recent
أخبار ساخنة

رواية حكاية وعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أشرف

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية حكاية وعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أشرف


الرجل:طب اتحتحي خلني انام بقا عشان احلم و اموتها تاني
الست بدموع:انت مش بني ادم .. حد يقتل بنته
....................................
بعد مرور 3اياام وعد و مريم بيدوره ع شغل و بيرحه كليتهم عادي بس مش لقين شغل محمد ف شغله عادي و نساهم تماما نور بتروح الجمعه و بستحكر وعد و نفسها تهزقها 
....................................
ف الكليه الساعه 12
حسام:اي ي بنات عملين اي
مريم بحزن:الحمد لله ب خير
حسام بشك:مش باين انه خير .. ف اي ي مريم مالك ي وعد ف اي
وعد:مفيش يسطاا عادي 
حسام :لا مش عادي احكولي مش انا اخوكم بردو
مريم :طبعا ي قلبي بس مش عيزان نشيلك الهم 
حسام:بطلي عبيط يبت انتي و اخلصو بقا
وعد بقلت حيله:مفيش بس سبني الشغل و كمان كام يوم الرجل هيطلب مننا الاجار دا غير القسط بتاع الكليه اخر السنه و خلاص بقي اقل من اسبوع و احنا معناش فلوس ولا لقين شغل
حسام:و الاجار كام
مريم:متخلنيش ازعل منك هاا 
حسام:مفيش فرق بناا بطلو هبل بقاا
وعد:متخلنيش اندم اني قلتلك
حسام:اح...
مريم:كفايه رغي بقا و انت قفل ع الموضع و هتتحل و هنلقي شغل يلا عشان عندنل محاضره
دخله المحاضره و مكنش في مكلن غير جنب نور ف كرسين حسام قعد جنب واحد صحبه و لزق في و وعد و مريم رحه جنب نور
نور بقرف:المكان محجوز ي بتاعه انتي
وعد بصت بقرف و قعدت ع الكرسي الي جنبه و مريم جنبها و لزقين ف بعض و مش عرفين يقعده
نور بقرف :مش قلتلك المكان محجوز
وعد:ما احنا الاتنان قعدين ع كرسي واحد و سبنالك دا
نور:الكرسين محجوزين روحه اترزغه ف اي حته تانيه
وعد قامت قعدت ع الكرسي الي جنب نور و مريم جنبها
وعد:بت امريم اقعدي برحتك و لو حد هنا اتكلم هديله ب الي ف رجلي
نور:انتي لو مقمتيش حالا هتشوفي انا هعمل اي
وعد:ان....
قطعها دخول الدكتور ف الكل قعد ساكت و انتبه
فا في نص المحاضره نور كان ف شنطتها دبابيس ف طلعت دبوس و شكت وعد ف رجلها
وعد:ااااااعااااااااااا
الكل بصلها 
الدكتور بحد:اطلعي بره
وعد:بس حض...
الدكتور:باااره
مريم:هو ف لي حضرتك متسمعها اكيد ليها اسببها الي دفعتها انها تصوت لو سمحت اسمعها
الدكتور:و اي اسببها بقا انشاء الله
وعد:انا ف حاجه شكتني ف رجلي جامد و انا قعده ولله دا الي حصل 
الدكتور:ولله و انا المفرود اصدق
وعد :هو داا الي حصل
الدكتور بتحزير:لو حصل منك حاجه تاني هتشوفي مني وش مش هتحبي انتي و المحاميه بتعتك(يقصد مريم)
وعد:شكرا
و قعده و سكته قبل ما المحاضره تخلص ب شويه و الكل كان مندمج 
وعد:هااااااااتشوووووووو
الكل بص بردو بس المره ضي ضحكه
الدكتور:لا دا انتي مصممه بقاا .. بااره بدون نقااش
وعد:اص...
الدكتور:باااااااااااره 
وعد قامت و مريم وراها
مريم و هي خارجه:يعني مخرجنه من الجنه ي اخي دا احنا مش فهمين منك حاجه اصلا
و طلعه بره 
وعد بخزن:انا السبب كل مشكله قبلانا انا السبب انا السبب ف اننا نسيب الشغل و ان نترض من المحاضره دلوقت و انا.....
مريم قطعتها بخضن وقالت:هشششش انتي السبب ف حاجه وحده بس اني عيشه انا من غيرك هموت انتي امي و ابويه و اختي و سندي ف الدنيا انا مليش غيرك
وعد:بس...
مريم:مبسش ي اوزعه انتي لا بقا انا جعانه يلا نروح ناكل
وعد بضحك:معندكيش دم يعني متردين و مفلسين و عيزا تكلي هتكلي اي و منين الفلوس
مريم:هاكل اي دي معروفه فول من ع عربيه الفول الي بري الكليه منين دا الرغيف ب 4جنه ف تعالي نجيب 2
وعد :اشطاا يبرو
....................................
ف شركه عند محمد
محمد:دعاء هتلي الملف الي طلبته انبارح و ملحقتش ارجعه و مشيت
دعاء:حالا ي فندم .. بس اصل
محمد:ف اي اتكلمي ع طول
دعاء:اصل نرمين سبت الشغل و دي الاستقاله 
محمد :طب و هي مشت لي مقلتش السبب
دعاء:قالت انها هتتجوز
محمد:تمم حالا تطلبي يعملو اعلان ع سكرتاره غرها 
دعاء:تمم ي فندم اي اوامر!!
محمد شاور ب ايدي بمعني امشي
و كمل شغل
....................................
بليل مريم و وعد طلعين ع السلم بتاع شقطهم
عم ابرهيم:يبنتي انتي ي وعد 
وعد:نعم ي عم ابرهيم
عم ابرهيم:بفكركم يبنتي ان بكرا 27ف الشهر و بعد بكرا 28 اخر الشهر .. الشهر دا 28يوم
مريم:حاضر .. حااضر ي عم ابرهيم هنجبلك الفلوس .. سلاام
طلعه الشقه 
وعد:طب و العمل
مريم:مش عرفه بقاا 
وعد :ياارب بقا نلقي شغل
دخله غيره و هم بيغيره هدمهم مريم لقت الكرت بتاع محمد و افتكرت
مريم:بت بت انتي ي خراا
وعد:اي ي نيلا
مريم:كرت محمد اهو الي قلنا لو عزنا شغل ولي اي حاجه نكلمه
وعد بتفتكر:محمد مين .. ااه اه افتكرته طب هتعمل اي يعني
مريم:اه ي اذكاا اخواتك .. هنكلمه طبعا ي شليلي
وعد:لا طبعا دا شكله عينه زيغه و هنشتغل عنده اي بقا خدمات لا لا يمريم
مريم:بوز فقر
بعد شويه
مريم بتقلب ف الفون و وعد قعده بتذاكر مريم لقت بوست ع الفيس
مريم بفرحه:بت بت ختي بصي كداا
وعد بعدم فهم:ف اي 
مريم :بصي
وعد:اي دااااا
يتبع.....
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent