recent
أخبار ساخنة

رواية حكاية وعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أشرف

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية حكاية وعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أشرف


بليل ف بيت وعد
مريم:بصي
وعد:اي داا
مريم بقرف:بت انتي هبلي بصي دا اعلان ع سكرتاره و ف شركت استاذ محمد الي ادانا الكرت 
وعد:ايوه عيزا اي يعني
مريم برفعت حاجب:بكرا يختي هنروح عنده نشوف شغل انتي فاهماا
وعد بتنهيد:تمم.. يلا ننام بقا
مريم:يلا ي قلبي
طفو النور و نامه
....................................
ف بيت اخر الساعه 3الفجر
راجل سكران: انت ي ملبن يلي ناايم
ست بخضه:اعوز بالله من الشيطاان الرجيم .. ي اخي منك لله عيز مني اي بقاا قرفتني
الرجل:قومي فوقي كدا عيزگ
الست بخوف:و و ولله لو قربتلي مش هيحصلك كويس
الرجل :امووت ف الشراسه
الست:ي اخي سبني بقا ف حالي
الرجل :و مين يسود عشتك لو سبتك
الست بزعيق:انت بتكرهني كدا لي بقالك سنين و سنين بتعزب فياا لي لي حراااام عليك بقااا اعتقني لوجه الله
الرجل بيقرب منها:تعالي بس هنعمل حاجه و بعد كدا نشوف النكد دا
الست:ابعد عني ابعد عني..
الراجل جاب حزام و قعد يضرب فيهااا
الست بوجع و عياط:اااااااه ي رب ارحمني ياااااارب اااااه كفاااايه كفاااااايه
....................................
ف بيت وعد ف نفس الوقت وعد قلبها وجعهاا
وعد و هي نايمه:اه لا .. لا سبهاا ااه سبهاا
مريم بخضه:وعد وعد قومي انتي بتحلمي قومي
وعد نايمه و بتعيط و بتتكلم:ط ط طب انا هعمل حاضر بس ب بس سبهااا سبهااااااا .. اااعااااااااااااا.
فاقت من النوم
مريم حضنها
مريم:ف اي ي قلبي مالك دا كبوس انتي ف امان 
وعد حضنتها جامد و عيطت:اااااعااا اااههه 
مريم:انتي ف امان ي قلبي اهدي هششش اهدي
_الفجر اذن عليهم_
الله اكبر ..الله اكبر
مريم:اهو كلمه الحق اتقالت الله اكبر .. الله اكبر من كل حاجه ربنا هيحلها من عندو اهدي و احكلي مالك 
وعد رديدت الاذان: ا ا انا حلمت حلم وحش اوي بس مش فهماا
مريم:طب اذكري اسم الله و احكي و انشاء الله خير
وعد:بسم الله الرحمن الرحيم ..حلمت ان ف ست مربوطه بحبل جامد و و راجل شكله وحش وحش قوي زي الي ف افلام الرعب كدا .. كان مسك سكينه و عمال يعور فيهاا..و هي بتستنجد بيه و انا حرحتي كانت بطيقه اوي و مش عرفه انقظهاا
مريم بخوف:اعوذ بالله من الشيطان الرجيم انشاء الله خير اهدي بس 
وعد بارتياح :الحمد لله يلا نقوم نصلي الفجر
مريم:يلاا
صلو الفجر و قعده يذاكرو و عدي وقت طويل
مريم بتعب :اااه انا عنيه زغللت من المذكرا هي الساعه كاام
وعد:يااااه دا الساعه 9
مريم :يلهوي دا احنا هنروح الشركه الساعه 10 قومي قومي ف ثواني تكوني لبسه
وعد:مش عرفه حطي الموضع قوي ف دماغك لي .. يلا يختي
لبسه و بعد معانه ف الموصلات و المعكسات وصله الشركه اخيرا
مريم وقفت واحد كان ماشي 
مريم:لو سمحت 
الشاب:افندم
مريم :هو فين مكتب استاذ محمد
الشاب بصلها باعجاب:ها .. محمد يرتني كونت انا محمد 
وعد برفعت حاجب:اي ي اخيناا رد ع قد السؤال فين المكتب
الشاب :بسم الله و دول بيطلعه امتي دول 
وعد:قلتلك بلاش نجي دا اي القرف دا يلا بيناا ي مريم
الشاب:القمر اسمهاا مريم انا محمود ي قمر
مريم:بقلك اي ي جدع انت فين المكتب اخلص
محمود:منهنا ي قمر 
مريم و وعد سبوه و نشيه
 وعد لي دعاء:ي انسه
دعاء:نعم 
وعد:هو دا مكتب استاذ محمد
دعاء:اه حضرتك تحبي ابلغه حاجه او ف معاد بنكم
مريم:لا بس احنا جين عشان اعلان السكرتاره
دعاء:اه طب حضرتك احنا طلبين وحده بس مش اتنان و هاتي ورقك و كل بيناتك و احنا لو عزناكي هنكلمك
مريم:ورق اي
دعاء:نعم و انتي جيه شغل كدا من غير ورق ازاي.. ورقك ي انسه ورقت تخرج من كليه التجاره و انك تعرفي تتكلمي انجلش و فرنش و..
مريم:لا لا حضرتك انا ف كليه طب و لسه متخرجتش
دعاء:انتي جيه تهزري بقا طب و جيه تشتغلي ف شركه استراد و تصدير دي اكبر شركه للتجاره ازاي
مريم:لو سمحتي قولي ل استاذ محمد اننا عيزان نقبله
دعاء بنفاذ صبر:تمم ثواني
..........
دعاء:تك تك تك
محمد:ادخل
دعاء:ف بنتين بره عيزان يقبله حضرتك 
محمد:بخصوص اي
دعاء:بخصوص الاعلان بس هم ف كليه طب و مينفعوش و انا كنت همشيهم بس هم عيزان حضرتك
محمد:طب .. و جين لي .. تمم تمم دخلهم
بعد شويه
:تك تك 
محمد:ادخل
و بص ف الورق الي ف ايده
مريم:السلام عليكم 
محمد:و عليكم السلام.. نعم
وعد بصت بقرف و مريم اتكلمت
مريم:حاضرتك كنا عيزان شغل بس..
محمد بص:بس انتم ف ... اي دا انتم مش .. احنا اتقبلنه قبل كدا صح
وعد:ااه احنا الجرسونات الي كنا ف الكافيه و حضرتك ادتنا الكرت و قلت لو عزنا مسعده نجيلك ف احنا عيزان شغل لو في تمم لو لا تمم بردو
محمد:وحده وحده طيب اتفضلو اقعده
مريم :يذيد فضلك 
و قعده الاتنان
محمد:تشربه اي
وعد:احنا مش عيزان حاجه ف شغل ولي لا
محمد:انا عيز سكرتاره للمكتب بتاعي تنزملي موتيدي ف الشركه و..(و فكر ف حاجه)... و سكرتاره خاصه تكون معاايه ف كل مكان
مريم:بص حضرتك احنا ف كليه طب بس احنا بجد محتجين الشغل جدا و احنا بنتعلم بسرعه و اشتغلنه قبل كدا ف مكتب محامي و ف معرض سيارات و عرفين تنظيم الموعيد اذاي و الحساب و كل حاجه
محمد:تمم و انا موفق تشتغله معايه بس عيز صور بطايق و محل اقامه و صوره من كرنهات الكليه 
مريم طلعت دوسي:هنا ف كل حاجه 
محمد:تمم كدا عيزان تبداه الشغل من امتي
وعد:اي هو داا مش نعرف الموعيد و الفلوس و الشغل اي
محمد:طيب ي ستي السكرتاره الي هتبقا هنا معاد الشغل من 12 لحد 9بليل و المرتب 3.5الف و طبيعت شغلها الرد ع العمله و تنظيم الموعيد و الملافات اما السكرتاره الخاصه هتبقا من 5الصبح هتجلي البيت تصحني و تستناني ف بيتي لحد ما اروح اجري و ارجع هتنظم موعدي ف كل الشركات بتعتي و المقبلات و كل حاجه و هتمشي وقت ما الموعيد تخلص يعني مفيش معاد معين و المرتب 5الف(طبعا المرتبات ف الحقيقه اقل من كدا بس هو عيز يسعدهم)
وعد:بس........
يتبع.....
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent