روايات

رواية قانون الحب الفصل الثالث 3 بقلم مي محمد

رواية قانون الحب الفصل الثالث 3 بقلم مي محمد

رواية قانون الحب الجزء الثالث

رواية قانون الحب البارت الثالث

رواية قانون الحب الحلقة الثالثة

-مجرد ما وصلت المكان نزلت من العربيه قصاد ٣ رجاله أقل ما يقال عنهم دورف ضحكت بمرح مُلاعب_مالكم يارجاله دا أنا جايه برجلي حتي متبقوش أتنشن كدا.
-بصوا لبعض وضحكوا بخبث وواحد منهم أتكلم_تعاليٰ دا أنتِ متوصي عليكِ.
-مشيت قدامهم ومجرد ما دخلت البيت كانوا هيفتشوني بس هو قالهم يخرجوا وهو نازل علي السلم.
-واجهت ضحكتهُ المستفزه بنظره أستحقار بس هو تجاهلها تمامََا ودخل أوضة المكتب بتاعتوا أو دا الي كنت مفكرا لأني مجرد ما دخلت لقيتها عباره عن سرير كبير وشاشه عرض وأدوات مساج.
________________
نرجع لجبريل ومراد.
-المقدم وقف قدامهم بصرامه_الي بتعملوا دا مجرد تضيع وقت مي عملت الصح، يلا علشان نتحرك.
-مراد وجبريل أتحركوا في عربيه واحده ووراهم القوات.
_مراد بص لجبريل_أفتح الفون أكيد هتخلينا نعرف نتعقبها.
-جبريل فتح الفون ولقي الرسايل الي بعتتها ليهم سكت شويه وبعد كدا بص لمراد بغضب_أختك بعتالنا رسايل بتودعنا بيها، أختك جايه تعترف بحبها ليا وهي راحه لنار ب أيدها، يمين بالله يامراد يا أحط علي غالب الكلب وعليها هي كمان حط تصبر عليا بس.
-مراد:غصب عنه ضحك وبعد كدا بصالهُ بنتباه_شغلت جهاز التعقب؟
-في خلال دقايق كان مشغلوا وظهرت نقطه حمراء في الشاشه الي قدامهم بتدل علي وجودها.
-مراد بص لجبريل بحذر_المكان الي هي في دا فين بظبط في البيت؟
-جبريل فهم مقصدو وطلع خريطة البيت وفي خلال ثواني بص لمراد_مي في الأوضة الي بينفذ فيها.
_________________
-ودا يرجعنا لمي من تاني.
-مي:فضلت واقفه بثبات_تفتكر واحد مريض زيك نهايتوا هتبقي أزاي؟
-ضحكت بستفزاز_وأحنا بنتكلم في نهايه دنيويه فقط.
-غالب:بصلي بعد ما شغل الكاميرا_طالعه لأبوكي رغايه وأنا مبحبش الكلام الكتير.
-مي:كتمت غضبي وأنا بصاله بقوه _بمناسبة أبويا لدرجادي كنت غبي ومفكر إنك لما تبعت راجل من رجالتك يخنقوا وهو في المستشفى مش هنعرف إنك أنت الي خلصت عليٰ؟
-غالب:قاعد علي الكرسي الي قدامي_تؤ كنت عارف وكنت متأكد إنك مش هتسيبي حق أبوكي زي ما كنت متأكد إنك جايه علشان أنتِ عارفه كويس أنا أقدر أعمل إيه في أخوكي والروميو بتاعك.
ضحك بسخريه_هو الغباء الحقيقي إنك تتخيلي إنك ممكن تخرجي من المكان دا غير بارادتي،أو تفكري إنك ممكن تهزيلي شعره.
-مي:وقفت قداموا_أنت عارف كويس إنك بتنتهي ألي أنت في حلاوه روح مش أكتر.
-غالب:قام قرب خطوه_أتكلمنا كتير.
-مي:ضحكت بخبث_عندك حق جيه وقت الفعل.
-وفي الحظه الي كان هيلمسني فيها كنت ضربتوا تحت الحزام.
-غالب:بصلي بوجع _وحياه أمك ما هرحمك.
______________
جبريل أخد سلاح من مراد وبص للمكان بتركيز_أركن هنا.
-نزلوا والقوات كانت وراهم بس بمسافه ومتفرقين
_مراد كلمهم في الاسلكي – مجرد ما هقول هجوم تضربوا.
-جبريل كلم واحد من الحراس بحجه إنه عايز يعرف عنوان معين وفي الوقت دا مراد كان دخل وضربوا من ضهروا.
-بصوا لبعض ولسه هيتحركوا واحد تاني ضرب عليهم ولأنهم كانوا بيضربوا بكاتم للصوت والغبي دا ضرب عليهم لفت انتباه الكل والي من ضمنهم.
_________________
-غالب:بص لمي بتوعد_أهلََا مش تقولي إن ضيوفك هيشرفوا بالسرعه دي.
-في الحظه دي قرارت أهرب ومجرد ما خرجت من باب البيت هو لحقني ومسدسوا كان في راسي بص لجبريل ومراد_مفكرين إنكم بلعب العيال دا هتعرفوا تنهوا الحكايه أنتو مش عارفين أنا ورايا مين.
-وفي الحقيقه هو صدق لأنهُ مجرد ما قال الكلمه دي لقينا جُثه هامده والسبب مجهول كالعاده في وسط كل الحكومات الي كانت موجوده تخيلوا مقدروش يعرفوا مين قاتلوا؟ لا والجميل الورق الي روحنا كانت هتروح علشانوا أتبدل وأسماء كتيره أتحذفت.
يمكن أرتحت إني شوفت الي قت’ل أبويا سايح في دم’موا قدامي، بس وجعي علي كل بنت أنُتهكت جنس’يََا سوء من خوفها وضعفها أو أحتياجها للفلوس وأبتزازها مهديش أبدََا.
مهما حاولت أثبت حقهم نهاية كل محاوله بتبقي الفشل المحتوم لأننا وبكل ثقه بنتعامل مع ناس متتخيلهاش، يعني مثلََا واحد زي غالب جاسوس للكيان العره ودا يجواب علي أسأله كتيره أولها.
نفهم الدوله اللذيذه بتساعدهم بطريقه الغريبه دي ليه؟ ومتستغربش لما أقولك إنهم بيُستفزوا وبيتساوموا يعني يتساعدوا ياتتفضحوا؟ ولما بنقول فضيحه مبقصدش ناس عاديه زي وزيك أقصد روئساء، نواب، علماء، مشاهير، أُمراء.
لسه ياصاحبي عايز تسافر دول الي بيدعوا الحريه وتعيش فيها؟ الحكايه دي نبذه صغيره من الي بيحصل.
والمرادي من قلبي كنت بتمني إن الحكاية دي تتطلع خيال بس الحقيقة دي واقع بشع.
__________________
وقفت علي البحر الساعه ٦الصبح وأنا باخد نفس يهدي كل تفكيري.
-حبيبي واقف لوحدهُ ليه؟
-لفيت لجبريل بحب وأنا بدخل لحضنهُ_بحب أشوف الشروق.
-وتشوفي من غير جوزك أخص بجد؟!
-ضحكت بحب_جوزي يدوب صلي الفجر وجري ينام.
-ضمني لي_يقوم تاني لجل عيونك عندي كام مي أنا؟
-سندت راسي علي علي صدرهُ_أنا بحبك أوي.
-ضحك بحب_وأنا ممتن للقانون.
-بصتله بستغراب_ليه؟
-علشان عرفني علي دفيٰ قلبي.
_________________
أين أنت وأين أنا منك

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قانون الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!