روايات

رواية ظننا انه باب الامل الفصل الرابع 4 بقلم ملك ناصر

رواية ظننا انه باب الامل الفصل الرابع 4 بقلم ملك ناصر

رواية ظننا انه باب الامل الجزء الرابع

رواية ظننا انه باب الامل البارت الرابع

رواية ظننا انه باب الامل الحلقة الرابعة

عدا اليوم من غير جديد وتانى يوم♡♡♡♡♡
كيان كانت نايمه وصحيت على صوت المنبه يعلن يوم جديد
بصباح جديد.. صحيت بكامل نشاطها دخلت اخدت شاور
وطلعت بشعرها المبلول وكان شكلها حلو اوى وفجاه تليفونها رن..
كيان: الو..
مروه: ازي حضرتك يا كيان هانم..
كيان: ازيك يا ميرو عامله ايه..
مروه بتعجب: ميرو؟!
كيان: ههه اه ميرو مانا بره الشركه بكون واحده تانيه..
مروه: اه تمام على كده بقا ازيك يا كوكى هههه
كيان: هههه المهم كنتى عايزه حاجه..
مروه: ايوة الكسرتيره الخاصه بجاسر بيه الجارحى اتصلت
وجاسر بيه بيقول لحضرتك تيجي لعندوا على الشركه علشان تتموا الثفقه الجديده وتبدؤا الشغل مع بعض..
كيان: تمام يا مروه تسعه بالظبط هكون في شركه الجارحى
وانتى هتحصليني على هناك بالورق تمام..
كيان قفلت ولبست بنطلون جلد اسود ضيق وبلوزه رسميه
بيضه ورفعت شعرها وحطت بعض اللمسات الخفيفه من

 

 

الميكب ولبست كعبها وخرجت..
كيان لدهب واخواتها: صباح الخير يا بنات..
دهب واسيل ومليكه: صباح الخير يا كوكي..
دهب: تعالي يا حبيبتى افطري..
كيان قعدت تفطر..
كيان: عاملين ايه في الجامعه يا بنات..
اسيل: كل خير يا حبيبتى عاملين كل خير..
كيان: مش عارفة ليه مش مرتحالك يا سولى..
اسيل بتمثيل الصدمه: انا..
مليكه: انتى كده من اول سنه هههه
دهب: وانتى يا كوكى عامله ايه في شغلك..
كيان: كويسه يا ماما الحمدلله الدنيا ماشيه تمام.. بابا محمد وحشنى اوى..
الابتسامه اللي على وش اسيل ومليكه ودهب اختفت..
دهب: ربنا يرحموا يا حبيبتى..
كيان: انا عمرى ما هنسا فضلوا علينا ابدا..
(محمد ده بقا حكايتوا حكايه هنعرفها بعدين)
اسيل: سنويتوا النهارده صح..
كيان: صح هروح ازوروا بعد ما اخلص شغل..
دهب: ماشي يا حبيبتى يالا بقا علشان متتاخريش..
فعلا قامت كيان اخدت تليفونها ومفاتيح موبايلها وخرجت
ركبت عربيتها واتجهت على شركه الجارحى..
………………………………….

 

 

عند جاسر…..
جاسر للكسرتيره: بعتى الفاكس لشركه KN
(شركه كيان )
هدير: ايوة يا فندم وبعتت خبر انها هتكون موجوده على الساعه تسعه وبعديها اجتماع مع شركه……
جاسر بمقاطعه: الغى اي اجتماع بعد الساعه حداشر..
هدير: بس الاجتماع ده مهم يا فندم ده مع عمر الدالى..
جاسر بحزم: انا قولت الغى اي اجتماع بعد الساعه حداشر..
هدير: امرك يا ففندم..
……………
الساعه دقت تسعه وكان صوت كعب بطلتنا مسمع في الانحاء..
الكسرتيره استقبلت كيان بترحيب واحترام كبير..
: اهلا وسهلا يا كيان هانم اتفضلى على مكتب جاسر بيه..
راحت كيان معاها لمكتب جاسر خبطت الكسرتيره ودخلت..
هدير: جاسر بيه كيان هانم بره..
جاسر: دخليها..
دخلت كيان بثقه للمكتب وعلى وشها ابتسامه جميله وجذابه..
جاسر قام بهدوء ومد ايدوا يسلم على كيان: اهلا انسه كيان..
كيان مدتلوا اديها: اهلا بالجارحى..
اديهم لمست بعض كيان حست باحساس اول مره تحس بيه
اول ما لمست ايدوا وسحبت اديها بسرعه منه وظهر عليها الارتباك..
جاسر: اتفضلى..
قعدت كيان على الكرسي اللى اوداموا..
جاسر: تشربى ايه..
كيان: ممكن قهوه ساده..
جاسر طلب اتنين قهوه ساده وبدؤا في شغلهم..
……………………

 

 

عند مليكه…………….
كانت بتجري هي والاء علشان يلحقوا المحاضره..
مليكه: اجرررررري يا الاااء
الاء: يخربيتك نفسي اتقطع استنى اقفى..
مليكه وقفت تاخد نفاسها وكانت خلاص وصلت اودام المدرج..
ولسه هتدخل قاطعها صوت رجولى من وراها..
الدكتور: استنى عندك..
مليكه وقفت ولفت وشها ببطئ..
مليكه: احم ازي حضرتك يا دكتور..
دكتور انس: لا والله.. انا كويس وانتى عامله ايه..
مليكه: كلو تمام الحمدلله.. المدرج كلو ضحك على مليكه..
دكتور انس بغضب: احنا هنهزر.. جايه متاخره لا وكمان
بتدخلى كده بدون اذنى..
مليكه: يا دكتور انا…
انس بمقاطعه: بره..
مليكه: نعم؟!
انس: اطلعى بره مفيش حد بيدخل بعد ما بدخل..
الاء اتحرجت وكانت هتخرج بس مليكه وقفتها: استنى يا الاء.. ووجهت كلامها لانس بعصبيه ممزوجه ببرود: اولا معاد
محاضره حضرتك الساعه تسعه ونص بالظبط ودلوقتى
الساعه.. وطلعت تليفونها.. الساعه تسعه ونص الا خمسه
يعني انا مش متاخره ولا حاجه ثانيا مفيش حاجه اسمها
محدش يدخل بعد حضرتك لو حضرتك دخلت بدرى دي
حاجه متخصنيش لكن انا داخله قبل المحاضره بخمس
دقايق والمفروض كمان متبدأش شرح الا لما الخمس دقايق تعدى..

 

 

الكل بص على مليكه بصدمه من جرأتها وانس بصلها بغضب و عنيه بقت حمره من الغضب..
مليكه مسكت ايد الاء وقعدت وطلعت كمان حاجتها وفعلا انس بدا اول ما الخمس دقايق عدت..
…………………………..
عند كيان وجاسر…….
جاسر باعجاب: الحقيقه انا مبهور من ذكائك جدا في الشغل يا انسه كيان..
كيان بابتسامه مجامله: شكرا على المجامله الجميله دي
جاسر: لا بجد مش بجاملك انا كده ضامن الثفقه الجديده
احنا لو اخدناها هنكسب كتير جدا.. اول مره اشتغل مع حد ذكى كده ونفس دماغى..
كيان بثقه وهي بتحط رجل على رجل وبترجع بضهرها الورا:
ههههه نحن نختلف عن الآخرون يا جارحى ..
ضحك جاسر على عفويه كيان..
كيان قامت وابتدت تلم في حاجتها: طيب يا جاسر بيه استأذن انا بقا بما اننا خلصنا شغل..
جاسر: تمام..
كيان خرجت ووراها خرج جاسر وكل واحد ركب عربيتوا..
ولكن الصدفه جمعتهم تانى بعد عشر دقايق..
كيان لاحظ انى عربيه جاسر ماشيه وراها بس محطتش
الموضوع في دماغها لحد ما وصلت عند المقا.بر
وكان جاسر وصل لنفس المكان.. وقفوا الاتنين قصاد بعض..
كيان: انت بتمشى ورايا ولا ايه؟!
جاسر: ههه وانا همشى وراكى ليه..
كيان: اومال ايه اللي جابك هنا
جاسر شاور وراها واتجه على ق. بر زوجتوا..
راح لهناك بهدوء تحت انظار كيان..
قعد اودام قبر. ها بدموع متجمعه في عينوا.. وفضل ساكت..
كيان كانت مستغربه وقربت منو: مين دي؟!
جاسر بصلها بنظره كده اللي هو انتى مالك يعني..
كيان استوعبت هي قالت ايه: اه اسفه انى ادخلت.. ولفت بضهرها علشان تمشى..
جاسر بحزن: مراتى

 

 

كيان وقفت بصدمه: م. مراتك؟! انت كنت متجوز..
جاسر: ماتت بعد ما ولدت بنتنا بأسبوع واحد.. واحد بس
كيان مكنتش تعرف انو كان متجور لا وكمان مخلف..
كيان: الله يرحمها..
جاسر: يارب.. وانتى كنتى جايه هنا ليه..
كيان: كنت.. وكملت بحزن.. كنت جايه ازور بابا النهارده سنويتوا الرابعه..
جاسر: الله يرحموا..
كيان: شكرا.. واتجهت لقبر باباها
او اللى كانت بتعتبروا باباها….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظننا انه باب الامل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!