recent
أخبار ساخنة

رواية سجينة العادات الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية سجينة العادات الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري


الظابط/ بااس الكل علي بوكس لحد من شوف حكايتكم ايه 
ملكة القلم نرمين قدري
نورما / لاء بوكس ايه اللي حركبو ده لاء لاء ماينفعش 
الظابط /هو ايه اللي مينفعش هو انا واخدك اضايفك عندي وبصوت عالي اتفضلي علي البوكس يلا
انتفضت نورما من صوته ولكن تمالكت نفسها 
نورما / بتحدي لا مش راكبه حضرتك هو في اية نتفاهم انا معرفوهمش قبل كده انا كنت ماشية هما طلعو قدامي فجاءة بس انا بجد معرفوهمش اقسم بالله 
محمد / والله شوف البت وعمايلها بقي بزمتك ياباشا بلعقل كده في حد طبيعي يمشي وسط زرع في وقت زي و عارف ان طريق مليان ديابه تعقل يا بيه
الظابط /  ولا كلمة خلصنا الكل علي بوكس بسرعة ومش عاوز ولا كلمة 
وفي سرايا
الكل وافق برا الاوضة قلقان علي الحفيد المنتظر
وفي داخل 
دكتور /  الشيك الاول و بعدين اطلع اقولهم أن جنين نزل 
ماهي/ انت مادي بطريقه صعبة يا ساتر عليك اللي عملك دكتور ظلمك 
دكتور/ من غير غلط يا مدام وانتي إبليس نفسة يتعلم منك
 الست اللي تبقي قادرة تقنع جوزها انها حامل و لاء وكمان بتسقط و تلبسها لحد تاني تبقي قادرة و إبليس نفسة يسقفلها  ويضرب لها تعظيم سلام
ماهي /  برافو عليك خاف بقي علي نفسك لو حاولت تلعب معايا اعرف ان اللعب مع شيطان هلاك وانا شيطان نفسة اتفضل الشيك بتاعك خده وغور من هنا 
دكتور / لا العب معاكي ولا تلعبي معايا الله يكون في عون اللي حقيع تحت ايدك اللهم أكفيتا شرك 
طلع الدكتور من الاوضة وكان في انتظارة في الخارج الكل متجمع
تقدم امير 
امير /خير يا دكتور طمني  الجنين حصله حاجة
دكتور / للاسف كان نفسي اطمنك بس ربنا يعوض عليكم الجنين نزل شكلها اخدت ضربة جامده علي بطنها سببت في الإجهاض ربنا يعوض عليكم 
امير  /بحزن شديد شكرا يادكتور تعبناك معانا
وعند نورما وصلت قسم 
ضابط /  الكل يوقف و يحكي اللي حصل 
اتفضلي أبدأي   انتي يا آنسة  قولي اسمك وعنوانك
نورما /  بشموخ  انا اسمي نورما فارق الجندي 
قام وقف ضابط بسرعة انتي من عيلة الجندي كبار البلد 
نورما  / بتحدي اكتر و مرات المرحوم اكمل العزاوي حضرتك 
اتغير لو وش ضابط وبهت وتحولت ملامح وشة لزعر
ضابط  / وانتي ايه اللي منزلك في وقت زي ده من بيتكم
نورما /  ليه هو في قانون يمنع نزولي من بيني في أي وقت
انا انزل في الوقت اللي يعجبني ومش زمبي انكم سابين كلاب ضاله دي في طريق 
محمد / شوفو البت وردها انتي حتسنعبطي انتي ،جاية معانا بمزاجك 
نوما   اتلم بدل ما اجيلك  اغير ديكور وشك ده وانا مش طايقة نفسي اصلا و قرفانه منكم 
الضابط /  باااس ايه احنا قاعدين في سوق  هنا وانت وهو اتلمو 
وناده علي عسكري 
عسكري /  تمام يا فندم
ضابط  /اتفضل خد البهوات علي تخشيبة الصبح 
عسكري / أنجر يا متهم منك ليه 
 الضابط بهدوء وكأنه اعجب بجمالها 
مدام نورما انا مقدرش اعملك حاجة قصاد اتهامة 
نورما / وهو اي حد يقول اي حاجة تصدقها وانا كمان بتهمة هو اللي معاه بتهمة التعدي عليا في طريق عام 
وكلامي قصاد كلامهم 
ضابط/  بس احب اقولك انك مش حينفع تخرجي انهاردة حتباني معانا لصبح 
نورما  /اللي هو ازاي يعني انا لا يمكن اقعد هنا دقيقة واحده 
ضابط / للاسف مش بمزاجك الخدمة الوحيدة اللي اقدر اعمهالك  اني مش حنزلك التخشيبة تحت حاسيبك هنا علي مسؤليتي 
نورما  /بس صدقني مش حينفع ابات هنا انا معملتش حاجة هما اللي اتهجمو عليا 
ضابط /,انا عارف كل ده بس نيابة ليها الظاهر و انتي مش تعاوزة تقولي كنتي بتعملي ايه في وقت ده 
ضابط مدام نورما انتي المفرود مكانك مش هنا مكانك تحت 
بس اللي انا عاوز افهمه انتي ايه اللي نزلت في ساعة زي دي و متقوليش مافيش قانون بيمنع انتي عارفة انك في صعيد مش في مصر يعني نزول عنا بحساب اكيد حاجة قوية قوي اللي خاليتك خاطري وتنزيلي في وقت ده 
نورما /  هو ممكن احتفظ بالاسباب لنفسي لو سمحت. مش حابة اتكلم 
ضابط / اوكية اتفضلي نامي ساعتين انهار اصلا طلع
خرج ضابط من مكتب وماسك التليفون
ضابط / الو سلامة عليكم امير بيه غزاوي
امير وكان في قمة غضب وهو بيوصل الدكتور ايوه مين معايا
ضابط/ انا محمود عوض ضابط قسم نجع 
امير /خير في حاجة  حصلت ساعة الضابط 
ضابط / بصراحة اه مدام نورما عندنا وهي في ورطة بس هي مش عاوزة تفهم أنها في مشكله كبيرة
انتفض امير و بصوت حاد نورما مين اللي عندكم نورما مرات اكمل اخويا
ضابط /للاسف أيوة مدام نورما مرات المرحوم اكمل  
امير /انت بتخارف بتقول ايه وطلعت امتي من سرايا و جت عندكم اصلا ليه. اقفل اقفل انا ثواني واكون عندك
طلع امير زي مجنون اوضة نورما بتاكد انها مش موجوده 
فتح الاوضة وقاعد يدور عليها زي مجنون خبط أيده في الحيطة من غيظ
نزل جري علي عربتة أحدها وطار علي قسم نجع
دخل امير القسم بكل هايبتة وعلي وجه غضب عارم وكان جواه بركان أوشك علي الانفجار 
امير/ عاوزة الضابط محمود لوسمخت
العسكري/ اهو اللي هناك ده يا بيه 
جري امير علي ظابط 
امير /بكل هيبة انا أمير العزاوي 
ضابط/ اهلا وسهلا بحضرتك
امير/ فين مدام نورما لو سمحت 
ضابط /نايمة في مكتبي ماهو ماكنش ينفع انزلها تخشيبة 
امير /والله عال وليها نفس تنام كمان
 سهلة بكره حنسيها اسمها مش النوم بس ما علينا و المدام بقي مشرفه عندكم بتهمت ايه 
ظابط /اتلجلج اصل انا كنت ماشية ووو
أمير / بنفاذ صبر اخلص يا حضرة ضابط المدام جاية في أية
ضابط / بسرعة فعل فاضح في طريق العام 
تحول امير الي بركان غضب وماسك في رقبه ضابط
انت بتقول ايه انت عارف بتتكلم عن مين مرات مين و بينت مين انت اتهبلت ولا شكلك كده 
اتلم القسم عليهم 
وهما بيخلصو ايد امير من رقبه ضابط  
ضابط / اهدي بس يا أمير بيه اهدي وافهم باقي كلام 
امير /  افهم ايه هو بعد اللي قلته في كلام 
ضابط  /اهدي بس وانا حفهمك اتفضل اقعد بس تشرب ايه 
امير / مش عاوز اتزفت اخلص احكي 
ضابط /  انا كنت في دورية بلف زي كل يوم وفجاءة من ناحية الارض الزراعية لقيت صوات طالع وصوت ناس بتتخانق روحت اشوف في ايه لاقيت مدام هدومها متقطعة و اتنين ماسكين فيها 
اشتغل امير من غصب بشده 
امير/ هدوم مين اللي مطقعة يعني هي جوا هدومها متقطعة و انت قاعد ساكت كده 
ضابط / اهدي بس هي لوحدها جوا مافيش حد معاها 
المشكلة في الاتنين اللي في حجز تحت مصممين أنها كانت معاهم بمزجها و المدام مش راضية تقول هي كانت بتعمل ايه هناك في وقت ده و ايه اللي نزلها من بيتها 
امير /  نهار ابوهم اسود و مش معادي ابعت هاتلي الكلاب دول هنا يا اما انا وعزة حلال الله حنزل ليهم الحجز و ما حخالي حته سليمة فيهم اخلص 
ضابط/ اهدي بس يا أمير. بيه احنا دلوقتي اللي محتاجلهم  آلاتهم لو اصرو علي اقولهم حتتحول لقضايا وانا عاوز الحق موضوع قبل ما يوصل للنيابه 
انا حبعت اجبهم ولازم انت تكون هادي خالص زي ما فاهمتك انا لسه ما اختش اقولهم
امير/ ماشي اتفضل وانا هادي خالص عادي جدا 
ضابط / في نفسة يارب عدي الليلة دي علي خير
بعت ضابط عسكري يحبهم 
اول ما دخلو هجم امير عليهم وقاعد يضرب فيهم بعزم ما فيه 
امير بقي هي اللي جت معاكم بمزاجها بأولاد ال.....
ضابط / مش كده يا أمير بيه اهدي شوبة 
امير /اهدي ازاي دانا مش حاسبهم وحلبسهم تهمة سرقة واغتصاب انثي 
محمد/  خاف خلاص خلاص يا بية حقول علي حقيقة
حسين/ اخرص يا محمد حتودينا في داهية 
ماسك امير حسين من راقبته هو حيوديك في داهية وانا حطلع روحك ايه رايك 
محمد / خلاص يا بية و ربنا حقول خلاص 
احنا كنا ماشين انا وحسين بنشق علي الارض زي عاده الخوف علي محصول من ديابه وساعتك زين العارفين 
امير /  اخلص انت حتكي قصة حياتك اخلص 
محمد / القصد واحنا ماشين لمحنا مدام ماشية بتجري وكأن حد بيجري وراها و فجاءة واقفت تتلفت يمين وشمال وفاهمت ساعتها أنها تاهت و انها مش من صعيد اصلا علشان أهل الصعيد مش بيدلو في وقت ده لانهم عارفين أن وقت ده خطر 
بصراحة شيطان شاطر و ضحك علينا انا وحسين و البت ايه بصراحة. زي لهطة القشطة تتاكل اكل ملبسه كده 
جري امير علي لكن ماسكة ضابط بشدة 
ضابط / اهدي بس يا أمير لية براحة حياخدو جزاتهم متقلقش كل كلامهم لتسجل في محضر رسمي و حيتعرض علي نيابة الصبح
ثم التفت إلي محمد 
وانت ايا زفت اتلم واتكلم بأدب
امير /بعصبية ونفاد صبر  هو انا اقدر اخد مدام واجبها الصبح
نرمين قدري 
ضابط/ طبعا. بعد كلامهم هي معلهاش حاجة خالص خدها بس الصبح تكون عندي علشان نيابة
امير /شكرا لزوقك هي فين 
ضابط/ في مكتب ده ثواني اخش اندها 
امير / ماسك أيدها بعد اذنك انا داخلها مش يتقول هدمها مقطعة حتخش ازاي حضرتك
ضابط  /بعتذر لحضرتك 
دخل امير الاوضة و قلبه  بيتخلع عليها نفسه يضمها لحضنه يطمنها ويحسسها بالأمان لكن عملتها اكبر من ان تغتفر لازم عقاب
دخل امير كانت قاعده حاطة راسها بين أيدها و بتعيط بنهيار 
دخل رمي في وشها جاكت بتاعة في وشها 
امير ثانية الاقي برا يا هانم
وسابها وطلع 
نورما / في نفسها يالهوي يالهوي هو مين اللي قاله  ده مش حيعديها بالسهاهل و خصوصا اني هربت استر ها يارب معايا استر يارب 
جرت نورما تلم هدومها عليها و تلبس جاكت كان طويل عليها وواسع شكله يضحك عليها
طلعت نورما ملفوفة في جاكت امير الضابط كتم ضحكتة بالعافية 
امير / في غضب اتفضلي قدامي 
ماشات نورما وحتموت من خوف ركبو عربية و امير ملتزم الصمت تام مش بيتكلم 
نورما /في نفسها استر يا رب هو ده الهدوء اللي بيسبق العاصفه انا عارفه انها مش حتعدي علي خير 
دخل امير و نورما سرايا كان نهار طلع وناس بدات تصحي 
امير/ اجري علي اوضتك و استري نفسك قبل ما حد يصحي وأياكي اسمع اللي حصل ده اتقال لحد بموتك
انفضلي قبل ما حد يتزفت يصحي و انا جاي وراكي لأن حساب الهانم كتر قوي ولازم تشوف حل الوضع المهبب ده 
جرت نورما علي اوضوتها وركبها بتخبط من رعب 
دخلت الاوضة و قفلت علي نفسها ووقفت ورا باب 
نورما / استرها يارب حيعمل فيا ايه و فجاءة لبست قناع شجاعة ولا يقدر يعمل معايا حاحة انا عدتي تخلص انهارده و توظ انا حسبهالهم وامشي يشبعو بيها 
دخلت نورما واخدت دش سخن هدي أعصابها خالص 
 نورما / يووووو كالعاده ماجابتش هدوم معايا 
لفت فوطة وطلعت تلبس فجاءة بابا فتح و دخل امير بقمة غضبه 
يا تري الحديد والصخر حيلين ولا خبفضل صخر تابعونا في البارت القادم مع نورما في عشق الأمير 
يتبع.....
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا
google-playkhamsatmostaqltradent