recent
أخبار ساخنة

رواية ضي القمر الفصل الحادى عشر 11 بقلم مني عبد العزيز

الصفحة الرئيسية

 رواية ضي القمر الفصل الحادى عشر 11 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل الحادى عشر 11 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل الحادى عشر 11 بقلم مني عبد العزيز

في بيت الشاطر.
بعد انتهاء العشاء العائلي الذي جمع عبدالرحمن وأبنائه الثلاثه وعامر وزوجته حنين. ...الذي لم يخلوا  نظرات قاتله من الابن الاكبر اثر الذي حضر بعد ذهاب ضي ومن معها ولم يعلم ما حدث بعد ... اول من رائ عامر انقض عليه محاولا ضربه ...لولا تدخل الاب وأخيه الأصغر ...كان فتك به.
طلب الاب من الابن الأصغر أنس أن يوصل عامر الي بيته بعد الاتفاق علي حضور والديه وشقيقته لعقد القران غدا.
..................
بعد ذهاب عامر وأنس طلب الاب من أثر الحضور الي مكتبه.
عبدالرحمن :أثر لازم تفهم حاجه مهمه من بكرة أن شاء الله عامر هيكون جوز أختك ولازم معاملتك معاه تكون غير كده.
أثر بعصبيه : حضرتك بتقول ايه ازاي عوزني اوافق على المهزله دي ،..ده طمعان في الورث وعاوز ينتقم من حضرتك لرفض أبوه السوائق زمان .
.........         .................          .................
عبدالرحمن :ممكن تهدي وتقري الكلام الموجود هنا وبعدين تقرر وساعتها أنا بنفسي ال هنفذ ال تقررة.
جلس أثر  وأخذ الدفتر قراء عنوانه اسود ايام حياتي... استغرب الاسم .اول صفحه :أنا اروي الشاطر بنت د: عبد الرحمن عامر الشاطر.....اليوم أنا كملت ١٥خمسه عشر سنه.
قلب الورقه.***
بابي ومامي واحلي إخوات في الدنيا أثر وأنس عملولي 
مفجاءة كبيرة في عيد ميلادي وعزموا كل صحابي وقريبي كانت حفله جميله جدا جدا موسيقي ورقص صحابي كانوا مبسوطين قوي....وانا كنت فرحانه لان  اول مرة عيد ميلادي يبق كبير كده.
كان يوم جميل وحلو لحد ما الشيطان جه بنظراته المرعبه ال رعبت قلبي منها...قرب مني وحضني وبقي بيحسس علي جسمي بطريقه قذرة  همس في ودني بوقاحه قمر يابت اخويا جسمك فار وعاوز ينداق . ببكاء
أنا مكنتش فهمه قصده ابتسمت له  وحاجه جوابه مخوفاني منه.
بعد شويه جه وقت التورته والشمع قطعنا التورته وتمنيت أمنيه......💌 ❤️ وقلت يارب أمنيتي تتحقق ..ورعب جوايا بيذيد.
بعد شويه لقيت حد جاللي برساله  مكتوب فيها تعالي الجراج في مفجاءة حلوة ليكي.
فرحت وقلت معقوله يكون بابي  جبلي عربيه هديه عيد ميلاد ي  .
دخلت الجراج فجاءة النور طفي لوحده معرفش ليه قلبي انقبض وخفت حسيت بحاجة غريبه باب الجراج اتفقل.
جريت أخبط علي الباب فجاءة ....لقيت ايد بتمسك ايدي والايد التانيه علي بقي .
من الخوف والرعب صوتي مش قادر ه أخرجه.
حسيت بأنفاس شخص قريبه من ودني وماسك شعري بيشمه 
وفجاءة شال أيده من علي بقي ومحستش ال بسنانه بتقطع شفايفي  . وبيده التانيه بيقطع. في صدري ألم ووجع رهيب مهما وصفته مش هيكون جزء من ال حسيته وقتها..
بعد شويه لقيته ليرفع فستاني لفوق وأيده بتلمس كل حته تقدر توصلها بقيت بضرب برجلي وصرخت بصوت عالي.
لقيته مسك وشي بإديه وقرب من وشي بريحه نفسه الكريهة وقال هتسكتي ولا اقتلك وفي الحالتين هاخد ال انا عوزه سواء عيشه ولا ميته ...جسمك ده انا ال هستمتع بيه ..وهكسر بيكي ابوكي لما بنته تغتصب في عيد ميلادها.
وسلام بقي لوتنتحري بعدها يبق اكبر وجع ليه ....أنا كنت عاوز اعمل كده لمراته بس هو مش بيحبها جوازهم عادي مافيهوش حب لقيته مش هيتوجع ..لكن أنتي حاجه تانيه 
هيموت في اليوم ألف موته من زعله عليكي.
فجاءة لقيت باب الجراج فتح والنور رجع لقيت عامر ابن عمتوا هو ال فتح باب الجراج ببص ورايا لقيت عموا هو
   هو ال مسكني وبيعمل فيا كده .عامر جري اأأخدني في حضنه وبص حواليه لقي الشيطان واقف .
عامر : انت ياخالوا انت ال بتعمل كده في بنت اخوك .
الشيطان : اسمع دلوقتي لو حد عرف بال حصل هموت ابوك وامك واروي ومحدش هيعرف مين العمل كده ويتهم فيهم ابوكي يااروي.
عدي اليوم وهموت من الخوف بس عامر فضل طول الليل يكلمني فون ويطمني فضل كده كل يوم يطمني شهر ورا شهر والشيطان كل شويه يحاول معايا...لحد يوم بابي سافر امريكا في مؤتمر طبي واخواتي ومامي بيوصلوه المطار لقيت الشيطان جه الفيلا ودخل عليا وتهجم وحاول يغتصبني لولا عامر لتاني مرة ينقذني منه ...كان عامر بيكلمني فون وعشان اطمن وقف بالعربيه قدام الفيلا لحد مامي واخواتي يرجعوا انقذني لتاني مرة ..لولا عامر كنت ضعت .عامر هو أماني هو كل حاجه ابويا واخويا وكل علتي.
مهما كنت برفض ااقبل الشيطان  أو اروح معاهم زيارة كان بابي واخواتي يهنوني ومرة أثر ضربني ..ميعرفش أنه بيسلمني بايده للشيطان يستبيح جسمي.
أثر ببكاء :بابا ا لكلام ده صحيح أنا هجنن من ال قريته..انت ساكت علي ال حصل لأختي واحنا  ال دمرنها.
عبدالرحمن :أطمن علي اختك ونجوزها لعامر ونسفرهم بعيد عن القاهرة. وهسويه علي نار هاديه ..قبل ما اخلي اختك تشرب من دمه وتاخد حقها منه.
أثر :ببكاء عامر ال عطاك المزكرات دي.
عبدالرحمن عامر  ميعرفش اصلا أن اروي كتبه مزكرات .
أخذ ألاب دفتر المزكرات واشعل المدفئه واحرقها حتي لا يعلم أحد ما حدث..خرج أثر متوجه الي غرفه اروي لطلب السماح منها .
*💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥عند خالد
بعد صدمه خالد من كلام نور ذهب إلى أخيه ليل لم يجده بالمنزل أخبرته والدته أنه ذهب الي المدينه لإنهاء بعض الاعمال الخاصه بمزرعه الخيول التي يمتلكها.
خالد :هاد وجت ذهابك ياخي الله يصبرني لرجعتك .
فضل خالد يندم على ما ظنه في نور العيون وكيف نسي حبه لها بعد وقت عاد ليل  متأخرا ..دخل خالد عليه بعصبيه.
خالد :ليش اتاخرت يا خي .
ليل :ايش بيك كييف تهجم علي غرفتي بهاي الطريجه داخل مربط خراف.
خالد: صه اسمع شو ها جولك انت ظالم  وشكاك ظلامنا البنيات وظلمتني ببعدي عن نور العيون  وظني فيها سو .
ليل :اش بتجول ومنو انت تجولي ظالم أنا شفتهم بنضري  وهن مع رجال بدل المرة مرتين.
خالد :افتح جوالك وانضر علي الصورة وابصر البنيه ال بين أحضان الرجال شوف حجمها وشوف حجم البنيات .. هاد بنيه غريبه  صديجه نور وخيتها وهاد زوجها وما كانت تعرف الضروب وضي كانت معها توصلها لراجلها .
صدمه وراء صدمه تلقاها ليل .
ليل : كييف دريت بهاي الكلام .
خالد سمعتك بالأمس صوت بكاك وكلماتك وجعت قلبي  ...قلت لابد افعل شي ... فذهبت الحاء نور العيون ...ويارتني ما ذهبت ..اول ما عيوني وجهوا علي عيونها ...نضرن الحزن بعد افرح والجهر بعد العزة والبريق والضو لعتمه وإظإلام ...لجيت عتاب بدل الشوج... لجيت وجع وعتاب علي طول البعد والهجر.
ليل:ليش كل هاد الكلام احكي وحولي شول ال صار .
خالد : عمتها وحركتها واتهمتها بعرضها وهنا شرف عشرتها وما خاليت اهانه ال وجلتهالها .. وفي الأخير أصبحت هن المظلومين واحنا الظالمين..جالتلي اصل الحكايه  .
وبعدها جالتلي لا تمشي بطريج امشي فيه ال هيكون تمنك فشكه لاتسيو مليم اوحمر .
ليل:كييف مظلومين وانا رأت...لم يكمل قطعه خالد .
خالد:اخرج الصورة واضرها زين شوف حجم البنيه ال بحضن الرجال وحجم بنيان الهلايله...هاد بنيه صديجتهم وهاد رجالها وضي كانت بتساعدها لانها غريبه ماتعرغ بضروب الوادي الجديد.
صدمه وراء صدمه تلقاها ليل ظلم من هواها جلبه اتهمها بشرفها حفر منها بنظراته الاستحقاريه لها .
واخرها لم فكر ينساها ويتزوج غيرها ...أخذ يحسس علي جلبه يحس بنغزة حاده تفتك به صدرة يعلوا ويهبط بسرعه ارعبت خالد عليه.. صوت أنفاسه يسمعها من بخارج الغرفه .
خالد جري عليه هون علي حالك ياخي هدي كل شي في الدنيا وليه حل ادعي ربك وان شاء الله يهونها .
ليل:ليش ما جلتلي هاي الكلام علي الجوال وانا بالمدينه وجريب منها كنت جدرت اجابلها جبل خيتها ما تحكيها والله جلبي يعورني ..ااه..ليل لازمن اروح اجابل لها واطلب الصفح والغفران.
خالد هون عليك ياخي تروح وين هاد الوجت جربنا علي الفجر استهد بربك وجود صلي ركعتين يفرجها ربك ويعديها علي خير..
...........        ................... في السكن الجامعي وصلت ضي والدكتورة حنان امام السكن الجامعي  واودعت سالمان واتجهت كل واحده علي مكان إقامتها 
وصلت ضي غرفتهم قبل ما تخبط علي اختها لتفتح لها سمعت صوت بكاها وشهجاتها فزعتة...قامت بدق الباب .
ضي:نور افتحي الباب اناضي .
نور:وهي تمسح دموعها وتحاول تنظيم نفسها فتحت الباب .
ضي:هلا خيتي الحمد لله على رجعتك بالسلامه.
ضي:هلا خيتي نور ليش بكيانه شو صار بكاكي وعلا صوت شهجاتك.
نور ما صار شي بس افتجدتك وغالبني حنيني اليك.
ضي:نور صحيح انتي الاكبيرة بس انا كشفتك واعرف موتي تكذبي .
نور ببكاءارتمت في حضن اختها وحكت لها علي مقال خالد وعلي ردها عليه.
ضي:بغضب هيك صار والله لانظمه علي هاد الكلام .
امسكت قومها وطلبت دكتورة حنان .
حنان:ضي حصل حاجه بتتصلي  دلوقتي .
ضي:دكتورة بدي إجازة مرضيه اجدمها لإدارة الجامعه عشان أنا هرج الواحه وها غير عن محاضراته وبخاف يفصلوني لو غبت من غير عزر واكليه عمليه ولازم الحضور .
د/حنان :ايه هتغيلي وتسبب كليتك .
ضي:خيتي بالواجهة مرضاته ولازمن نكون جانبيها ولو سمحتي بدي ياكي انتي تجدينها باعتبارك الطبينه  المعالجه لان احنا يدوب هناخد اغرضنا ونتوكل علي الرحمن .
حنان :حاضر يا ضي لو عوزاني اجي معاكي اكشف عليها واتباعها معنديش مانع.
ضي:ربنا يبارك فيكي  شيلينك لعوزة كبيرة .
أنهت حدوثها مع حنان وجمعت اعرضها واختها وجالت لها ال جدر يدخل الجمعه ويوصل ليكي ويكلمك مرتين يجدر يوصلي ويحاول يكلمني ويبرر لي خطاءه وانا احبها اي شي الا غلطه في شرف وعرض لبي وعشرتي .. عارفه هتجولي ودرستنا وجامعتنا هنتابع مع صحبتنا وناخد المحاضرات اول باول وتذكرها ونتابع  وان شاء الله نرجع قبل الامتحانات احنا لسه في بدايه العام .
أنهت جمع اشيائهم توجهوا لإدارة السكن اخبروهم بمرض ضي وأخذهم اجازه مرضيه وذهابهم بجوار أهلهم للعلاج .
************** خرجوا الي مكان السيارات التي تقلهم لوحاتهم للبعد عن لقاء لن يجلب لهم إلا الحزن والجهر .
*************** ليل ما نام طول الليل و مع اول ضوء للصبح ذهب الي الوادي الجديد لمقابله ضي ..
ياتري حيقبلها ولا لا 
يتبع ......
لقراءة الفصل الثانى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent