recent
أخبار ساخنة

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسمة سلام

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسمة سلام


في احد البيوت ف الصحراء ف وقت الغروب كانت تنام نغم وشوق علي سرير وشربات تقف بالخارج 
عتال:  كان لزم يعني 
شربات:  اها واتهمد بقا
عتال:  واحنا نعرفهم منين 
شربات:  هو انت ودنك منمله ولا اي مش قولتلك يخصو نعمه ونعمه كان ليها فضل كببر عليه 
عتال:  عشان ابوكي 
نعمه:  انت لي بتفتح ف الموضوع داا دلوقتي 
عتال:  عشان دا السبب الحقيقي 
شوق:  سبب اي 
نظرت خلفها وبدات تتهته ف الكلام 
شوق اقتربت:  ساعديني لي فعلا لي مسالتكيش هتساعديني  لي
عتال:  احم طب انا هخرج شويه اشوف الوضع وارجع 
شوق:  انطقي ساعديني لي 
شربات:  ملكيش ف ومتدخليش
شوق:  لا ليا وعايزه اعرف فهمه
شربات جلست علي الكرسي ومسكت كاس بيدها وشربت منه 
جلست شوق بالكرسي المجاور لها.. بتساعديني لي 
شربات:...
شوق: انطقي يا شربات
بلحظات ضعف رمت شربات الكاس علي الارض..
شربات: عشان انا مش شربات 
شوق: اي..!
شربات: اهاا زي مسمعتي انتي حور واتسميتي شوق وانا شهد واتسميت شربات
شوق:  مين دا الا سماكي مش فهمه حجه 
شربات بدموع: الشارع واالرجاله والكباريهات والنصب وكل حجه كل عذاب شفنه ف حياتنا 
شوق: ازاي 
شربات: ونا صغيره امي ماتت كان عندي اخ ولد ابويا تعب مننا... قلهلنا كدا قلنا انا تعبت وزهقت منكم يا ريت امكم خدتكم معاها ف القبر..
وبعد شهر واحد من موت امي.. خد اخويا طفل 8 سنين اجمل طفل لو كنتي شوفتي ..شوفتي عينه وهيا بدمع عشان هيبعد عني...
ف يوم صحيت افيت بابا بيلبسو هدوم وقفل الباب عليه ونزال وبعد ساعات كتير مش فاكره عدتهم رجع لوحدو من غير اسامه...
شوق: اخوكي صح 
شربات: احسن حجه في الدنيا بس هيا كمان اختفت
شوق: طب راح فين
شربات: ضحك استهذاء ودموعها تنزاال...
ف اليوم نفسو جابلي فستان فرح تخيلي بنت عندها 12 سنه هتتجوز راجل عنده 62 سنه..
قالي لو معملتيش كدا هرميكي زي اخوكي واسيبك للكلاب ف الشارع..
ههههه مع ضحكت استهزاء طالت لمده..
كنت بخاف من الكلاب  مكنتش اعرف ان الكلب احسن بكتير.. بس لبست الفستان وخدني  علي الكباري وووووو هناك شفت العجوز ومسكني من ايدي كان مسكها وكانو هيكلني..
بدات اعيط وانهار وانا شايفه بابا وهو ماسك الفلوس وفرحان وخارج كانت اخر مره شوفتو فيهااا.
شوق: سكتي لي كملي 
شربات: خرجت نعمه وكانت لسه قمر ف شبابها كانت صغيره وجميله جداااااا عرفت حكايتي ووقفت قدمي ومسحت
 دموعي واتكلمت مع العجوز وطلبت يسبني وياخد وحده كبيره من عندها ومستعده تدفعلو كمان بس يسبني اهم حجه 
وافق ودخلت المكتب ومسحت دموعي وحكتلها عني انا وماما واسامه وبعد كدا كلت ونمت تاني يوم صحيت ملقتنيش هربت وبقيت ف الشارع....وهههه بقيت شربات 
شوق: شهد متزعليش 
شربات: تصدقي انا نفسي كنت نسيت شهد دي مهو كل واحد متشرد ملوش زمب كلنا ضائعات يا شوق يمكن حظي كان احسن ولا نسيتي..
شوق: الله يرحمها خلينا ف دلوقتي 
شربات: منسيتهاش صح 
شوق: ولا هنسها 
شربات: هسعدك تخدي حقق 
شوق: لي 
شربات: عشان احس ان خد حقي 
خرجت نغم وهيا تمسك رأسها من الالم ...
شربات مسحت دموعها واتفها وهيا تظهر الابتسامه..
شرباات: يخربيتك فكرنكي دخلتي غيبوبه 
نغم: هو احنا فين 
شتشتيا 
شربات: دا بقا وكر شربات ياشربات وهنستخبا هنا 
لوقت م نلقي حل لمشكلتكم 
نغم: طب مش هنعرف بابا والشباب
شربات: زمنهم عرفيو طبعا
شوق: طب هنعمل اي دلوقتي 
نغم: لزم نعرف مين  ممكن يقتل نعمه 
شوق: او مين عايز ينتقم مننا احنا 
شربات: صح 
شوق: لزم نفكر مين الا عايز يخلاص مننا 
شربات: تفتكرو مين
شوق:  بيبرس 
نغم: او مهند
شوق: مهند مهند مين
نغم: هحكيلكو عنو 
..............
في بيت محمود
مريم: لا لاااااا انا عايزها بناتي
حاتم: لي هربو
شهاب: خايفين
ادهم: كنت هعمل اي حجه بس تكون بخير 
حاتم:لزم نلقيهم 
ادهم:جبت التايها
حاتم: بقولك اي 
محمود: ششش عشان نعرف نساعدهم
 لزم نكون ايد واحده 
اسر: صح حدا
مريم: طب هتعملو اي 
محمود: امشي دلوقتي يا مريم ولو ف حجه هنتصل 
بيكي
مريم: لااا انا عايزها بناتي 
حاتم: امشي يا طنط واحنا هنلقيهم 
ممريم انتو االاتنين مسوالين تجيبو بناتي فاهمين 
حاتم: حاضر
ادهم: حاضر 
خرجت مريم وبدا يتكلم محمود جدا وبطريقه المحامي 
محمود: الا قتل لزم يكون بينا 
ادهم: يعني اي 
محمود: يعني اكيد يعرفنا كويس لانه قدى ياخد سكينه من بيتي 
اسر:  الا بفكر ف ازاي دخل وخدها وقتل بيها من غير بصمات دا معنه انه 
شهاب:  دخل مخصوص عشان يسرقها وينفذ جريمتو 
حاتم:  صح عشان كدا البصمات فضلت موجودها 
ادهم:  وطبعا ف سبب انه يتعب وويعمل كل دا ولا كان قتلها بسكنه تانيه وخلاص 
محمود: هو انه يدمر بناتي ويحبسهم بتهمت نعمه 
شهاب: صح 
محمود: شوفتو لما فكرناا لقينا خيط ازاي 
حاتم: اححححح تمم انا موافق نساعد بعض  عشان خاطر البنات
ادهم: وانا كمان موافق
اسر: طب كويس هنعمل اي دلوقتي 
شهاب: نحاول نلاقي البنات الاول اهم حجه
اسر: بس ازاي
حاتم: اي حجه البنات ممكن يعملوها هيروحو ف ستين داهيه 
ادهم: يبقا لزم نلقيهم
محمود:قولتلي اسمها اي البنت الا هربت معاهم
حاتم: شربات
ادهم: الخيط الا هيوصلنا للبنات  هيا شربات 
اسر: كب يلا نلقي اي حجه توصلنا ليها 
شهاب: سلام يا عمي محمود ولو عرفت جديد بلغنا يلا يا شباب.. 
خرج الشباب  واتجه الا الحبس ويتحدثو مع المسجونات 
بعد مده عرفو معلومات عن العتال وبدوا يبحثون عنه..
ف العربيه
حاتم: تفتكر هيوصلنا لحجه 
ادهم: انا متاكد 
اسر: ااشمعنا يعني 
ادهم: شوفتو شكلها وهيا مستعجله تمشي وتخرح من القسم 
شهاب: ادهم بيتكلم صح 
ووصلو الي بيت العتال ف حاره بسيطه في امبابه...
ادهم: خبطو 
حاتم: تعالو نكسرو 
ادهم: لا طبعا 
حاتم: لي 
ادهم: عشان لو طلع كل توقعاتنا  غلط هنتحبس 
شهاب: صح خبطو احسن
اسر: ابعدو....
مرات العتال: مين 
شهاب: ايو يا مدام 
مرات العتال: ايو مين
اسر: اهلا بحضرتك ممكن نقابل العتال
مرات: والهي هو مش هنا بس ممكن يجي ف اي وقت 
ادهم.طب تعرفي فين شربات
خافت مرات العتال واغلقت الباب بسرعه ولكن مسكه حاتم بيده بقوه 
حاتم: استني 
مرات العتال: انا معرفش هيا فين يا حضرت الظابط هيا هربت بس مش هنا
ادهم: اولا احنا مش حكومه ثانيا عرفتي منين انها هربت 
مرات العتال:اااا
دخلو الشاب وجلسو وبد يتحدثوا 
اسر:البنتين ف خطر وشربات كمان 
شهاب:ساعديهم وقولي مكانهم 
مرات العتال:ااااا
العتال:الله لله لله مين دول يا بت 
ادهم وقف ومسك بالعتال وبداء يتخانق
شهاب: ششش اهدا وسيبو 
ادهم: هما  فين
حاتم:  بقولك اي عايز تساعدهم قولنا بدل ماقسم بالله هقتلك
شهاب:بص اسمعني وصلنا للبنات عشان هما ف خطر
العتال بعد صمت: تعالو معايا...
ركب الشباب خلف العتال وبدوا يطلعون الي الصحراء
شربات: نغم شوق الحقوووو
شوق: ايي
شربات: اصحبكو 
نغم بخوف:  انتو 
خاتم: اازاي تعملي كدا 
شهااب نغم انتي تعملي كدا 
ادهم: اتجننتي صح 
شوق: ايدي يا ادهم 
اسر: بقا بتهربي يا نغم تهربي 
ادهم: انتي اي عايزها اي تاني مش كفايا الا انتي في تهربي كمان 
شوق: طب اهدا وهفهمك
حاتم: انتي كدا صح انتي كدا شاطرها
نغم: حاتم صدقني انا هفهمك انا مكنتش اقصد كدا 
شربات: اهدو ياجماعه
حاتم: بس
ادهم: مسمعش صوتك فهمه
شوق: يووو بس بس بقا 
نغم: طب اقعد وهفهمك 
شهاب: لي يا نغم
شوق: افهمو بقا انت وهو  ونا وهيا مقتلناش ومش مستعدين نموت
حاتم: ودلوقتي لقيتو الحل 
نظرو شوق وشربات ونغم الي بعض 
نغم: لقينا الدليل 
يتبع.....
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent