recent
أخبار ساخنة

رواية كنت لا أبالي الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم رحمة عصام

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية كنت لا أبالي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحمة عصام

رواية كنت لا أبالي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحمة عصام

رواية كنت لا أبالي الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم رحمة عصام


_ملك بشك: يعني عدي كويس؟!
=كاظم بأبتسامه: طبعااااا، يلا؟!
_ملك بخوف: تمم يلا
مشيت معاه وانا خايفه بس حاولت اتصنع البرود زي مـ عدي علمني، ركبت معاه العربيه ومشينا في طريق غريب ومليان رجاله وفي حركه غريبه مش فهماها، دب الرعب في قلبي مقدرتش اتماسك اكتر من كده وجسمي ابتدي يترعش ومعرفتش اداري خوفي، وصلنا عند البيت لقيت مازن واقف وحواليه رجاله كتير وأول مـ نزلت من العربيه في اكل بدء يتوزع عليهم وانا مش فاهمه حاجه ولا عارفه في ايه، لقيت مازن بيقرب عليا وعلي وشه ابتسامه غريبه مش فهماها، وقف قدامي وحط ايده على كتفي وقرب عشان يبوسني من راسي حطيت ايدي في وشه ومنعته واتكلمت بحده......."
_انت مجنون ايه الـ انت بتعمله ده؟!
=مازن بابتسامه: بعمل ايه؟؟
_ملك بضيق: عدي فين!!
=مازن بأبتسامه: تعالي
شدني من أيدي وانا مذهوله وحاسه برعب مش خوف بس، دخلنا وخدني على اوضه وأول مـ دخلت شوفت ابو ملك واقف وعدي مربوط بسلاسل حديد وباين عليه انه مضرروب ومازن وكاظم واقفين ورايا بيضحكوا بصيت بصدمه وطلعت اجري على عدي واتكلمت بعياط........"
_ملك بلهفه ودموع: عدي...... مالك يـ حبيبي في ايه مين عمل فيك كده
=عدي بتعب وابتسامه: متقلقيش يـ ملك انا بخير، متعيطيش مبحبش اشوف دموعك دي
_ملك بعياط: بخير ايه!! انت متدمر خالص
بصيتلهم واتكلمت بحده وقولت......"
_انتوا واقفين كده ليه مين عمل فيه كده؟!
مازن اتحرك وقفل الباب بالمفتاح ورجع وقف قدامي وقال بأبتسامه مستفزه......"
=انا
بصيتله بغضب وحسيت ان شياطين الكون كله بتتنطط في وشه وبدون أي مقدمات وبكل قوتي نزلت بالقلم على وشه لدرجه انه رجع لورا واتكلمت بغضب وقولتله......."
_انت ازاي تعمل كده في اخوك؟! انت اتجننت؟! فكه دلوقتي عشان ميكونش آخر يوم في عمرك
بصلي ببرود واتعدل وبعدها قرب مني وشدني من شعري جامد وكتف ايدي بأيديه الاتنين وبص لـ عدي وقال......"
_شرسه ومحتاجه حد يكسر عينها
وفجأه لقيته بدأ يقطع هدومي ويتهجم عليا وانا مش عارفه اتحرك ولا عارفه اعمل حاجه، مكتف ايدي وبصوت وبطلب المساعده بس مش سامعه صوت حد غير ضحك كاظم وابو جني وصريخ عدي وهو بيعيط وبيقول......"
_لا يـ مازن...... بالله عليك لا....... اكسرني بأي طريقه الا ملك يـ مازن، بالله عليك بلاش ملك يـ مازن بلاااش إلا كلك يـ مازن إلا ملك
فضلت اعيط وانا خايفه ومش عارفه اتحرك وبعدها زقني في الحيطه وهو بيقرب عليا لقيته طلع المسدس وضرب السلاسل بتاعت عدي وكاظم ضرب ابو جني بالمسدس في كتفه، بصيت بصدمه ومفوقتش غير على صوت عدي وهو بيقع على الأرض، طلعنا نجري احنا التلاته عليه وانا مش فاهمه حاجه، هما معانا ولا علينا؟! ببص على مازن لقيته بيكلم عدي وهو بيعيط وبيقول......."
_سامحني يـ عدي مكنش في حل غير اني اعمل كده، يلا يـ كاظم نطلع من الباب الخلفي على المستشفي
شالوه وأول مـ طلعنا من الاوضه سمعنا ضرب نار شديد وباين أن في مدعكه بره والاوضه كانت عازله للصوت، مشينا ناحيه الباب الخلفي وركبوه العربيه وانا بعيط بأنهيار وحاسه بخوف، كل الـ هو فيه ده بسببي انا، لو مكنتش دخلت حياته وحبيته مكنش طلق جني ولا بابا مات ولا حصل اي حاجه من الاكشن ده كله، فضلت اعيط سمعت صوت مازن وهو بيكلمني وبيعيط برضوا وقال........"
_سامحيني يـ ملك صدقيني لو كنا عملنا غير كده كان عدي هيموت انا اسف
بصيتله ومقدرتش اتكلم وعيطت بأنهيار بعدها الرؤيه اسودت ومحسيتش بحاجه"
بفتح عيني ببطئ لقيت نفسي في اوضه بيضه ومفيش حد معايا، كان في جرس جمبي ضربته لقيت الممرضه دخلت واتكلمت بأبتسامه بشوشه وقالت......"
_حمدالله على السلامه، عامله ايه دلوقتى حاسه بإيه
=ملك بتوهه: انا فين وعدي فين
_حضرتك في المستشفى وعدي بيه كان في العمليات ولـ
=ملك بمقاطعه وخضه: عمليااات! عمليات ايه هو ماله في ايه هو كويس؟!
_الممرضه بأبتسامه: متقلقيش الأستاذ عدي بخير، هو كان بس في العمليات عشان الجروح الـ في جسمه ولسه خارج وساعه أو أقل او دلوقتى وهيفوق من البينج
=ملك بلهفه وعياط: عايزه اشوفه بسرعه خديني ليه
خدتني وانا ماشيه بعيط وهموت واطمن عليه، دخلت الاوضه لقيت مازن قاعد وكان باين عليه العياط هو وكاظم وعدي نايم على سريره، قربت منهم هما الاتنين واتكلمت بحده وعياط......"
_انتوا ايه الـ جابكوا هنا؟! مش كفايه الـ حصل بسببكوا؟! اطلعوا بره وابعدوا عننا بقا
=مازن بهدوء: ملك اهدي وحاولي تفـ....
_ملك بمقاطعه وحده: قولت اطلع بره
=عدي بتعب: مـ..ـلـ..ـك مـ...ـلـ....ـك
سمعت صوته سيبتهم وطلعت أجرى عليه لقيته بيهلوس بأسمي عيطت جامد وقولتله......"
_انا هنا يـ عدي، فوق يلا عشان خاطري انا هنا
فتح عينه ببطئ وأول مـ شافني في وشه ابتسم وحط ايده الاتنين على وشي ومسح دموعي واتكلم بحنيه وقال....."
_بتعيطِ ليه؟! مش انا قولتلك مهما حصل مش عايز اشوف دموعك دي؟!
=ملك بعياط: كنت خايفه عليك اوووي
_شششششش خلاص اهدي مبحبش العياط
خدني في حضنه وفضل يهديني ويقرء قرءان وانا بعيط اكتر، لحد مـ هديت ورفعت راسي وبصيتله لقيته باصص لكاظم ومازن بصه هدوء ما قبل العاصفه، قطع الصمت ده مازن وهو بيتكلم وراسه في الأرض وبيقول......"
_انا عارف ان من حقك تطردنا وتقطع علاقتك بينا بس لازم تسمعنا
=عدي ببرود: اطلعوا بره
_مازن بهدوء: مش هنطلع قبل مـ تسمعنا
=عدي بهدوء: قولت اطلع بره
_مازن بدموع: اسمعني ارجوك، انا عارف اني غلطت غلط كبير بس والله انت كنت هتموت وكان لازم نعمل كده، الفتره الاخيره كنت انا وكاظم كل مـ نخطط لـ حاجه تبوظ ومكناش عارفين السبب بس اكتشفنا انه مراقبنا ومراقب فونتنا وحاطط اجهزه تصنت في كل هدومنا، مكنش في حل غير أننا نتكلم بالورق وبعد مـ ظبطنا كل حاجه انت قولت خطتك منغير مـ تعرف الموضوع ده وبالتالي هو كان واخد حذره وعرف من جهاز التصنت الـ حطه في هدومنا، انا كنت عارف انه ابويا من زمان بس برضوا مقولتش عشان ميعرفش اني عارف ونضيع كل حاجه، لما روحنا هناك بقيت اعذبك ليل نهار، وقولتله هستغل منصبي واحميه ويهرب الـ عايزه، وعشان يثق فيا اكتر خدت اجهزه التصنت وحكيتله كله حاجه عشان يطمن اكتر، في الأسبوع ده بدأ يهرب حاجات كتير وكنت كل ده بسجله وبرضوا عشان ميشكش كنت لازم اخش كل يوم اضربك، عملت حكايه ملك قدامه عشان يطمن أن فعلا بكرهك، قولتله اني لما اجيب ملك هعمل عزومه كبيره وهأكل كل الرجاله، وطلبت منه أن ابعت رجالتي هما ال يجبوها وهما مش رجالتي هما اصلا ظباط شرطه ومنهم كاظم، المهم حطينا منوم في الأكل ووزعناه على الكل عشان محدش يحس بـ حاجه بس جت فئه مش كلوا اي حاجه خالص وشكوا فينا وساعتها حصل اشتباك، خدتك وهربتك ومتقلقش اُمنا في امان دلوقتى، ده كل حصل وصدقني يـ عدي ملك اول واحده كانت هتنضر وبعدها انت وهي هتموتوا
=عدي ببرود: خلصت؟! اطلع بره
_مازن بعياط: ارجوك يـ عدي سامحني انا مش ليا غيرك دلوقتي والله
=عدي بغضب شديد: قولتلك انا مسامحك في كل حاجه واي حاجه بس ملك لا انت فاهم؟! ملك لا
_ملك بهدوء وهمس: خلاص يـ عدي هو كان عايز يحمينا عشان خاطري سامحهم
=عدي بغضب وبنفس الهمس: ملكيش دعوه ومتدخليش انتِ
_ملك بأبتسامه: عشان خاطري يـ عدي....... بقولك عشان خاطري، حرام يعيش طول عمره وحيد ويوم مـ يلاقيك تسيبه
بص قدامه بشرود بعدها خبطته وغمزتله وهزيت دماغي بمعنى "يلا" بصلي وابتسم وقال....."
_مازن
مازن رفع رأسه بأستغراب عدي ابتسم وفتح دراعه مازن جرى عليه بلهفه وحضنه جامد والاتنين عيطوا، بعدها شاور لـ كاظم وخده في حضنه برضوا، بعد ماخلصنا المشهد الدرامي ده ومسحنا دموعنا لقيت كاظم بصلي بأرتباك وقال......."
_ملك......في حاجه حصلت ولازم تعرفيها
=ملك بأستغراب: في ايه
_كاظم بأرتباك: اا ا بصي هو ااا
=ملك بقلق: في ايه قلقتني انطق
_كاظم بأرتباك وسرعه: بصراحه كده ابوكِ عايش مماتش وهو دلوقتي في الحفظ والصون
=ملك وعدي بصدمه: انت!!؟ انت!! انت بتقول ايييييه
_كاظم بهدوء: اول مقابله بينك وبين جني كانت حالفه انها تقتلك علطول، كلمتها واقنعتها انها تعذبك الأول بعدين تموتك عشان انا طبعًا عارفة ومش هسمح بـ كده، ولما عرفت أن ابوكِ في المستشفى طلبت مني احرق البيت والورشه قدامه، وطبعًِا هو الـ مربيني ومكانش ينفع اعمل كده لأنه فعلا ممكن يروح فيها، روحتله في وقت انتِ مش موجوده فيه وشرحتله كل حاجه وكمان دهنت على البيت والورشه ماده بتحميهم من النار، واتفقت مع مازن ولولا انك دخلتِ غيبوبه مكانش الموضوع هيكون سهل كده والحمدلله دلوقتى كل حاجه كويسه وتقدري ترجعي لحياتك الطبيعيه تاني، وبعتذر لو سببتلك أذى بس انه يكون عايش ومختفي احسن مـ يموت ومتشوفهوش خالص
=ملك بعياط: يعني بابا عايش؟؟ حبيبي وسندي وكل حاجه ليا عايش وخلاص هجري على حضنه كل يوم
_عدي بحده: لا ياختي هتجري على حضني انا، احنا هنطلع من هنا على ابوكِ ونجيب المأذون علطول مش هستني اكتر من كده
=ملك بضحك وسط دموعها: طب قوم يلا عشان نروحله
_مازن بأستغراب: هيروح وهو حالته كده؟
=عدي بمقاطعة وابتسامه: ايوه انت مش شايف ضحكتها؟! يهون تعب الدنيا كله مقابل ضحكه وفرحه زي دي يلا بينا
اتكسفت وبصيت في الأرض وهما سندوه، ركبت وانا كلي حماس ومتشوقه وخايفه وحاجات كتير كده، اول مـ وصلنا للعنوان طلعت من العربيه جرى وفضلت اخبط جامد وأول مـ فتح حضنته وفضلت اعيط كتير، مش مصدقه بعد اليأس والتعب ده عوض ربنا حلو كده، حضني جامد وعيطنا احنا الاتنين وبعد فتره حسيت بحد بيشدني بصيت لقيته عدي وشدني جامد من حضن بابا لـ حضنه وقال بحده....."
_خلاص كفايه كده
=ابو ملك بغضب: ابعد ايدك عنها يلا عشان مجييش اكمل عليك ضرب
شد حضنه جامد وبصله بأستفزاز وقال......"
_خلاص هتبقى مراتي
=محمد بغضب: مش موافق.
_عدي ببرود: المأذون وصل يلا
فضلوا هما الاتنين يشاكسوا في بعض ويعاندوا في بعض بس الحمد لله اتكتب كتابنا على خير والفرحه مش سيعاني، حضني جامد وعيط وانا عيطت على عياطه وكان ماسك فيا بطريقه جامده وحسيت أن عصمي هيتكسر، طلعت من حضنه بالعافيه ومسحت دموعه ودموعي وخدنا بابا وركبنا العربيه كلنا وفي طريقنا للفيلا، أول مـ دخل مازن جرى على نهال جامد وفضلوا هما الاتنين يعيطوا وينهار عياط يجدعاااان، دخلت اوضتي عشان اغير هدومي وارتاح ملقتش هدومي، سألت الخدم قالوا عدي نقل كل حاجه لأوضته، كل حاجه لأوضته؟! نهاره ازرق، طلعتله وانا متعصبه وهتبقى دم النهارده يـ سيد، دخلت لقيته حاطط رجل على رجل وباصصلي ببرود اتنرفزت وكلمته بعصبيه وقولتله......"
_نزل رجلك دي يابا وكلمني زي مـ بكلمك، مين سمحلك تمد ايدك على حاجتي وتنقلهم هنا؟!
=عدي ببرود: انا
_ملك بعصبيه: ولاااا ولاااا أقف معووج واتكلم عدل وكلمني زي مـ بكلمك
قام وقف وقرب مني وكان طويل اوي وبكل بساطه شالني علقني على الشباك زي الفار المبلول، بصيتله بخوف وقولتله......"
_عدي....عدي بالله عليك نزلني
=عدي بسخريه: امال فين الشبح الـ كان موجود من شويه ده؟
_ملك بخوف: عشان خاطري يـ عدي نزلني انا خايفه
ابتسم ونزلني وكلمني بهدوء وقالي......."
=خلاص نزلتك، يلا ننام عشان نرتاح شويه
_ملك بأرتباك: انا هنام في اوضتي سلام
شدني من قفايا وشالني رماني على السرير منه لله واترمي على السرير هو كمان ونام، بعد فتره حسيته انه نام لسه هقوم سمعت صوته وهو بيكلمني بحده وبيقولي......"
_اتخمدِ عشان مقومش اعلقك تاني
خوفت ونمت، صحيت تاني يوم على لمسه ايده لـ وشي وهو بيشاكسني، فتحت عيني وابتسمت وكلمته برقه وقولتله......"
_صباح الخير
=عدي بأبتسامه: صباح الفل، يلا قومي عشان ورانا حاجات كتير
_ملك بأستغراب: حاجات ايه
=عدي بهدوء: فاضل شهر عـ الامتحانات يـ ملك قومي
مسبليش فرصه اتكلم وشدني من قفايا قعدني على الكتاب وفضل يزاكرلي وكل يوم نفس الحال، جه اول يوم امتحان وانا خايفه ومرعوبه حضني جامد وفضل يقرء قرأن لحد مـ نمت وانا حاسه اني مرتاحه، صحيت تاني يوم استعديت وتوكلت على الله وروحت وكان سهل الحمدلله والامتحانات كانت كويسه إلى نوعا ما بس الحمد لله"
جه بقا اليوم المنتظر...... يوم النتيجه، كنت واقفه ومرعوبه وحاسه أن قلبي هيقف من كتر الخوف، فضل يهديني وجبنا النتيجه والحمدالله جبت 97٪ وحاجه في منتهى القمر
After 7 years
_ملك بحده: انت يابني الأوراق مش جاهزه لي؟!
=انا اسف يـ فندم هخلصهم حالًا
_ملك بعصبيه: لا بقا دي بقت زريبه مش شركه، قدامك نص ساعه لو الورق مجهزش اعتبر نفسك مرفوض
صوت من ورايا......."
_يولاااا يزعيييم
=ملك بأبتسامه: عدي! جيت امتي يـ حبيبي
_عدي بأبتسامه: من شويه كده، نفسي الموظفين يشوفوا الوش الرومانسي ده بدل مـ انتي منكده عليهم كده
=ملك بأبتسامه ومشاكسه: لا يـ حبيبي ده مبيطلعش غير للغالين بس
ابتسم وقرب عليا واتكلم بهمس وقال......"
_بقولك ايه
=ملك بأبتسامه: نعومه
_عدي بهدوء: بقالنا متجوزين 7 سنين، حققتِ حلمك ودخلتِ الكليه وفـ ظرف سنتين عملتِ أكبر شركه في الشرق الأوسط للسيارات وليها 7 فروع في مصر وبره كمان وحققتِ حلمك، بغمزه: مش ناويه تحققي حلمي ونجيب بيبي بقا
=ملك بأحراج: عدي بطل. بقا لسه هخلص شغل في الشركه واطلع عـ الورشه
_عدي بضيق: نفسي افهم ورشه ايه ها؟! ورشه ايه؟؟؟! عندك شركات وحساب في البنوك ولسه بتشتغلي ميكانيكيه يـ ملك؟! برضوا يـ ملك؟!
=ملك بأبتسامه: عشان بسبب الورشه دي مكنتش حبيتك ولا اتجوزتك وهفضل فتحاها طول عمري ومش هقفلها ابدا، عايزيني اسيب ورشه حبنا؟؟ مش هتقدر صح؟! طب ممكن بقا تجيبلي نسكافيه وانا اخلص شويه الأوراق دول؟!
_عدي بأبتسامه: من عنيا الاتنين
مشي وانا بصيت لطيفه وسرحت فيه وفضلت افتكر كل الـ مرينا بيه وانتهى زكرياتي بشركتي الـ تجاهلت كل الظروف وعافرت عشان افتحها وفتحتها وانا فعلا كُنت لا أبالي 💜💜💜💜💜
تمت💜

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد
google-playkhamsatmostaqltradent