recent
أخبار ساخنة

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم حسناء رمضان

"خبإني في اُغنياتك التي تُكررها دون مَلل" ♥🥀
جاكي بصدمه: هند! 
هند: كنت عارفه اني هلاقيكي هنا... 
دخلت وقفلت الباب.. 
جاك: هند!.. جيتي هنا ازاي! 
هند: انتوا مفكريني نايمه ع وداني ولا اي!.. انا عارفه كويس انتوا بتعملوا اي... 
فيروز طلعت.. 
فيروز: اي دا انتي جيتي هنا ازاي! 
هند: سمعتك انتي ومحمد وانتوا بتقولوا انكوا هتنقلوه هنا... بس متقلقوش.. محدش عرف حاجه.. وانا مبينتش قدام حد اني اعرف حاجه.. 
جاك: امال جيتي ليه دلوقتي! 
هند: عشان الاستاذه بره من امبارح هي ومحمد ومحدش فيهم بيرد.. 
جاكي: هو محمد مرجعش! 
هند: لا.. وقافل تليفونه.. فقولت اكيد هلاقيكوا هنا... دا غير ان نهى قالبه الدنيا عليكوا.. 
فيروز: سيبك من نهى دلوقتي.. انا خايفه ع محمد.. هيكون راح فين يعني! 
جاك: اكيد بيتسرمح مع صحابه.. هيكون فين.. 
فيروز: لا ياجاك انا قلقانه عليه.. 
جاكي: طب جربي ترني ع صحابه وتشوفيهم.. 
فيروز: ايوا صح.. استنوا.. 
جابت الفون ورنت ع صحابه كلهم وكلهم قالوا مش معانا... 
فيروز: لا كدا في حاجه.. 
هند: طب وهنعمل اي! 
جاكي: مكنش المفروض تضربه كدا ياجاك.. 
جاك: ااه.. كان المفروض اسيبه يتهجم ع حضرتك وابقاا مبسوط.. 
هند: يتهجم!!!.. انتوا بتقولوا اي.. 
جاك: اللي حصل ان اخوكي الزفت حاول يتهجم عليها عشان كان سكران... 
هند: لا طبعا محمد ميعملش كدا.. 
فيروز: واهو عمل.. المهم دلوقتي انا خايفه عليه.. 
هند: طب... انا عارفه ممكن نلاقيه فين.. 
جاكي: فين.. 
هند: انا هروح اشوفه وارجعلكوا... 
جاكي: لا استني انا هاجي معاكي.. 
هند: لا خليكي.. 
فيروز: لا خديها معاكي.. هو مش هيرضى يرجع غير لو هي كلمته... 
دخلت غيرت بسرعه وطلعت... 
جاك: انتي فعلا هتروحي!.. بعد اللي عمله دا وهتروحي! 
جاكي: انا خايفه عليه.. ف الاول وف الاخر هو مكنش واعي... يلا ياهند.. 
نزلنا وخدنا تاكسي وبصيت لقيته ماشي ف طريق غريب.. 
نزلت ومشيت ورا هند واتصدمت من المنظر... 
____________________
نهى: فين هند ياسما! 
سما: خرجت.. 
نهى: خرجت راحت فين يعني! 
سما: معرفش.. 
نهى: مسيري هعرف وراكوا اي... 
سما: ماتفكك بقاا.. هيكون ورانا اي يعني.. 
مرات عمي: هي جاكي فين! 
نهى: والله احنا منعرفش.. من امبارح وهي بره البيت.. الله اعلم بتتسرمح فين.. 
سما: اي اللي بتقوليه دا.. اكيد مع محمد يعني.. 
نهى: وهو محمد اخوها ولا جوزها.. دا بالنسبالها حد غريب.. تبات معاه بره ازاي.. وبعدين مانتي عارفه ان محمد طايش... 
عماد: انتوا بتقولوا اي!.. يعني اي بايته بره.. هي هتدور ع حل شعرها! 
مرات عمي: استنى لما تيجي ونفهم منها... 
_________________
لقيت محمد نايم ع الارض جنب قبر مامته وحقيقي المنظر وجع قلبي... 
روحت اصحيه... قام مخضوض.. 
جاكي: اهدى.. انا جاكي.. 
محمد: انتي بتعملي اي هنا.. 
جاكي: انت اللي بتعمل اي هنا!.. حد ينام كدا! 
محمد: لو سمحتي امشي.. 
جاكي: همشي معاك... 
محمد: لا انا مش راجع.. اتفضلي امشي لو سمحتي.. 
جاكي: محمد في اي!.. من امتى وانت بتشرب! 
فضل باصص ف الارض والدموع بتتجمع ف عنيه... 
جاكي: طب خلاص يلا نمشي من هنا... 
محمد: جيتي ليه!.. 
جاكي: عشانك.. 
محمد: مخوفتيش لاعمل حاجه تاني! 
جاكي: لا.. عشان عارفه انك مش هتضرني طول مانت واعي.. 
محمد: ارجوكي امشي.. انا مقدرش ارجع بعد اللي حصل.. 
جاكي: طب انا مسامحاك.. بس ارجع بقاا عشان خاطري.. 
محمد: انا اسف.. صدقيني معرفش عملت كدا ازاي.. انتي عارفه انا بخاف عليكي قد اي.. 
جاكي: انا لو مش عارفه مكنتش جيت دلوقتي.. 
محمد: يعني مسامحاني! 
جاكي: ايوا.. 
دموعه نزلت ولقيته حضني وفضل يعيط.. 
محمد: انا اسف والله.. والله ماهتتكرر تاني.. اعملي اللي انتي عايزاه.. وعاقبيني زي مانتي عايزه.. بس بالله عليكي ماتزعلي مني.. انا مبحبش قدك والله.. 
جاكي: احم.. طب خلاص.. بطل عياط.. انا مش زعلانه.. 
محمد: لا زعلانه.. 
جاكي: مش زعلانه والله خلاص... 
وشه كان فيه دم فمسكت طرحتي ومسحته.. 
جاكي: يلا بقاا عشان نمشي... 
قام معايا ورجعنا تاني... 
فيروز فتحت بس بصتله بزعل ودخلت... 
جاك: مين قال تجيبوه هنا! 
جاكي: انااا.. 
جاك: وانتي تجيبيه هنا ليه! 
جاكي: انت عارف هو كان فين الاول! 
جاك: هيكون فين يعني!.. اكيد بيتنيل يشرب... 
جاكي: لا.. وبعدين خلاص بقاا.. هو غلط واتعاقب.. 
بصيت ورايا لقيت فيروز قاعده ودموعها نازله وهو قاعد قدامها ع الارض وبيعيط.. 
محمد: مش هتسامحيني! 
فيروز:.... 
محمد: انا اسف طيب.. 
فيروز:..... 
محمد: مش انا ابنك! 
فيروز: لا مش ابني... مش ابني يامحمد... انت ابن جميله.. انا ولادي محترمين ومتربيين.. مش بيشربوا ولا يتهجموا ع بنات الناس... الظاهر عدم وجود ام معاك اثر عليك قووي وخلاك مش هامك حد وماشي بدماغك... الظاهر اني معرفتش اربي... 
كان باصصلها ومصدوم من اللي بتقوله ودموعه نازله.. 
فيروز: انت كنت بتقولي ياماما.. من هنا ورايح مسمعش الكلمه دي منك.. انت فاهم.. انت امك ماتت... بعد كدا انا مرات ابوك.. ويستحسن متتكلمش معايا تاني.. 
هند: ماما.. اي اللي بتقوليه دا!... محمد هيفضل ابنك وهيفضل اخونا مهما عمل... 
فيروز: اخرسي انتي... هو مش اخوكوا ولا هو ابني.. وبعد كدا ملكيش دعوه بيه خالص.. الله اعلم ممكن يعمل اي فيكوا انتوا كمان... 
كنت شايفه الكسره ع وشه ولقيته باس ايدها.... 
محمد: يمكن انا فعلا مش ابنك... وامي ماتت.. بس اعتبرتك امي التانيه... انا عارف اني طايش.. وبعمل حاجات كتير غلط... بس انا كنت حاسس بنقص.. محدش فيكوا عرف يملى النقص دا... محدش فيكوا قدر يحس بيا اصلا... ع العموم حقك عليا.. 
قام باس راسها... 
محمد: متقلقيش ع بناتك.. مش هتشوفي وشي تاني.. عن اذنك.. 
جاكي: استنى يامحمد.. محمد استنى متمشيش.. 
سابني ونزل بسرعه... جيت انزل وراه راح جاك قفل الباب... 
جاكي: جاك اوعى.. 
جاك: ادخلي جوه.. 
جاكي: ملكش دعوه انا هنزل وراه... 
جاك: مفيش نزول.. 
جاكي: هو انت مفيش ف قلبك رحمه!!... انت مش شايفه عامل ازاي!! 
جاك: يتحرق... خليه يتعلم الادب.. 
جاكي: وانتوا كدا بتعلموه الادب!!... دا ممكن يعمل ف نفسه حاجه.. 
جاك: ف داهيه.. اتفضلي اقعدي واسكتي بقاا... 
جاكي: ملكش انك تمنعني.. اوعى من وشي.. 
زقني بعيد... 
جاك: جاكي متخلنيش امد ايدي عليكي.. 
جاكي: والله!!.. مد.. وريني هتعمل اي!.. 
جاك: جاكي متعصبنيش.. 
جاكي: ماتتعصب.. انا هنزل وراه.. انت ملكش دعوه... 
جاك: دلوقتي بقاا حلو.. مش دا اللي كنتي جايه تعيطي بسببه امبارح! 
جاكي: خلاص هو غلط واتعاقب.. كفايه كدا.. 
جاك: اي اللي كفايه!.. دا اتهجم عليكي.. يعني المفروض انتي اكتر واحده تكوني مش طايقه تبصي ف وشه.. 
جاكي: انا سامحته.. 
جاك: بالسهوله دي... هو كان ع هواكي ولا اي!.. 
بصيتله بصدمه... 
هند: جااك... اي اللي بتقوله دا.. 
كلمته والدموع ف عيني.. 
جاكي : هو اي اللي كان ع هوايا ياجاك!... قصدك يعني اني كنت مبسوطه وهو بيعمل كدا!!.. مكنتش جيت اجري ع هنا...بس عارف!.. عندك حق.. لازم تقول كدا.. مانا عطيتك فرصه انك تهيني اكتر من مره... 
وانت لقيت الحوار سهل.. وعادي اهي واحده قاعده عندنا ملهاش حد.. اجرح فيها واهينها براحتي... بس عارف.. مهما محمد عمل.. مش هيبقى زيك... 
سيبته ودخلت اجري ع جوه وقفلت ع نفسي... 
هند: انت اتجننت انت كمان!.. حد يقول كدا.. 
جاك: معرفش بقاا.. 
سابها ودخل اوضته وفيروز قاعده مكانها تعيط... 
هند: اهدي ياماما خلاص... ماهو مكنش ينفع نعايره بيُتمه ياماما.. هو مش ذنبه ان مامته متوفيه... 
______________________
عدى وقت معرفش قد اي.. كنت قاعده بعيط ومنهاره.. 
بس خلاص.. مفيش قعاد بعد اللي حصل دا.. خدت شنطتي وخرجت... 
هند: انتي رايحه فين! 
جاكي: هروح اخد بابا وامشي.. 
فيروز: تمشي فين يابنتي.. مش كفايه اللي مشي.. 
جاكي: هرجعه.. هخليه يرجعلكوا تاني.. وانا هخرج من حياتكوا خالص.. 
هند: لا ياجاكي.. مينفعش.. هتروحي فين! 
جاكي: متشغليش بالك ياحبيبتي انا هتصرف... 
سيبتهم ومشيت.. اخدت تاكسي ورجعت... 
نهى: اهي شرفت الهانم... كنتي فين! 
جاكي: وانتي مالك! 
نهى: اي قلة الادب دي!.. ماتحترمي نفسك.. 
جاكي: انا محترمه غصب عنك.. وانتي ملكيش انك تتحكمي فيا.. 
نهى: ااه ماهو باين الاحترام.. بايته بره من امبارح وتقوليلي محترمه.. 
جاكي: دلوقتي بس عرفت ابنك جايب الافكار دي منين.. شكلها وراثه.. 
نهى: شوفتي!.. انا كنت متاكده انكوا عارفين مكانه... 
جاكي: انا مش عايزه مشاكل.. انا هاخد بابا وامشي.. ف الاول وف الاخر انا ضيفه هنا.. عن اذنك.. 
طلعت لميت حاجات بابا وعرفته اننا هنمشي.. هو اصر يعرف ليه.. بس انا قولتله هفهمك بعدين.. 
مرات عمي: انتي بتعملي اي! 
جاكي: هنمشي.. 
مرات عمي: تمشي فين!.. 
جاكي: هروح اي حته.. 
مرات عمي: هترجعي القاهره! 
جاكي: لا عشان الجامعه... انا هشوف اي شقه هنا... 
عماد: طب انا عندي شقة واحد صاحبي هنا.. هو مسافر.. بس كان قايلي اني ممكن اقعد فيها وقت مااحب... 
جاكي: طب كويس دا.. احنا نروح لحد مااتصرف واأجر شقه انا وبابا... 
عماد: بس ليه.. مانتوا قاعدين هنا.. 
جاكي: دا مش بيتنا ياعماد.. مش هنفضل عاله ع الناس كدا.. 
اتفضلوا جهزوا نفسكوا عشان نمشي... 
سيبتهم وروحت اوضتي ولميت حاجتي ورجعت الاوضه زي الاول.. كنت ببص ع الاوضه بزعل.. بس ف الاول وف الاخر دا واقع... انا مكاني مش هنا... 
سيطرت ع نفسي واخدت حاجاتي وهما نزلوا بابا وركبوه العربيه وانا نزلت لقيت هند تحت... 
هند: بردو هتعملي اللي ف دماغك! 
جاكي: معلش ياهند.. سيبيني براحتي.. يمكن دا يحفظلي شويه من كرامتي.. بس ياريت محدش يعرف حاجه عن موضوع محمد داا.. وانا اوعدك اني هخليه يرجع... 
هند: ياجاكي خليكي والنبي.. متمشيش.. 
جاكي: معلش.. صدقيني كفايه كدا... 
سيبتها ومشيت وركبنا العربيه وعماد طلع.. بصيت ع البيت لاخر مره ودموعي نزلت.. 
مرات عمي: انا مش عارفه انت بتطاوعها ليه!.. ماحنا كنا قاعدين هناك.. 
عماد: كانت هتروح فين يعني.. 
جاكي: وانتي عايزه تفضلي هناك ليه!.. هو كان بيتنا! 
شهد: وهو بردو حد يسيب الجمال دا ويمشي.. 
جاكي: احنا هنقعد ف الشقه دي النهارده بس.. وانا اكون اتصرفت واجرت شقه وهروح فيها انا وبابا وانتوا هترجعوا القاهره.. 
شهد: لا انا عايزه افضل هنا.. 
مرات عمي: تفضلي هنا تعملي اي بقاا.. ماخلاص.. 
شويه ووصلنا ونقلنا الحاجات فوق.. وانا مكنتش عارفه هعمل اي.. ولا هروح فين.. 
بابا كان نايم وهما قاعدين يتكلموا... سيبتهم ودخلت البلاكونه افكر هعمل اي... 
جه ف دماغي ادم.. قولت يمكن هو يقدر يساعدني.. بس دا مش وقته هو مش فاضي.... 
فضلت محتاره كدا لحد مارنيت عليه.. 
ادم: الو.. 
جاكي: هاا.. ياادم عامل اي.. 
ادم: كويس الحمد لله.. انتي عامله اي.. 
جاكي: كويسه.. معلش اعذرني معرفتش اجي النهارده اشوف مامتك عشان حصل ظروف كدا وسيبت البيت.. 
ادم: لا بقت كويسه الحمد لله.. بس يعني اي سيبتي البيت!.. رجعتي القاهره تاني! 
جاكي: لا.. عشان الجامعه وكدا.. 
ادم: امال روحتي فين! 
جاكي: انا مش عارفه اعمل اي.. انا تعبت والله.. 
ادم: طب خلاص.. تحبي نتقابل دلوقتي وتقوليلي اي اللي حصل! 
جاكي: ياريت.. انا محتاجه اتكلم معاك جدا.. 
ادم: تمام.. قوليلي العنوان فين وانا هاجي اخدك.. 
قولتله العنوان وقفلت معاه وشويه وجه وانا غيرت وطلعت... 
مرات عمي: رايحه فين! 
جاكي: مشوار سريع وراجعه.. 
عماد: مشاويرك مش هتخلص ولا اي! 
سيبته ونزلت ماهي مش ناقصه قرف.. 
ركبت وهو طلع... 
ادم: مالك يابنتي عامله كدا ليه.. 
جاكي:..... 
ادم: اممم.. طب تحبي نروح نقعد فين.. 
جاكي: ع البحر.. 
ادم: ماشي... 
روحنا حته كدا وقعدنا جنب البحر... 
ادم: احكيلي بقاا ياستي اي اللي مضايقك كدا.. 
قعدت حكيتله كل حاجه.... 
______________
جاك: هي جاكي مطلعتش! 
فيروز: مشت.. 
جاك: يعني اي مشت! 
فيروز: يعني خدت ابوها ومشت.. 
جاك: انتي بتقولي اي.. ومين سمحلها تخرج.. 
فيروز: اسكت ياجاك.. اسكت انا فيا اللي مكفيني.. 
جاك: طب هي هتروح فين دلوقتي.. هي متعرفش حد هنا... 
فيروز: عشان بعد كدا تبقى تلم لسانك.. مفكر اي.. انك هتهينها كل شويه وتسكتلك!!.. اياك كنت اشتريتها!... 
جاك: انا هرن عليها.. 
فيروز: مش هترد عليك.. ريح نفسك.. 
سابته وقامت... 
_______________
ادم: ياااه.. كل دا.. 
جاكي: انا تبعت والله.. 
ادم: متشيليش هم حاجه.. انا هتصرف.. 
جاكي: هتعمل اي.. 
ادم: بصي انتي بتعتبريني اخوكي.. صح! 
جاكي: ايوا.. 
ادم: بصي ياستي.. احنا عندنا هنا شقتين.. احنا قاعدين ف واحده والتانيه محدش بيروحها خالص.. يعني احنا يعتبر مش محتاجينها ف حاجه... 
تقدري تجيبي باباكي وتيجي تقعدي فيها براحتك واعتبريها من النهارده شقتكوا... وكمان هي قريبه مني شويه.. يعني هعدي عليكي الصبح اخدك الجامعه ونرجع مع بعض... بس وكل حاجه اتحلت اهي.. 
جاكي: لا لا مينفعش.. انا عايزاك تشوفلي شقه عشان اقعد فيها بالايجار... 
ادم: وليه ماهي دي موجوده.. صدقيني هي مركونه ومحدش بيروحها نهائي... اي المشكله بقاا.. 
جاكي: ممكن اوافق بس هدفع ايجار.. 
ادم: وهو دا ينفع بردو! 
جاكي: لا مش هقعد غير كدا.. لو مش هتوافق خلاص.. 
ادم: خلاص ياست.. ادفعي.. المهم هي جاهزه من دلوقتي لو حابه.. 
جاكي: لا ممكن بكرا.. عشان احنا لسه ناقلين بابا.. عشان ميتعبش يعني.. 
ادم: تمام.. بكرا الصبح هاجي اخدكوا.. واي حاجه تحصل او احتاجتوا اي حاجه انا موجود.. 
جاكي: والله انا مش عارفه اقولك اي.. انا تعبتك معايا قوي.. 
ادم: انتي مش لسه قايله اني اخوكي دلوقتي!.. وهو في اخ بيسيب اخته بردو!.. 
فوني رن وكان جاك.. وانا مردتش.. 
قعدت اتكلم معاه شويه وبعدين روحني تاني... 
________________
عماد: مين الواد اللي كنتي راكبه معاه دا! 
جاكي: وانت مالك.. 
عماد: يعني اي انا مالي.. هسيبك تدوري ع حل شعرك يعني! 
جاكي: بقولك اي احترم نفسك.. وبعدين انت مالك اصلا.. انا كدا كدا لقيت شقه وبكرا هاخد بابا وهمشي.. 
سيبته ودخلت وجاك عمال يرن وانا مردتش... 
الليل جه وانا لسه ف الاوضه وجاك رن فوق ال١٠٠ مره.. 
ف الاخر زهقت ورديت.. 
جاكي:....... 
جاك: بصي.. انا عارف انك زعلانه.. خليكي زعلانه مني زي مانتي عايزه.. بس قوليلي انتي فين! 
جاكي:.... 
جاك: جاكي باباكي تعبان.. مينفعش تدوري بيه ف الشارع.. 
جاكي: انا مش دايره بابويا ف حته.. انا قاعده ف شقه.. 
جاك: ماشي.. بس فين! 
جاكي: وانت مالك! 
جاك: جاكي.. اخلصي وقولي انتي فين!.. 
جاكي: ليه.. عشان تيجي تكمل اهانه فيا هنا.. 
جاك: مقدرش اهينك.. 
جاكي: ياراجل.. 
جاك: مانتي عصبتيني ياجاكي.. وانا كنت خايف عليكي.. 
جاكي: فتتهمني ف شرفي.. 
جاك: لا.. انا عارف انك محترمه.. مقدرش اقول كدا.. 
جاكي: قولت.. قولت ياجاك.. ومش مره واحده كمان.. 
جاك: صدقيني مكنتش اقصد.. ومع ذلك بقولك ازعلي مني براحتك.. بس ارجعي.. 
جاكي: لا مش هرجع.. انا مليش حاجه عندكوا عشان ارجع.. وبالنسبه لمحمد.. فانا هصلح كل حاجه وهرجعه... ولو سمحت كفايه كدا.. وياريت مترنش تاني.. انا كنت فتره ف حياتكوا وخرجت.. سلام.. 
قفلت وبعدين قفلت فوني خالص.... 
فضلت قاعده مكاني كدا لحد الصبح.. معرفتش انام ولا عارفه انا بعمل اي... اهي الدنيا ماشيه وانا ماشيه معاها وخلاص.. 
الفجر اذن.. قومت صليت وفضلت قاعده للصبح.. ادم جه ونزلنا بابا... 
مرات عمي: ايوا يعني انتوا هتروحوا فين دلوقتي! 
جاكي: لقيت شقه كويسه هنروح نقعد فيها.. 
عماد: ومين دا.. 
جاكي: دا اخويا.. 
شهد: اخوكي ازاي.. 
جاكي: مش لازم يكون شقيقي عشان يبقاا اخويا.. يكفي اللي عمله معايا... 
مرات عمي: طب ادينا العنوان.. 
جاكي: لا.. لحد مااشوف هستقر فين الاول... سلام.. 
سيبتهم ومشيت وادم طلع ع الشقه... 
الشقه كانت كبيره وجميله جدا وكمان بتطل ع البحر.. انا خوفت من الايجار الصراحه.. ماهو اكيد شقه زي دي ايجارها هيكون غالي.. 
ادم: متقلقيش.. 
جاكي: اي! 
ادم: انتي تقدر تقعدي من غير فلوس عادي جدا.. بس عشان عارف انك عنيده هسيبك براحتك.. بس انا مش هاخد غير عشره جنيه ف الشهر.. 
جاكي: كاااام!!! 
ادم: انتي مش بتشتغلي.. وعمي تعبان.. يعني مش سهل انك تدفعي ايجار ياجاكي.. 
جاكي: لا ملكش دعوه.. شوف بس ايجارها كام وانا هتصرف... وبعدين مانا كدا كدا هشتغل يعني.. 
ادم: طب ياستي لحد ماتشتغلي.. 
جاكي: ادم حقيقي مينفعش.. 
ادم: ياست لما تشتغلي وتبدأي تطلعي فلوس.. ابقى ادفعي اللي انتي عايزاه.. بس دلوقتي صدقيني ملوش لزوم خالص... وبالنسبه للشغل فانتي مش مضطره ع فكره.. انا ممكن ا.. 
جاكي: لا.. كفايه لحد كدا.. انا هشتغل وهصرف ع نفسي... 
ادم: طيب.. انا بس عشان جامعتك.. 
جاكي: لا انا هعرف اظبط الدنيا.. 
ادم: تمام.. انا هشوفلك شغل كويس وكمان مرتبه يكون حلو.. 
جاكي: انا مش عارفه اقولك اي.. حقيقي انا لو عندي اخ مش هيعمل معايا كدا.. 
ادم: عيب.. متقوليش كدا... يلا هسيبك ترتاحي دلوقتي.. والصبح هعدي عليكي ونروح الجامعه مع بعض... 
سابني ومشي.. وانا بدات انقل هدومي وحاجاتي.. وحقيقي الشقه كانت كبيره جدا واجمل مما كنت اتصور... ومش عارفه اشكر ربنا ازاي.. بينقذني من كل مشكله بقع فيها.. 
خلصت وطلعت اشوف حاجه اكلها عشان ماكلتش من الصبح..  
دخلت المطبخ وفتحت التلاجه ولقيت حاجات كتير جدا... ابتسمت وطلعت الاكل وقعدت اكل... 
عدا شوية وقت وفتحت فوني لقيت جاك متصل كتير قووي.. بس طنشت ورنيت ع محمد... مردش.. فضلت ارن كتير وبردو مردش.... 
زهقت وقومت اتطمنت ع بابا ونمت.... 
_____________________
فيروز: مردتش عليك! 
جاك: ردت.. بس مرضتش تقولي مكانها.. 
فيروز: يعني كدا لا هي ولا محمد موجودين.. 
جاك: انا هفك الجبس بكرا واروحلها الجامعه.. 
فيروز: مش هترضى تكلمك.. 
جاك: انا هتصرف.. 
سابها ودخل نام
_______________________
نور: انتي بتقولي اي! 
هند: زي مابقولك كدا.. 
سما: طب مشت ليه ياجماعه.. 
هند: مش حابه تقعد.. 
سما: طب مش تستنى لحد مافيروز ترجع.. 
هند: معرفش بقاا.. انا طالعه انام.. 
_________________________
الصبح طلع.. قومت عملت الفطار ودخلت اكلت مع بابا وبعدين لبست وادم رن عليا فنزلتله... 
جاكي: صباح الخير.. 
ادم: صباح النور... اي الحلاوه دي ع الصبح.. 
جاكي: يعم انت رايق والله.. 
ادم: يعم فك.. الدنيا سهله والله.. 
طلع وروحنا الجامعه وقضينا اليوم مع بعض وخلصنا محاضرات وطلعت لقيت جاك واقف وراكن ع العربيه وبيلعب ف الفون... 
حاولت اتدارى عشان ميشوفنيش... 
جاك: جاكي.. 
وقفت ومبصتلوش... 
جاك: مش سامعاني يعني... 
عديت الطريق وروحتله... 
جاكي: نعم! 
جاك: اركبي.. 
جاكي: وانا اركب معاك بامارة اي.. 
جاك: عايز اتكلم معاكي شويه.. 
جاكي: مفيش كلام بينا ياجاك.. 
جاك: طب اديني فرصه اتكلم... 
جاكي: لو سمحت انا سايبه بابا لوحده ف البيت ولازم ارجعله بسرعه.. 
جاك: طب ع الاقل قوليلي قاعده فين.. 
جاكي: لا مش هقولك.. 
جاك: جااكي!!... اخلصي واركبي.. 
جاكي: هو انت كمان بتزعق! 
جاك: مش هقول اركبي تاني.. 
ركبت وبصتله.. 
جاكي: نعم!... هو اللي هيتقال ف العربيه ميتقالش بره يعني! 
جاك: انتي مش شايفه البنات بتبص ازاي! 
بصيت لقيت البنات مركزه معاه فعلا.. 
جاكي: طيب.. انجز عشان عايزه امشي.. 
جاك: انا اسف.. 
جاكي: في في حاجه تاني! 
جاك: جاكي انا فعلا اسف.. لما بتعصب مبعرفش انا بقول اي... 
جاكي: وانا مش مضطره استحمل اهانتك ليا عشان حضرتك متعصب.. 
جاك: طب حقك عليا.. خلاص.. 
جاكي: خلاص ياجاك انسى.. انا لازم امشي.. 
جاك: مش هترجعي! 
جاكي: حتى لو مكنش حصل حاجه كنت همشي بردو.. كفايه كدا... وبعدين انت جيت ازاي.. وفكيت الجبس امتى.. 
جاك: النهارده.. طب قوليلي قاعده فين عشان بس ابقاا متطمن.. 
جاكي: اتطمن... انا تمام.. عن اذنك.. 
نزلت وكان ادم واقف عند العربيه مستنيني.. شاورلي.. 
كنت بعدي الطريق والرباط اتفك.. ميلت اربطه.. 
جاك: جاااكي.. 
ادم: حاااااسبي!!!!... 
يتبع..
لقراءة الفصل الاربعون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent