recent
أخبار ساخنة

رواية ابنة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية ابنة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن


امين: ول يهمك ههه 
_"الصوت ده مش غريب عليا "
امين:  عمله اي 
"ترفع راسها في توتر وتغض بصرها مجددا ببتسامه خافته". 
امين:  رحمه 
_ اممم
امين:  بقلك عمله اي 
_ الحمد لله كويسه 
امين: فتحتي الموضوع مع عائلتك 
_ لسه هكلمهم 
امين:  حاولي يا رحمه تخليها الاسبوع ده تمام انا مقدرش استنى اكتر من كده 
_" بحمرار" طيب لازم اخرج دلوقتي، عديني 
امين:  الطريق واسع اهو عدي من اي مكان  
" تتجه يمين فيقف امامها ويصدها تتجه شمال فيصدها فتقف في المنتصف وتربع يدها بضحكه خفيفه "
_ امين لو سمحت عديني 
امين:  ههه خلاص عدي،  هبقي ارن عليكي ابقي ردي 
_ لما تيجي ان شاء الله هبقي ارد،  سلام 
"ينظر لها ببتسامه خافته وهي تغادر ويتحرك في طريقه مجددا بينما تنتظر هي معاذ في الخارج"
: مساءو يستا اركبي
_ ده انا هموتك،  اتاخرت لي 
: "ببرائه مصتنعه" نص ساعه بس والله 
_ والله لاء قليل اوي 
:  عشان تعرفي قد اي انا مسالم 
_ طيب اتحرك يا مسالم لفتح راسك ول حاجه 
:  ههه عنيفه اوي ياض
_______
_ اي رئيك 
:  اوفر 
_ يا ميزو اسود في احمر اي الاوفر في كده 
:  قصدك احمر وفي حاجه خفيفه كده في جنب اسود،  يعني لون قوي وجريئ والعيون كلها هتكون عليكي،  فرجعي بزوق 
_ كنت اخد هنا اكرملي من الي انا فيه ده 
:  سمعك علفكره ورجعي فعلا عشان مزعلكيش 
_ خلاص ازفتنا
:..... 
_ طيب اي رئيك في ده علي طرحه كشميري 
:  هادي اوي، ممكن تخدي جامعه بس مينفعش تروحي بي خطوبه 
_ نفسي اديك بلحه في منخيرك بس استحي 
: رحمممه 
_ خلاص، طيب ده 
: وردي يا بيئه، لاء طبعا 
_ اقلك علي حاجه انا استاهل ضربي اني جبتك معايا اصلا، انا هقعد هنا وانت روح شوف وراك اي بقي
"يتنهد وينظر لها ببتسامه ويتحرك قليلا حتي يصل لاخر المكان ويرجع لها يجدها جالسه" 
:  قومي هوريكي حاجه 
_ لاء 
:  هشيلك انتي وكرسي وربنا 
_ اووف عايز اي 
:  تعالي بس 
"يمسك يدها ويمشي بيها لاخر الصف ويشير لها علي احد الفساتين المعلقه هناك ويطلب من صاحبه المحل انزله اليها " 
: ده علي الطرحه الاف وايت هناك دي علي جزمه السوده دي،  اي رئيك 
_..... 
:  يبقي موافقه،  ادخلي جربي 
من احسن الاوقات بنسبالي هو اني اشتري لبس مع اميرتي،  بتكون حلوه في كل حاجه بتلبسها مهما كانت ولانها بتعشق الاحمر وبكون قمر عليها فبغير الصراحه وبكون نفسي اخبيها جوايه من الناس دي كلها، امتي اليوم ده يجي بقي. 
_ خلاص يا م...  اي ده راح فين 
صاحبه المحل: واوو حبيبك زوقه راقي جدا،  الفستان ده كان اخر واحد من الاستيل  ده في المحل 
_ احم هو مش حبيبي 
صاحبه المحل:  احم عذرا جدا 
:  معلش يا حوم كنت بكلم حد بره، "بتصفير"  اي القمر ده ههه
_ بجد حلو 
:  يا بنتي زوقي طول عمره قمر اصلا
_ اي التواضع ده كلو مش كده 
: ههه خلاص نختارو عجبك 
_ امم 
: تمام هروح احاسب 
"اكتر حاجه بحبها في ميزو انه صبور جدا معايا، رغم رخمتي معاه وانه لما ينقي معايا حاجه اقلو لاء وزوقك وحش، ويقولي والله لنخده بقي عند فيكي واروح المناسبه بي والقي كل الناس بتقولي زوقك راقي جدا يا رحمه، فبحس اني عايزه اجري عليه واقلو انت في قلبي جامد جموده يولاه"
_ رهييبه ههه 
: يلا اي خدعه 
_ الشكولاته احلي علفكره 
: قلتلك بحب الفانيلا اكتر 
_ انت الي خسران 
: نينيني 
وزي العاده اتعشنا في مطعم وشترينا فراخ عشان الهانم بتاعتي وكلنا وروحنا علي 9 بليل كده، تسالوني اي احلي يوم ممكن تعيشه في حياتك اقلك يوم اجازتي، ويوم اكون خارج في مع اميرتي 
وفي الحالتين بتكون ماليه مركزه فيهم.
_ شكرا يا ميزو ههه فرحت اوي انهرده، اي نعم بنخرج كل اسبوع بس الفستان قمر 
: يلا اي خدعه يسطا 
"يفتحو الباب في ضحك ولا مبالا فيجدو سعاد امامهم تشتعل غضبا وتنظر لرحمه بلوم"
: السلام عليكم، اي يا ست الكل متاخرناش اوي 
سعاد: رحمه تعالي عايزه اتكلم معاكي 
_ في اي يا خالتو 
سعاد بزعيق: رحمه بقلك عايزه اتكلم معاكي، تعالي 
" تنظر لها بخوف وتقف خلف معاذ تحتمي بيه كالعاده "
:"بقلق " في اي يا ماما الساعه لسه 9
سعاد بتنهيد وعصبيه: هو صحيح انه في عريس متقدملك يا رحمه 
"تقع الاغراض من يد معاذ و ينظر لها في صدمه وبحث عن خيط امل بانه غير صحيح بانها تحبه مثل ما يحبها لكن صعقته الكلمات التاليه منها "
_ اه في واحد عايز يتقدملي الاسبوع ده وانا موافقه وقلتلو اني هقلكو عشان عايز يجي 
:!!!!!
سعاد: رحمه انتي مجنونه يا بنتي، ازاي يعني موافقه عليه متكلم يا معاذ 
:......
هنا: رحمه انا اسفه اني قلتلها من غير ما قلك بس كنت عايزه اعرف رايها ومكنتش اعرف انها هتتعصب كده 
_ لاء عادي يا هنا، انا لما كنت هرجع هقلها هي ومعاذ اصلا متقلقيش 
سعاد: الجوازه دي ليمكن تتم ابدا يا رحمه سمعه 
_"بحزن" لي يا خالتو، هو عايز يجي متعمليش كده مش عشان انا يتيمه ومليش حد تقولي كده 
سعاد: يا بنتي مش قصدي كده بس...
معاذ: قوليلو اننا موافقين وانه يجي يوم التلات الجي 
هنا وسعاد معا: معاذ!
"ترفع رحمه راسها بضحكه وتنظر لمعاذ بلهفه وامل"
_ "بفرحه" بجد يا معاذ اقلو!
"ينظر لها معاذ بغصه تكاد تمزق قلبه، احلامه تحطمت في لمح البصر امام هذه العين الحالمه التي امامه، هل حقا احبت غيره"
: بتحبي يا رحمه 
_"بخجل ".....
: رحمه ردي عليا بتحبي
_ اه بحبه 
:  يبقي متقلقيش خلي يجي 
_ هييي شكرا يا ميزو بجد فرحت انك وفقت 
" يحرك راسه بالايجاب وبتسامه بارده مكسوره "
_ يلا يا هنا نطلع دورك المرادي 
هنا:  تمام يا حوم،  اطلعي وانا جايه وراكي 
_ ماشي،  تصبحي علي خير يا خالتو ووعد بكره اجازه اجي واحكيلك علي  كل حاجه اتفقنا 
سعاد: "تحرك راسها بالايجاب" 
_ شكرا يا خالتو بحبك اوي ههه،  هستناكي يا هنا 
"تاخذ الاشياء من الارض وتغلق الباب وتنظر هنا وسعاد لمعاذ بخيبه امل وقلق" 
سعاد:  معاذ يبني 
: "ببتسامه"  متقلقيش يا ست الكل انا كويس، هروح انام عشان ورايه شغل الصبح عن اذنك 
هنا:  تحب اجي اتكلم معاك شويه 
:  لاء يا هنا مش قادر بجد،  طلعي لرحمه متتاخريش عليها انا كويس 
"يضع المفتاح علي السفره ويتحرك لداخل ويغلق الباب وتنظر هنا وسعاد لبعضهم ويلتزمون الصمت" 
لو حد كان جاب سكينه وغزها في قلبي قسمه نصين مكنتش احس بالاحساس ده، مش عارف اضحك ول ازعل ول اتصدم ول اعمل اي دلوقتي،  بنتي انا بتحب حد غيري!  عريس جي ليها عشان يخدها مني طيب وكل السنين دي وانا برسم حلم جويا انها مراتي وحببتي ومستني اليوم الي تخلص فيه بفارغ الصبر  عشان اعلن لكل الناس ده وفي الاخر تختار حد غيري!  هههه يا رب! 
في المساء... 
_"بفرحه " كنت قلقانه اوي من رد فعل معاذ،  فرحت اوي انه وافق،  كده ممكن ارد علي مكالماته او رسايله وانا مطمنه،  تفتكري خالتو اديقت كده لي يا هنا ها 
هنا: يعني انتي بجد يا رحمه متعرفيش لي، انتي عرفه عملتي اي 
_ في اي يا هنا مش فهمه حاجه! 
يتبع..... 
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent