روايات

رواية رسالة قدر الفصل السادس عشر 16 بقلم لارين كمال

رواية رسالة قدر الفصل السادس عشر 16 بقلم لارين كمال

رواية رسالة قدر الجزء السادس عشر

رواية رسالة قدر البارت السادس عشر

رواية رسالة قدر الحلقة السادسة عشر

بعد فتره تالين فا’قت وكان محمود جمبها هو وفاطمه
محمود بحز’ن علي بنته: حمدالله على السلامة **يابنتي
فاطمه: حمدالله على سلامتك ياقلبي
محمود: تالين انتي ساكته لي اتكلمي
تالين: انا عوزه اروح اشوف احمد ممكن
محمود: طيب قومي علي مهلك
تالين بدأت تقوم كانت حاسه بدو’خه بس اتحملت وقامت
وصلو قدام المشر*حه ودخلو بأذن من الامين الي برا مع الممرضه
كانت تالين وقفه مش عارفه تتلم علي اعصابها وهي شايفه جث**ث كتيرر قدامها خا’يفه تشوفه قربت منهم الممرضه ووقفت عند جث*ه معينه وشالت الملايه
كنت بقدم رجل وبأخر التانيه للحظه حسيت اني اتشلي’ت*** وانا شيفااه جثه* بجد
حسيت للحظه اني عوزه اصر*خ حاسه اني خسر’ت حاجه غاليه مبقتش عارفه اتحكم في نفسي مسكت وشه بأيدي الاتنين: احمد رد عليا انت سامعني صح انا عارفه انك سامعني هما بيقولو انك مت”* بس انا عارفه انك مش هتسبني وتمشي هتسبني ازاي رد عليا ها مش انت قولت اننا بروح وحده قبل كده قولت صح ازاي سبتني انا لسه عايشه
انت مكنتش بتعرف تبعد هتسبني كده عادي ازاي بالله عليك رد عليا عشان خاطري
ههون عليك تسبني بجد ههون عليك المرادي برضو
الممرضه: مينفعش كده غلط
تالين: شششششش بس اسكتي احمد هيصحي وهو نايم دلوقتي اطلعي برااا انا بكلمه دلوقتي متدخليش بينا
تالين: احمد طيب اوعدني انك هتقوم معايا دلوقتي يلا
تالين فاقت واتكلمت بقه*ر: قوم بقا انا بكره’ك** انت ازاي سبتني ومشيت ازاي هتسبني لمين
قوم بقا انت طول عمرك انا’ني دايما كنت بتفكر في راحتك انت عمرك مفكرت في حالتي بعدك هتبقي عامله ازاي دايما اناني ومبتحبش غير نفسك انا بكر’هك** اووي ومش هسامحك عمري كله رد عليااا سبتني ازاي ومشيت حسابنا لسه مخلصش انت عملت فيا كده لي هتسبني دلوقتي ازاي انت عمرك كله معايا انت واعدني هنعيش سوا ولما نمو’ت” هنمو’ت* سوا ازاي انت مشيت وسبتني لوحدي لي رجعت من الاساس طلاما عارف انك هتسبني لي ظهرت تاني لي اصلا قربت مني ومن حياتي
محمود قرب من تالين الي وقعت* علي الارض بسببب عيا’طها* واخدها ف حضنه: اهدي يحبيبتي هو دلوقتي ف مكان احسن
تالين بقهر*ر: ما’ت* بسببي احمد ما’ت** بسببي يبابا
محمود ملس علي شعرها وطبطب* عليها: مش بسببك يروحي دا قضاء وقدر ادعيلو ربنا يرحمه
تالين مكنتش مستوعبه ولا كانت حاسه بالي حواليها كانت بتعي”ط ف حضن ابوها وبس
________________________________________________________________________________________________
عند يحيي: يلا ياليلي اي كل دا الطياره هتفوتنا كده
ليلي: خلاص خلصت امسك الشنطه دي نزلها تحت لحد مجيب ليان وجايه عشان نايمه
يحيي: طيب
يحيي نزل وكان ومستني ليلي تحت لكن قبل ميركب العربيه لقي الشرطه قدامه
اوقف عندك
يحيي كان خا”يف بس حاول يخبي خو’فه: نعم انتو بتنادولي انا
تاج بسخريه*’: اايوا هو فيه غيرك
يحيي: ومين حضرتك
-انا الرائد تاج عز الدين
يحيي بدا يبان عاليه التو’تر
تاج بابتسامه: اتفضل معايا
يحيي: ليه انا عملت اي
تاج: هتعرف في القسم* هاتوه
يحيي حس ان دي نهايته كان بيفكر ف الف فكره يهر’ب بيها لكن ممعرفش لان العساكر كانو محوطينه من كل اتجااه
________________________________________________
-كانت تالين نايمه علي السرير ومحمود وفاطمه بيهدو”ها
الباب خبط
تاج: حابب اتكلم معاكم ف موضوع
محمود: اي هو يابني
تاج: احنا قبضنا* علي يحيي جوز بنت حضرتك
محمود: شكرا ليك يابني تعبنا’ك معانا والله
تاج بابتسامه وهو ملاحظ ز’عل تالين: لا شكر اي دا شغلي
سأل بستفسار:مدام تالين مالها
محمود: مفيش بس ابن صديقه عزيزه علينا تعيش انت*
تاج: البقاء** لله طيب هستأذن انا وهبقي ارجع ف وقت تاني
محمود: تمام يابني وشكرا ليك مره تانيه مع السلامه
تاج: سلام
تاج بعد مخرج حس ان قلبه و’جعه**عليها لما شافها ف الحاله دي:ياترا اي حكايتك ياتالين
عدا فتره وتالين خرجت من المستشفي*$ وبدأت حالتها تستقر وتتحسن وحور كانت بتساعدها تطلع من الإكتئاب** الي كانت فيه
في يوم
الباب خبط
فاطمه: مين يالي علي الباب استني جايه اهو
فاطمه فتحت
فاطمه: تعالي يحورر ازيك عمله اي
حور: الحمدلله ياطنط فين تالين
فاطمه: اقفلي الباب وراكي وادخلي هتلاقيها ف اوضتها
حور: حاضر
حور دخلت عند تالين لقيتها ماسكه صوره احمد وسرحانه
حور حست بالحز*ن علي صحبتها وعلي حالتها: هتفضلي كده كتيرر ياتالين
تالين: مش عارفه انسااه ياحور هكد’ب عليكي لو قولتلك اني بطلت احبه
حور: عارفه ومصدقاكي وحاسه بيكي* بس انتي لازم تفوقي لنفسك وللبيبي
حاولي تفتكري المعامله الي كان بيعاملك بيها
-انتي بتقولي اي ياحور يرجعلي وانا هستحمل المعامله دي بس يرجع احمد ما’ت** بسببي *
حور قربت منها وحضنتها: ششش خلاص اهد’ي هو والله ف مكان احسن ادعيله* اعتبريه سافر رجع سافر تاني وانتي هتنسي بس متفضليش كده هتتعبي** والله
تالين مسحت دمو”عها**: هحاول هحاول
حور: ها قوليلي عملتي اي مع تاج
تالين: رفضته*
حور: لي كده
تالين: دا بيستعبط**
حور: علي فكره شكله بيحبك
تالين: مفيش حاجه اسمها حب ياحور ولو رجع تاني هيتر*فض زي المره الي قبلها
حور: مش عارفه اقولك اي والله انتي عنيده
تالين: ولا حاجه
________________________________________________________________________________________________
عدت فتره تالين بدأت تنسي احمد خالص وبدأت تشوف حياتها وتهتم بنفسها ورجعت تكمل دراستها
حور: فاضل كتيررر رجلي وجعتني** اووي
تالين: ايوا فاضل حاجه صغيره بس
حور: انتي من الصبح بتقولي كده ها قوليلي فاضل اي
تالين: التاتين
حور: نعم يختي وتطلع اي دي كمان
تالين: اسكتي* اسكتي* مش عوزه غبا’ء* ايش فهمك انتي
حورر: يااارب صبرني عليها لحد متولد واخلص
كانت ماشيه ف المول وبتشتري حاجات للبيبي هي وحور وفجأه طلع تاج ف وشهم
تالين: اي دا انت بتطلع منين ياعم
تاج: قولتلك هبقي معاكي زي خيالك *
تالين: وانا قولتلك مش عوزه حد يبقي معايا سبني* بقا
تالين: يلا ياحور
حور انتي فين؟
تالين كانت هتتعصب””* بس مسكت نفسها: حور فين
رفع اكتافه وضحك: معرفش باينها خلعت*
تالين: اي خلعت* دي
تاج: بعدين نشوف مين الي خلع* دلوقتي انا عوزك ف موضوع
تالين بأستسلام: اتفضل
طيب تعالي نقعد عشان نتكلم وعشان متتعبيش **
-تمام
-هو انا بصراحه كنت حالف ما أحاولش في حاجه تاني لكن بعد ما شوفتك حبيت المحاولات وحلفت اني لازم اتجوزك حتي لو هفضل احا’رب سنين وسنين لكن لازم النهايه** انتي تكوني
اخدت نفس واتكلمت: تاج انا فيه شعور بالتو’ها*ن ملازمني طول الفتره دي مشاعري متلخبطه** ومتناقضه** ومش عارفه انا عاوزه ايه ومش عارفه ممكن اوصل لايه ولا هاممني اوصل لفين كل الي انا عارفاه وفاهماه اني عاوزه اكون كو’يسه انا وولادي
تاج ابتسمت بحنيه علي خو’فها كان حابب ياخدها ف حضنه بس تراجع وقرر انه يطمنها بكلامه ويقنعها
:ممكن تديني فرصه انا حقيقي بحبك عارف انك اتخذ*لتي كتيرر من صحابك واكتر اشخاص حبتيهم بس انا حابب اكونلك بيت ليكي ولولادك حابب ابقي اب ليهم حابب اربيهم وحابب اشاركك فيهم حاببهم من قبل مايجو علي الدنيا عاوز افهمك ان
الضعا’ف ما بيتجمعو”ش واللي بيستسلموا للايام ما بيتجمعو*ش انما الاقوياء بياخدو بعض غصب** خدي بالك في اقدار معلقه بأختيار الانسان مش كل راح مكتوب انه يرو’ح ساعات بيكون اختبار من ربنا علشان نفو’ق ونحافظ عليه بعدين وساعات بتكون اشاره انه هيتعبنا **لكن في النهايه احنا الاساس احنا عاوزين ايه؟ الانسان مخير والحب والجواز اختيار وانا اخترتك انتي وحتي لو رفضتيني* هختار’ك تاني وتالت ومليون لاني بحبك ومعرفش حبيتك ليه وازاي وامتي بس كل الي محتاجه دلوقتي انك تد: يني فرصه وتوافقي
حور: يلا وافقي
-انتي كنتي فين
-مش وقته وافقي بقا
-طيب اديني فرصه افكر
تاج: معاكي ٥ دقايق هروح اجبلك ايس كريم فيهم تكوني فكرتي
ضحكت علي طريقته وعلي اهتمامه بيا: دا اي دا
تاج وهو ماشي: يلا الوقت قرب يخلص**
فو’قت علي صوت حور: وافقي يتالين وافقي جايز ربنا بعته ليكي عشان يعو’ضك بجد
تالين: خا’يفه* وانتي عارفه خا’يفه* من اي
حور: النااس مش زي بعضها علي فكره مش معني انك قابلتي ناس كتيرر و’حشه* ومؤ’ذين** ان الناس كلهم زي بعض ادي فرصه لتاج لانه باين انه بيحبك بجد
تالين: تفتكري
حور: ايوا
تالين: طيب
تاج قرب عليهم وقعد
-خدي دي ليكي ودي ليكي ياحور
تالين بصد’مه: انت عرفت اني بحب التوت العادي والبري منين
تاج: بصي انا معرفش بس انا كمان بحبهم ف قولت اكيد انتي هتحبيهم زيي
تالين: انت بتتكلم بجد
تاج: ايوا والله
تالين: طيب انا موافقه
تاج: علي اي
-عليك
-انتي بتتكلمي بجد
-هر’جع ف قراري شكلي
-لا دا انا كده اجبلك تلاجه الايس كريم كلها بقا
________________________________________________
بعد سنه))
ياتالين تعالي سكت’ي لميس بتعيط**
تالين كانت بتتحرك وهي بطنها منفو’خه من الحمل: اي مش عارف تسكت* طفله
تاج: اسكت مين مش ملا’حق كل ما براء يسكت لاميس تعيط *
تالين: طيب هاتو وانت حاول تنيم لاميس لحد مانيم براء واجي
ماشي
بعد ساعه علي الحال دا
كانو التؤام نامو*
تاج قرب عليها وهي قعده بتتفرج علي التلفزيون وباس راسها
تاج: معلش يروحي هانت كلها كام شهر وتولدي ويبقي عندك ٣ كتاكيت مصد’عينا
تالين بضحك: بس بقا متفكرنيش ونبي* انا خا’يفه مش عارفه هقعد ف الصداع وعيا*طهم دا لحد امتي
تاج اخدها ف حضنه: بكره هيكبرو ياحبيبتي وتلاقيهم بيجرو حواليكي كده هيجننو’*كي برضو
تالين اتعدلت ف قعدتها: لا دا انت مصم’م بقا
تاج: ابدا يروحي والله انا من بكره هطلب علي اجازه لحد متو’لدي
تالين: ليه تاخد اجازه انا كويسه
تاج ابتسم بحنيه وباس ايديها: كله يهو’ن عشان عيونك ياتالين انتي دخلتي حياتي نورتيها بوجودك دفيتي* قلبي ودنيتي كلها انتي والملا’يكه الصغيرين بتوعي
تالين حضنته: ربنا يديمك ف حياتنا يارب وميحر’منيش* منك ابدا
تاج مالك بعد’تي كده ليه
-انا قر’فا*ك ف عيشتك صح ببقا متو’تره وخا*يفه طول الوقت بتعصب** وبتقمص”* دايما ومن اقل حاجه ووخداك من شغلك واستغلا*’ليه صح لا انا انا’*نيه
: لا بالعكس زعلك** وقمصك'” دا انا اكتر حاجه بحبها فيكي وبعشقك وانتي بتنكد*’ي عليا
تالين: انت بتتر’*يق عليا
-بالعكس بس انتي حقيقي جميله انا بحب انا*نيتك فيا بصراحه مافيش اجمل من كده
-اسفه* بجد لكن انا علي طول ببقا عوزاك معايا بطمن ف وجودك ياتاج
-مش محتاجه انك تقولي كده انا فاهمك ماتبرر’يش ولا تتكلمي انا فاهم وحاسس هاتي حمولك علي كتفي ومتا’خفيش*
-مش عارفه مين غير”ك بصراحه كان هيستحمل جنا’ني وهبلي** وخنقتي* وعيا’طي”* ونكد’ي* وكل العك* اللي ف حياتي ده مش عارفه حقيقي اقولك ايه
تاج حضنها: لا تقولي ولا تعيدي وجودك ف حياتي لخص” كل الكلام الي لازم يتقال وحبك كل ثانيه ف قلبي بيزيد *
تالين شد’دت علي حضنه
تاج قام ومسك ايديها وقال بمرح: تعالي نسهر في البلكونه لحد الفجر’ وبعدين نروح نصلي ** ونام
-اشطا هروح اعمل حاجه نشربها وهاجي بسر’عه **
تاج: لا لا ارتاحي انتي يروحي انا هعملهم ومش هتا’خر
ابتسمت علي حبه وحنيته عليا
قعدت في البلكونه وبدأت افتكر حنيه تاج وازاي عرف يطمني* بعد ما كنت فا’قده *الامل ف اني الاقي حد يطمني بعد بابا وافتكرت اول واخر زياره لاحمد ف المقا’بر **
فلاش باك))
ازيك عامل اي دلوقتي يارب تكون كويس انا بدعيلك علي طول علي فكره طبعاً بتقول دلوقتي اي سبب زيارتي ليك انا جيت عشان اعا’تبك واقولك اني حبيت بعدك حبيت حد مش شبهك تعرف انا مش ها’ممني يحيي عمل كده ازاي وليه لاني محبتش يحيي بسببك*”
متعتبرش ان حبي ليغيرك خيا’نه اياك لانك انت الي خا’ن الاول انا حبيت لما لقيت الي يفهمني الي يفهم سكوتي ويعرف اي مز’علني من نظرا’تي* لقيت الي يميز بين نبره صوتي المختلفة* حبيت لما لقيت راجل بيقدر الي بعمله عشانه مهما كانت حاجه بسيطه، بيعرف قيمتي وبيحتر’م رآيي حتي لو كانت مش مناسبه ليه حبيت لما لقيت شخص بيعرف يزود ثقتي* بنفسي مش يقلل”ها حبيت لما لقيت الي بيحببني ف نفسي وبيحبني زي منا*
عارف هو مين تاج
ربنا كان كاتبلي يومها اني اعيش* واني اقابل تاج ويكون عوض ليا من ربنا
تعرف انا حسيت اني بتنفس للمره الاوله معاه عرف يمتص** من روحي الو’*جع الي عيشته بسببك* او بسبب غير”ك عرف يعوضه بفرح وضحك وامان
عرف يتقبل مزاجي والعند* بتاعي بقا بيحا”ول ميسبش* ف قلبي و’جع* او ز’عل حتي لو مكنش هو سببه* بيد*عمني مبيحسينيش اني غلط* حتي لو عملت حاجه غلط*
عرف يتعا’مل معايا عرف يهتم بيا ويعوضني* يااحمد تعرف لما حبيته حسيت بأيه حسيت ان الحب الحقيقي مش لازم يكون الاول الحب الحقيقي محتاج را*جل يااحمد انا كنت بتمني اني اكمل بقيت حياتي معاك لكن انت ضيعتني **منك معرفتش’ تحافظ عليا ربنا يسا’محك وير’حمك**
باك))
فا’قت من سرحا’نها علي صوت محبوب قلبها **
-ملاكي بتفكر ف اي
تالين بحب: بفكر فيك
تاج: ازاي احكيلي
تالين: ولا حاجه تعاله نسمع ام كلثوم
اشتغلت وهي بتقول
وقابلت الدنيا وقابلت الحب
احكيلي قولي ايه من الاماني ناقصني تاني وانا بين ايديك 🌚❤️
#تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رسالة قدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!