recent
أخبار ساخنة

رواية وعد الرعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاطمة خميس هارون

الصفحة الرئيسية

 رواية وعد الرعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاطمة خميس هارون

رعد :جاسم تحت اياكي سامعه اياكي تخطي برا الاوضه غير لما انا أقولك فاهمه 
وعد :يعني ايه هفضل محبوسه هنا 
رعد وهو يضيق عينيه :امال عاوزه تنزلي تقعدي معاه ليه كيس جوافه انا 
وعد :مقلتش كده انا بس عاوزه انزل اقولك هنزل شغلي 
رعد وهو يضم قبضه يده :اذا كان انا مش هروح الشغل عشان المفروض اننا عرسان جداد انتي تنزلي 
وعد :يوووه خلاص خليني محبوسه عشان حضرتك تستريح 
رعد وهو يغلق الباب :شاطره 
وعد لنفسها :طب والله لانزل هااا وشوف بقي شجيع السينما ده هيعمل ايه 
.....
علا :استني عندك 
علي :افندم 
علا :لازم تعرف أن جوازنا هيكون زي وعد ورعد 
علي :لا والله وايه كمان 
علا :انا مش بهزر ده الي هيحصل 
علي :سبيها بوقتها وسعتها انا الي هقرر ايه الي هيحصل اااه وابقي سلميلي علي حماده 
علا:حماده مين الله تقصد احمد 
علي وهو يضيق عينيه :ومال صوتك بيغني كده 
علا :اكيد ده عشان هو انسان كويس مش زي ناس 
علي وهو يمسك ذراعها بقوه :ناقص تقوليلي انك بتحبيه 
علا وهي تنزع ذراعها من يده :طبعا بحبه مش هو البيست فريند 
علي :بل بيست فريند بلا بيست تفاح متتكلميش عنه تاني بدل ما يكون الحساب اتنين 
ويلا روحي عشان انا هاجي عندكوا بليل 
علا :نينينيني 
علي :براحتك كل ما تغلطي اكتر هكون مستريح وانا يعاقب 
غادرت علا لمنزلها 
....
ارتدت وعد فستان صيفي وردي اللون يصل لاسفل ركبتها ببضع سنتيمترات وارتدت حذاء مفتوح ابيض وتركت شعرها علي ظهرها 
تخلت عن مساحيق التجميل الا أنها طلت شفتيها بلون الوردي 
كانت تنزل ببطئ علي السلم غافله عن العيون التي تراقبها 
رعد :جاسم 
جاسم :....
نظر رعد الي ما ينظر له جاسم ولكنه فتح فمه من الصدمه 
ياالله كيف لها أن تعصي أوامره لا وبل نزلت في ابهي حله 
أعاد نظره لجاسم الذي كان علي حاله 
رعد :احم جاسم ركز معايا انا 
جاسم :هاااا أيوة انا معاك اهو 
رعد :طيب يلا روح انت 
جاسم :هاا اروح فين 
رعد :في داهيه قصدي الشركه 
جاسم :لاااا ما انا هقضي اليوم هنا 
رعد وهو يرفع حاجبه :هنا فين 
جاسم وهو ينظر لوعد :هنا يا رعد معاكوا 
رعد وهو ينظر له ولوعد :ااااه معانا 
طيب خليك انت قاعد وانا هروح اشوف هدي هانم 
هدي :انا جيت اهو 
نزلت وعد وقفت بجوار رعد 
نظر لها رعد وهو يضغط علي أسنانه :ايه الي نزلك 
وعد :اااااازيك يا هدي هانم 
هدي بإعجاب :ااااه انتي بقي عروستنا الحلوة 
تعالي اقعدي معانا في الجنينه 
ليلي :ووووعد مش معقول شكلك تحفه 
حركت وعد رأسها بامتنان 
ليلي :ايه يا جاسم انت مش فاكرها ولا ايه 
جاسم وهو ينظر لوعد :وهي الانسه وعد تتنسي 
رعد بنبرة خشنه :مدام ...مدام وعد العوضي 
ابتسمت جدته بانتصار فهي تعلم العيب ف ليلي وجاسم 
جاسم :ااه طبعا مكنش قصدي 
هدي :يلا يلا علي الجنينه 
ليلي :هغير واجي وراكوا علطول 
.....
علي :يا عمي انا طالب ايد الانسه علا 
الاب :الشرف لينا يبني أنت وأهلك في غني عن التعريف بس انا لازم اسأل علا 
علي :مع انه مش هغير حاجه بس الي تشوفه 
نظر الاب لعلا التي أنزلت وجهها الأسفل ثم قال :عندك حق الجواب با ين من عنوانه 
علي بركه الله الخطوبه امته 
علي :الصراحه يا عمي احنا معندناش حاجه اسمها خطوبه احنا عندنا كتب كتاب علطول
الاب :بسسس 
علي :هي هي يا عمي اصلا الفرح بعد اسبوعين 
الاب :ايه رايك يا علا 
علا وهي تمسح دموعها دون أن يراها احد :الي تشوفه يا بابا 
الاب :يبقي تمام امته 
علي :بكره باذن الله 
خرجوا جميعا للخارج وتركوا مجال لعلا وعلي للحديث 
علا :اظنك انبسطت كده صح 
علي وهو يقترب منها :اوي اوي 
ولسه الي جاي اقوي زي ما بيقولوا 
ثم ضحك بقوه واقترب منها وأمسك يدها اوقفها امامه وهو يقول :استعدي بكره عشان نبدأ اللعب الي علي أصله 
ثم اتبع ومتنسيش تعزمي حماده 
جلست علا مكانها وأخذت تبكي واضعه يدها علي فمها لكي تمنع خروج الصوت لهم في الخارج 
....
كانت تمر بجانبه هو وجاسم ذاهبه للداخل 
جاسم وهو يمسك يد وعد :الي صحيح يا انسه وعد شركتك ايه اخبرها
غزا الاحمرار أعين رعد وقبض علي يد جاسم :....
يتبع ......
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent