recent
أخبار ساخنة

رواية فقط وفقط للرجال الفصل الخامس 5 بقلم مريم سمير

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية فقط وفقط للرجال الفصل الخامس 5 بقلم مريم سمير

رواية فقط وفقط للرجال الفصل الخامس 5 بقلم مريم سمير

رواية فقط وفقط للرجال الفصل الخامس 5 بقلم مريم سمير


_تنزلي دلوقت فين انتي اتجننتي؟
=عاوزه، عاوزه اتمشى شويه
_عاوزه تتمشى ولا تشوفي أ...
=أنا عاوزه انام حالا!
روحت على سريري وغمضت عيني، انا عمري مكنت ضعيفه، الصفه دي مكنتش فيا، لي ببقى ضعيفه بسببه! لي قلبي دقله بعد مكان حالف يفضل قافل، لي بقى عقبه في يومي اني مشوفوش لي؟
نمت بعد تفكيري فيه وصحيت على هز في كتفي فرفصت الي قدامي وقومت دعكت في عيني
_يشيخه منك لله انتي لسه فيكي الطبع دا؟
ابتسمت =طب والله كان بيستحمل
_بتقولي اي؟
=صباح الخير يلا نفطر عشان ننزل التدريب! 
فطرنا ولبست ونزلت وقفت في الطابور
_ثاابت
كلنا =أفندم
_النهارده هنلف بس برا المعسكر
بتلقائيه ابتسمت، هو انا فعلا ممكن اشوفه تان؟ أفهمه بس سوء التفاهم الي بينا ونلغي اي زعل، عشان حاسه اني كسرت ثقته سيكا أصلها مش مواعين امي عشان اكسرها بردو
طلعنا برا المعسكر فجأه لقيت معسكر الرجاله كلهم برا!! ايدا بدون تدخل بشر هيعملوا معانا تدريب النهارده!!
لقيت القائده بتاعتي راحت وقفت مع القائد بتاعهم في اللحظه دي تنحت، جيت القائده بتاعتنا وقفت قدامنا
_احنا قررنا ان التدريب النهارده يبقى مواجهه بين معسكرنا ومعسكر الرجاله
كلهم بلعوا رقهم بخوف وانا ابتسمت وبصيت للسما
=شكرا، بجد شكرا 
_هنبدأ باللف، هتلفوا المعسكرين سوا من برا، تلت لفات وتيجوا كلكم معسكر الرجاله عشان فيه تدريبات جديده هتجربوها يبنات
القائد والقائده دخلوا والبنات كلهم واقفين متنحين، جيت انا ووقفت الأول _يلا بسم الله
بدأت اجري، لأول مره اجري وانا طايره كده، ببص جمبي لقيته! هو كان فعلا هو!! كانت سرعتنا قد بعض بالظبط، بصيت ورايا ملقتش حد هما البنات لسه في حاله مصدومه بجد ومش بنطق ولا عارفه ارد ولا اي!! رجعت بصتله ورفعت حاجبي، كان باصص قدامه مبصاش جمبه اصلا!! خطوتي زادتت وخلصت التمرين في عشر دقايق انا وهو ورجعنا نقطه البدايه
_بنات!! انتوا بتعملوا اييي؟
=بنفطر
_لا لا اقتنعت اذا كان كده ماشي ، اخلصوا وأبدأوا وعدوا اليوم عشان ميجيش فوق دماغكم
روحت وقفت قدام البوابه بتاعت معسكر الرجاله وهو كان واقف جمبي بصينا لبعض بحده ورجعنا بصينا قدامنا وجرينا لغايه موصلنا موقع التدريب، بدأت اجري مكاني وأنشط جسمي عشان اعرف اكمل اليوم وزي مكنت بعمل على طول 
_متحاوليش
=أفندم!!
_يعني التدريبات الجديده مش هتعرفي تسدي قدامها
ضحكت = الكلام دا ليا انا؟
_ليك اه، قصدي ليكي
=اه ليك عادي مش هتفرق عشان انا أقوى واحده ممكن تشوفها في حياتك
_رهان!
=على اي!!
_انك هتفرفري من اول تدريب، وانك مش هتعرفي تكملي لآخر اليوم
=ولو تعرفت؟
_هتبقى فعلا اقوي واحده شوفتها في حياتي وهعترف ب دا
ابتسمت =خلصانه
جه القائد والقائده 
_ثباتت!!
احنا الاتنين =أفندم
_فين الباقي!! 
=لسه مخلصوش
بصينا احنا الاتنين للبوابه وشوفنا البنات جايه قاطعه النفس خالص وجايين مفرهدين، ميلت عليه وقولت بثقه
_شكلي هكسب الرهان
*إستعدوا، احنا طورنا التدريبات بتاعت المعسكر دا، يعني في تمرين نط الحبل زودنا المسافه، والتمرين الجديد هو الزحف على البطن والنط فوق الحواجز
_احيه! شكلي هخسر الرهان يجماعه في اي! 
البنات كانوا متنحين وفاتحين بوقهم وانا واقفه ببص على المعدات بتاعت التمارين الجديده هتقدرى يمريم؟ هتقدرى
*يلا كله يطلع فوق عشان هنبدأ بنط الحبل
تمريني المفضل اشتقتلك والله، جيت اتحرك شهد جابتني من قفايا وقفتني وسط البنات وكانوا كلهم حوليا وأبدأوا يتكلموا
_هنعمل اي
=نعم؟
_احنا خايفين، وبعدين نضمن منين ان الحبل متأمن؟
=هوريكم ورقه التأمين حاضر
_احنا اول مره نجرب تمارين زي دي!!
ابتسمت=ومش اخر مره، يلا كله على فوق بقى، عشان القائده متتعصبش وانشفوا ها انشفوا تأمين اي الله يهديكم احنا هنبقى ظابطات!!
طلعت وهو ندالي بصوت واطي فوقفت جمبه
_هنعمل كل التمارين مع بعض
=اه مهو اكيد مش هيجيلك خلق تعمل مع بنت غيري
_هو الصراحه؟ اه
ابتسمت =تمم موافقه
كنا احنا الدور التالت ومستنين الولد والبنت الاولنيين ينطوا 
_يلا يرحاب! 
=يقائده هموت 
_احنا مش هندلع هنا 
=بالله مبقاش اول واحده بالله 
ضربت انا وهو راسنا ب ايدنا ضربه خفيفه وبعدين بصينا لبعض، هو انا بجد بقيت عارفه كل حركاته كده؟ 
رفع حاجبه_ يلا؟ 
بتحدي =يلا 
=قائده هنبدأ احنا
*طب تعالي يلا يمريم 
لفينا الحبل علينا وبعدين بصيت للمسافه، هو انا كان لازم اعمل فيها جامده اوي يعن! المسافه زادت كتير هو احنا هنطيروا ولا اي! اللهي يبتليكوا بنصيبه
_ها جاهزه؟ 
بصتله =طول عمري جاهزه، يلا استعينا بالله ومنكم لله 
نزلنا احنا الاتنين، طب والله الاحساس دا كان وحشني اوي، غمضت عيني وافتكرت كل لحظاتي في المعسكر دا، قد اي التمارين دي فعلا قوتني 
لمست رجلي الأرض وبصتله بتحدي 
_ها تحب نجرب مره كمان عشان اثبتلك؟ 
=اي! 
_اي؟ 
=لسه اليوم طويل 
_هتشوف 
كنا واقفين جمب بعض مستنين الباقي يخلص 
_أحمد 
=أنجزي
_أنت بتعامليني لي كده يبني! 
=معلش اخلصي يعني 
ضحكنا احنا الاتنين عشان افتكرنا أيامنا وأننا على طول بنقول الجمل دي لبعض 
_لسه زعلان مني! 
=لا، بصي عاوزه الصراحه؟ 
_عوزاها اه 
=مش دلوقت 
رفعت حاجبي وسكتت وبصيت قدامي تاني 
*دلوقت يلا على الحواجز 
بصيت للبنات، هما يغمى عليهم ولا اي! يخبتي ياني عليا وعلى الي جبني وسطكم منك لله يشهد 
روحت موقع الحواجز وبدأ القائد يشرحلنا هنعمل اي 
_احمد 
=ها!! 
_هو المفروض هنطلع علي دي وبعدين ننط من عليها وبعدين نجري وبعدين نطلع تاني على البتاع العالي الي هناك دا ونتسلقها ب ايدنا وجسمنا هيبقى متشعلق في الهوا كده! 
=انتي بتسمعيلي الي هو قاله ولا اي!! 
_طب مع السلامه بقى خلي بالك من نفسك انت
=استسلمتي؟ 
_يلا يا احمد نبدأ في اي!! 
طلعنا ورقنا قصاد بعض، كان نفسي أموت موته احسن من دي حقيقي، لا لا مش هموت هنا انا، احنا بس هنعمل كده وخلاص تمم؟ انا عاوزه اعيط 
كان هو يعمل الخطوه وانا وراه على طول، طب والله يصاحبي مفيش احسن مننا في المعسكر دا 
خلصنا ووقفنا في الاخر ماسكين ركبنا ب ايدنا وبناخد نفسنا 
_تعبتي؟ 
=مبتعبش، كده كده هاخد راحه في الاخر يبقى اقدم احسن ما عندي ولا اي 
_ولا اي 
ابتسمت والقائده جت وقفت قدامنا 
_برافو عليكم استريحوا شويه عما الباقي يخلص 
_ممكن اطلق نار عما يخلصوا يفندم ؟ 
=ارتاحي شويه 
_لا لا انا تمم 
=خلاص روحي، لما يخلصوا هنادي عليكي عشان التمرين الي بعد كده 
_علم وينفذ 
جريت ناحيه موقع الطلق ولبست أدوات الأمان 
_معتيش بتخافي يعني!! 
=كنت بخاف بس من صوت المسدس، دلوقت ولا الهوا  
_طب يلا بينا 
=هتطلق معايا ؟ 
_اه عما يخلصوا 
=طب يلا بينا
قعدوا نضرب نار يجي ربع ساعه، كنت مبسوطه بس مش مبينه مهو طلع عندي كرامه اهو امال اي الافتري دا، دا الإنسان ظالم والله 
_كفايه عليكي كده 
=مع اني عاوزه كمان بس تمم كفايه 
_انتي يبت بتحبي المعاناه؟ بتعشقي ضيق التنفس!! 
ضحكت والقائده جت وكملنا تدريب الزحف وعاوزه اقولكم اني لو بزحف للسعي مش هيبقى كده متكهربونا احسن في اي!! 
خلصنا على المغرب لما الشمس راحت، قعد على الاستراحه وشربت ميا وكبيت الباقي على وشي عذرا عشان والله تعبت انا لو بجري على عيالي مش هجري كده 
كنت لسه قاعده على الاستراحه وببص حواليا ملقتش البنات، ثواني هما مشيوا؟ اقسم بالله مش بيس كده، جربت ناحيه البوابه بس وقفت ورجعت مكاني وبصيت حواليا لقيته واقف في جمب، جريت نحيته 
_ها يلا بسرعه قول 
=اقول اي؟ 
_انا كسبت الرهان!! 
=الصراحه اه 
_ها؟ 
=انتي أقوى بنت شوفتها في حياتي، ها ارتاحي؟ 
ابتسمت _عارفه 
=طب فيه حاجه انتي متعرفهاش بقي
_ها؟ 
=فاكره لما قولتلك عاوز اقولك الصراحه بس قولتلك مش دلوقت
_فاكره اه 
=الصراحه بقى اني ... 
*مريم!!!!!
يتبع.....
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم
google-playkhamsatmostaqltradent