recent
أخبار ساخنة

رواية الحب الحلال الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميرا

jina
الصفحة الرئيسية

 رواية الحب الحلال الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثامن عشر 18 بقلم ميرا


يلا نبدأ 
استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه
بعد ان خرجت فريده من عند نسرين دخلت غرفتها واتصلت علي مجهول 
فريده _الو 
مجهول_اهلا مدام فريده 
فريده_عايزاك في مهمه
مجهول _اؤمري 
فريده_ في بعد شهر فرح عايزاك_*****
مجهول _تمام بس ابقي ابعتيلي تاريخ الفرح 
فريده _اوك سلام 
قم اغلقت الهاتف غافله عن تلك العيون التي تراقبها بحزن 
اما في الاسفل 
كان يقف حمزه في الحديقه ويتكلم في الهاتف مع لؤي 
حمزه _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لؤي _وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته في حاجه يا حمزه ولا اي 
حمزه _كنت عايزك النهارده تجيلي بالليل عشان نشوف هنعمل اي في موضوع منصور 
لؤي _اه وانا كمان عايز اتكلم معاك عشان عرفت معلومات. جديده 
حمزه _تمام هتسناك النهارده علي العشا 
لؤي _اوك 
حمزه_سلام عليكم 
لؤي _وعليكم السلام 
ثم اغلقا الخط 
علي العشاء تدخل سياره الي بهو القصر 
وينزل منها لؤي ويستقبله حمزه ثم ياخذه الي  غرفه الريسبشن كان يجلس الجميع  معادا الفتيات 
لؤي _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع _وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احمد_ازيك يا بني عامل اي
لؤي _الحمد لله يا جدو انت اخبارك اي 
احمد _ربنا يجعلك من الحامدين الشاكرين دايما انا الحمد لله بخير
لؤي_تستاهل الحمد ثم وجه كلامه الى سالم حمد الله على السلامه يا عمو 
سالم _الله يسلمك يا حبيبي لسه فاكرتقولي حمدالله على
 السلامه وانا جاي من شهر ده حتي ماجتش سلمت عليا في الخطوبه بتاعت حمزه وزين
لؤي _والله مشيت بسرعه ساعتها 
سالم _ماشي اهم حاجه انت بخير
لؤي _الحمد لله
حمزه_تعال يا لؤي نتكلم شويه في الجنينه عما العشا يجهز 
لؤي _ماشي يلا بعد ازنكم 
احمد _اتفضل يا بني 
خرج حمزه ولؤي الي الجنينه 
حمزه _اي الاخبار
لؤي _عرفت انه مخطط ينزل مصر 
حمزه_يبقي مخطط لحاجه 
لؤي _اكيد وانا مش هسكت واسيبه المره دي 
حمزه _اكيد 
زين _لازم كل حاجه تنتهي قبل الفرح 
انتبه كلا من لؤي وحمزه الي زين
حمزه بتوتر _اي اللي ينتهي 
زين بجديه _انا عارف كل حاجه وعارف انه منصور عايش 
لؤي_وانت عايز كل حاجه تنتهي قبل الفرح ليه 
زين _عشان *********
حمزه _انا مش هسكت اكتر من كده 
زين _عشان كده بقولك لازم كل حاجه تنتهي
حمزه _تمام لؤي اول ما ينزل هنقبض عليه ونبين كل حاجه 
لؤي بشر_اكيد طبعا المهمه دي بتاعتي 
حمزه _لاء مش لوحدك يا سياده الرائد طبعا الرائد حمزه الصياد مشترك معاك 
(مفاجأه صح اي رأيكم )
زين بصدمه _حمزه مش انت قدمت استقالتك 
حمزه _لاء ومش هقدمها 
زين _بعد اللي حصلك برضو انت اي 
حمزه بشر _ما انا هاهد حقي بايدي 
اما في غرفه الفتيات كانو بتجمعون في غرفه عشق 
عشق_بنات 
نسرين ونورسين بملل_اممم
عشق _اي رايكم في بيتزا وبيبسي
نسرين _وانتي فكرك حد هيرضي يعني ان حد هيرضي نجيب حاجه من بره الغ الاكل لازم اكل صحي من بتاع البيت
عشق بخبث _ومين قال انه حد هيعرف 
نورسين _قصدك اي 
عشق _عادي هطلب دليفري وناكل في الحديقه الخلفيه
نورسين ونسرين _اشطا يلا 
طلبت دليفري ثم نزلت الفتيات الي الاسفل وكان يرتدون مشابه لبعضهن كانت كل فتاه ترتدي ادناء وخمار
نزلت الفتيات الي الاسفل 
وهم في طريقهم الي الخارج ليخرجو الي الحديقه
سليم _رايحين فين يا بنات 
تتوتر الفتيات ثم تحاول عشق الاجابه بثبات 
عشق بجديه مصتنعه_مفيش حاجه احنا بس هنخرج نقعد في الجنيه 
سليم_اوك بس حمزه ولؤي وزين بره في الجنينه
عشق _ما احنا هنقعد في الجنيه الخلفيه 
سليم _اوك ثم يذهب ويتركهم 
هتتنهد الفتيات ثم تقول نسرين _هنخرج ازاي لازم نعدي علي الجنينه اللي فيها الشباب 
عشق _هنتسحب وهنحاول نخليهم ما يشوفناش 
نورسين _هنعدي من ورا الشجر
عشق _اوك يلا بينا 
ثم تخرج الفتيات الي الجنينه
وتحاول الفتيات ان لا يصدرو صوت ولكن ينتبه الشباب اليهم 
لؤي _يشاور الي حمزه برأسه فينتبه حمزه ثم يغمز له ويقول بصوت عالي _ماكس 
فتسمع الفتيات صوت الكلب 
الفتيات _عاااااااا 
فيضحكون الشباب عليهن
حمزه _بتتسحبو ليه 
عشق بتوتر _هااا لاء مفيش حاجه 
حمزه _مش قولنا حرام نكذب
عشق_بص الصراحه احنا طالبين بيتزا وكولا ولو جدو عرف  مش هيرضي يخلينا نجيب
حمزه بغضب مصتنع_وانتو عايزين تاكلو بيتزا  مش قولنا ناكل اكل صحي 
عشق بدموع _خلاص مش عايزه ثم تهم بالدخول ولكن تقف
 عند سماع ضحك حمزه _عايزين تاكلو بيتزا من غيرنا 
عشق بصدمه _هو قال انه هياكل بيتزا
نسرين ونورسين بصدمه مضحكه __مش عارفين 
يضحك الشباب علي منظرهم 
لؤي _وفيها اي يعني لما ناكل بيتزا 
نسرين وهي ما زالت في صدمتها _ماهو حمزه وزين عمرهم ما جابو بيتزا 
زين بضحك _لاء ما احنا كنا بنجيب منغير انا جدو يعرف 
نورسين _ده انتو مش ساهلين 
زين _لاء انتو اللي ساهلين اوي 
حمزه _المهم طالبين بزياده ولا نطلب لينا 
عشق_لاء اطلبو احنا طالبين تسعه علي قدنا 
حمزه بصدمه_تسعه 
عشق _اه انا عارفه انهم مش هيقضونا قعدت اقول للبنات نجيب خمستاشر مش راضيبن بيقولو عشان نبقي ناكل معي العيله عشان محدش يعرف 
لؤي بصدمه هو الاخر _خمستاشر 
زين بصدمه هو الاخر _وهتكملو اكل مع العيله 
البنات_ايوا 
حمزه _يلا يا ماما انتي وهي هو التسعه لينا كلنا 
عشق _نعم يعنيا لاء طبعا 
حمزه_خلاص بقي هنقول لجدو 
عشق بسرعه _بهزر يسطا اي ما بتهزرش 
حمزه بضحك_طب يلا نقعد نتكلم عن الاربعون النوويه عما البيتزا تيجي 
عشق _اوك يلا 
ثم يذهبو الي الحديقه الخلفيه 
عشق _انتو هتقعدو فين 
حمزه _علي الكراسي 
عشق _لاء هنقعد علي العشب 
نورسين _والله فكره ثم جلسو جميعا علي العشب 
عشق _ها يلا بقي قولو الاحاديث والشرح 
لؤي _هبدأ انا كل واحد هيقول حديث 
حمزه _اوك 
لؤي _اول حديث هو عن أمير المؤمنين ابي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول "انما الاعمال بالنيات وانما لكل آمرئ ما نوي فمن كانت هجرته الي الله ورسوله فهجرته الي الله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها او امرأه ينكحها فهجرته الي ما هاجر اليه "رواه اماما المحدثين ابو عبدالله محمد بن اسماعيل بن ابراهيم بن المغيره بن بردزبه البخاري وابو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القيشيري النيسابوري في صحيحهما 
نسرين_ممكن تشرح معناه 
لؤي بابتسامه _حاضر 
دل الحديث علي ان النيه معيار لتصحيح الاعمال فحيث صلحت النيه صلح العمل وحيث فسدت النيه فسد العمل واذا وجد العمل وقارنته النيه فله ثلاثه احوال 
الاول ان يفعل ذلك خوفا من الله تعالي وهذه عباده العبيد 
والثاني ان يفعل ذلك لطلب الجنه والثواب وهذه عباده التجار 
والثالث ان يفعل ذلك حياء من الله تعالي وتأديه لحق العبوديه وتأديه للشكر ويري نفسه مع ذلك مقصرا ويكون مع ذلك قلبه خائفا لانه لا يدري هل قبل عمله مع ذلك ام لا وهذه عباده الاحرار واليها اشار رسول الله صلى الله عليه وسلم لما قالت عائشة رضي الله عنها حين قام الليل حتي تورمت قدماه :يا رسول الله اتتكلف هذا وقد غفر الله لك ما تقدم من ذنبك وما تأخر ؟قال :"افلا اكون عبدا شكورا "؟
فان قبل :هل من الافضل العباده مع الخوف او مع الرجاء قيل قال الغزالي رحمه الله العباده افضل مع الرجغء لان الرجاء يورث المحبه والخوف يورث القنوط وهذه الاقسام الثلاثه في حق المخلصين 
واعلم ان الاخلاص قد تعرض له آفه العجب فمن اعجب بعمله حبط عمله وكذلك من استكبر حبط عمله والحال الثاني ان يفعل ذلك لطلب الدنيا والآخرة جميعها فذهب بعض أهل العلم ان عمله مردود واستدل بقوله صلي الله عليه وسلم في الخبر الرباني يقول الله  تعالي "انا اغني الشركاء فمن عمل عملا اشرك فيه غيري فأنا برئ منه "والي هذا ذهب الحارث المحاسبي في كتاب الرعايه فقال :الاخلاص ان تريده بطاعته ولا تريد سواه 
حمزه _وطبعا معني الكلام ده ان الرياء نوعين 
عشق _يعني اي الرياء 
حمزه _الرياء نوعين احدهما الا يريد بطاعته الا الناس والثاني ان يريد الناس ورب الناس وكلاهما محبط للعمل
ونقل هذا القول  الحافظ أبو نعيم في الحليه عن بعض السلف واستدل بعضهم علي ذلك ايضا بقوله تعالي "الجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون "فكما انه تكبر عن الزوجه والولد والشريك تكبر ان يقبل عملا اشرك فيه غيره فهو تعالي اكبر وكبير ومتكبر  وقال السمرقندي رحمه الله تعال :ما فعله لله تعالي قبل وما فعله من اجل الناس فهو رد ومثال ذلك من صلي الظهر مثلا وقصد اداء فرض الله تعالي عليه ولكنه طول أركانها وقراءتها وحسن هيآتها من اجل الناس فأصل الصلاه مقبول واما طوله وحسنه من اجل الناس فغير مقبول لانه قصد به الناس وسئل الشيخ عز الدين بن عبد السلام عمن صلي فطول صلاته من اجل الناس فقال :ارجو الا يحبط عمله هذا كله اذا حصل الشريك في صفه العمل فان حصل في اصل العمل بأن صلي الفريضه من اجل الله تعالي والناس فلا تقبل صلاته لاجل التشريك في اصل العمل 
 ‏وطما يكون الرياء في العمل يكون في ترك العمل قال الفضيل بن عياض:ترك العمل من اجل الناس رياء والعمل من اجل الناس شرك والاخلاص ان يعافيك الله منهما ومعني كلامه رحمه الله عليه ان من عزم علي عباده وتركها مخافه ان يراها الناس فهو مراء لانه ترك العمل لاجل الناس :واما لو تركها ليصليها في الخلوه فهذا مستحب الا. ان تكون فريضه او زكاه واجبه او يكون عالما يقتدي بع فالجهر بالعبادة غي ذلك افضل وكما ان الرياء محبط للعمل كذلك التسميعوهو ان يعمل لله في الخلوه ثم يحدث الناس بما عمل قال صلي الله عليه وسلم"من سمع سمع الله به وكن راءي راءي الله به "قال العلماء فان كان عملا يقتدي به وذكر ذلك تنشيطا للسامعين ليعملو به فلا بأس وقال المرزباني رحمه الله تعالي عليه :يحتاج النصلي الي اربع خصال حتي ترفع صلاته :حضور القلب وشهود العقل وخضوع الاركان وخشوع الجوارح فمن صلي بلا حضور القلب فهو لاه ومن صلي يلا شهود العقل فهو مصل ساه ومن صلي بلا خضوع الاركان فهو مصل جاق ومن صلي بدون خشوع الجوارح غهو مصل خاطئ ومن صل بهذه الاركان فهو مصل واف وقوله رسول الله انا الاعمال بالنيات اراد بها اعمال الطاعات دون اعمال المباحات وده يبقي شرح اول حديث 
عشق _ياه هو الشرح كتير اوي كده ليه 
حمزه معلش بقي 
نسرين _ان جوعت 
نورسين_وانا 
حمزه _البيتزا لسه ماجتش ف هندخل علي الحديث التاني عقبال ما تيجي 
يتبع....
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير
google-playkhamsatmostaqltradent