recent
أخبار ساخنة

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحاب ماهر


في اليوم التالي. 
ذهبت مسك بصحبة بلال إلىٰ بيت زينة وطرقت الباب 
ففتح لها أخو زينة 
_مسك: يخربيتك انت بتعمل اي هنا، اوعا تكون بايت معاهم من امبارح 
=ضحك بصوو مسموع: يبنتي اعقلي بقىٰ، احنا لسه جايين من شوية ادخلوا 
نظرت مسك إلىٰ بلال ولاحظت عصبيته وعروقه التي تظهر في وجهه 
ثم دخلوا وألقوا التحية، 
_بلال:  صباحية مباركة ي عريس 
=هههه، الله يبارك فيك يخويا 
مسك حضنت زينة:مبارك يقلبي
_الله يبارك فيكي يقلبي
وقضوا وقت ممتع معهم 
بلال:طب عن اذنكم بقى 
حمزة:ما تقعد يعم 
_هنيجي تاني ان شاء الله
حضنت مسك زينة وودعتها وهبطوا واستقلوا السيارة 
وطوال الطريق، يقود بلال السياررة بسرعة كالرياح 
مسك بخوف: بلال لو سمحت امشي بالراحة حاسة بدوخة 
_لم يهتم لكلامها وأكمل في طريقه، 
مسك: بلال بطني عمالة توجعني مش قادرة، بالراحة وحياتي 
ظلت مسك متماسكة بنفسها، حتىٰ تقيئت 
بلال بخضة ووقف السيارة: مالك يمسك 
_تحاول أن تأخذ نفسها: مش عارفة، حاسة بدوخة جامدة وبطني وجعاني أوي 
=طب خدي المية دي، وهنروح المستشفي دلوقتي 
_مسكته من يده وتهز رأسها بالنفي: لا انا بقيت كويسه مفيش داعي
=انتي بتقولي اي، انتي مش شايفه انتي عاملة ازاي 
ثم اتجهه إلىٰ المستشفي 
جاءت المررضة: اهلا دكتور بلال 
_لو سمحت فين الدكتورة نهلة 
=في العمليات ي دكتور 
_داخلة من إمتىٰ  
=من حوالي ساعة 
_تمم انا هدخل المكتب بتعها اطمن علىٰ مراتي عشان تعبانه شويه 
=وجهت كلامها لمسك: الف سلامة عليكي يمدام 
_مسك وهي قابضة في يد بلال هزت رأسها: سلمكِ الله من كل شر 
دخل بلال بمسك وفحصها هوَ 
_في اي يبلال 
=مسك هو انتي بتحسي بالدوخة دي من فترة 
_آه بقالها حوالي اسبوعين 
=امممممم 
_في اي 
=طب اي اخبار الاكل معاكي 
_انت هتعمل عليا دكتور يبلال، ما انت عارف كل حاجه 
تعالت صوت ضحك بلال: خلاص يدبش اندمجت شوية، علىٰ العموم كده في حاجه شاكك فيها بس لما الدكتورة تيجي ونعمل التحاليل نتأكد اكتر 
=حاجة اي 
_يمرر علىٰ شعره، 
ثم دخلت الطبيبة 
_اهلا دكتور بلال، اللي سايب المستشفي تضرب تقلب وهو لا هنا ثم نظرت لمسك: شكلك حبيت الجواز 
_ابتسمت مسك بخجل 
=بلال: والله ابدا يدكتورة اليومين دول مضغوط شويه، كان فرح حمزة صحبي امبارح، وشهد مرات اخو مسك ولدت، وكان كله ورا بعضه 
_مبروك يسيدي، عقبال ما اشيل ابنكم 
=هههه،  من بوقك لباب السما 
_هههه، اه كنت جاي ليه 
=بضحك: اي مليش حق آجي المستشفي ولا اي، اوعوا تكونوا استحليتوا عدم وجودي، لا ده انا من بكره اجي ابتلكم قدام الباب 
ضحكت كلا من مسك والدكتورة:يدكتور مش قصدي، حضرتك ليك اسم، ومعروف في المستشفى،  ومن اشطر الدكاترة ما شاء الله 
_بس بس كفاية بدل ما اتغر اكتر من كده 
مسك بنفاذ صبر: طب مش يلا 
_لسه مكشفتش عليكي 
=مش انت كشفت 
_لا منا عايز اتأكد من حاجه، ثم وجهه حديثه للدكتورة: بعد اذنك يدكتور شوفيها 
=بس كده عنيا، اتفضلي معايا يمدام مسك 
ذهبت معها مسك. 
وبلال جالس: يارب بنت يارب بنت ثم قال: اي الهبل اللي انا بقوله ده انا شكلي كبرت وخرفت 
وبعد شوية خرجت الدكتورة وعلى وجهها ابتسامة: ممكن يدكتور بلال تعمل التحاليل دي 
_طب في اي 
=لما التحليل تطلع عشان نتأكد 
_تمم، نص ساعه وهنرجعلك تاني 
=في الانتظار
ذهب مسك وبلال الي قسم التحاليل  . 
وبعد ما يقارب من ساعة ظهرت النتيجة
_أخذتها مسك وكادت ان تفتحها حتىٰ اخذها بلال من يدها 
=في اي انتو قلقتوني،هو انا عندي مرض مزمن ولا حاجه 
_احتضنها بلال:لا يحببتي انتي زيي الفل متخفيش،بس مش حابب احنا اللي نفتحهم،خلي الدكتوره هي اللي تطمنا
=هزت رأسها بخوف،وأتجهوا إلىٰ المكتب،وطرق الباب ثم دخل.
_اتفضلي يدكتورة دي كل التحاليل اللي طلبتيها 
=نظرت فيها واتسعت ابتسامتها ثم قالت لبلال:شكل كان باب السما مفتوح وانا بدعيلك 
_بلال بذهول:٠يعني شكي طلع في محلة 
=هزت رأسها بفرحة شديدة:ألف مبروك يدكتور
قام بلال وعانق مسك واشتد في عناقها ويدور بها 
_الدكتورة:غلط يدكتور كده عليها 
نزلها وقَبَّل جبينها 
مسك تنظر لهم بعدم فهم:هو في اي 
ضحكوا الاثنين بصوت مسموع
_بلال:في ان انا هبقى بابي وانتي هتبقي مامي 
وضعت مسك يديها على بطنها وتتساقط دموع الفرحة منها: بجد يبلال يعني انا هبقى ماما وانت بابا 
_عانقها مرة اخري:آه يقلبي،مش متخيلة انا فرحان قد اي انتي نورتيلي حياتي 
=لم تتفوه مسك ولكت اكتفت بدموعها
غادر بلال المستشفى واستقل بسيارته وهو يمسك يد مسك بفرحة 
_بلال:بتعيطي لي يحبيبي دلوقتي
=انا فرحانه اوي،بس ياترا هعرف اكون ام 
_ههههه،طب بذمتك ده سؤال،اللي خلاكي تكوني زوجه وانتي لسه مكملتيش17سنة وصبرك منفذش يبقى ازاي مش هتبقي ام،وانا مطمن علي ابننا او بنتنا طول منتي امه 
=ابتسمت له بحنان 
وصل الي المنزل 
مسك بإندفاع وكادت  ان تخبرهم 
شد بلال من قبضته علىٰ يديها فصمتت 
ثم جلسوا وقتا قصيرا معهم وصعدوا للاعلى
مسك:انت لي مخلتنيش اشاركهم فرحتنا 
=عشان عايز اعرفهم بطريقتي،المهم انت هتروحوا النهارده تزوراا بابا 
_لي ماله بابا 
=كويس،بس انتي عارفة انه قاعد لوحده ومش راضي ييجي يقعد معانا،فروحوا اقعدوا معاه شويه 
_وانت مش هتيجي 
= لا انا هروح المستشفى بدل ما اخد كارت احمر 
_ههه ماشي ربنا يعينك 
=انا قلت لاحمد يجهز العربيه،غيري هدومك وانزلي ماشي
_حاضر،قَبَّل رأسها يلا يحبيبي في رعاية الله،خلي بالك من نفسك واوعي تقولي لحد 
=ابتمست:لا متخفش.
ثم غادر بلال ولكن لم يذهب إلى المستشفى كما قال،ذهب الي مول كبير،واشتري منه أشياء كثيرة ثم دق لحمزة 
_يوووه مين الرخم ده 
=زينة:هههه مترد وانت ساكت 
_اهو يستي طلع بلال،انا عارفة مش هيسبني اتهنىٰ:ايوه ي رخم 
=هههه شكلي قطعت عليك جو الرومانسية 
_انجز عايز اي 
=عايز مراتك 
_نعم يخويا!
=يسطا متفهمنيش صح 
_يصك على اسنانه:بللللللااااااال 
_هههه خلاص افتح الاسبيكر وانت تسمع 
=اما نشوف اخرتها،اديني عليت الصوت اتفضل اتكلم 
_ازيك يزينة عاملة اي مع الغتت ده 
=نظرت له:ههههه الحمدلله،انتو عاملين اي 
_هنجيب بيبي 
=زينة وحمزة بعدم فهم:نعم!!!
_تنحتوا كده لي ههههه،مسك حامل 
=زينة بفرحة:بجد طب ادهالي بسرعة 
_حيلك حيلك هي مش معايا انا خليت اخوها يخدهم عند بابا،علشان ناوي اعمل حفلة صغيرة وعشان كده كلمتك تساعديني 
=طبعا 
_خلاص تعالي انتي والغتت ده عشان تجهزوا معايا الحاجه
=مسافة السكة وهرولت زينة لغرفتها كي ترتدي ملابسها 
_ينظر حمزة عليها ويضحك ثم قال:مبروك ي ابو الصحاب،والله وهتبقي اب عقبالنا 
=هههههههه،يارب يصحبي،مستنيكم ثم غلق معه واتجهه إلىٰ المنزل 
وبدأ في التجهيزات حتى جاءت زينة مع حمزة 
_حمزة:مبروك يصحبي 
=الله يبارك فيك يصحبي 
_زينة:مبروك يبلال،ربناا يجعله الذرية الصالحة يارب
=الله يبارك فيكي يزينه،يارب 
واستمروا في التحضيرات.
وفي الليل انتهوا من فعل كل شيء،وجاء عدد صغير من الناس
_بلال:زينة اتصلي بمسك وقولليها انك جاية تشوفيها 
=حاضر 
دقت زينة عليها
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
=وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،ازيك يمسك
_الحمدلله،خير بتتصلي دلوقتي لي 
=مفيش وحشتيني وقلت اجي اشوفك وملقتكيش وانا في بيتك دلوقتي انا وحمزة 
_وانا لحقت اوحشك،دَ انا كنت عندك الصبح،وبعدين في واحده تخرج تاني يوم جوازها هههه
=يوووههه طب هتيجي ولا امشي 
_خلاص ي قفوشه جاية.
وغلقت معها
بلال:كلمتيها 
=ايوه وزمنها علىٰ وصول 
_حلو اوي،خدي الفستان ده بقى حطيه علىٰ السرير فوق 
=حاضر 
وبعد فترة جاءت مسك بصحبة أحمد وشهد ووالدهم ووالد بلال 
أحمد:هو بلال بيجوز ولا اي 
=نظرت له مسك بغيظ:طب يبقى يعملها كده 
_ههههه امال اي الحفلة دي ومين الناس دول
=مش عارفه،تعالا ندخل ونفهم كل حاجه من بلال 
دخلوا داخل المنزل 
_بلال:حببتي انتي جيتي 
=لا لسه في السكة 
_هههه،طب اطلعي غيري هدومك في فستان علىٰ السرير فوق 
=طب فهمني في اي وانا عاملة زي الاطرش في الزفة كده 
_شوية وهتعرفي، اطلعي بس يلا 
=استر يارب اديني طالعة 
احمد: اي يبروو انت ناوي تتجوز ولا اي 
_انت مجنون يلا، اتجوز اي، انا مش متجوز اختك 
=امال ده كله لي 
_اطلعو غيرو وشوية وهتفهوا كل حاجه 
أحمد: طب يلا  يشهد اما نشوف اخرتها معاه اي 
وصعدوا وأيضًا صعد والدهم وخرج بلال 
وبعد فترة نزل احمد وشهد وصغيرهم 
بلال: مسك لسه منزلتش 
_شهد مش عارفه 
=طب اخرجوا انتو علىٰ ما اشوفها 
ودخل بلال و وجد مسك امامه أقل ما يقال عنها كالملاك  ،شرد بلال في جمالها 
_مسك:اي ي اخ 
=فاق بلال مش شرودة وضحك لها:انتي بتحلوي زيادة علي حلاوتك لي 
_ابتسمت له بخجل 
=ههههه،طب تعالي يلا 
وخرج بلال بها،وأجمع الجميع وينظرون ليهم 
~قال بلال وهو يضم مسك الي صدره:طبعا كلكم عايزين تعرفوا اي سبب مجيكم النهاردة،والحفلة دي لي،ثم نظر لمسك دي حاجه بسيطة لزوجتي وقرة عيني وأم ابني قريبًا.
_نظر الجميع لبعض في ذهول 
أحمد:لحظة يعني انت عايز تقول ان مسك حامل
_ههههههههه بالظبط كده 
عانق أحمد اخته عناق شديد وهي تبقي من الفرحة 
وبدأ الجميع يبارك لها 
نظرت مسك لبلال بدموع:انا بحبك اوي،لا لا انا مش.بحبك،انا تخطيت المرحة دي بكتير، انا بعشقك 
_ضمها اليه: انا اللي بعشقك يقلبي وفي مفاجآة تانية بس دي لوحدنا لما نطلع 
=بفضول:مفاجآة اي 
_هههههه،يخربيت الفضول هيقتلك 
وكزته في صدره:بعد الشر عليا 
=هههههه حبيبي انا 
وانتهوا من الحفلة ودخل بلال بعائلته وغادر الجميع
احمد:طب فهمونا بقىٰ إمتى حصل الكلام ده 
_بلال:كنا عند زينة واحنا رجعين مسك تعبت..........،وبس يسيدي وعملنا التحاليل ومسك طلعت حامل
=احتضن وجهه مسك بين كفييه:هتبقي مامي قريب يقلبي 
شهد:مبارك يمسك 
_الله يبارك في يقلبي 
والدها:مبروك يحببتي يتربىٰ في عزك
_الله يبارك فيك يجدو 
بلال:انا هطلع اريح شويه لما تخلصي تعالي عشان عايزك 
_حاضر
وصعد بلال 
وجلست مسك مع عائلتها وأقضوا وقت لطيف 
ثم ذهب كلا منهم إلى غرفته 
دخلت مسك الغرفة وجددت بلال نائم علىٰ السرير وواضع يده خلف رأسه 
_هههه، انت لسه منمتش 
=جلس بلال: مستني حضرتك 
_جلست بجانبة وامسكت ليحته: طب ومستنيني لي بقى
=قومي غيري عشان في حاجه عايز اوريهالك 
_كالطفلة: لا وريني دلوقتي 
=هههه، خلاص يطفلة، بس غمضي عينك 
_اهو 
=لا انتي كده بتخمي 
_ههههه، خلاص خلاص ووضعت يديها على عينها 
ها افتح؟ 
افتحي يقلبو 
بفرحة: إي ده..؟ 
يتبع.....
لقراءة الفصل الخامس والثلاثون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال
google-playkhamsatmostaqltradent