recent
أخبار ساخنة

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثاني 2 بقلم حنين محمد

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثاني 2 بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثاني 2 بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثاني 2 بقلم حنين محمد


صحيت على صوت ام فوزي وهي بتقول:
جومي يا بنيتي الوكل جاهز...... 
ميرا : هي الساعة كام دلوقتي ؟!!
=الساعة بجت 6 ......
-يااااا....... انا نمت كل ده...... 
=تلاجيكي يا حبة عيني من التعب..... جومي يلا يا بنيتي علشان تاكلي.... 
-ماشي يا ام فوزي.... روحي انتي وانا هأخد شاور كدة وجاية..... 
=الا مين شاور ده يا ست ميرا ؟!
ميرا بضحكة : قصدي يعني دش يا ام فوزي.... 
= ماشي اللي تؤمري بيه 
المهم ميرا اخدت شاور كدة ولبست جينز وتيشرت ونزلت 
وهي نازلة كان الكل قاعد على السفرة وفجأة كل النظرات اتوجهت ليها...... 
ميرا : مساء الخير يا جماعة........ 
محمود : مساء العسل والجمال....... 
ميرا بصت لمحمود وابتسمت 
وقعدت على السفرة وبدأت تاكل......
وبعد ما خلصوا وأكلوا......
ميرا : محمود .....
محمود : نعم يا بت عمي.... 
ميرا : ممكن بس تقولي انت رايح امتي المشروع الجديد ده علشان اروح معاك يعني..... 
بقلم : حنين عبدالرحيم 
محمود : رايح بكرة يا بت عمي.. اصحي بكرة ونروحوا مع بعض..... 
ميرا : تمام OK.... شكرا 
محمود: لأ مفيش شكر بين الصحاب ولا ايه.... 
ميرا بإبتسامة : أيوة اكيد..... ما انت بتتكلم زيي اهو اومال فيه ايه..... 
محمود : اه عادي بس كل مكان لازم ليه كلامه..... 
ميرا : OK.... نتقابل بكرة يا صاحبي...... 
محمود : ماشي يا زميلي..... 
ميرا ضحكت : كمان يا زميلي ؟!!....... لأ انت جامد اوي بقي..... 
بقلم : حنين عبدالرحيم (حنون) 
محمود بغرور مصطنع : عادي بس مبحبش التكبر.... ممكن اقولك يا اسطا كمان بس انتي اكبر مني برضه ولازم الاحترام..... 
ميرا : كبيرة ايه يا عم عادي..... عموما ماشي يا عم التواضع..... تصبح على خير.... 
محمود : وانتي من أهله...... 
****************************
الجد : والله اتوحشتك جوي يا ولدي.... 
حسام : وانا والله يا بوي..... 
حامد : امال فينك يا خوي كل دي كانت غيبة..... 
حسام : انت عارف مشاغل بقي يا خوي.... 
حامد : ربنا يجويك.......
حسام : صح انا شوفت سارة.... امال فين ابنك مهران مشفتهوش من وهو عيل صغير...... 
حامد : هو كمان مشغول بالمشروع الجديد.... وشغله وكدة وبيبات هناك بقاله اسبوع.... 
حسام : ربنا يوفقه يا رب.......
*****************************
المهم طلع يوم جديد
وجاء الصباح ☀️☀️☀️
محمود بيخبط على ميرا : ميرااا.... ميرااااااا..... ميرا..... هي في غيبوبة دي ولا ايه..... ميراااااا
واخيرا بعد محاولات ميرا فتحت الباب 
ميرا: ايوة يا محمود حرام عليك في حد يصحي دلوقتي...... 
ميرا طبعا كانت لابسة بيجامة ......بس كانت عادية بنطلون وتيشرت..... 
محمود اول ما شافها فضل ساعة يضحك 
ميرا : في ايه انا عارفة شكلي وانا صاحية من النوم يخوف صح ؟!!!
محمود وهو مش قادر يمسك نفسه من الضحك :
ايه بيجامة الاطفال اللي انتي لابساها دي..... 
وايه شعرك الي عملاه كعكتين ده.....
 لا مش جادر .... بجد.... 
ميرا نغزته في كتفه : اسكت بقي يا بارد بقي انا شكلي وحش..... ماشي يا محمود.... 
محمود: لا والله ماجصدتش يا بت عمي.... المهم البسي يلا علشان كدة هنتأخر...... يلا انا همشي 
وبضحكة مكتومة بيقول : يا جطة.... 🐈🐈
ميرا : امشي من هنا يا ولا..... امشي..... 
ميرا اخدت شاور 
ولبست دريس ابيض كات وعليه جاكيت جينز كات.... وكوتشي ابيض.... ورفعت شعرها كعكة مع بعض الخصل  اللي نازلة من شعرها..... و اخدت شنطة باك..
ونزلت وكانت جميلة بما تعنيه الكلمة..... 
ميرا نزلت لقت الكل قاعد على السفرة.... 
ميرا : صباح الخير والفل والياسمين علي اجمل عايلة في المجرة...... 
الجد : صباح النور يا حبيبتي.... 
حسام : ها رايحة النهاردة يا حبيبتي 
ميرا : اه يا بابي.... رايحة مع محمود.... 
حسام : ماشي يا بنتي ربنا يوفقك..... 
ميرا : اهو يا أستاذ محمود جهزت بسرعة.... علشان متقولش انا اللي هأخرك.... 
محمود : خلاص يا بت عمي..... كدة معتتأخريش امال لو رايحة فرح كنتي اخدتي قد ايه..... 
ميرا : ماشي يا حودة هنشوف الموضوع ده بعدين.... حسابك معايا عصير.... شايف يا جدي.... 
الجد : مالك ببت عمك يا محمود.... تتأخر كيف ما هي عايزة
ميرا : ربنا يخليك ليا يا جدي.... وطلعت لسانها لمحمود
محمود : بجي كدة يا جدي... تيجي معاها.... 
والكل ضحك..... 
المهم خلصوا فطار ومحمود اخد ميرا ومشيوا وهما ماشيين 
ميرا : بقي انا يا برو......تقول عليا بتأخر وكمان تتريق عليا...... 
محمود : انتي مش شايفة نفسك جعدتي اد ايه.... 
ميرا : ايوة ما انا متأخرتش. 
محمود : خلاص خلاص اهدي يا زميلي..... 
ميرا : خلاص خلاص انا هادي يا صاحبي..... 
محمود بضحك : ماشي يا بت عمي...... 
وبعدين محمود سرح...... 
ميرا : الحلو سرحان في ايه..... ؟!
محمود : ها..... واكمل بحزن.... تعرفي يا ميرا انا معنديش اخوات بنات طول عمري كان نفسي يبجي عندي اخت زيك اكدة نتخانج انا وهي و تبجي اكبر مني وتذاكرلي ونبجي زي الجط والفار كدة
بقلم حنين عبدالرحيم
ميرا : تعرف يا ولا يا حودة..... 
وانا كمان وحيدة معنديش اخوات خالص... 
بس ادينا فيها من النهاردة انت اخويا وانا اختك مهما حصل..... Ok
محمود : OK ....يا بت عمي.... من النهاردة انتي اختي وانا اخوكي مهما حصل.... 
ميرا : مادام انت اخويا بقي يبقي بلاش بت عمي دي وقولي ميرو تمام..... 
محمود : تمام يا ميرو.... 
ميرا بضحكة : ما أنت عسل اهو..... 
محمود بكسوف شوية : احم.... شكرا.....
ميرا : ايه ده.... ايه ده.....مالك اتكسفت كدة ليه ؟!!!
محمود : المهم ادينا وصلنا يا ميرو..... 
ميرا : يااااا حلو اوي..... 
وميرا استأذنت من المسؤلين وبدأت تصور..... ومحمود راح تدريبه..... بدأت تاخد صور وتعمل لقاءات صحفية..... وهكذا 
لحد ما وهي بتصور الزرع والمشروع وكدة ومندمجة اوي في الصورة اللي بتاخدها (لان زي ما انتوا عارفين التصوير ده هوايتها فاكتر وقت بتحبه وهي بتصور ❤❤ ).........
حد جاه من وراها وقال : ايه اللي عم تعمليه ده..... 
ميرا مندمجة وبتاخد الصورة وماخدتش بالها.....
اللي بيتكلم على صوته وقال : ايه الل عم تعمليه ده ؟؟
ميرا اتفزعت والكاميرا كانت هتقع منها..... 
وبعدين قالت وهي لسه مدياله ضهرها :.
بصور..... 📷📷
قال : بوصيلي هنا وانا بكلمك...... 
المهم ميرا لفت لقت الشاب الجميل اللي كان راكب على الحصان (جسم رياضي وعيون خضرا وحاجة كدة اتراكتف اوي 😂😂) بس مكنش لابس لبس صعيدي كام لابس عادي تيشرت و بنطلون ......
وعيونهم التقت ببعض..... 
وبعدين ميرا قالت : نعم يا استاذ..... انا صحفية وبصور المشروع الجديد..... 
=ايوة اخدتي اذن من مين.... 
انتي يا حضرة الصحفية... 
علشان تصوري وانتي ايه ده أساسا....
 ايه الخلجات اللي لابساها ديه..... 
وايه ده...... 
انتي منين يا حضرة الصحفية انتي.......
- اولا انا اسمي ميرا ثانيا انا من إسكندرية.... ثالثا ملكش دخل البس ايه او مالبسش ايه..... رابعا بقي والاهم ده الكارنيه بتاعي وواخدة اذن من اللي قاعدين في المكتب اللي هناك ده.... وبعدين انت مالك يا عم الجنتل انت؟
=اتحدتتي معايا بأسلوب احسن من كدة..... ومتعمليش نفسك علينا حاجة لاني اعرف اتكلم مصرواي زيك عادي وانا بجي ابجي مهران صاحب فكرة المشروع اللي حضرتك شايفاه ده...... 
-بجد انت مهران اللي بيقولوا عنه صاحب الفكرة...... بس هو انتي يعني handsome....الصراحة... بس اسلوبك مش حلو خالص...... 
بقلم حنين عبدالرحيم (حنون) 
=مين ده اللي اسلوبه وحش يا بت انتي.... بس ثانية انتي قولتي عني وسيم مش كدة..... 
وقرب منها وهي بتبعد 
ميرا بلجلجة في كلامها : يعني مش قصدي.... ابعد بس...... 
وبيقرب منها وهي بتبعد...... 
ميرا : مكنش قصدي..... ابعد لو سمحت..... 
مهران : ايوة يعني ولو مبعدتش....
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم
google-playkhamsatmostaqltradent