههههههههههه ماما اخرتها بقيت ماما انتي يابتني اصحي بقي
صحت نورما مفزوعة اده انت مين وبتعمل ايه في الاوضة بتا وقطعت كلامها افتكرت 
نورما/ اسفة معلش يا اكمل اصل لسة ماتعودتش علي وضع جديد 
اكمل /ولا يهمك بس يلا بقي قومي غيري هدومك علشان ننزل نفطر زمان كل مستنينا 
نورما / عشر دقايق واكون جاهزا 
نزل اكمل و نورما 
الكل متجمع علي سفرة 
هانم /اهلا يا ولدي انت ايه اللي نزلك من قوضتك انا كنت لسة حشيع اطلعلك الوكل فوق ولا هي نكدت عليك من اول يوم 
نورما/ في سرها اللهم اخذيك ياشطان وبعدين في الحزيبونه دي شكلها مش حتسكت غير لما اعملها معاها
اكمل /ليه بس بتقولي كده يا امي انا اللي حبيت افطر معاكم 
الجد /,اتفضلو اقجعدو يا ولدي ملكوش صالح بكلام هانم الماسخ ده اقجعدي يا عروسة افطري
في أثناء فطارهم دخل هشام ابن عم اكمل شاب في أواخر العشرينات بيحب الضحك و الهزار 
هشام / لاسلام علي طعام انا جيت يا قوم 
اكمل /,اهلا بالارجوز انت جيت من فرنسا أمتي يابني 
هشام /,لسة واصل طازة بلسلفوانه بتاعتي قلت لازم ازور بيت عمي واسلم علي أهل الدار 
ثم أطلق صافرة اعجاب ايه الوجه الجديده ده مين قمر ده 
اقتحم وجه اكمل بشده 
وفجاءة سحب ا يد نورما  وشدها يلا علي فوق 
استغرب كل الموجودين من تصرفه الغريب 
طلعت نورما الاوضة 
نورما/  انت ازاي تسمح لنفسك تعاملني كده قدمهم انا مسمحلكش
اكمل/ أن شلة ما سمحتي انت مراتي وانا اعمل اللي انا عاوزه في أي وقت وتأني مرة متنزليش من قوطتك طول ما هشام هنا فاهمة ولا انتي عشتك في مصر ناستك اصولك  بس لاء 
نورما / وانا عملت ايه انا اصلا متكلمتش معاها 
شدها اكمل بشدة من درعها لا وكمان عاوز. تتكلمي معاه هو ده اللي ناقص يا محترمه
شدت نورما أيدها منه بحده هو في ايه مالك يا اكمل هو اي حد حيتكلم معايا حتعمل الشويتين دول  ولا ايه 
اكمل /أيوة من الاخر مش عاوزك تتكلمي مع حد غيري
نورما/ لا انا اكيد بتهزر أما حتعمل اية لما ارجع شغلي 
اكمل / التفت ليها ايه ايه بتقولي ايه سمعيني تاني كده 
نورما/ بقولك انا من بكرا حباشر الشغل بتاعي انا عندي وكالة كبيرة انا مسؤلة عنها 
اكمل /انتي اكيد بتحلمي شغل مافيش انسي موضوع ده خالص شكلك كده عاوزة تشوفي وشي اكمل تاني 
نورما / هو ايه اللي انسي لا حضرتك تفوق كده انت مش واخدني عبده انا معايا دكتوراه في الاعلام حضرتك ويدير وكاله من أكبر وكالات الشرق الأوسط وانا لا بخاف من وشك تاني ولا تالت 
اكمل / يبقي انتي بقي اللي جبتية لنفسك ولازم تخافي
يتبع.....
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا
google-playkhamsatmostaqltradent