recent
أخبار ساخنة

رواية حكاية وعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أشرف

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية حكاية وعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة أشرف


ف الكافيه شاب قاعد و شاف جرسونه من بعيد نداها
شاب:لو سمحتي.
البنت:افندم.
تنح شوين
البنت:افندم! ي استاذ 
الشاب:هاا اه كنت عايز قهوي مظبوطه
البنت:تمم .. عايز حاجه تاني
الشاب:اه لا ..لا شكرا
البنت بصتله ب رفعت حاجب و مشيت
''بيبصلي لي كدا دا هو كل شويه المعكسات و القرف ربنا يتوب عليا من دي شغلاانه''
بنت2:مالك ي وعد بتكلمي نفسگ ولي اي
وعد :ها لا بس الوحد زهق من نظرات الناس ليا
بنت2:اهدي ي حببتي هتعملي اي يعني الحمد لله اننا بنشتغل و بنصرف ع نفسنا و خلاص
وعد:طيب يختي الحمد لله .. يلا هاتي لي تربيظه 7عصير لمون و لي 3قهوي مظبوطه و ل 8 اتنان شاي
البنت:طيب ثواني ..
و ملت شاب الطلبات و عملوها
البنت:وعد .. خدي
وعد:اشطا 
و اخدت و اديت الزباين الطلبات عند الشاب المتنع كان بيشتغل 
وعد حطت الطلب:اي طلبات تاني ي فندم
كان مندمج ف الورق الي معاه
وعد:احم احم .. اي طلبات تاني
الشاب:ها لا لا شكرا 
وعد مشيت 
بعد نص ساعه
الشاب:لوسمحتي 
البنت صحبت وعد راحت
البنت:افندم 
الشاب:لو سمحتي ندلي البنت الي هناك دي 
البنت ب استغراب:نعم !حضرتك عايز وعد
الشاب:هو اسمها وعد 
البنت:مش الي هناك دا ''شورا ع وعد''
الشاب:اه
البنت:اه اسمها وعد حضرتك عيزها لي
الشب:و انتي مالك .. نديها و خلاص
البنت بغضب :تمم
و مشت رحت لوعد
البنت:وعد وعد
وعد:ها ف اي ي مريم
مريم:شيفه الشاب الي هناك دا عيزك
وعد باستغراب:و دا عايز اي دا 
مريم:علمي علمك روحي شوفي 
وعد قامت:تمم .. شوفي التربيظه دي عيزه اي
و مشت راحت للشاب
وعد :افندم
الشاب:ه هو انتي اسمك اي
وعد برفعت حاجب:نعم و انت مالك .. افندم اي طلبات 
الشاب:اه اتعرف علكي
وعد:انت لو محترمتش نفسك هقل منك جامد ف خليك ف حالك و ملكش دعوه بيه
الشاب :ف اي براحه مش كدا
وعد:دا الي عندي اذا كان عجبك 
الشاب ببرود:طب هاتي الحساب
وعد اديته الفتوره 
و هو حاسب و مشي 
مريم:وعد ف اي كان عايز اي
وعد:كان عيز يحكها و خلاص اديته فوق دماغه
مريم بضحك:صحبي الرجوله
وعد:اومااال دا احنا نفوت ف الحديد 
هزره شويه و كل وخلصه شغلهم و هم مروحين
.......................
ف الشارع
مريم:بت بت متجي نجيب كبده و سدق و نعملهم ع العشا انهردا
وعد :بت انتي ورستي من ورايه ولي اي احنا معانه فلوس يختي منين
مريم بحزن:نفسي فيهم بطني وجعتني من اكل الجبنه 
وعد بحزن:هنعمل اي ي مريم ما احنا بنشتغل و بنصرف ع نفسنا و ع كليتنا هنعمل اي يعني 
مريم:ع رئيگ الحمد لله 
وعد:طب بقلك اي وربنا ما مزعاكي بلاها تصوير ورق انا هكتبهم و خلاص و يلا هجبلك كبده 
مريم:اديكي هتوجعك ي قلبي خلاص بلاش لم نقبض و خلاص
وعد بضحك:لا ي حلت امك ما انتي هتسعدني ف الكتابه و يلا نجيب كبده لحسن وربنا جعانه 
مريم بضحك:يلا بينا يشق
**********************
وعد بنت جميله و طيبه و جدعه جدا بس الظروف وحشه اوي وعد ابوها وداها ملجا و هي عندها 13سنه يعني كانت كبيره و عرفه اهلها كويس بس ابوها وداها الملجا و عاشت هناك فاتره و بعد كدا هربت منه و سرقت من مكتب المديره كل الورق بتعها شهادت ملاد و ورق مدرسه و كل حاجه و ضيعت من عمرها سنه بتشتغل عشان تقدر تدخل مدرسه تاني و عيشه من غير اهل
وصفها
متوسطه الطول سمره بغمازه بعيون عسلي كرفي
**********************
مريم بنت جميله بردو و جدعه عاشت مع ام و اب فقراء جدا جدا ابوها كان و هي صغيره خالص يخدها يشحت بيهاا و لما كبرت و فهمت ان الشحاته حرام و خافت من نظرات الناس قالتلهم مش هتشحت ولا هتروح ف حته عزبوها و اهنوها كتير اوي لحد ما كان عندها 15سنه كانه هيجوزوها غصب عنها ف اخدت كل حاجه تخصها و هربت
موصفاتها
بيضه نسبيا و طويله اطول من وعد و عيونها زرقاء و ملمحه حلوه
يتبع.....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent