روايات

رواية يوميات مجانين الفصل الأول 1 بقلم سارة محمد

رواية يوميات مجانين الفصل الأول 1 بقلم سارة محمد

رواية يوميات مجانين الجزء الأول

رواية يوميات مجانين البارت الأول

رواية يوميات مجانين
رواية يوميات مجانين

رواية يوميات مجانين الحلقة الأولى

في منزل يملئه الهدوء والسكون

نجد ٦ اخوات يجلسون ويبدو علي ملامحهم الح*زن الشديد

خرجت الام والاب من الغرفه وخلفهم ابنهم الكبير عمر

الام موجه كلامها للاب :مش هقدر اسيب البيت وامشي يا رأفت انا اول مره اسيب العيال وامشي

الاب :انتي خ*ايفه ليه وبعدين دا اصغر واحد فيهم عنده ٢١ سنه دول رجاله ويعرفوا يعتمدوا علي نفسهم وبعدين يا ستي هما اسبوعين بس نغير جو وهنرجع تاني

الام موجه كلامها لابنها الأكبر عمر :اخواتك امانه عندك انا عارفه انك العاقل اللي فيهم يا حبيبي

عمر بابتسامه :متق*لقيش يا ماما ثم نظر لإخواته ب*شر دول في عينيا

بادلوه اخوته نفس النظره

باسم بهمس وهو يبتسم بخ*بث: دول هيبقوا اسبوعين عنب يا شقيق دا انا هجيب البنات اللي في الشله كلها هنا

بادله سراج نفس الابتسامه قائلا: البيت دا هيو*لع يا شقيق

علي بغ*باء وصوت عالي :البيت هيولع ليه يا سراج هو في حاجه

باسم بغض*ب: اقتل الواد اللي جنبك دا

سراج بخب*ث: متقل*قش هظبطه

عمرو بهمس: بطلوا بقي استني لما يمشوا الاول

باسم :صحي الغيبوبه اللي جنبك دا

عمرو: ليه يا عم هو انا مستغني عن روحي

عند باب المنزل

عمر :خلاص بقي يا ماما متقلقيش انا هاخد اجازه من الشغل الاسبوعين دول واقعد هنا

الام :ماشي يا حبيبي

الاب: يلا يا ثريا هنتاخر

الام :حاضر جايه اهو سلام يا حبيبي

عمر: سلام

ثم ركبوا سيارتهم وانطلقوا

في الداخل

عمرو بفرحه: مشيوا وسعوا بقي كده الماتش هيبدأ

باسم وهو يتحدث في الهاتف: بقولك يا بت يا سوسن البيت فاضي هاتي البنات وتعالي مستنيكي يا قلبي

سراج :مين سوسن دى ياض

باسم: دى البت بتاعتي هتيجي هي والبنات دلوقتي

سراج: والبت سعاد

باسم: جايه

سراج :حبيبي ايوا بقي

عمرو :جووووووووون يا معلم يا معلم

حسام وهو يضربه برجله: وطي صوتك يا حمار مش عارف انام

عمرو :ااااه اسفين يا كبير

لحظات ودخل رائد اخوهم الأصغر قائلا :هاااا البيت فاضي

اوام له الجميع

رائد براحه وهو يخبئ أحد الاوراق في ملابسه :طب الحمدلله

علي :انت بتخبي ايه ايوا صح عملت ايه نتيجه الثانويه هتظهر النهارده عملت ايه

رائد بتو*تر :لا لا لسه مفيش حاجه

علي بش*ك: متاكد

عمر بصوت عالي :بببببببببس

انتبه له الجميع

عمر: اسمعوا بقي وانت يا اخ حسام فوق كده واسمعني

مش معني أن ماما وبابا مشيوا تعملوا اللي انتو عايزينه

انا واخد اجازه من الشغل وقاعدلكم هنا اللي هيعمل حركه كده ولا كده معنديش غير الجزمه فاهمين ردوا عليا فاهمييين

الجميع: فاهمين

حسام بنوم: زي الفل يا باشا

عمر: علي انت ورائد قوموا ساعدوني في تجهيز الغدا و بالنسبه للاخ باسم وسراج لو عرفت أن في بنات جات البيت هعلقكم مفهوم

باسم وسراج: اوووووف مفهوم

يوميات مجانين

بقلم sara mohamed

في اليوم التالي

عمر بصوت عالي: انتو يا بها*يم حد يجي يساعدني

عمرو :استني الماتش يخلص بس

عمر :اخواتك فين

عمرو :شوط شوط معرفش يا عمر

عمر :انا كان مالي بالهم دا بس يا ربي بقي دكتور محترم زي يقطع بصل اوووووووف

عمرو :شوط بقي شوط بقي جون جون جووووووووون الواد دا لعيب وربنا ايوا بقي

وفجاه وجد ابو ورده في وشه

حسام: اسكت يا حيوان عايز اناااااااام هو محدش يعرف ينام في البيت دا

عمر من المطبخ :وانت اصلا بتقوم من النوم يا غيبوبه السرير اشتكي منك

فجاه دخل رائد :يا عيااااااال انا نجحت انا نجحت يا عمر يا عمر

خرج عمر من المطبخ قائلا وهو يمسح دم*وعه اثر تق*طيعه للبصل: مين اللي نجح

رائد بفرحه: انا يا عمر نجحت جبت ٩٨ ٪

عمر بفرحه :ايه وريني كده

اخذ عمر الاستماره واخذ ينظر لها بفرحه مبروك يا حبيبي اخيرا عملتها دا انت في ثانويه عامه بقالك ٥ سنين يااااااه اخيرا فجاه لاحظ شي

عمر باستغراب: هو ازاي انت جبت الدرجه النهائيه في الفيزياء وانت اصلا شعبه ادبي

رائد بتو*تر :هاااا

عمر وهو يلتقط حذائه قائلا بغ*ضب :دا انت يومك اسو*د مزور الشهاده يا ساااااقط والله ما هسيبك

رائد بخ*وف: اسمعني بس بلاش الشبشب دا عاااااااا

عمر: انزل ياض من فوق الدولاب

رائد :سيب اللي في ايدك الاول

عمر :انزل يا ساقط بقالك ٥ سنين في ثانويه عامه مش عارف تخلصها مش كفايه عليا اخواتك انزل ياض

رائد :مش نازل

عمر: طب اهو وادي قاعده لما اشوف هتنام عندك النهارده ولا لا فجاه وصل له رائحه شي يحت*رق

عمر :يالههههههوي البطاطس

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يوميات مجانين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!