recent
أخبار ساخنة

رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

...في مستشفى 
الكل في انتظار خروج ياسين مليكه ...ليلى ....منال واصدقائها 
لؤي :بيري .... 
بيري :نعم عايز ايه 
لؤي :باقولك مين القمر اللي وافقه مع منال دي ...حلوة اوي 
بيري :يعني ده وقته 
لؤي :بما اننا وافقين ...قولت اسال ...اصلي بصراحه عاجبني اوي 
بيري: اللي اعرف ان ليها اخت اكبر منها هي وياسين ممكن تكون هي . 
لؤي :متعرفيش هي مخطوبه مرتبطه حد متكلم عليها . 
بيري : تصدق انت بارد ...سيبهم دلوقتي مش لما يشوفوا ابنهم حصلوا ايه الاول وبعدين حب واتجوز . 
لؤي : مين قالك احب واتجوز 
بيري:مش انت لسه قايل انها عجبتك . 
لؤي : هو معنى كده اني  اتجوز .... ده انتي متفائله اوي......بس تصدقي هاروح اكلمها . 
********************* 
عند مليكه وليلى 
ليلي بحزن : يا حبيبي يا ابني ...يارب اقومه لينا بالسلامه 
مليكه :ان شاء الله يا ماما ادعي بس كده 
منال بعياط :اوعى تسيبني احنا جينا مع بعض مقدرش اعيش من غيرك سامحني لو زعلتك في يوم ......اوعى تعملها انت نصي التاني ......اااااااااااااااااه 
مليكه : اهدوا انتم الاتنين والله ما هي ناقصه  
لؤي لمنال : ايه الاخبار مفيش اخبار 
منال :لا 
مليكه :مش تعرفنا حضرتك مين؟ 
لؤي :انا لؤي زميل منال في الكليه . 
مليكه :زميلها ازاي ده شكلك اكبر مني انا شخصيا . 
لؤي :معلش بقى ...تجاره صعبه .وحضرتك مين؟ 
مليكه :انا اختها الكبيره ...ودي مامتها ...وامشي من هنا احسنلك . 
لؤي :انا اسف ...وبيبص لمنال ..لو احتاجتي حاجه كلميني 
وهناك عيون تراقب الموقف بشماته
********************** 
بيري :ههههههههههههههههههههههههههه منظرك مسخره 
لؤي : ايه يا بنتي دي ايه ده النوع ده معداش عليا قبل كده. 
بيري : احسن تستاهل علشان تتلم وتبص للي جنبك مش رايح تدور على اي حد دي مش من مقامك . 
لؤي : بعند فيكي هي وبس ....وهاتجوزها 
********************* 
خروج الدكتور من غرفه العمليات 
مليكه : ايه الاخبار يا دكتور؟ 
الدكتور : لاسف نتجيه الحادثه اثرت على الدماغ ...وحصل نزيف 
وهو حاليا في غيبوبه ....ولاسف ال24 الساعه الجايه فيه خطر على حياته 
مليكه : طب هو في امل انه يفوق ويرجع زي الاول 
الدكتور :مش هنقدر نعرف الا اما يفوق....ادعو ليه
******************* 
مليكه : هيبقى كويس يا ماما متقلقيش 
ليلي : ابني راح مني 
مليكه : منال خدي ماما وروحوا علشان مش هينفع نفضل كلنا هنا 
منال :لا 
مليكه : لازم تروحوا ترتاحوا علشان نبدل مع بعض وتجيبوا هدوم لياسين 
منال : يلاماما ...هنروح ونرجع تاني 
ليلى :لا 
مليكه : ياسين مش هيبقى عايزك هنا روحي ارتاحي وتعالي 
ليلى باستسلام : ماشي ......بس لو حاجه حصلت كلميني 
مليكه : تمام ....روحوا انتم ....لو في حاجه هاكلمكم 
************************** 
مصطفى :ايه يا عم مفيش اخبار جديده 
محسن :مفيش .....في جثه جايه لشاب جديده مش عارفين ليه اهل 
مصطفي : حلو اوي ميت امتى 
محسن :لسه طازه 
مصطفى :حلو ...ظبط الدنيا بليل ناخده ...ونرجعه تاني...بس مات ازاي 
محسن : جلطه ....وجسمه سليم جدا 
مصطفى :تمام 
محسن : لا ...مش تمام ....انا عايز فلوسي.الاول 
مصطفى: هو انا من امتى باكل عليك فلوس 
محسن : لا ...ما هو السعر زاد والا معتش هاجيب لك شغل ...انا جايلي اسعار تانيه احسن 
مصطفي : عديها المره دي ...وهاقول اللي عندي 
محسن : لا وربنا ابدا 
مصطفى : عديها المره دي ....بلاش تقطع برزقك 
محسن :ابدا ...عايز 50000والا مفيش 
مصطفى :ابعتلي صورتها وانا هاسال اللي عندي .....تمام 
محسن : تمام ...بس رد بسرعه علشان في ناس تانيه طالبه بس علشان احنا اكلنا عيش وملح مع بعض  
مصطفى: اه ...طبعا وبعد كده تعض الايد اللي بتمد ليك....هاكلمهم وارد عليك ...بس ابعت الصور الاول 
محسن :تمام ..... 
وبعت محسن الصور لمصطفى  
***************** 
مليكه :لو سمحتي مكتب الدكتور اللي عمل العمليه الاقيه فين 
الممرضه : قصدك دكتور احمد زهران ..هو اخر الاوضه يمين 
مليكه:شكرا 
وصلت مليكه لمكتب الدكتور 
الدكتور :اتفضل 
مليكه : السلام عليكم ...انا اخت الحاله اللي لسه عامله حادثه 
الدكتور :اهه...اتفضلي ..ارتاحي 
مليكه :شكرا لحضرتك...كنت عايزه اسال بالظبط مش فاهمه وضعه بالظبط....يا دكتور 
الدكتور:الموضوع ببساطه ....نتجيه الحادثه ...في جزء من المخ اتضرر  
فلو فاق...لان في حالته الموضوع صعب شويه ... ممكن يبقى في مشاكل في الرؤيه او شلل في اجزاء في جسمه ..او ممكن يكون مفيش بتفرق من جسم لتاني وقوته ...فبنقول كل الاحتمالات لاهل المريض .
...

... 
مليكه:تمام ..شكرا 
فجاه ....باب المكتب خبط 
دخول شاب في اول الثلاثنيات ذات عيون عسليه وشعر اسود وبشره قمحيه 
الدكتور :اتفضل حضرتك 
الشاب : انا الرائد سليم الالفي . 
الدكتور : اتفضل 
سليم : معلش ممكن نتكلم على انفراد  
مليكه: انا اسفه عن اذنكم . 
احمد :اتفضلي 
سليم :كنت جاي بخصوص الحادثه بتاعته النهارده عند الجامعه كنت عايز اعرف ...الحاله فاقت ..هل مسموح التحقيق معاها. 
احمد : لاسف لا .... الحاله وضعها  صعب...والنسبه الاكبر ممكن يموت 
سليم:طب ينفع اكلم حد من اهله. 
احمد : ما هي اخته اللي كانت قاعده هنا. 
سليم :بجد ....اسمها ايه. 
احمد :لما تيجي ابقى اسالها ...وانا ايه اللي هيعرفني. 
سليم :طيب ممكن حد يبعت يجيبها. 
احمد :تمام 
احمد ضرب الجرس 
الممرضه: افندم حضرتك طلبت حد 
احمد : تحب تشرب ايه . 
سليم :قهوه مظبوطه. 
احمد : 2 قهوه مظبوطه ...وتروحي تنهدي على الانسه اللي كانت هنا اخت الحاله 
...ومر وقت والباب خبط 
احمد :اتفضل 
مليكه :حضرتك طلبتني ...في حاجه حصلت 
احمد :حضرتك الرائد سليم محتاج يتكلم معاكي 
مليكه : اتفضل 
سليم في سره :طب دي اتكلم معاها ازاي ....يخربيت جمالك يا شيخه 
احمد ينظر لسليم بغضب 
احمد مع كظم غيظه : يا سياده الرائد حضرتك معانا 
سليم :مين حضرتك 
مليكه : انا مليكه البكري ...اخت ياسين الكبيرة ووليه امره 
سليم : طب فين والده وولدته 
مليكه :والدي متوفي ..ووالدتي ..موجوده ...بس حاليا ظروفها محدش هيعرف يكلمها ...ولا تعرف حاجه ...علشان كده ..قولت اني وليه امره 
سليم : هو حضرتك مخطوبه 
مليكه : نعم 
احمد بغضب:معتقدش ان ده وقته ولا ليه علاقه بالحادثه 
سليم :انا اسف....وفي سره ..حرام عليكي في حد كده 
مليكه :هو حضرتك حضرتك جاي تحقق ولا تخطب 
سليم : الاتنين 
مليكه : نعم....حضرتك عايز تسالني في ايه   
سليم وهو ينظر لمليكه : اه ...نسيت ..كنت عايز اعرف ياسين ليه اعداء 
مليكه :لا طبعا ....هو مالوش في حاجه تقريبا ...هو مركز في دراسته بس ..وشغله بس 
سليم:هو مش طالب 
مليكه :اه طالب بس بيدرب في الصيف في شركه مقاولات 
سليم :اسمها ايه 
مليكه :اسمها شركه النور لمقاولات 
سليم : دي اللي ملك عيله الصيرفي 
مليكه : ايوه هي.....بس ليه 
سليم :علشان الحادثه فيها شبه جنائيه 
مليكه :ازاي 
سليم : في فيديو من كاميرا محل قريب من مكان الحادثه ...اتفضلي شوفيه احسن 
مليكه شافت الفيديو 
مليكه :يعني هم قعدوا يستنوا انه يخرج وراحوا خبطوه.   
سليم : بالظبط 
مليكه : طيب محدش عرف صاحب العربيه ...او اللي راكبها 
سليم : لاسف ...ازازها مش مبين اي حاجه.. 
مليكه :طيب صاحبها. 
سليم : ارقام اللوحه مش واضحه ....وبنفرغ الكاميرات الباقيه 
مليكه بغضب :طيب وهو حضرتك جاي تفرحني انك مش عارف تجيب حاجه عن صاحب العربيه 
سليم : ياريت حضرتك تهدي بس ..لا هنجيبه ...بس علشان اسرع اني اجيبه...فكنت عايزه اشوف في مشتبهين لان دي مش حادثه عاديه ...دي شروع في  قتل 
مليكه:انا اسفه ....بس بصراحه عايزه اعرف اللي عمل كده في اخويا  
والله لاقتله واقتل عيلته كلها ....انا اخويا عمره اذى حد . 
سليم :اهدي بس كده وانا هاجيب ليكي اللي عملها 
وفجاه باب مكتب احمد خطب 
احمد : اتفضل 
الممرضه : الحقنا المريض بتاع الحادثه ...قلبه وقف 
قام كلا من مليكه واحمد بالجري عند اوضه ياسين 
احمد : معلش لازم تخرجي بره 
مليكه ...اوعى تسيبنا ياسين ....ماليش غيرك يا حبيبي 
الممرضه : معلش لازم علشان نلحقه 
خرجت مليكه بره اوضه ياسين 
سليم :هيبقى كويس ...متقلقيش ....هيبقى كويس 
مليكه : يارب 
وبعد مده.............خرج احمد  
مليكه بدموع ...ومنتظره برجاء 
احمد : لاسف .....حاولنا نلحقه ...بس البقاء لله 
مليكه : ياسسسسسسسسسسسسسين 
وفي تلك اللحظه ...ليلى ومنال كانوا وافقين وسامعين اللي حصل 
وسقطت ليلى مغشي عليها 
***********************************   
في اوضه عند ليلى 
مليكه : فوقي يا ماما ...حرام عليكي ...بلاش انت كمان 
منال بعياط : علشان خاطري ...قومي 
فتحت عينيها ..بس مش عارفه تتكلم 
مليكه : في ايه مالك 
ليلي مش قادره ...تحرك ايدها ..ولا تتكلم 
احمد : انسه مليكه ....ممكن معايا لحظه بره 
خرجت مليكه مع احمد 
احمد : انا عارف الموضوع صعب ....بس لاسف ...مش عارف اقول ايه 
مليكه :حاله ماما ايه ؟ 
احمد : لاسف جالهاصدمه 
مليكه :طيب مفيش علاج 
احمد :في بس لاسف محتاجه تبعد عن هنا خالص ....وتسافر اي مكان تاني وتابع فيه علاجها...علشان حالتها النفسيه ..وهتبقى كويسه 
مليكه :ممكن ابعتها اسكندريه عند خالتي 
احمد : هيبقى احسن ....بس ياريت في اسرع وقت 
مليكه :اول ما تخرج على طول ....هاسافرها. 
انسه مليكه ....انسه مليكه ..... 
مليكه : سياده الرائد ...في حاجه جديده 
سليم : ايوه عرفنا صاحب العربيه 
مليكه : مين 
...

... 
رد فعل مليكه .........................؟ 
وايه دور سليم واحمد .....في اللي هيحصل ؟ 😉😉😉
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بحر الزين للكاتبة أمنية الجزار

google-playkhamsatmostaqltradent