recent
أخبار ساخنة

رواية بحر الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمنية الجزار

الصفحة الرئيسية

  رواية بحر الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمنية الجزار


عند بحر 
لو سمحتي ي طنط 
ايوه ي حبيبتي 
انا هنزل اقعد علي النيل شويه 
بابتسامه 
انزلي ي بنتي وخلي بالك من نفسك 
هزت راسها بتفهم ونزلت 
عند زين 
استني ي عمر 
عمر وقف مستغرب 
فيه حاجه  
جاسر اتكلم باحراج 
اه هو يعني انا عارف ان الوقت مش مناسب بس عملت 
ايه في موضوع مريم 
عمر بتفهم 
مافيش حاجه ي جاسر بس انا كلمت جدي لانه 
كبير العيله 
وهو هيحددلك معاد بس لما المشاكل الي احنا
فيها تتحل وكمان هكلم والدي ومريم انهارده 
جاسر هز رأسه وسكت 
زين اتكلم بقلق 
عمر هي بحر كويسه بجد مافيهاش حاجه 
عمر بصله باستغراب وهو فهمه 
لو سمحت ي عمر اقعد عايز اتكلم معاك
عمر قعد بهدوء وزين بدأ يتكلم 
اسمعني ي عمر انا بدون مقدمات كده انا بحب 
بحر وعايز اتقدملها وكمل باحراج 
وبصراحه كده انا بحبها من فتره بس كنت 
ببعد عنها بسببك 
بصله باستغراب وهو كمل 
اه بسببك اصل كنت بشوفها دايما تكلمك وتضحك معاك
انت بس وبصراحه كده كنت مفكركوا يعني 
عمر اتكلم 
مفكرنا بنحب بعض 
هز رأسه بالموافقه  وقال بس هي قالتلي انك ابن عمها وأخوها 
عمر بابتسامه 
بس احنا بنحب بعض زين بصله بغيره وغضب 
عمر ضحك وكمل 
اه متبصش كده هو فيه اخ بيكره أخته بردوا 
بحر مش بنت عمي بس بحر اختي الي بخاف عليها 
واكيد اتمنلها واحد زيك 
زين بفرحه 
بجد طب كلم جدك بقي واجي اتقدملها علي طول 
عمر اتنهد واتكلم بحزن 
بس هي مش هتوافق 
زين بصدمه وخوف 
ليه مش هتوافق هو فيه حد في حياتها 
عمر بنفي
لا مافيش بس زي ماقلت فيه شويه مشاكل كده 
جاسر اتكلم 
طب ي عمر اتكلم معانا يمكن نقدر نساعد 
وللمره التانيه بقولك اعتبرنا اخواتك والي هتقولوا 
مش هيخرج برانا وكمل بمرح وبعدين داحنا هنبقي الجواز اخواتك يعني 
عمر محبه 
انا فعلا بعتبركوا اخواتي والله وعلشان كده هقولكوا الي حصل 
وبص لزين امبارح وانت مع بحر حد صوركوا
والصور وصلت للبيت ووالدها ضربها وقالها كلام جارح وحكالهم علي كل الي حصل وزين وجاسر انصدموا خصوصا لأن جاسر دائما كلامه معاها في حدود وبيبقي قدام عمر وزين بردوا وحتي لما كلمها علي النيل متخطاش حدوده ولا عمل حاجه وعمر ختم كلامه 
وهي احم سابت البيت 
زين انتفض من مكانه
صور ايه انت شفتنا كنا قاعدين عادي وانا قلتلك انا كنت قاعد 
معاها ليه ومين الي عمل كده
وبعدين سابت البيت ازاي وهي فين دلوقتي 
جاسر بتهدئه
اقعد بس ي زين وبص لعمر كمل ي عمر
عمر كمل 
متقلقش هي عند رحمه وانا الي وصلتها وبالنسبة للصور 
فاختي الي عملت كده 
جاسر بخوف 
اختك مين ريم 
عمر بنفي 
لا سمر
جاسر اتطمن وزين اتكلم 
وهي تعمل كده ليه 
عمر بحيره 
معرفش معرفش بس انا قطعت علاقتي بيها لحد ما بحر تسامحها 
جاسر بنفي 
غلط ي عمر المفروض تروح وتشوف هي عملت كده ليه 
ومتسبهاش غير لما تعرف 
عمر بتفهم 
تمم انا هروح دلوقتي اتكلم معاها 
عمر بحر كويسه 
اه كويسه قلتلك عند رحمه 
زين بغيره وهي رحمه معندهاش اخ ولا ايه
عمر بابتسامه لغيرته 
لا معندهاش مافيش الا هي ووالدتها بس حتي والدها متوفي 
تمم وكمل عمر بحر مش هتوافق عليا ليه 
عمر فكر يقوله بس رفض 
بص الافضل تعرف منها انا ماشي 
سابهم ومشي وجاسر اتكلم 
ايه ي ابني هتعمل معاها ايه 
زين باستغراب هعمل ايه يعني هحاول اعرف هي ممكن ترفضني ليه 
جاسر 
يعني هتحاول معاها 
زين بتأكيد 
اه وبدل المره الف لاني شايف نظره الحب في عينيها ولو رفضت زي ما عمر قال هفضل وراها لحد ما توافق 
جاسر بضحك
والله واقع ي زينو 
زين بسخريه 
اسم الله عليك 
وكان خارج وقفه صوت جاسر 
رايح فين 
اتنهد النيل مكان مكنت قاعد معاها امبارح سلام 
وخرج بتمشي لحد ما يوصل 
بحر قاعده علي النيل ومعاها نوت بوك وبتكتب فيه 
ماذا بك!؟ 
لا شئ فقط اعافر لكي استمر في يوم آخر ومعاناه اخري لا يعلم عنها أحد 
واستمر في الابتسام في وجوه الآخرين بسمه ميته ليس بها حياه حتي ينقضي يومي
الي متي !؟
لا اعلم الي متي سأستمر في فعل هذا لكن ما أعلمه أن هذا ما اعتد عليه لا احد يعلم ما بي فقط استمر في الابتسام حتي يأتي ما قد يغير قدري 
هل سيتغر !؟ 
اعتقد لأ بل متأكد من تغير قدري فلا شئ يستمر كما هو 
وان لم يتغير ! 
سيتغير واثق من هذا 
حتي لو لم يتغير فسأعلم أن هذا خير بالنسبه لي 
وسأظل ابتسم  دائما وفي نهايه اليوم احتضن نفسي واواسيها واهون عليها ما تمر به 
بقول " كل شئ  علي ما يرام " 
#بحر
#موني 
كل حاجه هتتغير وربنا هيراضيكي 
لفت لقت الي بيتكلم زين ابتسمت 
ازيك ي زين 
احلي زين دي ولا ايه 
احم انت ايه جابك 
برفعه حاجب 
ايه جابني امم قلبي قالي هلائيكي هنا 
ابتسمت بكسوف وسكتت 
وهو كمل ليه ماجاتيش الشغل 
الحزن بان علي ملامحها وافتكرت الي حصل معاها 
مافيش إرهاق مش اكتر وبعدين خلاص انا عربي مع عمر في الكافيه 
امم تمم بس حلو الي انتي كتباه ده انتي بتكتبي 
 مش دايما عادي 
زين بدون مقدمات 
بحر انا بحبك وعايز اتجوزك 
عند عمر 
روح وفعلا قرر يكلم سمر ويعرف عملت كده ليه
دخل الشقه ونده عليها 
سمر ي سمر 
خرجت من جوه عينيها وارمه من العياط وبصوت مبحوح 
نعم ي عمر 
بدون كلام شدها علي الاوضه بتاعته وكانت ريم سمعته 
دخلت وراهم 
بكل هدوء عايز اعرف. ليه عملتي كده في بحر 
بتعيط ومش بترد
كرر كلامه بصوت اعلي 
انطقي ليه عملتي كده
بانهيار 
لاني بكرهها ومش بحبها 
عمر وريم انصدموا وهي كملت 
اه بكرهها عارفين ليه لان انتوا بتحبوها اكتر مني 
وبابا وماما بيحبوها اكتر ما بيحبوني حتي جدي 
مميزها عننا 
والكل بيقول بحر بحر ايه مافيش الا هي 
قعدت علي السرير وكملت بعياط 
الكل بيحبها ليه فيها ايه زياده عني 
ده حتي عمر اخدها معاه الشغل 
ددايما بتحبها عني 
ريم خرجت من صدمتها 
يعني انا يوم ماسمعتك بتتكلمي في الفون 
كنتي بتتكلمي علي بحر 
سمر بتأكيد 
اه كنت بتكلم مع صاحبتي 
عمر بتساؤل سمعتي ايه 
ريم 
سمعتها مره بتتكلم مع صاحبتها في الفون وبتقول انا يكرهها ومش بحبها بس انا مجاش في بالي بحر 
عمر بهدوء وبص لسمر
احنا بنحبك زيك زيها وانا والله بحبكوا لانكوا
اخواتي 
وانتي بتقولي كلنا بنحبها اكتر منك جدي مميزها 
وأهلنا بيحبوها مافكرتيش ليه 
بصتله باهتمام 
انتي مش شايفه معملت عمك ليها حتي امها 
مش بتدافع عنها 
مفكرتيش اننا بنحاول نعوضها ولو جزء بسيط من 
الحب الي هي محرومه منه من أهلها الي المفروض يبقوا اكتر ناس بيحبوها 
والشغل الي انتي بتقولي عليه هي الي طلبت تشتغل لما كنت بتكلم معاها تسلي نفسها بدل ما تقعد تسمع كلام عمك الي بيجرحها والي كان معاها في الصوره ده مدير المطعم زي مانتي عارفه وكان قاعد عادي وانا شفته وكمان هو عايز يتقدملها 
وريم كملت 
علي فكره بحر بتحبك وبتعتبرك اختها وانا بحبك والله بس زي ما 
عمر قال بنحاول نحسسها بالحب الي مفتقداه 
وانتي الي عملتيه غلط سوئتي سمعتها قدام أهلها وخلاص 
سمر انهارت اكتر 
عمر بصلها بحزن هو وريم 
سمر هديت واتكلمت عمر بالله عليك وديني عندها 
اعتذرلها وهقوم اقول لعمي الحقيقة بس بالله عليك وديني ليها الاول 
ريم اتكلمت 
مش هتيجي انا كلمتها الصبح وحاولت معاها وهي 
قالت هتفضل عند رحمه حتي تريح أعصابها 
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير
google-playkhamsatmostaqltradent