recent
أخبار ساخنة

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والاربعون 48 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والاربعون 48 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والاربعون 48 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والاربعون 48 بقلم حسناء رمضان

بعد مرور 6 شهور.... 
فيروز: تعالى ياجاك افطر.. 
جاك بجد: لا مليش نفس.. 
فيروز: انت كل شويه تقولي مليش نفس!.. ولما يجرالك حاجه دلوقتي! 
جاك: قولتلك مش عايز.. انا ماشي.. واحتمال اتاخر.. 
هند نزلت... 
هند: في اي.. 
فيروز: جاك.. متغير من ساعة اللي حصل.. مش عارفه اعمل معاه اي.. 
هند: هينسى مع الوقت.... اللي حصله مش سهل بردو.. 
فيروز: مظنش.. المهم تعالي افطري عشان جامعتك.. 
البنات نزلوا وقعدوا يفطروا وشويه ومحمد نزل... 
قعد معاهم من غير كلام وملامحه كلها جد.. 
فيروز: طب قول صباح الخير حتى!.. 
بدأ ياكل ومردش عليها.. 
هند: مالك يامحمد! 
محمد: مالي ياجماعه.. مانا عادي اهوو.. انا طالع بره.. خلصوا عشان نمشي.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ يلا ياادم عشان متتأخرش.. 
ادم: جيت اهو.. بس انا مليش نفس.. واصلا مش عايز اروح.. 
ـ ليه يابني! 
ادم: هكدب عليكي لو قولتلك الجامعه ليها طعم من غير جاكي.. 
ـ ربنا يرحمها يابني.. والله بدعيلها ف كل صلاه.. 
ادم: انا مش مستوعب الى الان... مش مصدق انها مشت.. 
ـ متغلاش ع اللي خلقها.. يلا عشان متتأخرش.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
محمد وصل البنات وراح جامعته... 
دخل المحاضره وخرج قعد لوحده بيذاكر... 
اسلام: لا ماهو كدا مش طبيعي... انت بقالك كتير ع الحال دا.. اي اللي شقلب حالك كدا! 
محمد: عايز اي يااسلام! 
اسلام: متغير معانا ليه! 
محمد: مش متغير.. 
اسلام: لا متغير طبعا.. مبقتش بتكلمنا ولا بتخرج معانا ولو حد فينا رن عليك مش بترد عليه.. انت هتشوف نفسك علينا ولا اي ياسطا! 
محمد: كل الحكايه اني بطلت اعمل اي حاجه حرام.. وانتوا سكتكوا كلها حرام... 
اسلام: اي دا اي دا.. الشيخ محمد قاعد قدامي.. 
محمد: لا شيخ ولا غيره... طلعني من دماغك يااسلام.. انا مش فايقلك.. 
اسلام: ماشي... ماشي يامحمد... 
سابه ومشي وبعدين منه جت... 
منه: هتفضل كدا كتير! 
محمد: نعم انتي كمان! 
منه: مالك يعم داخل فيا حامي كدا ليه! 
محمد: امشي.. 
منه: انت عينيك حمرا كدا ليه! 
محمد: هو انتي عبيطه!!.. انا مش قولت امشي! 
منه: الحق عليا بتطمن عليك يعني! 
محمد: متشكر ياست.. اتفضلي بقاا.. ولا اقولك انا اللي قايم... 
سابها وراح دخل المسجد... 
ابراهيم: مالك يامحمد... بقالك كتير مش ف حالتك.. 
محمد: مفيش.. 
ابراهيم: طب فك ياراجل.. مالك عامل كدا ليه.. 
محمد: يلا عشان المحاضره.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
ياسين: هنفضل مأجلين لحد امتى! 
هند: معرفش.. بس دا مش وقت خطوبه خالص.. 
ياسين: ياهند انا متعلق كدا بقالي كتير... وبعدين عدى كتير ع اللي حصل.. مش هنفضل كدا العمر كله.. 
هند: محدش مستعد للكلام دا دلوقتي.. بقالنا كتير الاجواء متوتره ومش عارفين نعيش طبيعي..
ياسين: انا مقدر زعلكوا عليها... بس مش للدرجادي ياهند... عدى وقت كتير.. 
هند: معلش... شوية وقت بس.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
سيف: مفكره ان كدا خلاص!.. محدش هيعرف حاجه! 
.. ههه تبقى خلطانه ياقمر... 
نور: انت عايز مني اي... مش كفايه اللي حصل! 
سيف: وحياتك لاندمك ع اللي اتعمل فيا... بقا انتي تبعتيلي ناس تضربني!!! 
نور: ياخي طلعني من دماغك بقاا.. انت عارف اصلا لو جاك عرف الموضوع دا هيحصل اي! 
سيف: عارف.. هيموتك.. ومحدش ليه عندي حاجه.. انتي كنتي عندي بمزاجك... وكل حاجه واضحه ف الفيديو.. 
نور: والفيديو خلاص اتمسح.. 
سيف: ههه تبقي غلطانه... انا ف ايدي امحيكي.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ اتفضل يافندم.. 
جاك: اي دا.. 
ـ دي المواعيد بتاع الاسبوع دا كله.. 
جاك: تمام.. بس الغي اي مواعيد النهارده.. 
ـ ايوه بس.. حضرتك في معاد مهم جدا النهارده.. مينفعش يتأجل.. 
جاك: خلاص.. خلي مالك يقعد معاهم... 
سابها ومشي.... 
قعد يتمشى ع البحر وهو سرحان...فجأه خبط ف بنت والكتب وقعت ع الارض... قعدوا هما الاتنين يلموها... 
جاك: اسف.. مخدتش بالي.. 
رفعت وشها بس كانت لابسه كمامه وكاب... 
بصتله شويه وهزت راسها ومشت.. 
بصلها باستغراب وكمل طريقه... 
فونه رن... 
جاك: الو.. 
مالك: انت فين ياجاك!!.. انت عارف ان الميتينج دا مينفعش متحضروش.. 
جاك: مليش مزاج احضر حاجه... مانت موجود... 
مالك: بس هما جايين عشانك.. 
جاك: معلش يامالك اتصرف.. سلام.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
ـ اي يابنتي كنتي فين!.. ومين المز اللي كنتي واقفه معاه دا.. 
ـ دا واحد خبطني وانا ماشيه.. وبعدين اوعي كدا عشان المدير هيهزقني... 
ـ كنتي فين يا ملك! 
ملك: انا اسفه يافندم.. بس قومت متأخر.. 
ـ هو لعب عيال ياملك!.. دا شغل.. 
ملك: انا اسفه يافندم.. مش هتتكرر تاني.. 
ـ يلا ع شغلك.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عبد الله: اي دا جاك!.. بتعمل اي هنا! 
جاك: ازيك ياعبد الله... مختفي فين كدا! 
عبد الله: اهو مشاغل.. انت وراك حاجه! 
جاك: لا.. 
عبد الله: طب في كافيه قريب من هنا.. ماتيجي نقعد شويه.. 
جاك: تمام يلا.. 
مشوا مع بعض ودخلوا كافيه... 
عبد الله: لو سمحتي... 
ملك: اتفضل يافندم.. 
جاك رفع وشه لقاها نفس البنت وهي بصتله بس ودت وشها بعيد.. 
عبد الله: تحب تشرب اي! 
جاك:..... 
عبد الله: جاك!.. 
جاك: نعم.. 
عبد الله: تحب تشرب اي! 
جاك: قهوه.. 
عبد الله: تمام.. اتنين قهوه مظبوط لو سمحتي.. 
ملك: حاضر.. 
لسه هتمشي بس جاك نده عليها.. 
جاك: لو سمحتي.. 
مالك: نعم.. 
جاك: هو انتي اسمك اي! 
ملك: هاا.. ليه.. 
جاك: صوتك مش غريب عليا.. وبعدين عادي 
ملك: ملك يافندم.. 
جاك: ااه.. طب شكرا.. 
سابته ومشت وهي بتاخد نفسها.. 
عبد الله: قولي بقاا.. 
جاك:.... 
عبد الله: يابني بتسرح ف اي!.. هي عاجباك ولا اي! 
جاك: لا انا بشبه بس.. المهم قولي.. عامل اي.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
ـ اي يابنتي مالك.. 
ملك: مفيش.. بس معلش ممكن انتي تاخدي القهوه ليهم.. 
ـ ليه ماتوديها انتي.. اهو المدير بيندهلي اهو.. 
ملك: استني... 
خدت القهوه وودتها بس من غير ماتقصد القهوه اتدلقت ع جاك.. 
ملك: احيييه... ا  قصدي.. انا اسفه يافندم مخدتش بالي.. هنضفه حالا.. 
جاك: اهدي.. حصل خير.. بس هو انتي ممكن تشيلي الكمامه دي او ترفعي الكاب دا! 
ملك بتوتر: ليه يافندم! 
جاك: هتاكد من حاجه بس.. 
ملك: هجيب لحضرتك قهوه غيرها.. عن اذنك.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
فيروز: يلا ياعطيات بسرعه.. هيرجعوا جعانين.. 
نهى: مالك يافيروز.. وشك مقلوب ليه! 
مردتش عليها... 
نهى: ع فكره الموضوع عدى من زمان.. انا مش فاهمه اي الاوڤر دا.. ماخلاص.. ربنا يرحمها.. 
فيروز: انجزي ياعطيات.. 
عمو احمد دخل... 
فيروز: كنت فين! 
عمو احمد: كنت ف الشغل.. 
فيروز: لا انت بقالك فتره مش مظبوط... بتختفي تروح فين! 
عمو احمد: هكون بروح فين يعني!.. قولتلك شغل.. سيبيني بقاا عشان انا تعبان وعايز انام.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عدى اليوم والبنات رجعوا ومحمد رجع... 
فيروز: يلا عشان تاكلوا... 
نور: هو جاك لسه مرجعش... 
ـ جيت اهو.. 
فيروز: طب كويس.. يلا عشان تاكلوا.. 
ادخلي ياسما نادي ابوكي... 
دخلت والكل اتجمع ع السفره... 
عمو احمد: عامل اي يامحمد ف الجامعه! 
محمد: كويس.. 
فيروز: دا بسم الله ماشاء الله مش بيقوم من ع الكتاب.. 
عمو احمد: عايزين امتياز بقاا 
محمد: ان شاء الله.. 
عمو احمد: ع فكره ياجاك... العيال اللي اتقبض عليهم دول خدوا عشر سنين سجن... وكمان اخيرا اعترفوا ع اللي قالهم كدا... 
نهى شرقت وفضلت تكح... 
جاك: ومين تعيس الحظ! 
عمو احمد: بيقولوا واحد اسمه محمد بس مش عايش هنا... وهما لسه بيدوروا عليه... 
جاك: والله لو خدوا مؤبد... بردو مش هيفلتوا من تحت ايدي... 
نهى: ماخدوا جزائهم وخلاص.. ماتنسوا بقااا.. 
جاك بصلها بحده.. 
جاك: ننسى ازاي!... انتي عارفه انا لما امسك اللي عمل كدا هعمل فيه اي!!... صدقيني مين ماكان.. لاخليه يتمنى الموت... 
نهى بتوتر: وانت هتعرفه منين! 
جاك: هعرفه... هعرفه يانهى... وهيندم ع اليوم اللي اتولد فيه... 
نور: اللي عمل كدا لازم يتعاقب.. مينفعش دول بس اللي يتحبسوا.. 
جاك: متقلقيش... مسيره هيقع.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ خلصتي ولا لسه! 
ملك: خلصت اهو.. همشي بقاا عشان المذاكره اللي ورايا دي... 
ـ ماشي.. يلا باي.. 
ملك: باي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلصوا وجاك طلع... 
لسه هيدخل اوضته بس عينه جت ع اوضتي... خد نفس ودخل... 
قعد يلف ف الاوضه ويتفرج عليها ويفتكر اللي كان بيحصل فيها... 
لمح الرسمه بتاعته... راح مسكها وقعد ع السرير.. 
فيروز دخلت... 
فيروز: انت هنا وانا بدور عليك! 
يابني كفايه بقاا.. انت مش حمل الوجع دا.. 
جاك: هفضل حاسس بالذنب... 
فيروز: انت ملكش ذنب يابني.. دا قدر.. 
جاك: معرفتش انقذها.. 
فيروز: قوم ياجاك... قوم يابني ارتاح.. 
جاك: روحي وانا هطلع وراكي.. 
سابته وخرجت وهو اتنهد وافتكر اللي حصل لاسيل.. 
رقد ع السرير وغمض عينيه ونام.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
ـ رايح فين دلوقتي بس ياجميل! 
ملك: وانت مالك.. انت هتفضل تطلعلي كدا! 
ـ امال اطلع لمين بس.. وبعدين انت مش هتحن ولا اي ياجميل... 
ملك: ماتبعد عني بقاا.. دا اي القرف دا... 
رجعت البيت وقفلت ع نفسها وفضلت تذاكر.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم... 
عمو احمد: انا ماشي يافيروز.. 
فيروز: رايح فين بدري كدا... 
عمو احمد: مشوار ع السريع كدا وبعدين هطلع ع الشغل.. 
فيروز: مشاويرك كترت ياحمد... 
عمو احمد: يافيروز حلي عني بقاا.. هكون بعمل اي يعني.. 
فيروز: معرفش... بس انت مش طبيعي.. 
عمو احمد: لا طبيعي.. طلعيني من دماغك انتي بس.. 
فيروز: وبالنسبه لياسين!.. الواد عمال يكلمني.. 
عمو احمد: بيني وبينك انا عايز اعمل الخطوبه دي.. حالة الولاد مش كويسه.. واظن لو عملناها هيطلعوا شويه من الحاله دي.. 
فيروز: ياريت والله... هما من زمان مفرحوش... 
عمو احمد: خلاص انا هبلغه ونشوف الدنيا فيها اي.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الكافيه.. 
ملك: اتفضل يافندم.. 
ـ لو سمحتي كنت عايز نسكافيه.. 
ملك: حاجه تاني! 
ـ ااه.. هو انتي اسمك اي
ملك: ليه! 
ـ اي اللي ليه!.. بقولك اسمك اي! 
ملك: اسمي ملك يافندم.. 
ـ امم.. طب تمام روحي... 
سابته ومشت.. 
ـ ماله دا يابت.. 
ملك: انا عارفه!.. عيل ملزق كدا.. 
ـ يابت فكي وشك دا مع الناس.. اللي بييجوا هنا دول ولاد ناس قوي.. 
ملك: وانا مالي بيهم.. 
ـ والله انك هبله.. روحي وديله طلبه ياختي.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز: جاك.. جاك.. 
فاق ع صوتها.. 
جاك: اي.. 
فيروز: اي اللي نيمك هنا يابني! 
جاك: امم.. نعست وانا هنا.. 
فيروز: طب يلا.. يلا عشان تفطر وتروح الشغل.. 
جاك: لا انا مش رايح الشغل.. 
فيروز: ليه.. 
جاك: مليش مزاج.. هطلع اتمشى شويه... 
فيروز: مش هتفطر! 
جاك: لا.. 
سابته ونزلت وهو غير هدومه ونزل... 
نور: صباح الخير.. 
جاك: صباح النور يااحلى نور... "باسها من خدها"
نور: ع فين كدا... 
جاك: هطلع شويه عشان مخنوق.. وانتي روحي جامعتك وخلي بالك من نفسك.. 
نور: حاضر ياقمر.. 
سابها ومشي... ومحمد نزل... 
محمد: هو جاك رايح الشغل! 
فيروز: لا قال هيطلع شويه بس مش هيروح الشغل.. 
محمد: ماشي... 
فيروز: يلا افطروا بقاا عشان متتأخروش.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
جاك اتمشى شويه ع البحر وبعدين راح نفس الكافيه.. 
جاك: لو سمحتي.. 
ملك سمعته بس عملت نفسها مخدتش بالها... 
ـ بينادي عليكي ع فكره.. 
ملك: اسكتي مانا عارفه... بقولك اي روحيله انتي.. 
ـ هو هياكلك!.. ماتروحي انتي.. وبعدين حد يرفض يروح للمز دا.. 
جاك: لو سمحتي.. 
مشت عليه
ملك: نعم يافندم
جاك: مش عايزه تردي ليه!.. هو انا بعُض! 
ملك: لا مش قصدي.. انا بس مخدتش بالي.. 
جاك: صوتك فيه حاجه.. 
نور: احم.. تحب تطلب اي.. 
جاك: قهوه.. وياريت تعمليها بنفسك.. 
ملك: نعم! 
جاك: انا عايز اشرب القهوه منك.. وبسرعه لو سمحتي.. 
ملك: ايوا بس... 
جاك: سمعتي انا قولت اي.. 
ملك: حاضر.. 
سابته ودخلت تعمل هي القهوه... ياخي يخربيت رخامتك.. انا مالي انا.. وبعدين انت كل شويه هتنطلي هنا!!.... 
خلصت القهوه وطلعت وهو كان قاعد يقرأ ف الكتاب.. 
ملك: احم.. القهوه... 
مسك الفنجان وشرب وهي كانت ماشيه... 
جاك: جاكي!! 
وقفت بصدمه.. 
ملك: نعم يافندم!! 
جاك: انتي جاكي!! 
ملك: احم.. لا حضرتك غلطان يافندم.. 
جاك: طب شيلي بعد اذنك الكاب دا كدا.. 
ملك: عن اذنك يافندم... 
سابته ومشت بسرعه وهو مشي وراها... 
دخلت قلعت لبس الشغل وطلعت تجري ع البحر... 
جرت كتير ووقفت ترتاح وهي بتنهج.. بصت وراها ملقتهوش... 
ـ بتهربي ليه!.. 
بصت قدامها تاني بصدمه.. 
ملك: احم... عن اذنك.. 
جاك: استني... انتي مين! 
ملك: سيبني لو سمحت.. 
راح شال الكاب اللي كان مداري وشها وشال الكمامه بسرعه... 
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع والاربعون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent