recent
أخبار ساخنة

رواية مطاردة دين الفصل الخامس 5 بقلم ميرنا شاكر

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية مطاردة دين الفصل الخامس 5 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الخامس 5 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الخامس 5 بقلم ميرنا شاكر

M, [22 Jul 2021 at 4:53:33 PM]:
...مصطفى: ايوه يا باشا كله تمام. 
- : حلو اوي .....اهو ينفع في حاجه ...بدل ما كان قرفنا وهو عايش نستفاد منه وهو ميت.....وخليهم يجيبوا الجثه التانيه ....وانا هاتصرف فيها. 
دخل كلا من مصطفى والرجال المشرحه .... 
مصطفى : دخلوه عقبال ما يجي الدكتور...وخدوا الجثه اللي هناك دي لعربيه 
يدخل عليهم ...عملاق من عملاقه الافلام ...يرتدي بالطو ...مغطى بالدماء .....وعلى وجه ابتسامه ...انه اسماعيل المرسي ...دكتور بامتياز مع مرتبه الشرف ...ولكن لسوء حظه وقع مع احد رجال الاعمال الذي كلف صديق له بمساعدته  ...لتعين ابنه الفاشل على حسابه ....ولم يكتفي بذلك بل زور له قضيه باستخدام نفوذ صديقه ....وبسببها تم شبطه من النقابه مع عدم مزواله المهنه مره اخرى ولاسف من عائله فقيره يتيم الاب ...وعند معرفه ما حدث له ....توفت والدته نتجيه ازمه قلبيه .....فاصبح يعيش في تلك المشرحه... 
مصطفى : ايه يا اسماعيل ...اخبارك النهارده ؟ 
اسماعيل : تمام...ايه الجديد ؟ 
مصطفى : الحته دي ....وظبط  فيها على قد ما تقدر 
اسماعيل : ماشي ...خد الباب في ايدك وانت ماشي 
مصطفى : اسماعيل كنت عايزه اسالك على حاجه ؟ 
اسماعيل : قول 
مصطفى : الباشا ده مين ؟ 
اسماعيل :هتفرق معاك في حاجه ....لو حاولت تدور في اللي ملكش فيه هاقوله............ وبقى استحمل اللي هيحصل .. 
مصطفى : لا خلاص يا عم ...متقولش حاجه ومش هاسال. 
************************************** 
في المستشفى 
مليكه لاحمد : هنقدر نستلم الجثه امتى ؟ 
احمد : النهارده ..خلصوا بس الاجراءات وتقدروا تستلموه 
مليكه : بس عايزه اشوفه 
احمد  بارتباك :لا مش هينفع .... 
في تلك الاثناء اتى رجل وسيم طويل ..مفتول العضلات ...ومعه امراه في العقد الخامس .....جميله جدا تشبه ليلى والدته مليكه كتيرا انها اميره اخت ليلى ومعاها ابنها حسام ...مهندس وصاحب شركه مقاولات ..30 سنه.مليكه كانت تحبه...ولكنه كان يحب فتاه اخرى ....ولاسف تركته عند حدوث ازمه ماليه له ...وتجوزت عدوه ...عقد العزم على عدم دخول فتاه اخرى حياته . 
اميره :مليكه ...يا مليكه 
مليكه : ازيك يا خالتو ....ازيك يا حسام 
حسام في نفسه : هي دي مليكه ...انا ازاي كنت اعمى ..وحبيت التانيه 
مليكه : حسام ...حسام ....سرحان في ايه 
حسام :معلش ...ازيك يا مليكه 
مليكه : الحمد لله 
احمد : مش خلاص بقى لازم تخلصي اجراءات الدفن ...علشان تندفنوه 
مليكه : تمام ..نسيت 
اميره : مامتك واختك فين ؟ 
مليكه : كانوا امبارح هنا ....بعد ما تعبت ...كان لازم نروح ...علشان الوضع هنا هيبقى اصعب . 
حسام : لو سمحت يا دكتور ممكن مكان بس ماما ترتاح فيه بس ...عقبال ...ما نخلص الاجراءات . 
احمد : اتفضلوا في مكتبي ...عقبال بس الاجراءات تخلص . 
حسام : تمام ....هي هتاخد وقت قد ايه ؟ 
احمد : بالكتير ...ساعه . 
حسام : ماشي 
اتجهوا لمكتب احمد .... 
مليكه : اننا مش هادخل ...انا عايزه اشوفه مره قبل ما ناخده 
احمد : مش هينفع .... 
مليكه : حتى لو من بره ....لو سمحت ... 
احمد : ماشي ....بس اوعي تفتحي لوشه 
مليكه: ليه . 
احمد : علشان .....هو اتكفن . 
مليكه : طيب من بعيد هاشوفه اخر مره 
حسام : ماما خليكي هنا وانا هاروح معاها . 
اتجهوا التلاثه للمشرحه . 
اول ما دخلت المشرحه ..............ورات جثه ياسين ملفوفه بكفنه   
مليكه :ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااسين وسقطت مغشي عليها 
حسام لحقها قبل ما توقع على الارض .... 
احمد : علشان كده ...قولت بلاش تشوفوه ... 
شال حسام مليكه ...لاوضه احمد . 
حسام : مليكه فوقي ... 
احمد اداها حقنه ....وقامت 
حسام : بقيتي كويسه 
مليكه : تمام ...وياسين 
حسام : كله خلص ... وهناخده نصلي عليه ونطلع المدافن ...وكلمت منال وهاروح اجيبهم 
بعد عده ساعات 
في العزاء 
مليكه : طنط ....بعد ما يخلص العزا خدي ماما ومنال بس هاشوف كليتها ...وبعدين هابعتها ليكي ....علشان تفضل معاها 
اميره : وانتي 
مليكه : لازم افضل شويه ....لاسف ...هاخلص حاجات هنا اول ما اخلص والامور تستقر ...انا هاجي على طول 
اميره : هتفضلي هنا ازاي لوحدك 
مليكه : عادي ...متقلقيش ..عليا ...انتي ناسيه اني من ابطال الالعاب القتاليه ... 
اميره : الصراحه لو دخل عندك حرامي ....نخاف عليه منك ههههههههههه 
مليكه : انتي اللي قولتي .....صدقني هاظبط اموري ....واجي ولو نفع ننقل كل حاجه اسكندريه ....هاعملها 
وبعد انتهاء ايام العزا 
...

... 
مليكه : شكرا جدا ....وكنت عايزك في خدمه 
حسام : معاكي 
مليكه : عايزاك تشوف طريقه احول ورق منال لكليه تجاره اسكندريه من غير ما السنه تضيع عليها 
حسام : سهله ...هاشوف وارد عليكي . 
منال : هتوحشني ياماما 
اميره : يلا يا حسام .....خلي بالكم من نفسكم 
مليكه : تمام ...مع السلامه وهاكلمك على كول ياماما 
************************************** 
بعد مرور كام يوم . 
مليكه تدخل بيتها ....تسمع عياط من غرفه منال 
مليكه بخضه : مالك في ايه ؟ 
منال : مفيش ... 
مليكه : قولي في ايه واخلصي . 
منال : عرفت قاتل ياسين . 
فلاش باك 
بيري : لمنال ..اخبارك ايه دلوقتي ..بالرغم من عجرفتها ..الا انها متعاطفه معاها ...بسبب حدوث لها نفس الموقف من قبل عند وفاه اخيها الكبير يوسف ...الذي توفي وهوطفل7 سنوات وهي5سنوات نتجيه حادثه سياره امام عينيها ...وهي صغيره ولااحد يذكرها ... تلك الحادثه ...فلم يكن احد يعرف ان كان لبيري اخ اكبر ...وكانوا يعتقدوا انها وحيده 
منال : مش عارفه الواحد تعبان....ولا ايه 
بيري :معلش ربنا يصبرك ....ربنا يرحمه . 
منال : يارب 
بيري : خليكي هنا...هاجيب حاجه تشربيها علشان بس تهدي شويه 
منال : تمام 
وصوت قريب منها ...ولكن في ركن مبنى الكليه 
-انت يا زفت ...الواد مات اعمل فيكم ايه 
-قولتك احنا ملناش دعوه... 
-اما مين يا متخلف انت وهو 
-والله ما نعرف ....احنا عملنا زي ما قولت لينا 
فلاش باك 
-انت يا ابني ...العربيه فين 
-هو قالنا في الجراج اللي جنب الكليه .. 
- ما تكلمه . 
- كلمته وقال انها هنا . 
-طيب ...وهنعمل ايه؟ 
-مفيش اننا هنرجع بالاكل بسرعه ...لحد مانشوف الحكايه ايه 
- ده هيطلع عينيا 
-واحنا مالنا ....هو يحتاج نخوف واحد ..واحنا ماشين ورايا زي الهبل 
-علشان فلوسه يا عبقري مزاجك وهواللي بيدفع تمن الكيف بعد ما ابويا وابوك ....اتبروا مننا 
-الكيف بيذل ..واحنا مالنا بيهم هم الاتنين ...يلا علشان نجيب الاكل . 
- يلا . 
باك 
منال تتسمع ومصدومه من كلامهم 
-انتم الاتنين شكل المخدرات لحست دماغهم.. 
-لا والله ابدا ...ده كل اللي حصل 
- طيب يا زفت انت وهو....ولا تقولوا حاجه من الكلام ده لحد مانشوف ايه اللي هيحصل 
وفجاه .....منال هجمت على لؤي ...اه يا حيوان ...بتقتل اخويا علشان ضربك قدام الكليه ....كان عنده حق ....قالي لما قال عليك زباله ...ده انت طلعت ...وسخ .....وضربت لؤي 
مسك ايديها وصعفها بالقلم ...ووقعت في الارض ...وانفها وفمها ينزف 
لؤي : مين ده اللي وسخ ...لو على الواسخه ...انا على الاقل ظاهر ...لكن انتي بسم الله ماشاء ...لازقه لينا في الراحه والجايه ...انت فاكره ان حد عدل ممكن يبص ليكي ...مشوفتيش نفسك ...ده انتي الخدامه اللي في البيت عندنا انضف منك ...انتي اخرتك تلبسي هدوم الزباله بتاعته بيري ..وحتى لو حد بصلك يبقى علشان ماشيه معانا .....فوقي يا ماما ...وشوفي نفسك بتكلمي مين ...ده ادفنك واحلف ان ربنا ما خلقك ....عايزه تبلغي بلغي ....ولا في ولا دليل على الكلام ده ....يعني مش هتعرفي تعملي حاجه ...ويلا يا بت من هنا ....وضربها برجله في بطنها ....علشان تتعملي تتكلمي مع اسيادك ازاي . 
منال : حسبي الله ونعم الوكيل ....فيك يا شيخ 
لؤي : اقعدي ادعي للصبح 
منال فقدت الوعي 
بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك 
منال : وبعد كده حد وداني المستشفى ...وبعدين جيت  على هنا 
مليكه بغضب : نهار ابوه واللي خلفوه سوده على دماغه 
...نامي دلوقتي ....وخرجت وقفلت الباب 
مليكه اتصلت بسليم 
مليكه : السلام عليكم ....ده مش رقم الرائد سليم الالفي 
-ايوه تمام ...حضرتك مين 
- انا مليكه البكري 
-ازيك يا حبيبتي انا مامته ....ده على طول بيتكلم عليكي 
-طيب وبيقول  ايه .. 
- بيقول كل خير وشكلنا هنجي ليكم قريب 
- طنط هو موجود 
- اه .....ثانيا واحده 
سليم ...يا سليم 
-نعم يا ماما 
- خد كلم ....يا ماما حرام عليكي منظري وحش قدام الناس ...ليه كل فرصه ابقى مش جنب الموبايل ....يا تردي على الموبايل ...يا اما تبعتي من الاكونت بتاعي ...كاندي كراش لزمايلي ...ضيعتي هيبتي مني يا ماما 
- كله بسببك ...ما انت بتسيبني كتير لوحدي ومش راضي تعمل ليا اكونت فيس بوك ... 
-حرام عليكي ....ما انا يوم ما عملت ليكي فضحتيني على الفيس  مسميه نفسك ام سليم الموزه ...وقاعده تنزلي صور ...وتكتبي ...سليم في مهمه ...سليم في الحمام ....سليم مش عارف فين ....يا ...

... 
- عندي اقتراح.....بس عندي شروط 
- قول لو عجبني تمام 
- هاجيب لك بلاستيشن ...اقعدي تلعبي بيه ...بس في شروط 
- ايه ....لا تلعبي في موبايلي ...ولا تدخلى على النت نهائي الا وانا قاعد معاكي 
- بس انا عايزه بلاستيشن4 ويكون معاه احدث اللعب وفيه اكونت علشان العب مع الناس بره 
- نعععععععععععم .....وانتي عرفتي الكلام ده منين 
- من حماده ابن الجيران ....بيجي يلعب معايا بيه ما هو مخبيه عندي ....هو واخته ...هههههههههههههههه 
-ماما ....بتتكلمي بجد 
-اه وربنا 
وسليم سامع صوت : ايه يا سياده الظابط ...هافضل على تليفون كتير لحد ما تجيب البلاستيشن 
سليم :ايه الصوت ده 
صفيه :نسيت في بنت على التليفون بتاعك 
سليم : مين دي ؟ 
صفيه : اسمها مليكه البكري 
سليم : يا نهار اسود ....دي يا ماما اللي كلمتك عليها ... 
صفيه : هههههه مانا عارفه وقولتها 
سليم : قولتي ايه يا ماما 
صفيه : قولتها هنجي ليكم قريب 
  سليم : ممكن التليفون بدل ما هي على التليفون ...ومنظري وحش 
صفيه : خد وسلملي عليها 
اخد التليفون ودخل اوضته 
سليم : السلام عليكم 
مليكه : وعليكم السلام .....ياريت يا حضره الظابط تخلي موبايلك معاك او توقف المكالمه ....بدل الفضايح دي 
سليم :هو انتي سمعتي ايه 
مليكه : سمعت كل حاجه ....باماره ام سليم المزه ههههههههه 
سليم : استري عليا ربنا يستر عليكي 
مليكه : هو انا طلبت رقم غلط ....فين الظابط سليم 
سليم : وربنا انا بس مامتي ...مش بتعرف تفرق بين الهراز والجد ...ولاسف من بعد موت بابا...وهي تعبت شويه ...ولاسف في حاجات بتنساها ...وبتتعامل بطيبه اوي زياده عن اللزوم شبه الاطفال 
مليكه : ربنا يخليها ليك 
سليم : انتي كنت طالبني ....في حاجه حصلت 
مليكه : ايوه اختي سمعت لؤي وهو كان بيقول ....انه هو اللي حرض اصحابه على قتل ياسين ...وحكت له كل ما سمعته منها 
سليم : ماهو معنى كده ان لؤي مش هو اللي عاملها ...هو كان عايز بس في حد سبقه ...لكن لاسف مفيش دليل على الكلام ده ....الحاجه الوحيد اننا ندور في الجراج .....ممكن في فيديوهات لساعه الجريمه ...اللي بيتكلموا عليه ...ساعتها ممكن نشوف الكلام ده فعلا ولا لا 
مليكه : هو ممكن يكون اللي عاملها بس قال كده علشان منال تسمع انه ملوش دعوه بالجريمه 
سليم : ممكن طبعا ....بس ما اعتقدتش ....لان خلاص ..ياسين مات واتدفن ...والقضيه اتقفلت ......الحاجه الوحيده اللي تقدري تعمليها انك ....تعملي محضر بضرب منال وتجيبي تقرير انها محتاجه علاج اكتر من 21 يوم ...وتجيبي شهود عليه 
مليكه : تمام 
*************************************** 
بعد مرور كام يوم 
في فيلا الصيرفي 
دخل بوليس بيت الصيرفي 
الظابط : لؤي الصيرفي موجود 
- لا 
ويظهر رجل في اخر العقد الخامس من عمره ...به وسامه عيون شديده السواد وشعر ابيض وقمحي ....انه ادهم الصيرفي والد لؤي 
ادهم : مين يا فوزيه 
فوزيه : بوليس حضرتك وعايزين لؤي بيه 
ادهم في سره  : عملت ايه يا زفت الطين تاني  
ادهم : خير في حاجه 
الظابط : مطلوب القبض على لؤي ...بتهمه التعدي بالضرب على زميلته . 
ادهم : انتم مش عارفين ابن مين 
الظابط : مش هتفرق حضرتك في حاجه .....لازم يجي يسلم نفسه ...والا هيعتبر هارب وياخد حكم 
ادهم بغضب : لا ده انت اتجننت ....ابن انا يتقبض عليه 
الظابط : لو سمحت حضرتك احنا بنعمل شغلنا . 
وانصرف الظابط ..بالقوه 
ادهم يتصل بلؤي 
لؤي : ادهم بيه بنفسه 
ادهم : انت فين يا حيوان 
لؤي : فيه ايه 
ادهم : انت ضربت زميله ليك في الكليه 
لؤي : اه ...ليه 
ادهم : عامله ليك محضر ومطلوب القبض عليك بس كده 
لؤي : يا بنت ............... 
ادهم : احترم نفسك يا زفت ...اختفي شويه ....لحد ما نحل الحكايه دي واوعى تظهر 
لؤي : حاضر 
ادهم: ودي تبقى مين .... 
لؤي : دي اخت الواد اللي اتهموني بقتله .. 
ادهم : انت هتستبعط 
لؤي : مش باهزر 
ادهم : وليه ان شاء الله 
لؤي : سمعتني وانا باتكلم مع اصحابي ...وان انا كنت محرض على قتل اخوها .. 
ادهم :هاقول ايه ده اخر دلعي فيك .....اخفي خالص ....واسمها ايه يا حيله امك 
لؤي : اسمها منال طاهر البكري 
ادهم في نفسه: ايه .....طاهر البكري يا نهار اسود 
ادهم : اختفي خالص لحد ما احل البلاوي اللي سيادتك عاملها ...وبعدين تظهر فاهم 
لؤي : فاهم 
ادهم : سلام يا زفت وقفل السكه ......ده واضح ان اللعب هيحلو ...قعدت ادور عليكم سنين انتم جيتم ليا برجليكم 

ستوووووووب 
ايه الحكايه القديمه  بين عيله الصيرفي والبكري ..؟ 
الحقايق هتبدا تظهر واحده واحده ....تابعوني ....
يتبع.....
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بحر الزين للكاتبة أمنية الجزار

google-playkhamsatmostaqltradent