recent
أخبار ساخنة

رواية حكاية وعد الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة أشرف

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية حكاية وعد الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة أشرف


"اه نسيت اقلكم ان مريم و وعد ف كليه طب و ف سنه 2"
ف بيت وعد و مريم 
ع السلم
راجل:وعد ي وعد انتي ي مريم
الاتنان:نعم ي عم ابرهيم
عم ابرهيم:النور جي انهردا و انا دفعتهلكم عليكم 160جنه
مريم:ايه لي انشاء الله دا احنا ف الشتا و لا ف مراوح ولا تكيفات ولا زفت و احنا طول النهار مش هنا مفيش نور شغال 160جنه لييييه
عم ابرهيم بلجلجه:ها معرفش بقا ي بنتي
وعد:انا نزلالك ي عمو هات الوصل اقراه
عم ابرهيم:انتي مش وثقه فيه هو انا هسرقم ولي هسرقم يعني
مريم:لا هي مش قصدها ي عمو بس ممكن تكون شفت غلط و بعدين دا حقنا بعد اذنك 
عم ابرهيم ف سره:هتعملو مفتحين عليا كتكم القرف
عم ابرهيم:ماشي ماشي ي بنتي خدي الوصل اهو
وعد اخدته منه و قراته
وعد :دا 54جنه ي عم ابرهيم
مريم بسخريه:تلقي اتلغبط ولي حاجه ي وعد 
وعد بسخريه:يمكن .. تبقا البس نضاره ي عمو عشان مش كل شهر تتلغبط 
عم ابرهيم بغضب:متاخذنيش ي بنتي العتب ع النظار
وعد:طب اول الشهر نكون ابضنا و هنجبلك الفلوس النور مع الاجار
عم ابرهيم:ماشي
و سبهم و مشي
و هم دخله شقتهم
.........................
مريم:شفتي الرجل الحرامي كان عايز يخد فلوس زياده
وعد:حسبي الله و نعم الوكيل فيه و ف كل الي ظلمونه 
مريم بقلت حيله:الحمد لله ع كل شئ
وعد حبت تروق الجو
وعد:بقلك اي يموزه هخش اعمل الكبده تكوني انتي ظبتي اليله دا انتي هتتفحتي انهردا
مريم بضحك:اوكي يسبعي
الاتنان ضحكه و وعد دخلت تعمل الكبده و مريم روقت البيت و غيرت هدمها 
قعده يكلو 
مريم:متكلي ي بنتي انتي بتكلي الزيت و سيبه الكبده
وعد:عشان تقدينا دول حي الله ب 10جنه
مريم بحزن :تفتكري الدنيا هتتعدل
وعد بحزن و ايمان:ربنا مبينساش عبادو ي مريم انشاء الله خير
مريم:اي الي خلانا نخش كليه بس احنا كنا طلعنا و اشتغلنا و خلاص
وعد:ازاي بقا لزم يكون عندنا هدف انا هدفي نكون دكتره كبار و نشتغل و سعتها الدنيا هتتعدل و الناس هتحترمنه
مريم:ي رب 
وعد:يلا يختي عشان بعد منخلص اكل هنقوم ننقل المراجع 
مريم:يلهوووووي اه ي ايدي يابااا
وعد بضحك:عشان تحرمي تحبي الكبده تاني
..................................
ف فيلا 
الشاب الي كان ف الكافيه:نور ي نوور 
نور:ايوه ي محمد 
محمد:كنت بطمن علكي ي قلبي عملي اي
نور :الحمد لله انت عامل اي و اتاخرت لي ف الشركه انهردا
محمد:اهو شويت شغل كدا .. ها منمتيش لي مش عندك كليه بكرا
نور:حاصل ي بروو بس كنت عيزا اتعشا معاك
محمد:تتعشي معايه ولي عيزه مصلحه
نور:الاتنان وحياتك
محمد:ها عيزا اي
نور:عيزا 3000جنه اجيب هديه لصحبتي عشان عيد ملادهاا
محمد:مش شيفه انو مبلغ كبير شويه
نور:ي حبيبي دا هديتها مكلفه 2000جنه و هجيب فستان و جزمه و شنطه ب الالف التانيه
محمد:ماشي ي ستي الصبح هتلقيهم معاكي
نور:حبيبي ي احلي اخ ف الدنيا كلهااا
و حضنته
محمد بضحك :اه ي بتاعت مصلحتك انتي .. يلا خلي الدادا تحضر العشا
نور:حاضر
**********************
محمد شاب رياضي طويل عسول خالص البنات بتجري وراه باد بوي شويه و ابوه قطل امه بسبب مشاكل هنعرفها بعدين و ابوه اخد اعدام و مات و هو ماسك شركاته و فلوسه و بيكبرها
**********************
نور اخت محمد عسوله بردو بس مدلعه خاالص خاالص و شيفه نفسها ع الكل و ف كليه طب مع وعد و مريم 
*******************
------------------------------
صلو ع سيدنا محمد♥️✨
------------------------------
صباح جديد ف بيت وعد الساعه 6
وعد:مريم مريم يلا قومي
مريم بنوم:اممم ف اي الساعه كام
وعد:الساعه 6قومي يلا
مريم:لسه بدري سبني شويه 
وعد:ي مريم المحضره بتبدا 9 و المشوار بيخد ساعه دا غير مرقعتك ف البس دا غير لسه هنصلي و نقرء شويت قراءن
مريم قامت:طيب قمت اهو
قامت و عمله الي هيعملو
..................................
ف فيلا محمد الساعه 7ونص
محمد:نور نور يلا ي بنوتي قومي
نور بنوم:ف اي بقا سبني شويه
محمد:معلشي ي قلبي قومي عشان الكليه 
نور:بلا كليه بلا زفت سبني شويه
محمد بضيق من اسلبها:نور قلت قومي ف كليه الله
نور خافت:ح حااضر قمت اهو
قامت و لبست و نزلت و لقبت العربيه مع محمد و راحه ع الكليه
...................................
مريم و وعد داخوه ف الشوارع ع اتوبيس لحد ما لقه و ركبه و راحه ع الكليه 
...............................
قدام الكليه مع محمد
محمد:كدا تمم معاكي الفلوس و مله تمم
نور:اه ي قلبي و بعد الكليه هروح انا و صحبتي عشان نشتري الهديه
محمد:تمم ي قلبي خلي بالك من نفسك
نور بسته و نزلت
محمد اتحرك ب العربيه و كانت مريم و وعد بيجره عشان كان فاضل 10دقائق ع المحضره كلن هيخبطهم محمد ب العربيه
وعد:ي حيوان ي لعمي مش بتعرف تصوق بتركبها لي كتك القرق
مريم شدتها:معلشي ي وعد مش وقته يلا بينا هنتاخر
و مشيه
محمد لنفسه:الله مش دي البنت الي شفتها انبارح ف الكافيه ... لا ممكن تكون وحده شبها 
و ساق و راح ع شغله
.................................
ف الكليه حضرت مريم و وعد المحضرتيت الاولين و كان لسه في بس الساعه كانت 11و لزم يمشه عشان الشغل
مريم:الساعه 11لزم نمشي و لسه ف محضرات
وعد بتعب:طب هنعمل اي 
مريم:ي رب نلقي حسام يكتبهملناا
حسام من وراهم:مين بيجيب ف سرتي
وعد بخضه:الله يخربيتك قطعتلي الخلف يبني 
حسام بضحك:اسم لله علكي ي بطه 
مريم:بس يلا انت هزار بقا خد هنا عيزانك
حسام بضحك:لا لا مليش ف الحرام هتتحمرشو بيه لا لا
وعد بضحك:اتلم يلا .. بص احنا هنمشي عشان عندنا شغل و عيزانك بعد ما تنقل المحضرات زي الشاطر كدا تنقاهملي هنا 
حسام بصدمه:دا استغلال صح
مريم بضحك:صح يبرو
حسام:كان يوم اسود يوم ما عرفتكم
وعد :حبيبي يابا يلا باي عشان منتاخرش
حسام :خلي بلكم ع نفسكم 
مريم :متخفش يابا احنا رجاله
ميشيو و هم مشين يضحكه خبطت وعد ف نور
وعد :اسفه مكنش قصدي
نور بزعيق:جري اي ي بتاعه انتي اواي تخبطني كدا 
مريم:مكنتش تقصد و بعدين وطي صوتك 
نور بزعيق:اوطي صوتي مبقاش الي انتم ي جربيع الي هتتكلمه معايه 
وعد بغضب:بقلك اي ي قطه لو متلمتيش هجبلك قرار اذالت كرامه و هقل منك جامد
نور :ااوووف بيئه و ڤيلجر 
مريم ل وعد:انا شيفه كدا ي صحبي ان ف بت هنا عيزا تتربي
وعد :لا ي ابو الصحاب دي عيله صغيره يلا بينا مش فضين ليهاا
مريم بضحك:ع رئيگ احنا نقصين لعب عيال
وعد مسكت ف ايد مريم وقالت:باي باي ي قطه
و قعضه يضحكه و نور هتفرقع من الغيظ
............................
بعد معانه ف الموصلاات اخيرا مريم و وعد وصله الشغل بس متاخر الساعه كانت 1و هم معدهم12
وليد:وعد مريم 
وعد:ف اي ي وليد
وليد:المدير قالب علكم قلبه سوده انتم كنتم فين
مريم:كون.......
المدير قطعهم ب زعيق:.........
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent